Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 September 2013, 06:59   #261
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Wat zou ik wie en waarom kunnen vertellen? Ik begrijp je vraag niet zo goed. Ook je vermoeden niet btw.... Dus als je het wilt/kunt toelichten....
Je stelde dat we iedere overtuiging los kunnen laten (die niet meer van waarde is).

Ik neem aan dat je dat niet zegt tegen iemand die zwaar getraumatiseerd is?

Dus in hoeverre is het waar dat we iedere overtuiging los kunnen laten?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 September 2013, 07:22   #262
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Nog verder onderzocht/bekeken? Ik ben nieuwsgierig naar wat je gedachte/mening hierover is ..... Als je die tenminste wilt delen....
Ja, ik heb het gezien.

Als je op zoek gaat naar Advaita Vedanta dan kom je verschillende varianten tegen. Om te beginnen kun je al onderscheid maken in de meer oosterse en de meer westerse variant, maar daar doe je beide onrecht mee aan omdat die ook weer zijn onderverdeeld in vele varianten.

Al eerder kwam hier het onderscheid tussen Bhakti en Jnana yoga aan de orde. Mantra's (spreken of zingen) is onderdeel van de Bhakti yoga kant. Die vind je niet zo veel in het westen, maar vooral daar waar het onderdeel in van de Hindi traditie. Als we het hier hebben over Advaita dan gaat het over de Jnana yoga traditie van zelfonderzoek, waarin de vraag 'wie / wat ben ik?' centraal staat. Als je er meer van zou willen weten dan zou je de boeken van Wolter Keers b.v. kunnen lezen.

En verder is het natuurlijk zo dat herhaling van invloed is. Zeg een kind alle dagen dat het niet deugd en het zal op den duur er in gaan geloven, de gedachte 'ik deug niet' zal zich ergens in het systeem van het kind vast gaan zetten (met alle nare gevolgen van dien). Zo zijn we misschien allemaal wel in meer of mindere mate geprogrammeerd door onze historie. En dat kun je natuurlijk beïnvloeden door er positieve herhaling (programmering) tegenover te stellen. Maar dat zegt (mij) nog niet dat we onze gedachten kunnen sturen. Ik schreef elders iets over de relatie tussen willen en kunnen. De stelling dat we een vrije wil hebben en onze gedachten kunnen sturen vind ik dan ook veel te kort door de bocht. De beleefde werkelijkheid is complexer dan dat.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 September 2013, 08:29   #263
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Ho, wacht ff.
Beetje naar links, ho ho ho, ff dat hobbeltje.... ja mooi, nu dat hellinkje af, prachtig prachtig.
Heerlijk toch, dat gedachten sturen.
Vraag me alleen niet hoe ik t doe.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 5 September 2013, 08:32   #264
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Vraag me alleen niet hoe ik t doe.
Vraag ook maar niet of er wel echt ene doe-ik is.
Behalve als gedachte dan.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 7 September 2013, 18:07   #265
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je stelde dat we iedere overtuiging los kunnen laten (die niet meer van waarde is).
Klopt, maar daar is dus zelfonderzoek/zelfkennis voor nodig.

Citaat:
Ik neem aan dat je dat niet zegt tegen iemand die zwaar getraumatiseerd is?
Kun je aan iemand met een gecompliceerde open beenbreuk vragen om een vrije trap te nemen? Net zoals fysiek trauma eerst geheeld zal moeten zijn, zal ook eerst geestelijk trauma opgelost moeten worden. En net zoals een gecompliceerde beenbreuk niet altijd restloos hersteld, zal ook geestelijk trauma niet altijd restloos herstellen.

Citaat:
Dus in hoeverre is het waar dat we iedere overtuiging los kunnen laten?
Dat kan niemand voor een ander bepalen. Ik kan dat alleen voor mijzelf en ik leer nog steeds.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 7 September 2013, 18:12   #266
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ja, ik heb het gezien.

Als je op zoek gaat naar Advaita Vedanta dan kom je verschillende varianten tegen. Om te beginnen kun je al onderscheid maken in de meer oosterse en de meer westerse variant, maar daar doe je beide onrecht mee aan omdat die ook weer zijn onderverdeeld in vele varianten.

Al eerder kwam hier het onderscheid tussen Bhakti en Jnana yoga aan de orde. Mantra's (spreken of zingen) is onderdeel van de Bhakti yoga kant. Die vind je niet zo veel in het westen, maar vooral daar waar het onderdeel in van de Hindi traditie. Als we het hier hebben over Advaita dan gaat het over de Jnana yoga traditie van zelfonderzoek, waarin de vraag 'wie / wat ben ik?' centraal staat. Als je er meer van zou willen weten dan zou je de boeken van Wolter Keers b.v. kunnen lezen.

En verder is het natuurlijk zo dat herhaling van invloed is. Zeg een kind alle dagen dat het niet deugd en het zal op den duur er in gaan geloven, de gedachte 'ik deug niet' zal zich ergens in het systeem van het kind vast gaan zetten (met alle nare gevolgen van dien). Zo zijn we misschien allemaal wel in meer of mindere mate geprogrammeerd door onze historie. En dat kun je natuurlijk beïnvloeden door er positieve herhaling (programmering) tegenover te stellen. Maar dat zegt (mij) nog niet dat we onze gedachten kunnen sturen. Ik schreef elders iets over de relatie tussen willen en kunnen. De stelling dat we een vrije wil hebben en onze gedachten kunnen sturen vind ik dan ook veel te kort door de bocht. De beleefde werkelijkheid is complexer dan dat.
Deze post wil ik later nog wel op terugkomen, omdat ik het vermoeden heb dat hier een hele nieuwe discussie uit voort zou kunnen komen. Deze maand weinig tijd ivm een verplichte studie van/voor mijn werk, die veel van mijn aandacht opeist en waar ik om te slagen veel wilskracht voor nodig heb, omdat het materie betreft die ik oersaai vind ;)
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2013, 09:35   #267
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Klopt, maar daar is dus zelfonderzoek/zelfkennis voor nodig.

Kun je aan iemand met een gecompliceerde open beenbreuk vragen om een vrije trap te nemen? Net zoals fysiek trauma eerst geheeld zal moeten zijn, zal ook eerst geestelijk trauma opgelost moeten worden. En net zoals een gecompliceerde beenbreuk niet altijd restloos hersteld, zal ook geestelijk trauma niet altijd restloos herstellen.

Dat kan niemand voor een ander bepalen. Ik kan dat alleen voor mijzelf en ik leer nog steeds.
Je stelde dat we iedere overtuiging los kunnen laten. Nu plaats je daar zelf al kanttekeningen, voorwaarden en uitzonderingen bij. Daarmee geef je zelf aan dat je stelling niet waar (in de zin van voor iedereen, overal, altijd) is.

Ik kom niet verder dan dat er overtuigingen zijn en dat die komen en gaan. Sommige zijn klein en van weinig invloed en andere zijn groot en hardnekkig en blijven lang hangen. Veel meer kan ik er niet van zeggen. Ik zou zelfs niet kunnen beweren dat loslaten een activiteit is die we in de hand hebben. Soms lijkt het op dat we iets kunnen doen en dat de overtuiging dan verdwenen is. En soms kunnen we alles uit de kast halen omdat we zo graag een overtuiging die niet meer 'nodig' is willen loslaten maar blijkt het niet of moeilijk te lukken.

Wat helder is is dat er overtuigingen zijn en dat we ons daar in meer of mindere mate mee identificeren. De overtuigingen zijn 'het probleem' dan ook niet, maar de identificatie er mee.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2013, 09:37   #268
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Deze post wil ik later nog wel op terugkomen, omdat ik het vermoeden heb dat hier een hele nieuwe discussie uit voort zou kunnen komen. Deze maand weinig tijd ivm een verplichte studie van/voor mijn werk, die veel van mijn aandacht opeist en waar ik om te slagen veel wilskracht voor nodig heb, omdat het materie betreft die ik oersaai vind ;)
Prima.
Succes met de studie.
Ik hoop voor jou dat het gaat lukken en dat je er snel van verlost bent.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2013, 21:01   #269
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Prima.
Succes met de studie.
Ik hoop voor jou dat het gaat lukken en dat je er snel van verlost bent.
Senks :)
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 10 September 2013, 13:19   #270
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Deze post wil ik later nog wel op terugkomen, omdat ik het vermoeden heb dat hier een hele nieuwe discussie uit voort zou kunnen komen. Deze maand weinig tijd ivm een verplichte studie van/voor mijn werk, die veel van mijn aandacht opeist en waar ik om te slagen veel wilskracht voor nodig heb, omdat het materie betreft die ik oersaai vind ;)
Succes Sterre, dat klinkt lastig.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.