Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 September 2013, 13:04   #251
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ik ben overigens van geen enkele religie of stroming, omdat ik graag zelf blijf nadenken en me aan geen enkele leer wil overgeven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ik heb geen invloed op 'overmacht', maar kan wel bepalen hoe ik daar persoonlijk mee omga.
Daar heb je het persoonlijke weer. Mensen die willen bepalen, zijn controlfreaks. En een kenmerk van controlfreaks is dat ze zich nergens aan kunnen overgeven. Maar de essentie van het bestaan is de levensstroom, hetgeen impliceert dat het stroomt. Daar kun je je van afscheiden van die stroom, door je te identificeren met de persoon als een onafhankelijk en zelfsturend en bepalend individu, of je aan overgeven en je laten meevoeren op deze stroom. Weerstand/verzet versus acceptatie.Waar zouden de kindertjes in Syri? het meest bij gebaat zijn, denk je?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 September 2013, 22:45   #252
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het klopt dat je inging op de vraag over het sturen van gedachtes. Misschien dat je wilt toelichten hoe je dat doet. Naar mijn menig zijn die mogelijkheden erg beperkt en kun je hoogstens een aantal trucjes bedenken, zoals wat afleiding zoeken zodat gedachtes je even met rust laten, maar dat je gedachtes zou kunnen sturen is zelf al een gedachte.
Je weet, neem ik aan tenminste, dat Advaita Vedante ook gebruik maakt van mantra's? Het zijn mantra's (de kracht van de herhaling) die gedachten sturen.

Citaat:
Dat heb ik vaker gelezen, dat van die vooroordelen of dat ik iemand in een hokje zou indelen. Als je goed gelezen hebt is dat niet het geval. Het gaat er niet om om iemand in een hokje in te delen, maar bepaalde overtuigingen hebben nu eenmaal een herkomst en die kun je ontdekken. Verder is dat volgens mij de meest essentiële vraag, de vraag naar 'wat ik ben'.
Hoe goed en aandachtig we ook (denken te) lezen, dan nog kunnen we alleen meten aan de hand van ons eigen wereldbeeld. Het is ook menselijk (om overzicht te kunnen houden in de grote hoeveelheid informatie die ons brein binnenwandelt) om te kaderen en aan indelen in hokjes te doen.
We hoeven ons al mens ook niet af te vragen OF we overtuigingen hebben, maar alleen onze overtuigingen op waarheid en behulpzaamheid te onderzoeken.

Citaat:
Ik ben ook niet van een richting. Als het hier over advaita ging, dan is het om aan te geven dat dat een van de meest radicale vormen van zelfonderzoek is. Ik merk dat ondertussen de kritiek zich op advaita richt dus is het beter om dat te laten rusten, omdat de meningen die over advaita worden geventileerd niet op onderzoek er van zijn gebaseerd. Zo word er vooral een karikatuur van gemaakt.
Excuses, advaita is ook niet de boosdoener. Het zijn de mensen die er een karikatuur van maken, door het als enige waarheid te verkopen. En ik durf mijn schuld te bekennen: wat als enige ware leer verkocht wordt haal ik met liefde ;) onderuit.... Omdat er nu eenmaal geen ware leer bestaat.

Citaat:
Op zich is het onderwerp 'vrije wil' al erg interessant. Je kunt er in geloven, maar is het dan ook waar?
Volgens een advaita-swami (vandaag gelezen) beschikt de mens over een vrije wil. Maar dan nog kunnen we ons afvragen "is het waar"?

Ja, ik geloof er in. Omdat we als mens nu eenmaal het vermogen hebben gekregen om na te denken en om keuzes te maken.

Citaat:
Als reactie kun je dan geven (en dat gebeurt herhaaldelijk) dat degene die de vraag stelt zou voorstaan dat er geen vrij wil is. Dat zijn allemaal de kort door de bocht reacties. Veel interessanter is het (m.i., en dat is het onderzoek waar ik op doel) waar de vraag rond een vrije wil vandaan komt. En om op de uitkomst vooruit te lopen: de hele vraag rond de vrije wil is een onzinnige omdat er geen vrije en geen onvrije wil is. Maar dat onderzoek kan pas plaatsvinden als er de bereidheid is om het geloof in het een of het ander los te laten.
We kunnen elke overtuiging loslaten die niet meer van waarde is. De keuze is aan ons, in ons mens-zijn. Niet kiezen is ook goed, ook al is dat al een keuze op zich.

Citaat:
Zeker, iedereen loopt zijn / haar eigen pad. Er zijn wat zaken bedacht die behulpzaam kunnen zijn, door de eeuwen heen. Dat is handig, dan hoeft niet iedere sterveling opnieuw het wiel uit te vinden.
Is het leven misschien juist bedoelt om onze eigen ZIN in het leven te vinden? Wie weet is het doel van het leven juist wel het ontdekken van het(de) eigen wi(e)l.

Citaat:
Dat dat allemaal door mensen is bedacht vind ik een dooddoener; zo kun je makkelijk alles naast je neerleggen. Het gaat vooral om het onderzoeken van de eigen aannames, overtuigingen. Die nemen al snel de vorm aan van een religie, zoals b.v. het geloof in een vrije wil.
Wie of wat heeft het dan bedacht volgens jou? Wat is dan de ware leer/religie en waarom?
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 1 September 2013, 23:00   #253
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Je weet, neem ik aan tenminste, dat Advaita Vedante ook gebruik maakt van mantra's?
Nee, dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
Heb je daar meer informatie over?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 September 2013, 23:41   #254
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
Heb je daar meer informatie over?
Yep

http://www.advaita.nl/Mantras.php
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 2 September 2013, 00:12   #255
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
J
Excuses, advaita is ook niet de boosdoener. Het zijn de mensen die er een karikatuur van maken, door het als enige waarheid te verkopen. En ik durf mijn schuld te bekennen: wat als enige ware leer verkocht wordt haal ik met liefde ;) onderuit.... Omdat er nu eenmaal geen ware leer bestaat.

(...)

Wat is dan de ware leer/religie en waarom?
In dit geval is het de karikatuur dat er (hier) mensen zouden zijn die het als enige waarheid / ware leer verkopen.

Zoals je zegt: er is geen 'ware leer'.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 September 2013, 00:18   #256
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Volgens een advaita-swami (vandaag gelezen) beschikt de mens over een vrije wil. Maar dan nog kunnen we ons afvragen "is het waar"?

Ja, ik geloof er in. Omdat we als mens nu eenmaal het vermogen hebben gekregen om na te denken en om keuzes te maken.
Ik zou niet op de swami afgaan, maar het op waarheid onderzoeken.

Je gelooft er in? Omdat je er graag in wilt gevolgen?
Dan is er maar 1 voorbeeld nodig die aantoont dat er geen sprake is van vrije wil om het tegendeel te bewijzen. Die zal niet zo moeilijk te vinden zijn. Stop je dan met geloven in de vrije wil?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 September 2013, 00:22   #257
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
We kunnen elke overtuiging loslaten die niet meer van waarde is. De keuze is aan ons, in ons mens-zijn. Niet kiezen is ook goed, ook al is dat al een keuze op zich.
Je schreef elders over de historie in je familie.
Dat zijn behoorlijk heftige verhalen die heel veel impact hebben gehad op mensenlevens.

Zou je hen bovenstaande kunnen vertellen? Ik vermoed van niet.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 September 2013, 23:27   #258
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik zou niet op de swami afgaan, maar het op waarheid onderzoeken.

Je gelooft er in? Omdat je er graag in wilt gevolgen?
Dan is er maar 1 voorbeeld nodig die aantoont dat er geen sprake is van vrije wil om het tegendeel te bewijzen. Die zal niet zo moeilijk te vinden zijn. Stop je dan met geloven in de vrije wil?
Er is geen zekerheid, ook de wetenschap heeft nog geen waterdicht bewijs. Het menselijk brein is nog maar voor een fractie ontrafeld en de ook de ziel is (nog) niet aantoonbaar. Ik kan alleen afgaan op mijn eigen ervaringen en innerlijk weten (ge-Weten).
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 4 September 2013, 23:28   #259
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je schreef elders over de historie in je familie.
Dat zijn behoorlijk heftige verhalen die heel veel impact hebben gehad op mensenlevens.

Zou je hen bovenstaande kunnen vertellen? Ik vermoed van niet.
Wat zou ik wie en waarom kunnen vertellen? Ik begrijp je vraag niet zo goed. Ook je vermoeden niet btw.... Dus als je het wilt/kunt toelichten....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 4 September 2013, 23:49   #260
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
Heb je daar meer informatie over?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Nog verder onderzocht/bekeken? Ik ben nieuwsgierig naar wat je gedachte/mening hierover is ..... Als je die tenminste wilt delen....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.