Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 May 2015, 19:20   #241
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En wat er in de weg staat, dat weet ik wel. Die harmonie van de ongeziene wereld staat los van mijn ego met al zijn meningen. De ongeziene wereld kan helemaal niet kapot. Die hangt namelijk af van mijzelf. Door de lijdensbeker leeg te drinken gelijk de Christus ons heeft geleerd zijn er zaken in mij verandert. Dat bedoel ik ook te zeggen met: "ik word een vreemde voor mijzelf".
Je zegt door de lijdensbeker leeg te drinken gelijk de Christus ons heeft geleerd. Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?
  Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:25   #242
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
Je reactie(s) verbazen mij enorm. Je geeft aan angst te hebben om de confrontatie aan te gaan. Maar confrontatie is de enige manier om tot zelfkennis te komen. In dit geval kan je nagaan waar die angst uit bestaat. Vraag jezelf af waarom dit zo is.
Dat was dus echt kwetsbaar opstellen. Hier confronteer ik je mee. Doe ermee wat je wilt. Je gaf me het zetje om niet meer bang te zijn wat je ervan vind. Bedankt broeder.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:28   #243
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Maar waar leidt strijd toe. Nog meer verwijdering? Dat is mijn angst en toch wil ik je bereiken. Maar ik weet niet hoe. Ik wil op mijn manier niet buigen voor de superioriteit van iemand die zegt het al bereikt te hebben. Want daar moet ik dan ook mee ingesloten zijn. Want ook ik ben Christus samen met jou.
En dat hoor ik niet. geen aanmoediging enkel verwijten het nog niet te snappen. Begrijp je, dat stoot mij af.
Ik verwijt het je niet dat je het niet snapt. Deze kwestie heeft namelijk niks met 'snappen' te maken. Het snappen gebeurd pas achteraf.

Leer iig dat superioriteit niet bestaat. Hoe kan er in eenheid nou superioriteit bestaan? Er zijn op dit forum ca 10 actieve accounts. Zie een weg van 1 KM voor je en plaats die 10 personen op verschillende posities op die weg. Is de een dan superieur aan de ander? Het is ego eigen om superioriteit te zien. Zowel bovenwaarts als benedenwaarts.

Je hoeft ook niet te buigen voor mij. Ik daag je ook uit om te reageren. Zoals ik het zie zoek jij een status quo waar geen strijd is. Maar die is per definitie onmogelijk in de egomens. Omdat er nog klare zaak gemaakt moet worden met het 'zijn'. Het 'zijn' is in de egomens gevuld met allerlei gevoelens en pijn.
Het 'zijn' is in de egomens afgesloten. Het heeft geen verbinding met 'al wat is'.

Waar je naar kan zoeken is de totale overgave. Dat heeft tijd nodig, dat moet rijpen in een mens. In die overgave geef je je ego over. Dat noem ik 'niet-zijn'. (daar waar jij niet BENT) Om tot die rijpheid te komen dien je te onderzoeken. En je eigen ego staat tot je beschikking om te onderzoeken. Pas als dit helemaal onderzocht en gekend is kan de overgave plaats vinden.

En dat onderzoek vind plaats in strijd. Onderzoek je angst voor strijd, onderzoek je onzekerheid jegens mij, enzovoorts. Je hebt al een schat aan intellectuele kennis, daar kan je je voordeel mee doen. Je zult alleen 100% eerlijkheid tegen jezelf aan moeten houden.

Ik denk dat jij de innerlijke lokroep hoort en er gehoor aan wil geven.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:32   #244
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Maar niet ervaren je kunt nu eenmaal geen twee meesters dienen. Of je ziet een lul of je ziet Christus.

Twee werelden die niets gemeen hebben. De keuze aan jou, maar beide tegelijk is onmogelijk. En een van de twee is waar en de ander is illusie.
De ongeziene wereld is Waar. De geziene wereld is onwaar, maar voor ego is die wereld waar. Ik dien geen 2 meesters, ik dien alleen het niet-willen. Zou ik 2 meesters dienen dan zou ik zo af en toe -vooral als het mij zo uitkomt- mijn eigen wil volgen.

Mijn eigen wil is er wel, maar verdwijnt in het 'niet-willen'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:34   #245
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
Maar zowel Puppetji als Rob ontmoet ik niet. Kennelijk staat er iets in de weg.
En wat er in de weg staat, dat weet ik wel. Die harmonie van de ongeziene wereld staat los van mijn ego met al zijn meningen. De ongeziene wereld kan helemaal niet kapot. Die hangt namelijk af van mijzelf. Door de lijdensbeker leeg te drinken gelijk de Christus ons heeft geleerd zijn er zaken in mij verandert. Dat bedoel ik ook te zeggen met: "ik word een vreemde voor mijzelf".
Er staat iets in de weg. Ja heel duidelijk. De waarde die je geeft aan de geziene wereld.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:39   #246
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
De ongeziene wereld is Waar. De geziene wereld is onwaar, maar voor ego is die wereld waar. Ik dien geen 2 meesters, ik dien alleen het niet-willen. Zou ik 2 meesters dienen dan zou ik zo af en toe -vooral als het mij zo uitkomt- mijn eigen wil volgen.
Mijn eigen wil is er wel, maar verdwijnt in het 'niet-willen'.

Wat een onzin. Iemand zien als ego is een wezensvreemde wil dienen.

Je eigen wil of verlangen ken je niet, anders zou je er voor kiezen als een keus loze keus. Wat valt er te kiezen tussen stront en een slagroomtaart. Het is een kwestie van zien...van visie. van wakker worden
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:43   #247
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Puppetji heeft tot dusver weinig invloed op mij. Ik vind hem grappig als mens.
Ik mag hem wel. Maar dat is een ego-opvatting die buiten waarheidsvinding staat. Iemand als Rob vind ik een lul. Dat schrijf ik niet om hem na te trappen of uit rancune, maar imo is hij te bescheten om wat van zichzelf te laten zien.
@Rob; als je dit leest... zou ik niet laten zeggen.
Ik heb nog kilt's over in mijn garderobe

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Maar zowel Puppetji als Rob ontmoet ik niet. Kennelijk staat er iets in de weg.
En wat er in de weg staat, dat weet ik wel.
Jij weet het, maar weten wij het?
Het is toch geen drie-letter woordje dat met een 'e' begint zeker?

Ik heb Rob dus gevraagd om mee te komen ping-pongen. Heb hem naast mij een blauwe pruik opgezet.
Hij ziet er inderdaad wel wat lullig uit.
Nad(j)a staat op de achtergrond met een ping-pong palet in haar hand naar ons te kijken.

__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:44   #248
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je zegt door de lijdensbeker leeg te drinken gelijk de Christus ons heeft geleerd. Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?
Ego lijdt van nature. Al onze issues worden in ons opgeslagen. Tolle noemt dat het pijnlichaam, maar het is ons 'zijn'. Door een steeds verdiepende confrontatie met die pijn drinkt men de lijdensbeker leeg. Men kan zich daar aanvankelijk in oefenen door de pijn bewust te voelen bij gekwetstheid. En ego niet te laten reageren. Dan wordt het voor de persoon in kwestie inzichtelijk dat pijn gedragen kan worden.

Dit is een proces wat in gang gezet kan worden en wat als het eenmaal in gang gezet is een eigen dynamiek krijgt. Het is alsof er van binnenuit hulp komt om het proces te voltooien.

Toegeven aan pijn (zich gekwetst voelen) is 'willen'. Het kost dus veel meer wilskracht om 'niet te willen' dan om te 'willen'. Want jezelf gekwetst voelen is geen kunst aan, dat kan iedereen.

Uiteindelijk mondt dit proces uit in 'niet-zijn'. Een staat van ongekende egoloosheid die kenmerken heeft welke uiteindelijk de transfiguratie in gang zet. Alles waar we het hier over hebben wordt 'van binnen' inzichtelijk.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:45   #249
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik hecht geen enkele waarde aan je visie over Waarheid omdat je alles wat daarover ooit gezegd is en nog steeds gezegd wordt verkeerd interpreteert. Ik heb dat nog wel eens proberen duidelijk te maken maar dat heeft geen zin. Je blijft vrolijk tetteren met je eigen gedachten.

Een ding wil ik wel kwijt en dat is dat Waarheid niet als doel wordt gesteld en daarmee valt vervolgens je gehele betoog aan duigen.

Je blijkt niet capabel om te lezen wat er staat, je hebt een eigen interpretatie van het geschreven woord en daar reageer je op, je reageert op je eigen gedachten en niet op mij.
Iedere interpretatie van Waarheid is het niet. Er is dus geen sprake van juiste of verkeerde interpretatie. Waarheid hoef je ook niks duidelijk te maken. En als jij, volgens je eigen verhaal, in Waarheid bent, want het gedegen zelfonderzoek afgerond hebbende, dan weet je dat er maar 1Waarheid is, er is geen jouw of mijn....ergo, je reageert altijd alleen maar op je eigen gedachten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:46   #250
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
De ongeziene wereld is Waar. De geziene wereld is onwaar, maar voor ego is die wereld waar. Ik dien geen 2 meesters, ik dien alleen het niet-willen. Zou ik 2 meesters dienen dan zou ik zo af en toe -vooral als het mij zo uitkomt- mijn eigen wil volgen.
Het is trouwens niet dat je niet 2 meesters dient, maar dat je niet 2 meesters kan dienen. Het is of de een of de ander mixen kan niet.

Je kan niet een lul en Christus zien. De een sluit per definitie de ander uit.

Dus als je in iemand geen Christus ziet dan ben je in ego mode. Probeer te mixen wat je wilt ...het kan niet.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.