Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 March 2013, 16:58   #261
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je zou je ook gerust wat van je rollen af mogen doen, en niet meer zo op een andere parasiteren. Want dat is wat je doet met je spelletjes.

Ik vind het wel goed hoor wat hij doet, bij mij veroorzaakt hij irritatie vanwege nou wel of niet serieus nemen, en Renoir doet dat via die starre en vasthoudende "waarheid".
Dat is voor mij wel een boodschap, moet ik mijn overtuigingen,(al wankelend of niet) wel zo serieus nemen, is mijn waarheid op dit moment wel "de" waarheid?
Bij de rest voel ik genoeg ruimte om te blijven "hangen" omdat mijn ego schreeuwt dat hij het in zijn eigen tempo(=tegenhouden) wilt doen.

Ik was er al achter gekomen dat andere "bezigheden" mij juist tegenhielden, en dat is denk ik dit forum voor mij ook.

Eigenwijs en dwars liggen vlak bij elkaar

Wijziging aangebracht door Hans op 3 March 2013 om 17:55.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 17:03   #262
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarmee ik dus bedoelde wat heeft het voor een zin alles uit elkaar te moeten trekken in het menselijke ik bestaan. Ik ben er voor mezelf in ieder geval op terug gekomen. Behalve als ik ergens nog wel hinder van ervaar, dan geloof ik blijkbaar iets wat dat veroorzaakt.
Je bent erop terug gekomen behalve wanneer het niet zo is?

Het heeft geen zin,....behalve,......die behalve heeft toch ook geen zin?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 17:40   #263
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik vind het wel goed hoor wat hij doet, bij mij veroorzaakt hij irritatie vanwege nou wel of niet serieus nemen, en Renoir doet dat via die starre en vasthoudende "waarheid".
Dat is voor mij wel een boodschap, moet ik mijn overtuigingen,(al wankelend of niet) wel zo serieus nemen, is mijn waarheid op dit moment wel "de" waarheid?
Bij de rest voel ik genoeg ruimte om te blijven "hangen" omdat mijn ego schreeuwt dat hij het in zijn eijgen tempo(=tegenhouden) wilt doen.

Ik was er al achter gekomen dat andere "bezigheden" mij juist tegenhielden, en dat is denk ik dit forum voor mij ook.

Eigenwijs en dwars liggen vlak bij elkaar
Ach ja Hans, niets wat ik doe of wat ik schrijf, of wat ik voel, heeft voor mij een blijvende waarde.
Alles wat in mij teweeg gebracht wordt, is hoe dan ook van voorbij aarde. Ook de mensen die ik ontmoet, of mensen die ik spreek, of mensen die ik lief heb, alles in de fysieke vorm zal een keer vergaan..
Ik beschouw niets of niemand als goed of kwaad, maar wat ze doen is het hun eigen verantwoordelijkheid. Zoals ik ook met mezelf moet leven, met mijn daden, gevoelens, gedachten, en uiting.
Ik ''oefen'' met grenzen aangeven, maar zelfs dat is uiteraard een illusie, want wie kan over mijn grens gaan? Er is geen grens!!.. Maar zolang als mijn ego zich geraakt voelt, en de noodzaak voelt om zich te verdedigen, of zich te verweren, of zichzelf te beschermen, of aan te vallen, dan is het zo..
Ik kan er alleen maar iets van leren.

Ik ervoer je gedrag aan het begin als heel vervelend en opdringerig, maar ach.. ik kan me ook zeer vervelend gedragen, en zeuren en drammen.
Je geeft tenminste toe, je menselijkheid, wat hier op dit forum zeldzaam is. Gerard heeft ook de neiging om zijn menselijkheid toe te geven.
Oh ja, Esradha laat ook haar kwetsbaarheid zien.
Maar niemand, en ik ook niet, kan tegen kritiek hier op dit forum, dus het blijft altijd een soort van heen en weer geneuzel..
De rest van de ******s hier op het forum schuilen zich achter maskers en rollen, daar heb ik niets aan. Als jij daar wat aan hebt, ben ik alleen maar blij voor je.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 17:58   #264
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mihaela Bekijk bericht
maar niemand, en ik ook niet, kan tegen kritiek hier op dit forum, dus het blijft altijd een soort van heen en weer geneuzel..

KaN IK NIET TEGEN KRITIEK????????
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 18:02   #265
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
KaN IK NIET TEGEN KRITIEK????????
Net zo goed als IK denk ik... ..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 18:17   #266
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar het is mogelijk dat ik zelf invul. Wat bedoel je precies Hans?

Hier
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Bij de rest voel ik genoeg ruimte om te blijven "hangen" omdat mijn ego schreeuwt dat hij het in zijn eigen tempo(=tegenhouden) wilt doen.
Hier
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik was er al achter gekomen dat andere "bezigheden" mij juist tegenhielden, en dat is denk ik dit forum voor mij ook.
Bedoel je hieronder dwars als verlicht?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Eigenwijs en dwars liggen vlak bij elkaar
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 18:46   #267
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Er wordt hier veel geprezen dat je je waarheden moet onderzoeken, maar soms blijft in het midden hoe je dat dan doet. Byron Katie is wel genoemd als manier om de verhalen die je jezelf vertelt aan de kaak te stellen.

Zouden we niet veel dichter bij zelfkennis kunnen komen door dat onderzoek gewoon heel concreet met elkaar te doen in tegenstelling tot het gekibbel wat je dan moet laten voelen wat je niet bent. Als je dat niet werkelijk gaat onderzoeken, dan blijft het bij gekibbel.

Iedere situatie die hier ontstaat met irritatie geeft al een mogelijke aanleiding om bv de methode van Byron Katie met haar vier vragen heel concreet toe te passen. Iedere andere manier van onderzoek ook best, als het maar dichterbij komt.

Zolang je tegen een ego aanschopt, zal het terugschoppen. Pas als je dat ego uitnodigt opzij te stappen, ontstaat er ruimte te kijken wat er gebeurt.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 19:16   #268
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Er wordt hier veel geprezen dat je je waarheden moet onderzoeken, maar soms blijft in het midden hoe je dat dan doet. Byron Katie is wel genoemd als manier om de verhalen die je jezelf vertelt aan de kaak te stellen.

Zouden we niet veel dichter bij zelfkennis kunnen komen door dat onderzoek gewoon heel concreet met elkaar te doen in tegenstelling tot het gekibbel wat je dan moet laten voelen wat je niet bent. Als je dat niet werkelijk gaat onderzoeken, dan blijft het bij gekibbel.

Iedere situatie die hier ontstaat met irritatie geeft al een mogelijke aanleiding om bv de methode van Byron Katie met haar vier vragen heel concreet toe te passen. Iedere andere manier van onderzoek ook best, als het maar dichterbij komt.

Zolang je tegen een ego aanschopt, zal het terugschoppen. Pas als je dat ego uitnodigt opzij te stappen, ontstaat er ruimte te kijken wat er gebeurt.
The work van Byron Katie is heel effectief is mijn bescheiden mening. Ben nu het boek aan het lezen. Kende het al in een andere meer omslachtigere vorm maar dit is veel meer to the point. Gebruik het nu ook regelmatig.

Zal een ego altijd echt terug schoppen als je zelf doorhebt dat je aan het terugschoppen bent? En is het ook echt wel altijd schoppen als je iets opmerkt? Dat vraag ik mij dan weer af.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 19:29   #269
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Je bent erop terug gekomen behalve wanneer het niet zo is?

Het heeft geen zin,....behalve,......die behalve heeft toch ook geen zin?
Als ik ergens hinder van ervaar kijk ik altijd wel naar mijn gedachten die de
deze gevoelens hinder veroorzaken. En probeer de gevoelens niet (meer) weg te drukken met andere gedachten. Daar had ik wel een handje van.

Als ik (bijna) val dan reageer ik instinctief en breng me zelf in zekerheid. En vlucht of vecht om eruit te komen. Uit het water b.v. Gelukkig kan ik wel zwemmen. Wat ik dan krijg als de tandarts mij pijn doet wil ik hem het liefst afweren. Ook instinctief. Net als mijn kater die mij een haal geeft als ik hem per ongeluk ergens aanraak waar hij pijn heeft of het niet prettig vind.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 March 2013, 19:45   #270
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Bedoel je hieronder dwars als verlicht?
Dwars bedoel ik als het vasthoudende aan oude "waarheden" maar ook aan nieuwe zoals dat mijn "waarheid" uit een boek, een voorbeeldspersoon, uit teksten van een ander moet komen.

Eigenwijs bedoel ik als een soort eclectische benadering, dat je wel zoveel mogelijk opvangt, maar het op je eigen manier(met vallen en opstaan) tot inzichten laat verworden.

Dwars vind ik ook als ik een soort doof kan zijn voor "bruikbare" dingen van een ander omdat ik de ander soms niet zo kan pruimen.
Want wat pruim ik eigenlijk niet? en waarom krijg ik een vieze smaak in MIJN mond,.....
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Paranormal begaafd Mihaela Beginnend zelfonderzoek 8 21 January 2021 21:38
DVD leven in helder bewustzijn. Heerda Eckhart Tolle 294 7 October 2014 13:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.