Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 October 2011, 11:39   #241
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Dat zou me wel prettig lijken. Maar in geloven? Nou nee.
Toch kom ik wel 'verhalen' tegen waarin ik me daar wel een voorstelling van zou kunnen maken, van die eeuwige verlossing.
Maar zoals ik het al schrijf; het blijft een verhaal en een voorstelling.
Het is niet iets dat ik hier&nu voor eeuwig ervaar.
Het is iets op de achtergrond. En als ik dan stil sta dan is het er.
Met stilstaan bedoel je aandachtig zijn? Dat jij de ruimte bent waarin alles verschijnt en verdwijnt? Dat je niet de aandacht legt op de letters maar op het papier? Of hoe bedoel je dit?
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:41   #242
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Dat is ook wat ik bedoel met de waarheid van fundamentalisten. Er is helemaal niets mis met het denken. We kunnen het allemaal, we doen het allemaal. Het is niet goed, het is niet slecht. Als er met het denken al iets mis zou kunnen zijn, dan komt dat omdat je van je bedenksels meent dat ze de werkelijkheid zelf zijn, dat ze absoluut waar zijn. Dus niet het denken zelf is verkeerd, maar je kunt er wel zo mee omgaan dat jezelf ermee in een gevangenis opsluit. Bedenk (!) maar eens dat de inhoud van elk fundamentalistische geloof geheel uit gedachten bestaat. Niet die gedachten zelf maken het geloof fundamentalistisch, maar het rotsvaste geloof daarin. Het lijkt soms bijna een soort dogma geworden dat het denken fout zou zijn. Dat is echter ook alleen maar een gedachte over het denken. Als je er naar streeft, op grond van een fundamentalistische gedachte over het denken, om zonder gedachten te zijn, is dat een vergeefse poging tot zelfmutilatie. Het is een strijd die je niet kunt winnen. Wederom; staak die strijd!
Ik begreep dat wel dat je het zo bedoelde ik had alleen even de behoefte dat voor andere lezers, die dat anders uitleggen, even aan te vullen.

Maar goed ook want nu is er de aanvulling waarin ik me ook weer geheel kan vinden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:46   #243
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Hier hoor ik Krisnamurthi, ik weet dat het één is, maar om erover te kunnen praten (schrijven) heb ik toch woorden nodig.
Ja en dus kan het eigenlijk nooit op deze manier aangetoond worden.
Ik heb ooit eens zo vreselijk mn hersens hierover gekraakt, dat ik tegen de grenzen van mn denken aanliep.
Alsof het van links naar rechts schoot om een uitweg te zoeken, zonder resultaat natuurlijk. Ik kwam in een soort van Droste effect terecht. (ik heb er patent op aangevraagd ))

Droste effect
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:47   #244
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik denk dat inmiddels na het zien van veel stagnatie in het bewustwordingsproces ook.

Het grappige, in aansluiting op je bemerking, is dat ik ooit ergens las dat er bij overgave iets over te geven moet zijn. Bij een ego van niks valt er niets over te geven .
Wat wil je hiermee zeggen Renoir? Is het om iets wat ik schreef over het ego? Ik sta altijd open om bij te stellen.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:47   #245
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik kan op dit moment even niks anders vinden dat omschrijft wat ik precies bedoel met hoger doel.

Misschien ook gewoon Dat Wat Is?
Zo zou je het (ook) kunnen omschrijven.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:53   #246
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Ja en dus kan het eigenlijk nooit op deze manier aangetoond worden.
Ik heb ooit eens zo vreselijk mn hersens hierover gekraakt, dat ik tegen de grenzen van mn denken aanliep.
Alsof het van links naar rechts schoot om een uitweg te zoeken, zonder resultaat natuurlijk. Ik kwam in een soort van Droste effect terecht. (ik heb er patent op aangevraagd ))

Droste effect
Ik dacht eigenlijk meer aan chocolade! heerlijk!

Als je ernaar verlangt om te ervaren wat er buiten de geest is, kun je misschien beter NIETS doen. Dit geeft m.i. een hele nauwkeurige weergave van de doener en misschien wel de meest directe weg om de geest te benaderen.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:53   #247
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Wat wil je hiermee zeggen Renoir? Is het om iets wat ik schreef over het ego? Ik sta altijd open om bij te stellen.
Nee ik weet waar je staat met je standpunt over ego, het ego is voor mij evenmin een hangijzer, mede met je aanvulling dat het de bedoeling is deze te doorzien.

Ik ben het eigenlijk voortdurend geheel met je eens alleen gevoel ik hier en daar soms de behoefte de mogelijke begripsvorming te nuanceren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:54   #248
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik weet niet meer de context van die ene zin die je gequote hebt. Terugzoeken is ook al zowat. Maar het is wel waar wat je hier zegt, dat vergeven een gunst aan jezelf is. Nog mooier is als er gewoon niks te vergeven valt. Omdat je niet vond dat je wat was aangedaan, dan hoef je dus ook niks te vergeven.
Ah, dus deze was van jou; mooi!

Daar heb je helemaal gelijk in.
Alleen zie ik ook dat wanneer je de onschuld kunt zien, je ook ziet dat er idd nooit iets te vergeven valt.

Ik had het laatst met Diane over onschuld, kan het niet meer terugvinden, maar op een gegeven moment hadden we er een ander woord voor gevonden. Weet alleen niet meer wat het was. Het pastte alleen beter.
Onschuld bevat nog steeds het woord 'schuld', maar daar is uiteindelijk geen sprake (meer) van.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:57   #249
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik dacht eigenlijk meer aan chocolade! heerlijk!
Aan mijn lijf is wel te zien dat ik te lijden heb gehad van het 'Droste effect'.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 11:58   #250
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik dacht eigenlijk meer aan chocolade! heerlijk!

Als je ernaar verlangt om te ervaren wat er buiten de geest is, kun je misschien beter NIETS doen. Dit geeft m.i. een hele nauwkeurige weergave van de doener en misschien wel de meest directe weg om de geest te benaderen.
Ja dat is ook zo.
Alleen is het voor de doener zo lastig/vervelend/moeilijk om niets te doen.
Lyme is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.