Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 April 2018, 14:11   #241
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard kleine zelf en grote ZELF

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Als ik teruglees zie ik, inclusief mezelf. ikken die uitleggen, die het beter weten, ontkenning, zelfbedrog, en nog veel meer.
Ja, al die ikken, die kleine zelfjes, willen hun grote bek/mond maar niet dicht houden!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Mooie plaats hiervoor!
De bedoeling van dit forum is nochtans dat het grote ZELF zich weer kan gaan manifesteren.
Met andere woorden: bezien wat je niet bent dan volgt daar als vanzelf weer datgene uit wat je wel bent. Elimineer onwaarheid en kom tot Waarheid.
Het punt is dat we ons kleine zelf bovenop het grote ZELF hebt geplant en dat we menen dat het kleine zelf dat grote is.

Dus om terug on-topic te komen: wat is beter dan ik?
Antwoord: Het grote ik of ZELF!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Katerie:...... oftewel je hoeft niets te doen, je bent het al (Ramesh Balsekar).
Wat vind je nou van mijn schrijven in deze post?
Da's toch wel echt mijn Grote ik of ZELF aan het woord dacht ik toch!
__________________
God is alles & goed.

Wijziging aangebracht door katerie op 13 April 2018 om 14:48.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 15:04   #242
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard RE: ikken-forum

Een ik-loos forum bestaat niet.

Werkelijkheid verschijnt als ikken die schrijven, het inspireert of irriteert de ik die leest, met beiden kan deze ik iets, de rest is van geen belang.

Toegeven verzwakt het ene ego voor heel even en bevredigt het andere voor heel even. Dit alles verschijnt en heeft geen enkele invloed op dat waarin het verschijnt.

Sommige ikken nemen genoegen met de verschijning, anderen irriteren zich er aan, weer anderen onderzoeken de verschijning en waarin het verschijnt. Een ruime keuze, voor elk wat wils.

Wat maakt het echt voor Iona uit of iemand beter meent te weten, ontkent of zichzelf bedriegt? Wat maakt het echt voor Mihaela uit of iemand toegeeft beter te menen weten, ontkennen of zichzelf bedriegen? Welke veiligheid roept het op? Wat wordt er mee beschermd? Als alle ikken dit voor zichzelf (niet voor de ander, als showcase) zouden onderzoeken in plaats van te projecteren hoe de ander er om mee dient te gaan, dan is dit forum inderdaad een mooie plaats.

En deze ik hier doet ook mee, maar laat niet na te reageren en zo zichzelf (via de vermeende ander) steeds terug te verwijzen naar de directe werkelijkheid die vrij is van ik, steeds weer, wat niet wil zeggen dat Dorje ergens vrij van is of beter weet. Ook hiervoor is het forum een mooie plaats. Dankuwel Laurens om de moed te blijven hebben dit beschikbaar te stellen. Een beetje slijm ter irritatie of... wie weet... inspiratie van je weet wel wie.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 15:18   #243
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Een beetje slijm ter irritatie of... wie weet... inspiratie van je weet wel wie.
Het irriteert me niet Dorje dat jij een kotenkusser bent.
Ik herken het bij mezelf, want ook ik geef soms een compliment, en later als ik me afvraag hoe dat werkelijk zit, ontdek ik behoeften die een rol mee spelen.
Ik heb het nu over situaties in dagelijks leven.

Als iemand het herkent, Iona doet het nu en dan, aan het einde van een stoei-sessie, toegeven als zij het ook bij zichzelf inziet, ook al laat ze later zien dat de trigger haar weer te pakken heeft.
Bij mij is het ook niet anders.

Jij heb dat nooit gedaan, werkelijk toegeven, of als je het deed, pakte jij je gelijk binnen kortste keer weer, door op terug te komen, het teniet doen.

Wat maakt het voor mij uit dat jij verliefd bent op je eigen woorden?
Niets inderdaad..
Tegelijkertijd inspireert het niet, dus daar weer voor mij een mooie opening om uit mezelf te halen, en je woorden te laten voor wat ze zijn.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 15:39   #244
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Tegelijkertijd inspireert het niet, dus daar weer voor mij een mooie opening om uit mezelf te halen, en je woorden te laten voor wat ze zijn.
Mooi, een goed voornemen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2018, 23:08   #245
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard hoofd-loos forum

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Een ik-loos forum bestaat niet.
Als dit forum nou enkel bevolkt was door waarheidvinding's autoriteiten dan konden we wel spreken van een hoofd-loos forum.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 April 2018, 09:07   #246
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard Ego in Wonderland...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het irriteert me niet Dorje dat jij een kotenkusser bent.
Ik herken het bij mezelf, want ook ik geef soms een compliment, en later als ik me afvraag hoe dat werkelijk zit, ontdek ik behoeften die een rol mee spelen.
Ik heb het nu over situaties in dagelijks leven.
Ja, wat maakt het uit dat ik Laurens kont kus? Jij kust Katerie's kont, Ulla kust Nowee's kont, Marie kust haar eigen kont, ... Ik heb Katerie's kont ook al gekust, ja zelfs die van jou? Voelt dat werkelijk lekkerder? Voor wie? Wie ziet de kontenkusser? Wie/wat is dat? Misschien is het zinvoller dat af te vragen dan wat je van "jezelf" in de ander herkent? Welke "jezelf"? Misschien is het zinvoller je zelf te zoeken in plaats van Miha's momenten van geluk te zoeken? Misschien ligt wat je bent buiten wonder ego land? Misschien, ik weet het niet, ik weet het niet beter, ik heb enkel de moed om het te blijven onderzoeken en uitdrukken in taal. Hoogmoed, waar ego zich aan irriteert.

Ego zag twee ego's konten likken, ooh dat was een wonder. Het was een wonder, bovenwonder dat die ego's konten likten.
Hihihi, hahaha, ego stond er bij en keek er naar...

Ego in Wonderland, enjoy the ride!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat maakt het voor mij uit dat jij verliefd bent op je eigen woorden?
Er bij staan en er naar kijken...

Enjoy!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 April 2018, 10:00   #247
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik heb vandaag wat van haar gelezen. Heb er niet direct iets mee.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik houd niet van gedichten. Heb dan ook maar vluchtig de eerste en laatste zin van je gedicht gelezen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik heb al lang het zelf gerealiseerd. Ik weet wie ik ben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik begrijp wat je wil aanwijzen, alleen kan je het nog ruimer zien
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik oefen deze dagen met het concept van 'schuld',
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Mij deert het niet, het is zoals het is, ik kies geen partij, nooit, nooit gedaan, ik reageer gewoon op bepaalde posts
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik denk dat niet, ik 'weet' dat. Ik heb niets of niemand nodig! 'Ik heb nooit iets gezegd noch heb 'ik nog iets te zeggen(...)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik heb geen overtuigingen, ik neem slechts deel aan de ruimte waarin het beschrevene zich voordoet en waaraan men intellectueel deelneemt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Er is niemand die aan de touwtjes trekt. Er is geen bestemming, er is geen God, er is geen plan, er is geen script, je kunt nergens heen want er is slechts tijdloos zijn.
Dit is maar een korte bloemlezing uit wat hier dagelijks geserveerd wordt als ernstig zelfonderzoek, als serieuze waarheidsvinding. Bij niet één van deze auteurs heb ik één woord gelezen als van 'Ander Begin'.
Losse flodders is jullie gekwaak, een afwauwelen van grijs gekauwde ideeën waar niet één van jullie zelf is opgekomen maar dat jullie links of rechts hebben opgenomen niet goed wetende wat je met een idee moet aanvangen.
Domme uilskuikens zijn jullie waarbij de term idioten in rode letters op jullie persoonsbewijs staat gegraveerd. Dagelijks komen jullie hier in een potje woorden roeren waarbij het raden is naar het zinsverband van jullie knutselen.

Ach, niet één van jullie is in staat het gedegen zelfonderzoek aan te vangen en daardoor beter te zijn dan ik. Vooraf reeds aan het idee om 'iets' te doen zijn jullie al bezig over iets anders, zijn jullie afgeleid en weten jullie in de verste verte niet waarover het gedegen zelfonderzoek gaat. Een stel kwezels zijn jullie die alleen in staat zijn als een straat domme ganzen achter elkaar aan te lopen. Maar goed, ik moet jullie niet te eten geven en daarvoor de juiste manieren leren. Blijven jullie maar in jullie smerige poelen woelen en neem er nog wat van nu het nog kan.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 14 April 2018, 10:18   #248
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dit is maar een korte bloemlezing uit wat hier dagelijks geserveerd wordt als ernstig zelfonderzoek, als serieuze waarheidsvinding. Bij niet één van deze auteurs heb ik één woord gelezen als van 'Ander Begin'.
Losse flodders is jullie gekwaak, een afwauwelen van grijs gekauwde ideeën waar niet één van jullie zelf is opgekomen maar dat jullie links of rechts hebben opgenomen niet goed wetende wat je met een idee moet aanvangen.
Domme uilskuikens zijn jullie waarbij de term idioten in rode letters op jullie persoonsbewijs staat gegraveerd. Dagelijks komen jullie hier in een potje woorden roeren waarbij het raden is naar het zinsverband van jullie knutselen.

Ach, niet één van jullie is in staat het gedegen zelfonderzoek aan te vangen en daardoor beter te zijn dan ik. Vooraf reeds aan het idee om 'iets' te doen zijn jullie al bezig over iets anders, zijn jullie afgeleid en weten jullie in de verste verte niet waarover het gedegen zelfonderzoek gaat. Een stel kwezels zijn jullie die alleen in staat zijn als een straat domme ganzen achter elkaar aan te lopen. Maar goed, ik moet jullie niet te eten geven en daarvoor de juiste manieren leren. Blijven jullie maar in jullie smerige poelen woelen en neem er nog wat van nu het nog kan.
Jullie, jullie, jullie...onthutsend!
Geschreven vanuit een ander begin?
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 14 April 2018, 11:34   #249
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Ach Nowee, van horen zeggen heb ik dat "jullie", "gekwaak", "smerige poel" en "beter dan ik" noch steeds opdelen, (ver)oordelen en "iemands" denkbeeldigheid is. Niets mis mee, maar als die iemand het buiten zichzelf sluit als "slechter dan ik" ...

Ego in "beter dan ik" Wonderland.

Enjoy the ride...
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 April 2018, 13:15   #250
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Geschreven vanuit een ander begin?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
steeds opdelen, (ver)oordelen en "iemands" denkbeeldigheid
Gedegen zelfonderzoek is niet het resultaat van een zoektocht. Er kan niet vanuit geschreven worden noch kan het opgedeeld worden en tot een oordeel leiden.
Jullie, ja jullie en wie dan ook die komt beweren dat dat wel kan, hebben in het geheel geen benul van wat gedegen zelfonderzoek is.
Inderdaad, wij leven in een tijd dat woorden noch gebeurtenissen geen betekenis meer hebben of van geen betekenis meer zijn. Alles wat betekenis zou kunnen hebben is al lang geleden uiteengerafeld, bepoteld en verkwanseld.
En zo kan het slachtoffer van een plotse ingeving zich afvragen, wat is er mis met de instand-opvattingen en dito meningen die voor het echte in de plaats gekomen zijn en hier slaafs uit het voorgekauwde denken worden verkondigd? Ja, wat is er mis aan de prut die hier dagelijks geschreven wordt? Zo'n vragen komen blijkbaar niet voor in het gedacht van jullie nutteloze hersenen?
Jullie dwaasheden hebben niets, ik zeg het nog een keer, niets met gedegen zelfonderzoek te maken. Jullie gekwaak is nog goed om aan de ezels te voeren. Uit die hun houding kun je vaststellen dat zij dikwijls staan te luisteren. En van luisteren, daar zou dat slachtoffer wel eens zijn profijt mee kunnen doen.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
...hoe de schoorsteen nog beter rookt jan Advaita 3 15 June 2011 23:07


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.