Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 June 2022, 08:02   #261
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wanneer mensen heilig geloven te zijn, al dan niet in de vorm van een 'ik'...
Het geloven betreft alleen de 'ik' niet het zijn.

Citaat:
Neem het omgekeerde en zeg dat de mensen, al of niet 'ik', niet bestaan en dat dus het hele zijn een zuivere comedie is...
Waarom?
Onderzoek.

Citaat:
Man wat doen wij dan hier???
Ik ken de bedoelingen van het bestaan niet.

Citaat:
Als jij nou denkt dat ik mij zorgen maak om een ZIJN dat niets met ons te maken heeft omdat wij niet zijn... en als niet zijnde dan ook niet kunnen handelen...
Sorry hoor, maar ik geef de verantwoordelijkheid voor mijn handelen en daden niet af achter het smoesje van niet te zijn... Meer zelfs niet te kunnen zijn...
We 'zijn' wel degelijk alleen niet in de vorm van 'ik'.
 
Oud 17 June 2022, 10:18   #262
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Met elk onderricht gaat het om andermans overtuigen die aan de man/ vrouw gebracht moeten worden. Met en zonder dat het geld in het laatje brengt.
Het stikt hier op het forum ook van de overtuigingen die aan de man/vrouw gebracht worden.
En haast niemand die dit zat wordt
Als de Dalai Lama onderricht geeft over de leegte, dan verteld mij dat dat de Dalai Lama geen weet heeft van de leegte. Ach, verder lijkt hij mij een vriendelijke man. Dus ik zou ook aanschuiven bij zo'n niet ter zake doende onderricht.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:21   #263
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Verdomme wie komt hier de hele tijd lullen dat het aardse niet echt is en enkel een verdraaid beeld door ons, vermeende mensen, voor waar gehouden...
Wie de wereld als 'vermeend' afdoet werkt op een kunstmatige manier naar 'de leegte' toe. Immers , als de wereld imaginair is dan hou je leegte over. Alleen werkt het zo in de werkelijkheid niet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:22   #264
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het was alleen een argument om verder te gaan zoeken naar het bestaan van dat 'ik'.
Hewel, Laurens, in tegenstelling met vele hier heb ik ontdekt dat het 'ik' wel degelijk bestaat, nl. 'ik ben'...
Of het 'ik' in het absolute of in de oneindigheid misschien niet zou bestaan???
Spijtig Laurens, maar ik leef, in ieder geval nog niet in het absolute of het oneindige... Ik leef hier en nu in het vandaag...
Het is niet door het bestaan van het 'ik' te onkennen, steunend op het ene of andere verstandig riedeltje dat je ook maar één pas dichter bij het absolute zijn bent gekomen... In tegendeel zelf, je zult je 'ik' moeten leven om het, ontdaan van al zijn valse voorwendselen en hebberigheden op het einde bij het schroot te kunnen zetten... Maar het omgekeerde werkt niet...
Zoals bij het bijbelse verhaal, indien je het koninkrijks God gevonden heb je al je hebben en houden verkoopt om het aan de armen te geven het omgekeerde ook niet werkt en je nutteloos al je hebben en houden verkoopt en je geen haar dichter bij het koninkrijks Gods bent gekomen...
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:25   #265
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De kwestie over de 'vermeende' wereld kan beter omgedraaid worden.
Waarom is er iets vóór mij (dat wat ik waarneem)?
En wat zou er gebeurd zijn als er nooit wat vóór mij was geweest?

Die laatste vraag beantwoorden is belangrijk en daarbij heb je wel je verstand nodig.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:26   #266
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

We 'zijn' wel degelijk alleen niet in de vorm van 'ik'.
En wat blijkt???
Nl. dat dat 'ik' het enige is dat wij hebben om te kunnen handelen... Ook al zou het zijn om op den duur te ontdekken dat het niet wij, ik zijn, is dat handelt...
Maar juist dat moet ontdekt worden en daarvoor hebben wij onze 'ik' nodig...
Zonder 'ik' zijn wij als kippen zonder kop die ook nog een paar passen verder kunnen lopen...
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:33   #267
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wie de wereld als 'vermeend' afdoet werkt op een kunstmatige manier naar 'de leegte' toe. Immers , als de wereld imaginair is dan hou je leegte over. Alleen werkt het zo in de werkelijkheid niet.
Inderdaad de wereld is, zolang wij erin leven en hem niet overstegen hebben, niet vermeend... Het is via deze wereld en wat zich hier voordoet dat wij het tijdelijke karkater ervan kunnen inzien en kunnen weten dat er ook andere niveauw bestaan die wij kunnen bereiken... Maar van op voorhand stellen dat wat werelds is van weinig tot geen waarde is, gezien het absolute, en dat we beter onze tijd daar niet meer mee verdoen...
Dat is oorzaak en gevolg, begin en einde omdraaien... ook al zou alles één zijn...
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 10:38   #268
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De kwestie over de 'vermeende' wereld kan beter omgedraaid worden.
Waarom is er iets vóór mij (dat wat ik waarneem)?
En wat zou er gebeurd zijn als er nooit wat vóór mij was geweest?

Die laatste vraag beantwoorden is belangrijk en daarbij heb je wel je verstand nodig.
Bassie dat is dezelfde vraag als zich afvragen : 'moeder waarom leven wij?'
Als er niets voor je is, wie zeg je dan dat jij er bent...???
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 11:38   #269
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wie de wereld als 'vermeend' afdoet werkt op een kunstmatige manier naar 'de leegte' toe. Immers , als de wereld imaginair is dan hou je leegte over. Alleen werkt het zo in de werkelijkheid niet.
Nogmaals niet afdoet, maar onderzoek naar het bestaan van 'ik' en als gevolgtrekking van het niet bestaan van ik ook de wereld 'vermeend' genoemd. In dat onderzoek kom je ook leegte tegen maar dat staat helemaal los van het vermeend zijn van de wereld.
 
Oud 17 June 2022, 11:40   #270
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel, Laurens, in tegenstelling met vele hier heb ik ontdekt dat het 'ik' wel degelijk bestaat, nl. 'ik ben'...
Of het 'ik' in het absolute of in de oneindigheid misschien niet zou bestaan???
Spijtig Laurens, maar ik leef, in ieder geval nog niet in het absolute of het oneindige... Ik leef hier en nu in het vandaag...
Het is niet door het bestaan van het 'ik' te onkennen, steunend op het ene of andere verstandig riedeltje dat je ook maar één pas dichter bij het absolute zijn bent gekomen... In tegendeel zelf, je zult je 'ik' moeten leven om het, ontdaan van al zijn valse voorwendselen en hebberigheden op het einde bij het schroot te kunnen zetten... Maar het omgekeerde werkt niet...
Zoals bij het bijbelse verhaal, indien je het koninkrijks God gevonden heb je al je hebben en houden verkoopt om het aan de armen te geven het omgekeerde ook niet werkt en je nutteloos al je hebben en houden verkoopt en je geen haar dichter bij het koninkrijks Gods bent gekomen...
Dan heb je dat onderzoek niet 'afgerond'.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.