Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 22:34   #241
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Het was geen oprechte vraag, Niets.
Dat lijkt me inderdaad een aanname. Ik kan er niks onoprechtst in ontdekken.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:36   #242
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik krijg die reactie van jou ook wel eens, dat ik weiger mijn ogen open te doen (gisteren volgens mij nog). Dat is een invullling/aanname van jouw kant.

Helemaal correct, Nadje. Dergelijke reacties zeggen meer over de afzender dan over de ontvanger.

Je kan tegen Renoir riposteren dat hij zelf met zn ogen dicht loopt (ik zie dat zo), maar wat schieten we met zo' n polemiek op?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:38   #243
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Er houd niets op wat nooit begonnen is. Het IS

Dat wat begonnen is en ophoud is de kramp, die verbonden is en niet in nog uit zijn oorsprong kan.

Identificatie met oorzaak en gevolg maakt entiteit tot een verkramping hierin.

Niet de entiteit opzich, die IS en vaart zijn reis aan de oppervlakte van het totaal, op de golven zijn weg zonder enige verkramping/vernouwing.

En zo maken woorden weer een verhaal voor diegene die de achterliggende boodschap niet hoort. Feitelijk zeg ik helemaal niets.

De Waarheid voor mij ligt tussen de spaties van letters.
Dat wat ophoud, de door je genoemde kramp, identificatie enzovoort doet zich voor in die kennelijke wereld van oorzaak en gevolg. Het is inmiddels zo uitgekauwd en clich? dat je daar niet in of uit kan. Uiteraard ben je Bewustzijn dat niet geboren is noch kan sterven, waar je niet in noch uit kan.

Wat er tussen de letters staat is niet iets wat je tot je kan nemen.
Het is gewoon hetzelfde als Bewustzijn, te weten de voorwaarde voor het kunnen ontstaan van de letters. Letters, die samen met de achtergrond een geheel vormen maar kennelijk nog al eens lijken te moeten worden ontkend.

Maar even afgezien dan maar daarvan dat niets ophoudt wat nooit begonnen is, hetgeen ook weer een schamele poging is Bewustzijn te duiden. Ik bedoelde eigenlijk je aanwezigheid in een kennelijke wereld van oorzaak en gevolg. Laten we het daarom een vermeende werkelijkheid noemen waarin ego's figureren die meesters zijn in het veroorzaken van verkramping doordat ze zich aangemeten hebben het centrum van de wereld te zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:40   #244
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat lijkt me inderdaad een aanname. Ik kan er niks onoprechtst in ontdekken.
Het niet-beantwoorden zegt mij ook wat. Maria voelde wel aan waar ik heen wilde. Verder is de kwestie totaal onbelangrijk.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:41   #245
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat lijkt me inderdaad een aanname. Ik kan er niks onoprechtst in ontdekken.
Daarop volgt dan al snel de constatering dat je beperkt bent in je zien door de belemmeringen van zoiets als een ego.
Dat je als ego alle begrip hebt voor z'n escapades, deze herkent en ook goedkeurt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:47   #246
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is een aanname. En nog een foute ook. Ik kom hier niet om spelletjes te doen. Met spelletjes leer je niks. Spelletjes zijn voor het ego.

Ik constateerde jouw verdedigen van Renoir/advaida. Vandaar mijn vraag.
Ik vroeg me dus af of jouw verdedigingsmechanisme in werking kwam omdat jij een aanhanger bent van Renoir zijn advaida versie of misschien wel een aanhanger van Renoir zelf. Of beiden.

Daar kan je gewoon een eerlijk antwoord op geven. Tenzij je wat te verbergen hebt. Ik zie jouw ego in werking. (verdedigen)

Maar als jij niet eerlijk tegen mij kunt zijn, hoe kan je het dan tegen jezelf zijn?
Niets, je vraagt of ik een "advaita-adept" ben, die van de variant "niet voor doetjes" en daarna zeg je " ..

Citaat:
jij en Renoir dat ook weten, dan zouden jullie weten dat advaita er niet toe doet. Het kan misschien een leuke aanzet zijn, want Renoir zegt heus wel eens wat zinnigs. Maar in Rome kom je niet aan. Er is namelijk geen leer, geen goeroe, geen religie, geen redenering die verteld hoe je in Rome komt.
en dan wou jij beweren dat je een oprechte vraag hebt gesteld? Wie hou je daarmee voor de gek? Mij niet hoor.

En het vetgedrukte uit je laatste post was niet je vraag. Dat maak je er nu van.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:52   #247
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Daarop volgt dan al snel de constatering dat je beperkt bent in je zien ....
Die komt meestal te snel.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:54   #248
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Helemaal correct, Nadje. Dergelijke reacties zeggen meer over de afzender dan over de ontvanger.

Je kan tegen Renoir riposteren dat hij zelf met zn ogen dicht loopt (ik zie dat zo), maar wat schieten we met zo' n polemiek op?
Helemaal niks.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:56   #249
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Verder is de kwestie totaal onbelangrijk.
Nu even niet lijkt me.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 22:57   #250
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Helemaal niks.
Wat zijn we het weer eens vanavond. Het wordt nog eens wat tussen ons.
Maar dat zie jij misschien wel weer als een uitnodiging om wat frictie te zoeken.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.