Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 April 2012, 16:34   #261
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat een 'achterlijke' ontkenning weer, voorbeelden te over van mensen die inzicht verkregen hebben en kunnen inzien dat ze onbewust hebben gehandeld.
Nou, hier heb je dan je bewijs nr. 1.
Dat 'inzien' gebeurt na-dat ze inzicht verkregen.
En dán pas kunnen ze slechts be-noemen dat ze onbewust gehandeld hebben.
Dat is het opdeelinstrument (Mars) h?, dat dit doet.
Dat bazelt maar wat raak en ziet niet dat er niet anders gehandeld had kunnen gehandeld worden dan dat er geworden is.
Zou dat wel zo zijn; waarom heb ik/jij/hij dat dan niet gedaan????
Het opdeelinstrument is niet in staat om te zien wat er nu precies gebeurt want zijn funktie is enkel en alleen om op te delen.

Citaat:
Dat het als onbewust te beoordelen is maakt ontwikkeling mogelijk en dat we ons (van aap tot mens) ontwikkeld hebben mag toch wel als bewezen worden beschouwd. Dus vanwaar die ontkenning ?
Er wordt niks ontkend hoor.
Maar die ontwikkeling gebeurt beslist ni?t door de oordelen van het opdeelinstrument.
Dat staat maar wat aan de kant mee te lullen en soms schreeuwt 't alsof 't de uitslag van de wedstrijd kan bepalen.
En na de wedstrijd heeft 't dan weer de grootste bek alsof het 't zelf is dat de wedstrijd heeft gespeeld, bepaald en de hele mikmak eigent het zich weer toe.
Blind als 't is want het kan alleen maar opdelen en etiketjes plakken.
Maar 'n mens volgt nou eenmaal trouw z'n denken en daar kan die ook alweer niks aan doen.
Zo is die nou eenmaal geprogammeerd.
En dat 'kijken' dat is nou eenmaal z? moeilijk dat dit ook al niet op zo grote schaal voor komt.

Citaat:
Laat na dingen te beweren die indruisen tegen de subjectieve ervaring die mensen gewoon proefondervindelijk doen. Jouw idee dat je niks kunt doen omdat je dat in je verleden nodig had om je vrij te pleiten moet je anderen niet op de mouw gaan spelden.
Dat kan jouw opdeelinstrument nu nog eenmiljoenzesduizendhondertachtig maal horen; dus lees nu hier -> de boodschap = dat er niemand is.

Jouw opdeelinstrument zal nu waarschijnlijk de eenmiljoenzesduizendhondereenentachtigste keer wederom zeggen dat mijn idee = 'dat je niks kunt doen.'

Waarmee bewijs nr. 2. is geleverd.

Idd niks aan te doen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2012, 17:27   #262
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem
Dat kan jouw opdeelinstrument nu nog eenmiljoenzesduizendhondertachtig maal horen; dus lees nu hier -> de boodschap = dat er niemand is.
Het verdrijven van de persoon, van het bewustzijn zelf, is zeer sterk aanwezig in de visie van de hedendaagse wetenschap die alle disciplines doordringt.
De wetenschap is reductionistisch. Zij haalt alle eigenschappen, uit de ervaring van het bestaan als totaliteit, die meetbaar zijn en maakt daar een model van. Al de rest wordt ontkend, omdat het nu eenmaal niet meetbaar is. En sinds de 18e eeuw is er een toenemende neiging om het wiskundige model meer werkelijkheidswaarde te verlenen dan de totale ervaring van de mens.
Dit is volledig arbitrair en een standpunt dat simpelweg ingenomen wordt.
Het is als een dogmatisch geloof en onwaar... maar het schijnt te werken, omdat de vrucht van de mechanische wetenschappen - de technologie - werkt!
Daarom heeft de neuro-wetenschap een probleem om het bewustzijn te plaatsen: het is namelijk niet meetbaar!
Een man als Alva No? legt de vinger op die zere plek.
Voor hem deden William Barrett en Sheldrake dat al.
Het is belangrijk om te zien hoe dit ontkennen van de ziel/zelf historisch tot stand gekomen is.
De reductionistische wetenschappers zijn volkomen oneerlijk in hun stellingen en pretenties.

Jij bent dus een kind van je tijd.
De boodschap dat er "niemand" is, is niet gebaseerd op feiten maar op aanname van een dogma.

De menselijke geest, als manipulatieve designer, is verbijsterend machtig.
Kijk hoe de menselijke geest de aarde gemanipuleerd heeft, alleen al in de laatste honderd jaar?
En er is niemand die dat doet?

Ik begrijp dat je het zegt, maar je hebt het volkomen mis.
Jouw motieven om dat dogma te aanvaarden zijn jouw zaak.

Je aanvaard het dogma van het totale determinisme. Waarom?
Omdat het je ervaring is of omdat je je met dat dogma geïdentificeerd hebt?
Wie ben je zonder dat dogma... het is blijkbaar zeer belangrijk voor jou.
Zonder dat dogma ben je misschien wel verplicht om keuzes te maken en te handelen op een manier die je helemaal niet wil.
Praat je er je niets-doen misschien mee goed? En is het een truck om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen?

Wijziging aangebracht door Frederiki op 12 April 2012 om 17:57.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 12 April 2012, 18:38   #263
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Daar zit je tussenschotje.
Zenx.
Een aangedragen tussenschotje kan ik natuurlijk niet ontkennen.
Maar de ervaring ervan geschiedt in volledige eenheid.
Het is te simpel voor woorden.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 00:06   #264
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Nou, hier heb je dan je bewijs nr. 1.
Het is juist dat de conclusie achteraf komt maar je vergeet te vermelden dat het perspectief bied voor een toekomstige ontwikkeling.
Het verkregen inzicht wordt gebruikt en heet ontwikkeling. Ontwikkeling betekend dat het de volgende keer meer bewust gedaan wordt, oftewel dat er dit keer anders gehandeld gaat of kan worden dan er eerder gedaan is.

Je bewijs nummero 1 gaat mank. Het is helemaal niet ten gevolge van het niet kunnen handelen dat er niemand, of liever gezegd 'niet iemand' is. Jouw redenatie volgende kan ik in ieder geval niet tot zo'n conclusie komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 00:11   #265
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Jij bent dus een kind van je tijd.
De boodschap dat er "niemand" is, is niet gebaseerd op feiten maar op aanname van een dogma.
Ik vindt ook dat de aangevoerde argumenten niet steekhoudend zijn en geheel en al op een dogma berusten, niettemin is er werkelijk te ont'dekken dat er niet iemand is, maar niet op deze aangevoerde gronden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 11:41   #266
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht

Bewust zelfonderzoek doen; waarmee doe je dat?

Ik zou zeggen: lekker laten bollen die manifestatie.
Die manifesteert zich buiten jouw macht en controle om.
Dat doet ie zelfs mij IK/JOU/MIJ/ZIJ/HEM/WIJ/ONS/ JULLIE, met HUN en met... HULLIE ook.
"Wij hebben een zenuwstelsel dat in staat is zich bewust te worden van de energie en informatie van het lokale veld dat ons lichaam is. Wij ondergaan dat veld subjectief als onze eigen gedachtes, emoties, verlangens, overtuigingen etc. Ditzelfde veld kan objectief worden waargenomen als het stoffelijke lichaam en via dit stoffelijke lichaam ervaren we dit veld als de wereld.

Doordat het menselijk bewustzijn dankzij dit wonderbaarlijke zenuwstelsel oneindig flexibel is, ben je in staat de informatie die je fysieke lichaam heeft doen ontstaan, bewust te veranderen.

Je kunt de informatie en energie van je eigen kwantummechanische lichaam bewust veranderen en daardoor de energie en informatie van je uitgebreide lichaam (je omgeving en je wereld) beïnvloeden en ervoor zorgen dat bepaalde dingen zich daarin manifesteren".

Deepak Chopra
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 14:31   #267
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is juist dat de conclusie achteraf komt maar je vergeet te vermelden dat het perspectief bied voor een toekomstige ontwikkeling.
Het verkregen inzicht wordt gebruikt en heet ontwikkeling. Ontwikkeling betekend dat het de volgende keer meer bewust gedaan wordt, oftewel dat er dit keer anders gehandeld gaat of kan worden dan er eerder gedaan is.
O.K. wanneer jou dat voor 100% lukt of gelukt is dan kan ik mijn idee bijstellen.
Mij is dat nog steeds niet voor 100% gelukt en ik zou niet graag de werkelijke procenten optellen om te kijken hoeveel mij dat gelukt is.
Er kunnen ongetwijfeld alleen al op dit forum hier veel meer mensen dan ik alleen van getuigen (uitsluitend van zichzelf)
En voor minder dan 100% ga ik niet want dan is de stelling ongeldig.
Als er iets bewust is geworden dan moet dat voor de volle 100% werkzaam zijn en anders kan 't niet aan bewustwording worden toegeschreven maar aan stom toeval.
Simpel toch?
Bewustgeworden/inzicht is bewustgeworden/inzicht en niet af en toe wat/'n beetje bewustgeworden.

Citaat:
Je bewijs nummero 1 gaat mank. Het is helemaal niet ten gevolge van het niet kunnen handelen dat er niemand, of liever gezegd 'niet iemand' is. Jouw redenatie volgende kan ik in ieder geval niet tot zo'n conclusie komen.
Tja...dat was al bekend, toch?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Nu kan jouw opdeelinstrument ?t nog eenmiljoenzesduizendhondertachtig maal horen; dus lees nu hier -> de boodschap = niet dat je niks kunt doen maar dat er niemand is.
Jouw opdeelinstrument zal nu waarschijnlijk de eenmiljoenzesduizendhondereenentachtigste keer wederom zeggen dat mijn idee = 'dat je niks kunt doen.'
Volgens mij heb jij niet veel op met Nissargadatta's 'lineage' h??
Klopt dat?

Maar dat hoeft niet hoor.
Ik zie dat nu eenmaal helemaal zitten: (en daar is uiteraard weer niks aan te doen)

Er is slechts één wezen dat ons allemaal leeft.

...en alle (levende) wezens getuigen mij voortdurend daarvan, inclusief ik zelf.

Wijziging aangebracht door Ogenblik-sem op 13 April 2012 om 14:45.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 14:33   #268
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
"Wij hebben een zenuwstelsel dat in staat is zich bewust te worden van de energie en informatie van het lokale veld dat ons lichaam is. Wij ondergaan dat veld subjectief als onze eigen gedachtes, emoties, verlangens, overtuigingen etc. Ditzelfde veld kan objectief worden waargenomen als het stoffelijke lichaam en via dit stoffelijke lichaam ervaren we dit veld als de wereld.

Doordat het menselijk bewustzijn dankzij dit wonderbaarlijke zenuwstelsel oneindig flexibel is, ben je in staat de informatie die je fysieke lichaam heeft doen ontstaan, bewust te veranderen.

Je kunt de informatie en energie van je eigen kwantummechanische lichaam bewust veranderen en daardoor de energie en informatie van je uitgebreide lichaam (je omgeving en je wereld) beïnvloeden en ervoor zorgen dat bepaalde dingen zich daarin manifesteren".

Deepak Chopra
Deepak Chopra:

...1 van de 7 miljard particuliere universumpjes in het universum.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 15:39   #269
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepak Bekijk bericht
"Je kunt de informatie en energie van je eigen kwantummechanische lichaam bewust veranderen en daardoor de energie en informatie van je uitgebreide lichaam (je omgeving en je wereld) beïnvloeden en ervoor zorgen dat bepaalde dingen zich daarin manifesteren".
Ja, je moet toch -wat-, als je geen internet hebt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 13 April 2012, 15:59   #270
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Deepak Chopra:

...1 van de 7 miljard particuliere universumpjes in het universum.
Tsja, je zou natuurlijk ook kunnen vragen hoe je dat zou kunnen "doen", dat beïnvloeden, maar ja jij roept liever vanuit je luie stoel dat er niemand is en niets te doen valt.

En omdat je dus niets doet,kun je niet weten/ervaren dat het werkt. Het woord zegt het al, daar moet voor gewerkt worden.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 05:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.