Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 September 2022, 11:24   #251
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Waarheid kost geen cent, en het is zelfs niet eens gratis..

De opzet van Satsang, de uitnodiging/mogelijkheid om 'bewust te 'worden' van..
Met Satsang zelf kom je dus geen stap verder, en het houdt je wel degelijk een wortel voor de neus. (b)ewust worden van wat er is, om los te kunnen laten wat er niet is.. Punt is, van 'wat 'is, kun je je helemaal niet 'bewust worden''.
Ik bedoel hier niet mee een lans te breken voor Satsang hoewel ik gevoel daartoe gerechtigd te zijn omdat ik er diverse heb bezocht en dientengevolge durf te zeggen dat ik ze niet als nuttig heb ervaren, kunnen ze dat voor sommigen wel zijn.
Wat betreft bewustwording, van iets wat er niet actueel in je werkzaam is of speelt kun je bewust gemaakt worden door iemand die je daarop attendeert. Er zit bij bewustwording geen intentie achter om los te laten wat niet is, dan heb je een verkeerd idee van bewustwording.
 
Oud 8 September 2022, 11:42   #252
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik bedoel hier niet mee een lans te breken voor Satsang hoewel ik gevoel daartoe gerechtigd te zijn omdat ik er diverse heb bezocht en dientengevolge durf te zeggen dat ik ze niet als nuttig heb ervaren, kunnen ze dat voor sommigen wel zijn.
Dat klopt. Satsang is geen voorwaarde. Net zoals boeken, teksten, internet, fora dat niet zijn. Het zijn mogelijke hulpmiddelen. Maar (bijna) niemand komt tot inzicht zonder enig hulpmiddel door in afzondering naar zijn / haar navel, dan wel het plafond te staren. En wat Byron Katie doet is (o.a.) is ook satsangs geven.

Kortom, er is 'iets' nodig om de weg van inzicht in te kunnen slaan. Al was het alleen maar om een keer bij de kernvraag uit te komen, in plaats van in zelfverzonnen rondjes te blijven ronddraaien. Dit forum kan een mogelijkheid zijn. Zo zijn er ook nog andere.
Rob is offline  
Oud 8 September 2022, 11:59   #253
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Waarheid kost geen cent, en het is zelfs niet eens gratis..

De opzet van Satsang, de uitnodiging/mogelijkheid om 'bewust te 'worden' van..
Met Satsang zelf kom je dus geen stap verder, en het houdt je wel degelijk een wortel voor de neus. (b)ewust worden van wat er is, om los te kunnen laten wat er niet is..
Ik heb dat satsang ook nooit zien zitten. Geldklopperij.

Citaat:
Punt is, van 'wat 'is, kun je je helemaal niet 'bewust worden''.
Klopt, je kunt het alleen gewaar zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 8 September 2022, 12:00   #254
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
vind je het dan vreemd dat ik van querulanten spreek?
Inkoppertje: querulant ziet querulant.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 8 September 2022, 12:02   #255
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat klopt. Satsang is geen voorwaarde. Net zoals boeken, teksten, internet, fora dat niet zijn. Het zijn mogelijke hulpmiddelen. Maar (bijna) niemand komt tot inzicht zonder enig hulpmiddel door in afzondering naar zijn / haar navel, dan wel het plafond te staren. En wat Byron Katie doet is (o.a.) is ook satsangs geven.

Kortom, er is 'iets' nodig om de weg van inzicht in te kunnen slaan. Al was het alleen maar om een keer bij de kernvraag uit te komen, in plaats van in zelfverzonnen rondjes te blijven ronddraaien. Dit forum kan een mogelijkheid zijn. Zo zijn er ook nog andere.
Zelfkennis gaat niet eens over 'inzicht'. Dat jij denkt dat dat wel zo is zegt al genoeg.

Inzicht is begrijpen, benul hebben. Inzicht is secundair.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 8 September 2022, 12:50   #256
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Natuurlijk doe je dat, je bent de grootst mogelijke onbenul inzake zelfonderzoek.
Ego, egotje, wat maakt het toch van zijn neus...
marie is offline  
Oud 8 September 2022, 12:52   #257
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Hoe doe jij dat eigenlijk, Marie? Liefde geven? Raak je het zelf dan kwijt en heeft die ander die liefde dan? Of is jouw liefde dan met 50% verminderd en bij de ander met 50% vermeerderd? En hou je dan ook een kasboek bij? Want anders dan raakt de liefde natuurlijk ongelijk verdeeld onder de mensen.

Retorische vragen uiteraard. In essentie is liefde helemaal nergens op gericht.
De echte liefde straalt (zoals de zon), of je het nu wil of niet, maar om echte liefde te zijn moet je het ZIJN...
marie is offline  
Oud 8 September 2022, 12:54   #258
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Onvoorwaardelijke liefde is. Doet niet aan geven of nemen..
En kun je dan ook niet bezitten; enkel zijn...
En zeker niet door onpersoonlijk te zijn, want dan ben je in feite niets...

Wijziging aangebracht door marie op 8 September 2022 om 13:18.
marie is offline  
Oud 8 September 2022, 13:07   #259
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelfkennis gaat niet eens over 'inzicht'. Dat jij denkt dat dat wel zo is zegt al genoeg.

Inzicht is begrijpen, benul hebben. Inzicht is secundair.
Nee. Inzicht heeft niet met begrijpen en niet met ervaren te maken.
Rob is offline  
Oud 8 September 2022, 13:12   #260
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vind het merkwaardig dat dat uit mijn quote niet duidelijk is geworden en heb de neiging te vragen 'lees je wel goed?'. Liefde is geen bezit, maar een zijnsvorm.
Dus voor achterlijke mutsen nog maar een keer. Een 'ik' heeft egocentrische motieven en huldigt altijd het principe 'hoort wat voort wat' oftewel ik doe wat voor jou en jij moet dan wat voor mij doen. Zonder 'ik' zijn erg geen egocentrische motieven en 'ben' je liefde in plaats van 'doe' je lief(de).
Inderdaad liefde is een zijnsvorm en heeft dan ook geen egocentrische motieven...
Maar, voor ons mensen kan alleen een 'ik' die zijnsvorm zijn, worden... Een ego-loos individu kent inderdaad die ego-istische rekjes niet meer, maar kent geen enkele ego-trektjes meer, ook niet de positieve en kan dan ook onmogelijk uitgroeien tot liefde als ZIJNSVORM...


Citaat:
Oorlogen worden gevoerd of aangevoerd door 'ikken'. Het zit niet in de aard van egolozen om oorlog te voeren omdat er niks is wat er verdedigd moet worden. Maar zwam er gerust maar weer op los, voor het tegendeel heb je vast nog (niet onderzochte gedachten of) argumenten genoeg.
Over het algemeen worden oorlogen gevoerd, aangevoerd, niet door 'ikken' maar door zichzelf uitgeroepen 'super-ikken', die zichzelf boven de 'ikken hebben geplaatst en die zichzelf boven die 'ikken' hebben kunnen plaatsen omdat ze die 'ikken' hebben wijsgemaakt dat hun 'ik' niets waard is en ze het dus zoveel mogelijk moeten uitschakelen om maar braaf, zonder na te denken, te doen wat die 'super-ikken' hen wijsmaken en opdragen te doen...

Zie je Laurens, tot welk enorm gevaar dat jullie met jullie uitschakeling van 'ik' wel kunnen aanzetten...

Nooit zal ik dat aanvaarden...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.