Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 October 2011, 12:53   #261
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Weet je zeker dat dat waar is?
Wat zou je zijn zonder deze gedachte?
Draai het om


Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 15:32   #262
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
In oecumenische zin zijn gnostiek, boeddhisme en hindoeïsme en vele andere spirituele tradities slechts variaties op hetzelfde thema over de vereniging van de twee naturen van de mens. Al deze tradities kunnen elkaar aanvullen en verrijken. Alleen wie meent in het exclusieve bezit te zijn van de enige zaligmakende waarheid plaats zich buiten dat spirituele deelgenootschap.
Bron: Het Thomas evangelie
De innerlijke tweeling

Dat moest me even van het hart...WiNk
Georganiseerde religies claimen m.i. dat er een waarheid is, dat die kenbaar is, en dat je die kunt mededelen. Je moet dan zus en zo gaan leven, anders ben je niet verlost of verlicht. Als je bereid bent dat soort waarheden los te laten , dan dient zich een geraaktheid aan die je maant tot handelen, volgens je innerlijke weten. Een waarheid die ervaarbaar is, een innerlijke beleving die je kunt proberen te delen, maar die je niet op kunt leggen.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 15:58   #263
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Ik zie je hier toch naar het verleden afdwalen Renoir..
Wat mensen al dan niet geloven, ik geloof niet dat ik zo'n macht heb.
Geloof jij dat wel m.b.t. jouw overtuigingen?
En mocht e.e.a. idd het geval zijn dat mensen op "dwaalwegen" zijn gekomen, ach het universum/het bestaan brengt iedereen precies op de juiste tijd op de juiste plaats.
Wie heeft daar uiteindelijk iets over te zeggen?

Zelf ben ik door "anderen" ook jarenlang op diverse "dwaalwegen" geraakt.
Of ik nu op de goede weg zit, God mag het weten..
Ik laat dit graag over aan die ene Kracht.
Staat die ene kracht buiten jou? Het voelt voor mij hetzelfde als de Paus die zegt dat vrouwen niet in de kerk mogen preken, omdat God dat zo wil.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 21:08   #264
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
"....te paard en haast U want de gevaren zijn groot. Zie hoe machtig de wieken draaien en dichterbij komen.....te paard, te paard!! Oh, en wind is aan hun zijde.....zie toch hoe de storm zich tegen ons keert. Duisternis komt over het land .....is niemand bereid met mij op te trekken....?"
Ik doe maar geen moeite je naam te noemen Habb..WiNk
Nee er is niemand bereid met mij op te trekken.
Als je begrijpt wat bedoeld wordt heb je zelfs geen zwaard meer nodig.
We staan er alleen voor.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 21:12   #265
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Staat die ene kracht buiten jou? Het voelt voor mij hetzelfde als de Paus die zegt dat vrouwen niet in de kerk mogen preken, omdat God dat zo wil.
Die ene kracht staat altijd buiten de "mij" en "jou".
Dat zijn niet meer dan denk-beelden...
Die ene kracht gebruikt de zintuigen incl. denken/emoties om de "mij" daar te brengen waar het kennelijk gewenst is.
Zolang ik mij hiertegen verzet door hardnekkig vast te houden aan een geprojecteerde "mij" (wat dus redelijk vaak gebeurt) is lijden het gevolg.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 21:25   #266
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik besef dat dit ook weer gaat over je IK, maar ik denk dat een gefrustreerd ik-je nooit "de waarheid" kan vinden, niet vrij kan zijn.
Ik denk dat een gefrusteerd ikje eerst in zekere mate gezond moet worden, alvorens je hem al los zou kunnen laten......
Dat geloof ik niet.
Al heb ik me ook danig bezig gehouden met kindmechanismes.
Als er werkelijk gezien wordt dat er nooit zoiets als een afgescheiden persoonlijk zelf heeft bestaan hoeft er immers niet geprobeerd worden er "vanaf te komen" of "los te laten".
Want wie laat wat los?

Ditzelfde beweerde trouwens - tot mijn verrassing overigens - ik had nooit iets van hem gelezen, Ramana Maharshi. Hij zei dat het een groter wonder was o.i.d. dat we erin slagen zo'n gedroomde ik-figuur in leven te roepen, in stand te houden dan om gewoon te zijn wat we werkelijk zijn.

Laatst las ik een aardig boekwerkje over diverse willekeurige personen. Daar waren mensen bij die geen flauw idee hadden van spiritualiteit, "jezelf leren doorzien", aan "jezelf werken" etc.
Niettemin voltrok zich geheel spontaan bij hen de verlichtingsbeleving.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 21:40   #267
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Georganiseerde religies claimen m.i. dat er een waarheid is, dat die kenbaar is, en dat je die kunt mededelen. Je moet dan zus en zo gaan leven, anders ben je niet verlost of verlicht. Als je bereid bent dat soort waarheden los te laten , dan dient zich een geraaktheid aan die je maant tot handelen, volgens je innerlijke weten. Een waarheid die ervaarbaar is, een innerlijke beleving die je kunt proberen te delen, maar die je niet op kunt leggen.
Gelukkig ben ik altijd een nogal eigen-wijs persoontje geweest Von..
Alles wat naar dogmatisme ruikt, moeten "geloven", voorschriften opvolgen etc. veroorzaakte een acute vluchtreaktie.
Ik blijf graag bij het "innerlijk weten", zelfs als dit volgens "kenners" niet goed zou zijn.
Gelukkig streef ik evenmin naar verlossing of verlichting.
Je zegt het mooi, wat in mijn beleving gebeurt, wat ik niet kan overbrengen, is voor mij legitiem.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 22:14   #268
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Die ene kracht staat altijd buiten de "mij" en "jou".
Dat zijn niet meer dan denk-beelden...
Die ene kracht gebruikt de zintuigen incl. denken/emoties om de "mij" daar te brengen waar het kennelijk gewenst is.
Zolang ik mij hiertegen verzet door hardnekkig vast te houden aan een geprojecteerde "mij" (wat dus redelijk vaak gebeurt) is lijden het gevolg.
Ik ben Dat, jij bent Dat, dit alles is Dat en Dat is alles wat er is.
M.i. is er niets buiten ons, maar zijn we dat wat we nastreven te zijn.
Die kracht, of Dat Wat Is, de Bron is alles wat er is en is wat wij ten diepste zijn.
In denkbeelden is ook puur bewustzijn. Oftwel alles is bewustzijn.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2011, 22:16   #269
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Dat geloof ik niet.
Al heb ik me ook danig bezig gehouden met kindmechanismes.
Als er werkelijk gezien wordt dat er nooit zoiets als een afgescheiden persoonlijk zelf heeft bestaan hoeft er immers niet geprobeerd worden er "vanaf te komen" of "los te laten".
Want wie laat wat los?

Ditzelfde beweerde trouwens - tot mijn verrassing overigens - ik had nooit iets van hem gelezen, Ramana Maharshi. Hij zei dat het een groter wonder was o.i.d. dat we erin slagen zo'n gedroomde ik-figuur in leven te roepen, in stand te houden dan om gewoon te zijn wat we werkelijk zijn.

Laatst las ik een aardig boekwerkje over diverse willekeurige personen. Daar waren mensen bij die geen flauw idee hadden van spiritualiteit, "jezelf leren doorzien", aan "jezelf werken" etc.
Niettemin voltrok zich geheel spontaan bij hen de verlichtingsbeleving.
Mijn eigen ervaring is anders
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 10:27   #270
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Gelukkig ben ik altijd een nogal eigen-wijs persoontje geweest Von..
Alles wat naar dogmatisme ruikt, moeten "geloven", voorschriften opvolgen etc. veroorzaakte een acute vluchtreaktie.
Ik blijf graag bij het "innerlijk weten", zelfs als dit volgens "kenners" niet goed zou zijn.
Gelukkig streef ik evenmin naar verlossing of verlichting.
Je zegt het mooi, wat in mijn beleving gebeurt, wat ik niet kan overbrengen, is voor mij legitiem.
Diane wat wil je trouwens zeggen met memento mori? M.i. is er enkel Leven! Ik las eerder in dit lijntje iets over re-incarnatie, maar met dit weten verdwijnt dit gehele concept voor mij. Ik geloof niet dat ik ooit terug kom als Von, maar dat mijn essentie zal incarneren, net zoals in het Boeddhisme niet de huidige Dalai Lama ooit terug zal keren, maar het mededogen. Steeds zal mededogen een nieuwe gestalte aannemen in een nieuwe menselijke vorm, de volgende Dalai Lama. Ik weet niet of je de film "The golden child" kent?
Von is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.