Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 March 2013, 17:17   #251
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Gewoon spelen met mijn ego, om het te leren kennen...
Herkenning,.....misschien niet zozeer om het te leren kennen, maar meer om de werking ervan, maar dat bedoel je vast ook.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 17:44   #252
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard IK

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Herkenning,.....misschien niet zozeer om het te leren kennen, maar meer om de werking ervan, maar dat bedoel je vast ook.
Zelf-kennis. Kennis maken met wie ik ben. Hoe beter ik mijn ego leer kennen, begin ik in te zien wat ik werkelijk ben.
Er is een stuk ego van mij dat gezond aanvoelt, een ander ego-stuk voelt broos, en ietwat zwak aan. Als ik ze beide los laat, is er iets dat ik waarneem wat de benaming 'de ziel' zal kunnen hebben.

Hoe meer ik hier mee speel, hoe helderder voor mij wordt wat ik werkelijk ben.. Het is niet echt spelen eigenlijk, want het gaat soms hevig aan toe.
Alsnog is het lichter en lichter geworden, en het begin op spelen te lijken, en ik kan heel erg goed om mezelf lachen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 10:20   #253
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ieder contact die ik aanga maakt veel in mij wakker. Dit wat hier gebeurde wakkerde mijn driftigheid en felheid aan. Niets nieuw onder de zon voor mij, is iets wat ik in deze fase bewust onder mijn aandacht laat komen.
Ik stond mezelf toe om te vloeken, het luchtte voor heel even op, maar is ook niet bevredigend voor mij. Afstand van nemen voelde voor mij goed.
Gewoon spelen met mijn ego, om het te leren kennen...
Enkel ego wat met ego speelt, toch.

Mijn, mijn, mijn.

Ego, ego, ego.

Je bent wakker of niet.

Zo simpel is het.

Als je wakker bent dan is er vanuit dat wakker zijn niet de behoefte meer om met mogelijke resten ego-energie aan de slag te gaan. Althans niet in die mate als bezigheid/vermaak/ego-energie.

Zeg ik dus niet mee dat iets goed of fout is, er is simpelweg nog een proces gaande.

Het ego raakt vanzelf wel een keer uitgespeelt, spuugt zichzelf wel een keer uit en zo niet dan niet.

Alhoewel, het ego is wel erg gehecht aan zichzelf en zijn/haar bezigheidjes.

Wat is er verdomme mis met het ego.

Het hoort er gewoon bij in deze wereld der dualiteit, we kunnen niet zonder.

Of was het nou; het ego wilt niet zonder.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 12:05   #254
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

Wat is er verdomme mis met het ego.
Dat moet je voor jezelf zelf uitzoeken Aart.

Ontken je ego niet zo Aart, want die laat je degelijk hier zien, door je spelletjes.
Je speelt continue rollen Aart: 'De onbezorgde', 'de egoloze', 'degene die het leven niet zo serieus neemt', 'de naar', 'degene die de ander een spiegel voor houdt', 'de leraar', en nog een paar andere egospelletjes van je, die zo doorzichtig zijn..

Ja, ik speel met mijn ego. Er is niets mis met mijn ego, het is voor mij mijn instrument, en mijn wegwijzer.
Het is roeien met de riemen die ik heb, dat is alles..Tot nog een paar jaar geleden voelde als het in het donker tasten. Het voelde alsof ik door de modder ploeterde. Nu is het speelser. Nog steeds confronterend, roei ik speels, en ik blijf de impulsen volgen die ik vanuit mijn ziel krijg.

Je voegt me niets toe Aart, je blijft herhalen dat ik met mijn ego aan het spelen ben, en dat weet ik ook al, geef ik zelfs ook zelf keer op keer aan..
Durf je je af te vragen waaruit jouw behoefte komt, om dat te blijven herhalen Aart, want het voelt voor mij niet dat het uit vrijheid komt wat je doet, maar vanuit je (ontkende)ego juist.
Je zou je ook gerust wat van je rollen af mogen doen, en niet meer zo op een andere parasiteren. Want dat is wat je doet met je spelletjes.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 13:34   #255
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe meer ik hier mee speel, hoe helderder voor mij wordt wat ik werkelijk ben..
Hoe bedoel je dat precies? Hoe kan e.e.a. helder worden door het spelen van egospelletjes? Dat lijkt me een gebed zonder eind. Maar misschien bedoel je dat niet.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 14:44   #256
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dat moet je voor jezelf zelf uitzoeken Aart.

Ontken je ego niet zo Aart, want die laat je degelijk hier zien, door je spelletjes.
Je speelt continue rollen Aart: 'De onbezorgde', 'de egoloze', 'degene die het leven niet zo serieus neemt', 'de naar', 'degene die de ander een spiegel voor houdt', 'de leraar', en nog een paar andere egospelletjes van je, die zo doorzichtig zijn..

Ja, ik speel met mijn ego. Er is niets mis met mijn ego, het is voor mij mijn instrument, en mijn wegwijzer.
Het is roeien met de riemen die ik heb, dat is alles..Tot nog een paar jaar geleden voelde als het in het donker tasten. Het voelde alsof ik door de modder ploeterde. Nu is het speelser. Nog steeds confronterend, roei ik speels, en ik blijf de impulsen volgen die ik vanuit mijn ziel krijg.

Je voegt me niets toe Aart, je blijft herhalen dat ik met mijn ego aan het spelen ben, en dat weet ik ook al, geef ik zelfs ook zelf keer op keer aan..
Durf je je af te vragen waaruit jouw behoefte komt, om dat te blijven herhalen Aart, want het voelt voor mij niet dat het uit vrijheid komt wat je doet, maar vanuit je (ontkende)ego juist.
Je zou je ook gerust wat van je rollen af mogen doen, en niet meer zo op een andere parasiteren. Want dat is wat je doet met je spelletjes.
Zie je wat er nou van komt Aart?! Met je flauwekul!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 15:14   #257
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 15:32   #258
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Dat lijkt me een gebed zonder eind.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
''Wij mensen zijn wat wij ten allen tijden zijn geweest- enorm hebzuchtig, afgunstig, agressief, jaloers, angstig en wanhopig, met zo nu en dan een vleugje blijdschap en genegenheid. Wij zijn een vreemde mengeling van haat, en angst en zachtaaardigheid; wij zijn zowel gewelddadig als vredelievend.
In de uiterlijke wereld is vooruitgang geboekt, van de ossenkar naar het straalvliegtuig, maar op het psychologische vlak is het individu totaal niet veranderd en de sociale structuur wordt overal op de wereld door het individu gevormd.
De uiterlijke sociale structuur is het resultaat van de innerlijke geestelijke structuur van onze relatie tot elkaar, want het individu is de uitkomst van de optelsom van de ervaring, de kennis en het gedrag van de mens. Ieder van ons is de opslagplaats van heel het verleden. Het individu is het menselijke wezen dat heel de mensheid is. Heel de geschiedenis van de mens staat in ons opgetekend.
Bekijk wat zich daadwerkelijk binnen en buiten jezelf afspeelt, in die cultuur van wedijver waarin je leeft, met haar zucht naar macht, positie, prestige, roem,succes enz. - kijk naar de prestaties waar je zo trots op bent, naar het hele terrein dat je leven noemt en waar in ieder vorm van relatie conflicten zijn die haat, vijandigheid,wreedheid en eindeloze oorlogen teweegbrengen.
Dat terrein, dit leven, is alles wat wij kennen en omdat we niet in staat zijn tot inzicht in de enorme strijd om het bestaan zijn we daar uiteraard bang voor en weten we op allerlei geraffineerde manieren aan te ontsnappen. En wij zijn ook bang voor het onbekende, bang voor de dood, bang voor wat er na de dag van morgen komt. We zijn dus zowel bang voor dat wat kennen als voor wat wij niet kennen. Dat is ons dagelijkse leven, dat ons geen reden tot hoop geeft, en daarom is elke vorm van filosofie, elk theologisch gedachtespinsel, enkel een vlucht voor de reële werkelijkheid van dat wat is.
...

Wij zijn stuk voor stuk verantwoordelijk voor elke oorlog, door de agressiviteit in ons leven, door onze nationalisme, onze zelfzuchtigheid, onze goden, onze vooroordelen en onze idealen, die ons onderling verdeeld hebben. En alleen maar als wij beseffen- niet verstandelijk, maar reel, zo reel als wanneer wij zouden beseffen dat we honger hebben of pijn lijden- dat jij en ik verantwoordelijk zijn voor heel deze bestaande chaos, voor al de ellende, overal op de hele wereld, doordat we er in ons dagelijkse leven aan hebben bijgedragen en doordat we deel uitmaken van deze monsterachtige maatschappij, met haar oorlogen, haar verdeeldheid, haar gemeenheid, haar wreedheid en haar hebzucht- alleen dan zullen wij in actie komen.

...
Je ziet dus dat je je niet kunt verlaten op wie dan ook. Er is geen gids, geen leraar, geen autoriteit. E is alleen jijzelf- jouw relatie tot anderen en tot de wereld- iets anders is het niet. Als je dit beseft, brengt dat je ?f tot een diepe wanhoop, die tot cynisme en bitterheid leidt, ?f al je zelfmedelijden verdwijnt, doordat je het feit erkent dat jij en geen ander verantwoordelijk bent voor de wereld en voor jezelf, voor wat je denkt, voor wat je voelt en voor wat je doet.

Is het mogelijk om totale revolutie in de psyche tot stand te brengen?
Om dat te kunnen doen moet je uiterst eerlijk tegenover jezelf zijn, op alle niveaus van je bestaan.

Je bent dus aan jezelf overgelaten en dat is in feite ook de toestand waarin iemand die dit alles heel serieus neemt moet verkeren. ''
Dus ja Guy, dit heeft zijn tijd nodig...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 16:43   #259
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Enkel ego wat met ego speelt, toch.

Mijn, mijn, mijn.

Ego, ego, ego.

Je bent wakker of niet.

Zo simpel is het.

Als je wakker bent dan is er vanuit dat wakker zijn niet de behoefte meer om met mogelijke resten ego-energie aan de slag te gaan. Althans niet in die mate als bezigheid/vermaak/ego-energie.

Zeg ik dus niet mee dat iets goed of fout is, er is simpelweg nog een proces gaande.

Het ego raakt vanzelf wel een keer uitgespeelt, spuugt zichzelf wel een keer uit en zo niet dan niet.

Alhoewel, het ego is wel erg gehecht aan zichzelf en zijn/haar bezigheidjes.

Wat is er verdomme mis met het ego.

Het hoort er gewoon bij in deze wereld der dualiteit, we kunnen niet zonder.

Of was het nou; het ego wilt niet zonder.
Waarmee ik dus bedoelde wat heeft het voor een zin alles uit elkaar te moeten trekken in het menselijke ik bestaan. Ik ben er voor mezelf in ieder geval op terug gekomen. Behalve als ik ergens nog wel hinder van ervaar, dan geloof ik blijkbaar iets wat dat veroorzaakt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 16:48   #260
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Zie je wat er nou van komt Aart?! Met je flauwekul!
Nu is dus Aart aan de beurt?

En wij zijn niet hebzuchtig of gierig whatever.
Als wijdat gedrag vertonen geloven wij (de mind) hooguit dat wij dat "zijn".
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Paranormal begaafd Mihaela Beginnend zelfonderzoek 8 21 January 2021 21:38
DVD leven in helder bewustzijn. Heerda Eckhart Tolle 294 7 October 2014 13:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.