Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 July 2022, 17:19   #251
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja je standpunt is bekend en ik heb het tegengesproken.
Ook al is het beter dat het bij je zou indalen, het is jouw keus om er over te zwijgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dan is er de mogelijkheid daar te blijven of de spelerij terug op te nemen en het geziene te laten indalen in wat er zich voor blijft doen.
Het geziene in laten dalen? Alles wat gezien is speelt zich af in de wordende, tijdelijke wereld.

Verder eens met Guido, te veel achterhoofd weetjes. De ander te slim af willen zijn, het 'de leraar' willen uithangen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 July 2022, 17:23   #252
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

...

(Verwijderd ivm niet ter zake doende aan zelfkennis)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 July 2022, 17:29   #253
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zoiets als 'afronding' is een prima verzinsel om te verwoorden wat vlot of gestaag.. bevinding kan zijn.

Ik laat het allemaal even met rust.
Tot later.
Zoiets als afronding is een teken dat men de eigen perceptie nog niet verlaten heeft. De receptieve vaardigheid is dan nog niet ontwikkelt.

Inderdaad, afronding is een verzinsel.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 July 2022, 21:30   #254
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zoiets als afronding is een teken dat men de eigen perceptie nog niet verlaten heeft. De receptieve vaardigheid is dan nog niet ontwikkelt.

Inderdaad, afronding is een verzinsel.
Ook dit idee is meermaals tegengesproken.
Afronding van gedegen zelfonderzoek is hier door mij gebruikt om aan te geven dat het 'klaar' is zoals in 'het klaren van de klus'. Ik moet de afwas nog doen en als het spul ten slotte weer in de kast ligt is de taak afgerond. Je hebt een andere betekenis gegeven aan het woord 'afronding' en deze vervat in een context van je eigen gedachte(n) daarover. Oftewel er is (inderdaad sprake) van een (door jou) verzonnen eigen betekenis (zie je quote). Vervolgens ga je binnen die zelf verzonnen context de gedachte(n) bezien of afronden wel tot de mogelijkheden kan behoren of wat er dienaangaande aan schort of nog moet gebeuren. Het is gewoon geheel en al jouw eigen feestje geworden.
 
Oud 30 July 2022, 22:22   #255
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ook dit idee is meermaals tegengesproken.
Afronding van gedegen zelfonderzoek is hier door mij gebruikt om aan te geven dat het 'klaar' is zoals in 'het klaren van de klus'. Ik moet de afwas nog doen en als het spul ten slotte weer in de kast ligt is de taak afgerond. Je hebt een andere betekenis gegeven aan het woord 'afronding' en deze vervat in een context van je eigen gedachte(n) daarover. Oftewel er is (inderdaad sprake) van een (door jou) verzonnen eigen betekenis (zie je quote). Vervolgens ga je binnen die zelf verzonnen context de gedachte(n) bezien of afronden wel tot de mogelijkheden kan behoren of wat er dienaangaande aan schort of nog moet gebeuren. Het is gewoon geheel en al jouw eigen feestje geworden.
Inderdaad , omdat het door jou gebruikt wordt komt het uit jouw persoonlijke perceptie voort. Ik kom het ook nergens anders tegen, anders dan bij jou.

De betekenis van het woord' afronding' is mij al tientallen jaren bekend.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 July 2022, 22:56   #256
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Iedere afronding kan alleen uit het denken voortkomen. Het is een intellectuele vaststelling dat iets 'klaar' is. Het hoeft geen betoog voor ingewijden dat iedere intellectuele beschouwing over zaken welke 'klaar' zijn uit de zintuigelijke wereld van tijd en ruimte voortkomt. Daar zijn zaken klaar, de politie rond een onderzoek af. Afronding is intellectuele kennis.

Zelfkennis gaat echter over dat wat niet intellectueel is vast te stellen. Indien men het 'zijn' gewaar wordt, is dat geen intellectuele vaststelling. Het 'zijn' gewaar zijn kan alleen geschieden terwijl men de wereld (aan)schouwt. Iedere gedachte over de wereld wordt daarbij terug genomen.

Maar ook het 'zijn' is geen afronding , het is alleen een (niet) plaats waar je niet verder kunt. Vanuit het 'zijn' is het duidelijk dat het over verhoudingen/relaties gaat. Omdat het (gewaar) 'zijn' zonder ego is en in het 'zijn' alleen een verhouding met zichzelf kent is het duidelijk dat het 'zijn' tegelijkertijd gefragmenteerd is en toch één is gebleven. Dat is een aha-erlebnis, omdat er binnen de zelf-verhouding het verstaan is dat het bij iedereen zo werkt. Je bent een universeel principe op het spoor. Meer is het niet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 July 2022, 23:56   #257
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

'Buiten' is niks, 'binnen' is niets..
Guido is offline  
Oud 31 July 2022, 00:08   #258
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
'Buiten' is niks, 'binnen' is niets..
Oei, en ik mag ineens, zonder mij mijn wachtwoord te herhinneren terug binnen???
marie is offline  
Oud 31 July 2022, 08:41   #259
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Inderdaad , omdat het door jou gebruikt wordt komt het uit jouw persoonlijke perceptie voort. Ik kom het ook nergens anders tegen, anders dan bij jou.

De betekenis van het woord' afronding' is mij al tientallen jaren bekend.
Betekenis afronden van Dale.
Een onderzoek afronden.
Het gedegen zelfonderzoek afronden.
Niks meer en niks minder dan tot een einde brengen.
Afronden is een algemeen erkend woord met een vaste betekenis en hoeft daarom door geen enkele perceptie (zijnde een interne afstemming).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Iedere afronding kan alleen uit het denken voortkomen. Het is een intellectuele vaststelling dat iets 'klaar' is. Het hoeft geen betoog voor ingewijden dat iedere intellectuele beschouwing over zaken welke 'klaar' zijn uit de zintuigelijke wereld van tijd en ruimte voortkomt. Daar zijn zaken klaar, de politie rond een onderzoek af. Afronding is intellectuele kennis.
Dit heeft geen enkele relevantie met afronding als een tot een einde gebrachte klus, zoals gedegen zelfonderzoek. Waar Guido het heeft over verzinsel, is het dit, jouw verhaal hierboven, dat verzonnen is. Het is het resultaat van een denkproces oftewel een intellectuele exercitie. Precies het tegenovergestelde van wat gedegen zelfonderzoek beoogt te doen, het elimineren van gedachten.
Citaat:
Zelfkennis gaat echter over dat wat niet intellectueel is vast te stellen. Indien men het 'zijn' gewaar wordt, is dat geen intellectuele vaststelling. Het 'zijn' gewaar zijn kan alleen geschieden terwijl men de wereld (aan)schouwt. Iedere gedachte over de wereld wordt daarbij terug genomen.
Dit zou je dan daadwerkelijk kunnen noemen, niet ontsproten aan een brein. Echter het is een verteltrant en in deze hoedanigheid niet daadwerkelijk tot stand gekomen, het is hypothese.

Citaat:
Maar ook het 'zijn' is geen afronding , het is alleen een (niet) plaats waar je niet verder kunt.
Het 'zijn' oftewel Zijn IS. IS staat voor er valt niets over te zeggen en dienaangaande heeft het niks uitstaande met afronden. Afronden is in de laatste zin weer het normale spraakgebruik van afronden als 'waar je niet verder kunt', al prefereer ik 'tot een einde brengen'.

Citaat:
Vanuit het 'zijn' is het duidelijk dat het over verhoudingen/relaties gaat. Omdat het (gewaar) 'zijn' zonder ego is en in het 'zijn' alleen een verhouding met zichzelf kent is het duidelijk dat het 'zijn' tegelijkertijd gefragmenteerd is en toch één is gebleven. Dat is een aha-erlebnis, omdat er binnen de zelf-verhouding het verstaan is dat het bij iedereen zo werkt. Je bent een universeel principe op het spoor. Meer is het niet.
Dit speelt zich allemaal af in een verzonnen sfeer. Met hier en daar wat op dit forum opgedane kennis een geheel eigen verhaal maken over hoe je denkt dat de vork aan de steel zit. Ik zou niet weten met welk doel maar wellicht denk je daarmee tot een mentale realisatie te kunnen komen.
 
Oud 31 July 2022, 09:54   #260
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Laurens, nu bij Guido het kwartje is gevallen ben jij zo ongeveer de laatste leraar op het forum.....

(Bij Dorje kijk ik even weg, daar lijkt ook wat aan het doordringen.)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.