Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 April 2018, 19:40   #231
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard JOkkEN

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
. Relax, Mihaela, het gaat niet om jou, noch om mij, maar om werkelijkheid die vrij is van zowel jou, als mij.
Je reageert wel, dus het gaat echt om jou Dorje, houd op met jokken...
( Die twee k's erin verwerkt)
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2018, 19:46   #232
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
. Ik zoek geen vrienden,
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2018, 19:56   #233
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Miha:... als dit alles erg emotioneel en persoonlijk wordt genomen dan krijg je gooien met modder, "kontenkusser", "leugenaar" enzo en ook al is dat ook ok, het heeft niets met waarheidsvinding te maken en op een forum als dees mag dat gerust gezegd worden, dacht ik toch?...
We want more, we want more!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2018, 21:12   #234
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard Reactie op ego-gestoei

Ego heeft conflict nodig om zichzelf in stand te houden en... wilt altijd maar meer.



Prettige avond KK en KM!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2018, 21:20   #235
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ego heeft conflict nodig om zichzelf in stand te houden en... wilt altijd maar meer.
Prettige avond KK en KM!
...en ook heeft ego conflict nodig ter bewustwording.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 01:23   #236
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard Denken is gewoon zijn dat denkt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ego heeft conflict nodig om zichzelf in stand te houden en... wilt altijd maar meer.
Dat idee is een les over hoe het niet hoort te zijn. Je gelooft het.
Het ego is wat er gebeurt. Het ego is gewoon bezig ego te zijn. Denken is gewoon zijn dat denkt. Er is alleen maar zijn. Er is alleen zijn. Er is niets anders.
Er is niemand die aan de touwtjes trekt. Er is geen bestemming, er is geen God, er is geen plan, er is geen script, je kunt nergens heen want er is slechts tijdloos zijn.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 09:01   #237
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het ego is wat er gebeurt. Het ego is gewoon bezig ego te zijn. Denken is gewoon zijn dat denkt. Er is alleen maar zijn. Er is alleen zijn. Er is niets anders.
Er is niemand die aan de touwtjes trekt. Er is geen bestemming, er is geen God, er is geen plan, er is geen script, je kunt nergens heen want er is slechts tijdloos zijn.
...... oftewel je hoeft niets te doen, je bent het al (Ramesh Balsekar).
  Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 09:06   #238
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Katerie en Iona,

Volgens mij hebben jullie beiden deels gelijk. Er is alleen maar zijn, werkelijkheid zoals het is die altijd al vrij is van verzonnen invulling door een verzonnen ego dat zich in stand houdt door in conflict te gaan met wat is: willen wat er niet is en niet willen wat er is. Zolang er gehechtheid is aan dit willen en niet willen is er conflict nodig (blijven willen en niet willen) om zowel deze gehechtheid in stand te houden, als het in stand houden te ontdekken.

Het ego is deel van de werkelijkheid (illusoir maar toch: ook de illusie doet zich voor, zoals een droom illusie is maar zich toch wel voordoet in onze geest), maar het geloof dat de illusie echt is en beschermd dient te worden voorkomt het realiseren van de illusie er van. Voor Werkelijkheid, Zijn, maakt het niet uit, voor de illusie die zichzelf in stand houdt door om zich heen te schoppen met woorden van "er hoeft niets te gebeuren, ik ben al zijn" wel. Deze is het die conflict nodig heeft, om de illusie in stand te houden of zover door te drijven dat de onmiskenbaarheid van de illusie uiteindelijk wordt doorzien.

Als illusie echter bereid is illusie te onderzoeken, is conflict niet meer nodig. Dan ontdekt illusie zijn niet bestaan en lost het conflict met wat is (de illusie van willen wat er niet is en niet willen wat er is) als vanzelf op.
Hier is geen talent voor nodig, enkel een bereidheid om het conflict los te laten en zo dit te moeilijk is tenminste een bereidheid om het conflict te onderzoeken, steeds opnieuw tot het mechanisme gezien is en ontspannen kan worden in dat wat is, Zijn.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 10:22   #239
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard het ikken-forum

Als ik teruglees zie ik, inclusief mezelf. ikken die uitleggen, die het beter weten, ontkenning, zelfbedrog, en nog veel meer.
Mooie plaats hiervoor!
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 10:27   #240
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Als ik teruglees zie ik, inclusief mezelf. ikken die uitleggen, die het beter weten, ontkenning, zelfbedrog, en nog veel meer.
Mooie plaats hiervoor!
Dat zie ik ook.
Het toegeven verzwakt het ego voor heel even...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
...hoe de schoorsteen nog beter rookt jan Advaita 3 15 June 2011 23:07


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.