Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 May 2015, 19:49   #251
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Mijn eigen wil is er wel, maar verdwijnt in het 'niet-willen'.

Wat een onzin. Iemand zien als ego is een wezensvreemde wil dienen.

Je eigen wil of verlangen ken je niet, anders zou je er voor kiezen als een keus loze keus. Wat valt er te kiezen tussen stront en een slagroomtaart. Het is een kwestie van zien...van visie. van wakker worden
Je eigen wil is in aanleg aanwezig. Je wilt pijn vermijden, je wilt aardig, knap, interessant gevonden worden. Stop daar maar eens mee. Dan begin je een beetje 'niet te willen'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:50   #252
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Misschien heb ik niks te willen, maar wel heb ik verlangens die ik niet kan ontkennen. Ik verlang over te komen, maar ik weet niet hoe dat te doen. Ik dacht mij kwetsbaar op te stellen, althans dat wilde ik, maar mogelijk prik je hier een ballon door.

Theo zei het ook al op zijn manier.
Als er het verlangen is om over te komen, dan is het vreemd om uit de discussie te stappen. Dan weet je zeker dat je niet overkomt. Maar je bent er weer.....denken je kwetsbaar op te stellen is iets anders dan je kwetsbaar opstellen. Feitelijk heeft kwetsbaarheid met geen enkele opstelling iets van doen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:53   #253
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Het is trouwens niet dat je niet 2 meesters dient, maar dat je niet 2 meesters kan dienen. Het is of de een of de ander mixen kan niet.

Je kan niet een lul en Christus zien. De een sluit per definitie de ander uit.

Dus als je in iemand geen Christus ziet dan ben je in ego mode. Probeer te mixen wat je wilt ...het kan niet.
De Christusvonk is iedereen aanwezig. Maar het gros van de mensen verkiest in ego te leven. Dus bij het gros van de mensen zie ik gewoon ego. De Christusvonk zit bedekt in het hart.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:55   #254
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Rob; als je dit leest... zou ik niet laten zeggen.
Ik heb nog kilt's over in mijn garderobe


Jij weet het, maar weten wij het?
Het is toch geen drie-letter woordje dat met een 'e' begint zeker?

Ik heb Rob dus gevraagd om mee te komen ping-pongen. Heb hem naast mij een blauwe pruik opgezet.
Hij ziet er inderdaad wel wat lullig uit.
Nad(j)a staat op de achtergrond met een ping-pong palet in haar hand naar ons te kijken.

Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 19:57   #255
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De Christusvonk is iedereen aanwezig. Maar het gros van de mensen verkiest in ego te leven. Dus bij het gros van de mensen zie ik gewoon ego. De Christusvonk zit bedekt in het hart.
Je gaat ervan uit dat mensen een keuze hebben?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:01   #256
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

J
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
e eigen wil is in aanleg aanwezig. Je wilt pijn vermijden, je wilt aardig, knap, interessant gevonden worden. Stop daar maar eens mee. Dan begin je een beetje 'niet te willen'.
En deze drijfveer wil ik verlaten geloof me Theo, of geloof me niet. Maakt niet uit.

Veel geleerd vanmiddag ..avond voor jullie.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:02   #257
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ego lijdt van nature. Al onze issues worden in ons opgeslagen. Tolle noemt dat het pijnlichaam, maar het is ons 'zijn'. Door een steeds verdiepende confrontatie met die pijn drinkt men de lijdensbeker leeg. Men kan zich daar aanvankelijk in oefenen door de pijn bewust te voelen bij gekwetstheid. En ego niet te laten reageren. Dan wordt het voor de persoon in kwestie inzichtelijk dat pijn gedragen kan worden.

Dit is een proces wat in gang gezet kan worden en wat als het eenmaal in gang gezet is een eigen dynamiek krijgt. Het is alsof er van binnenuit hulp komt om het proces te voltooien.

Toegeven aan pijn (zich gekwetst voelen) is 'willen'. Het kost dus veel meer wilskracht om 'niet te willen' dan om te 'willen'. Want jezelf gekwetst voelen is geen kunst aan, dat kan iedereen.

Uiteindelijk mondt dit proces uit in 'niet-zijn'. Een staat van ongekende egoloosheid die kenmerken heeft welke uiteindelijk de transfiguratie in gang zet. Alles waar we het hier over hebben wordt 'van binnen' inzichtelijk.
Dank voor de toelichting. Het was me bekend dat Tolle het pijnlichaam noemt en zelf heb ik het idee dat iedere cel in je lichaam een geheugenplaats is en dat pijn diep verstopt kan zitten. Pijn ten gevolge van gekwetstheid wilde ik laten voor wat het is maar die dieper gelegen pijnen waar haast niet meer bij te komen is hebben mijn belangstelling.
  Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:04   #258
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo
De Christusvonk is iedereen aanwezig. Maar het gros van de mensen verkiest in ego te leven. Dus bij het gros van de mensen zie ik gewoon ego. De Christusvonk zit bedekt in het hart.
Maar je moet niet geloven waar de mensen in leven. Jij maakt het verschil.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:06   #259
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dank voor de toelichting. Het was me bekend dat Tolle het pijnlichaam noemt en zelf heb ik het idee dat iedere cel in je lichaam een geheugenplaats is en dat pijn diep verstopt kan zitten.
Hoe zit dat dan met het gegeven dat cellen zich voortdurend vernieuwen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:10   #260
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Hoe zit dat dan met het gegeven dat cellen zich voortdurend vernieuwen?
Het centrale geheugen bestaat ook uit cellen kennelijk muteert de inhoud mee want anders zou de gehele geheugeninhoud na zeven jaar weg zijn..
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.