Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2022, 16:52   #241
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

Hoe dan ook is het beter heel dat groepsgebeuren en het bondgenoten zoeken in bepaalde groepen achter wege te laten. Zoiets is maar nodig als je ergens steun voor zoekt.
Ter informatie: ik heb dat opdelen niet bedacht.
Zoals bekend ben ik niet de forumbaas.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 16:54   #242
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ergens voortrekken in zien is een egodingetje (het is maar dat je het weet dat je ermee behepte bent mocht dat nog niet het geval zijn en dat je dus nog wel wat onderzoek hebt te verrichten).

Ik wist wel dat je met dit antwoord zou komen.
Zo werp je mij de bal weer toe.

Het is een feit dat je je 'vriendjes' hier bevoordeeld. Een typisch ego-trekje.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 16:56   #243
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht


Het eindeloze zijn heet hier Bewustzijn, ook wel Zijn genoemd.
Je weet dus niet eens het verschil tussen bewustzijn en (gewaar) zijn.
Maar dat heb ik al eerder geconstateerd. Je zit vast in een vermeende afronding, om je eigen woordgebruik maar eens te gebruiken.

Geeft niks, dit forum zit vol met 'verlichten' die elkaar de les lezen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 17:02   #244
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Het Oosters denken, de Oosters opbouw van de taal (en dat regelrecht in tegenstelling met onze Westerse opbouw van de taal) gaat uit van de voortdurende verandering; er is geen begin, er is geen eind er is alleen voortdurende transformatie...
Onthou dat. Onze wereld (en ook onze geestelijke wereld) is voortdurend in verandering. Daarom kan er ook geen afronding zijn in welk onderzoek dan ook. (Daar herken je mensen aan die de klok hebben horen luiden.)

Zie mijn eerdere opmerkingen (En ook die van Shankara). Er kan een einde komen aan de samsarische cirkel en ook weet hebben van 'zijn'.

In de cirkel zit je nog midden in oorzaak en gevolg, het 'zijn' kent geen oorzaak en gevolg. (Ook geen begin of einde trouwens)

Is het 'zijn' dan geen afronding? Antwoord: nee. Het 'zijn' blijkt ontvankelijk.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 18:35   #245
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ter informatie: ik heb dat opdelen niet bedacht.
Zoals bekend ben ik niet de forumbaas.....
Dat je opgedeeld bent, lijkt mij eerder een interpretatie. Wat er gebeurd is, is dat je beperkt bent in je mogelijkheden hier op het forum, waarschijnlijk omdat je bepaalde regels overschreden hebt.

We hebben het hier nu even over het heel betrekkelijke niveau, wat zich nu eenmaal ook voordoet. En op dit niveau heb ik ook mijn eigen mening dat zulke beperkingen opleggen nergens voor nodig is.

Ik kan het voor mezelf vergelijken met vrienden die als ik er aan huis kom, verwachten dat ik mijn schoenen uit doe. Ik kan daar allerlei meningen over hebben, maar het is wel hun huis, waar zij mij binnen laten en ik kan mij dan aan die regels aanpassen of niet en in dat laatste geval de consequenties ervan dragen (niet meer uitgenodigd worden).

Jij draagt gewoon de consequenties van je niet aan te passen aan de regels. Guido en Marie wellicht ook. Ook zijn die regels misschien wel een verdoken machtspelletje, dan nog, je veegt er je voeten aan of niet, in het eerste geval draag je de consequentie dan.

De groep die er van gemaakt wordt doe je zelf met de woorden "je eigen groep" en "mijn groep" en voortrekken en degelijke. Vandaar dat ik je schreef heel dat groepsgebeuren dat je er zelf van maakt gewoon te zien, dan kan het ook weer wegvallen. Dan valt er een stukje bekommernis met zeer betrekkelijke zaken weg en kan een persoonlijke touwgetrek weer plaats maken voor reageren op inhoud.

Sorry dat ik je even lastig val met heel dit betrekkelijk gedoe, waar je geen zin in zegt te hebben, maar waar je je wel vootdurend in blijft roeren, blijkbaar zie je het gewoon niet dat je dit doet. Tja, dan is het dweilen met de kraan open en de kraan verwijten dat ie maar water blijft spuiten.

Terug naar het onbetrekkelijke niveau, daar is het allemaal eender, daar is er geen enkele gevoeligheid mogelijk voor voor of achter getrokken te zijn, beperkt te zijn of niet. Welnu, dat realiserende kan heel wat complexiteit doen smelten als sneeuw voor de zon, als het betreklelijke niveau dan toch bewandeld wordt.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 7 June 2022 om 19:12.
Dorje is offline  
Oud 7 June 2022, 19:45   #246
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat je opgedeeld bent, lijkt mij eerder een interpretatie. Wat er gebeurd is, is dat je beperkt bent in je mogelijkheden hier op het forum, waarschijnlijk omdat je bepaalde regels overschreden hebt.

We hebben het hier nu even over het heel betrekkelijke niveau, wat zich nu eenmaal ook voordoet. En op dit niveau heb ik ook mijn eigen mening dat zulke beperkingen opleggen nergens voor nodig is.

Ik kan het voor mezelf vergelijken met vrienden die als ik er aan huis kom, verwachten dat ik mijn schoenen uit doe. Ik kan daar allerlei meningen over hebben, maar het is wel hun huis, waar zij mij binnen laten en ik kan mij dan aan die regels aanpassen of niet en in dat laatste geval de consequenties ervan dragen (niet meer uitgenodigd worden).

Jij draagt gewoon de consequenties van je niet aan te passen aan de regels. Guido en Marie wellicht ook. Ook zijn die regels misschien wel een verdoken machtspelletje, dan nog, je veegt er je voeten aan of niet, in het eerste geval draag je de consequentie dan.

De groep die er van gemaakt wordt doe je zelf met de woorden "je eigen groep" en "mijn groep" en voortrekken en degelijke. Vandaar dat ik je schreef heel dat groepsgebeuren dat je er zelf van maakt gewoon te zien, dan kan het ook weer wegvallen. Dan valt er een stukje bekommernis met zeer betrekkelijke zaken weg en kan een persoonlijke touwgetrek weer plaats maken voor reageren op inhoud.

Sorry dat ik je even lastig val met heel dit betrekkelijk gedoe, waar je geen zin in zegt te hebben, maar waar je je wel vootdurend in blijft roeren, blijkbaar zie je het gewoon niet dat je dit doet. Tja, dan is het dweilen met de kraan open en de kraan verwijten dat ie maar water blijft spuiten.

Terug naar het onbetrekkelijke niveau, daar is het allemaal eender, daar is er geen enkele gevoeligheid mogelijk voor voor of achter getrokken te zijn, beperkt te zijn of niet. Welnu, dat realiserende kan heel wat complexiteit doen smelten als sneeuw voor de zon, als het betreklelijke niveau dan toch bewandeld wordt.

Het hele gebeuren is voor mij niet belangrijk. Ik wees Laurens er op dat de forum indeling al aangeeft dat hij rubriceert en opdeelt. Een typische eigenschap van ego. Net zoals het bevoordelen van gelijkgezinden (Rob in dit geval).

In feite niks bijzonders, vriendjespolitiek en opdelen zijn overal in onze maatschappij te vinden.

In de praktijk maakt die opdeling die Laurens heeft gemaakt niks uit.
De enige beperking is dat ik geen onderwerpen kan starten.
Zodat Laurens dan weer kan sakkeren dat we off topic zijn.
Waar we ons vervolgens toch weer niks van aantrekken.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 7 June 2022, 20:17   #247
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het hele gebeuren is voor mij niet belangrijk. Ik wees Laurens er op dat de forum indeling al aangeeft dat hij rubriceert en opdeelt. Een typische eigenschap van ego. Net zoals het bevoordelen van gelijkgezinden (Rob in dit geval).

In feite niks bijzonders, vriendjespolitiek en opdelen zijn overal in onze maatschappij te vinden.

In de praktijk maakt die opdeling die Laurens heeft gemaakt niks uit.
De enige beperking is dat ik geen onderwerpen kan starten.
Zodat Laurens dan weer kan sakkeren dat we off topic zijn.
Waar we ons vervolgens toch weer niks van aantrekken.
Ok, ik begrijp het. Je wijst Laurens op zijn ego eigenschappen zoals hij ooit begonnen is dat bij jou aan te wijzen. Dat was echt een brug te ver hee? Dat doe je niet, nietwaar?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 7 June 2022, 22:37   #248
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Die stortvloed aan verzinsels is het punt niet Laurens..
Waar het hier gaat om waarheidvinding is dat wel degelijk een punt.

Citaat:
Jij, ik, niemand ontkomt eraan.
Je hoeft je er niet mee in te laten.

Citaat:
Waar het om gaat is 'wie of wat wordt geraakt door verzinsels, 'wie of wat reageert op verzinsels, dat kan alleen maar verzinsel zijn.. het verzinsel 'ik, het verzinsel' 'ego.
Dat is al uitputtend behandelt met de constatering 'vermeend'. Nu vastgesteld is dat de wereld vermeend is hebben we vervolgens met geloof te maken. En de verzinsel geloven is hier schering en inslag. Het verzinsel 'ik' wordt serieus genomen en je kunt niet zomaar verordonneren dat niet meer te doen, daarvoor hebben we gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Als verzinsel kan ik zeggen dat iets volstrekt onbewogen het compleet worst is wat er aan verzinsels de revue passeert.
Wat in de bewegingen wordt meegenomen, dat ben je eenvoudig niet.. dat kun je ont'dekken, maar dat kan ik niet voor jou doen.
Ja jij bent een geval apart daar heb je vaak genoeg op gewezen. Dat is ook niet erg als je voor jezelf spreekt maar degenen die dat hard nodig hebben aanbevelen beter geen gedegen zelfonderzoek te doen is hier not done. Het is hetzelfde als vloeken in de kerk. We dealen hier met gelovers in de eigen opvattingen en die zijn er niet bekend mee dat ze de verschijnselen niet zijn.

Citaat:
''Gedegen zelfonderzoek, Waarheidvinding, betreft deze realisatie.. een subjectieve 'bevrijding', een blanco realisatie..''
Dat is jouw opvatting.
Bewijzen kun je het niet want je doet geen gedegen zelfonderzoek, noch heb je dat gedaan. Kennelijk leidt je het een en ander af uit geschriften maar ook die zijn niet wat het lijkt.

Citaat:
Er daagt de realisatie niet langer 'gebonden te zijn aan 'iets.. identiteit, entiteit, ego, ik. Kortom de kermis van ervaarbare voorstelbaarheden.
En dat ondanks de vertrouwdheid met die gebonden 'werkelijkheid' van bestaan.
Er wordt feitelijk niet uitgegaan van een bevrijding, waarom zou je bevrijd willen zijn van iets wat zo vertrouwd is?
Het ont-dekken van geen focus ontbind aan iedere voorstelling, het binding 'zoeken, verliest de bekoring.. wat zich tot 'iets bind/gebonden weet, dat ben je eenvoudig niet. Dat duidelijk en onomstotelijk realiseren noem ik 'subjectieve bevrijding.
Van al dit geleuter hoe het ook kan en waar het niet goed of onvolledig is kun je gevrijwaard blijven door gewoon het gedegen zelfonderzoek te doen. Waar je het eerder had over gedegen zelfonderzoek als zou je 'je verliezen in het wie je bent' geef je met deze uiteenzetting daartoe eerder zelf de aanleiding. In ieder geval is het aanleiding tot langdurig nodeloos gezwam.

Citaat:
Uiteraard is dit alles niet mijn werkelijkheid, het is slechts de relatieve 'werkelijkheid' van een beschrijving..
Er is geen werkelijkheid die iemand kan toebehoren of kenmerken. Hier is sprake van gewoon jouw visie die ik niet deel en ver van wat waarheid is en zoals elke visie daarop te onderzoeken.
 
Oud 7 June 2022, 22:49   #249
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ter informatie: ik heb dat opdelen niet bedacht.
Zoals bekend ben ik niet de forumbaas.....
Dat heeft een andere insteek namelijk degenen die een andere opvatting hebben over gedegen zelfonderzoek alsnog hun mening te laten verwoorden die verre van de forumdoelstelling is.
 
Oud 7 June 2022, 22:52   #250
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik wist wel dat je met dit antwoord zou komen.
Zo werp je mij de bal weer toe.

Het is een feit dat je je 'vriendjes' hier bevoordeeld. Een typisch ego-trekje.
De bal weer toe werpen. Zo beschouw je jezelf al doende in deze speeltuin zeker.
Ik heb hier geen vriendjes ik ervaar, begrijpelijkerwijs, wel sympathie voor onderzoekers die blijk geven aanspreekbaar te zijn voor het doen van gedegen zelfonderzoek..
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gedachten elimineren. Rennie Hans Laurentius 31 16 June 2011 17:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.