Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 November 2020, 15:03   #2691
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
...verder nooit stil gestaan dat waar bindingsangst aanwezig verlatingsangst nooit ver weg is.
Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Zie ook Uittreksel van: 'Liefdesbang' - overwin verlatingsangst en bindingsangst / Hannah Cuppen..
Citaat:
ONVEILIGE HECHTING

Ongezonde symbiose c.q. symbiosetrauma wordt veroorzaakt door onveilige hechting. Docent psychologie en psychotherapeut Franz Ruppert definieert een symbiosetrauma als volgt:

'Een symbiosetrauma treft een kind wanneer het wordt geboren bij een getraumatiseerde moeder en/of opgroeit bij een getraumatiseerde vader.'

Een symbiosetrauma ontstaat wanneer je als kind je aan je getraumatiseerde ouders probeert te hechten. Je voelt je hulpeloos en machteloos omdat het niet lukt om een veilige en betrouwbare hechting met je ouder(s) aan te gaan. Als je, om welke reden dan ook, niet een veilige symbiose met je ouders (in eerste instantie je moeder) kunt aangaan, kun je niet anders dan jezelf volledig gaan aanpassen, omdat je met huid en haar van je ouders afhankelijk bent voor je overleving. Je voelt je niet vrij om je gevoelens te uiten, omdat je merkt dat je hiermee je ouders belast. Je voelt wat je ouders nodig hebben of aankunnen en gaat daar je eigen behoeften op aanpassen. Dit heeft grote consequenties voor jezelf als kind. Ik citeer Franz Ruppert:

'Als de gezonde symbiose niet tot stand komt of een kind dreigt een hechtingspersoon te verliezen ervaart een kind een ketting van reacties zoals: (doods)angst en paniek, protest en woede, verdriet en vertwijfeling en uiteindelijk gaat het zich innerlijk terugtrekken, het verstart en er ontstaat een ontkoppeling tussen lichaam en ziel.'

In plaats van je geborgen te weten, ervaar je als kind doodsangsten, afwijzing en verlatenheid omdat je moeder en/of vader emotioneel niet beschikbaar is. Onbewust ga je twijfelen aan de liefde van je ouders, maar je kunt dit onmogelijk bewust toelaten, omdat dat een te directe bedreiging vormt. Om het beeld van de onvoorwaardelijke liefde in stand te houden, zul je eerder aan jezelf gaan twijfelen.

Je wordt gedwongen om op jezelf terug te vallen, terwijl je daar in je ontwikkeling nog lang niet aan toe bent. Je moet innerlijk met je energie uit je lichaam vertrekken, omdat je je niet meer veilig voelt. Op deze manier kun je je als kind afsplitsen van je gevoelens, om jezelf te beschermen voor de onverdraaglijke put van angst en hulpeloosheid. Je gaat jezelf in de steek laten en je gevoelens van angst, pijn en woede onderdrukken.

Je leert op deze manier geen onderscheid te maken tussen je eigen gevoelens en die van de ander, omdat je zo nauw kunt beleven wat de ander voelt. Wanneer je eigen behoeften als kind niet bevredigd worden, ben je bang om grenzen te stellen omdat je tot elke prijs probeert de versmelting en het contact te bereiken die je ontbeert. Als je niet in staat bent om gezonde grenzen te stellen, is dat vaak een kenmerk van een symbiosetrauma en een terugkerend thema in je latere leven.

Afhankelijk van in welk stadium van de vroegkinderlijke ontwikkeling de onveilige hechting ontstaat, zal dit doorslaggevend zijn voor de drang naar nabijheid of vrijheid.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 11 November 2020, 15:20   #2692
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Zie ook Uittreksel van: 'Liefdesbang' - overwin verlatingsangst en bindingsangst / Hannah Cuppen..
Thanks kabu.
Verlatingsdingetje lag bij mij iets eenvoudiger. Was ooit eens met mijn ouders in een groot warenhuis waar ik hun uit het oog verloren was.
Totale paniek en doodsangst overviel me daar en heeft zich vastgezet in mijn geheugen. Zoals je ziet hoeft het dus niet iets heel groots te zijn het gaat denk ik meer om het moment dat je je ergens opeens van bewust wordt. Dat was in dit geval voor mij daar op dat moment ouders weg, ik ga dood als ik ze niet terug vind, zoiets... Vervolgens werd het gevoel uit dat verhaaltje steeds maar weer opnieuw getriggerd op bepaalde momenten. Denk zelfs dat het o.a. heeft mee bepaald heeft dat ik geen relaties met mensen aangegaan ben, tja zo heftig kan de respons zijn.

Uitsluitingsding moet nog helder worden...

Ps: ik heb het over 'o.a.' omdat de ervaring leert dat het vaak om klusters gaat van kleine traumaatjes die gerelateerd zijn aan elkaar, zoals bv verlatingsangst en uitsluitingsangst die een soort van relatie met elkaar hebben in de traumawereld, die in bepaalde situaties getriggert worden...
Vagebond is offline  
Oud 11 November 2020, 15:31   #2693
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Thanks kabu....

Zoals je ziet hoeft het dus niet iets heel groots te zijn het gaat denk ik meer om het moment dat je je ergens opeens van bewust wordt.
Het hoeft zeker niet iets heel groots te zijn, dat legt Diederik Wolsak in zijn eerste en enige boek 'Choose Again - Vrijheid in zes stappen' mooi uit.
https://www.micwebwinkel.nl/a-597395...n/#description
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 11 November 2020, 16:05   #2694
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Het hoeft zeker niet iets heel groots te zijn, dat legt Diederik Wolsak in zijn eerste en enige boek 'Choose Again - Vrijheid in zes stappen' mooi uit.
https://www.micwebwinkel.nl/a-597395...n/#description
Of de volgende m.i. zeer heldere vid. op YouTupe kijken

Diederik Wolsak: Zes Stappen Naar Vrijheid! Het is m.i. weer een pareltje
Vagebond is offline  
Oud 11 November 2020, 16:19   #2695
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Of de volgende m.i. zeer heldere vid. op YouTupe kijken

Diederik Wolsak: Zes Stappen Naar Vrijheid! Het is m.i. weer een pareltje
Ik heb die video, en verder alles van Diederik Wolsak gezocht, bekeken, gehoord en gelezen de voorbije jaren. Opnieuw en opnieuw.

Ook zijn Enige boek heb ik in Engelse versie in E-book en NL versie in papieren versie, maar niet meer gelezen sinds mijn nabij-de-dood-ervaring.
Ik voel gewoon de positieve energie als ik het boek tussen mijn handen neem...


__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 11 November 2020, 16:24   #2696
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Of de volgende m.i. zeer heldere vid. op YouTupe kijken

Diederik Wolsak: Zes Stappen Naar Vrijheid! Het is m.i. weer een pareltje
Beste Vagebond, ik heb de eerste 15 minuten gezien. Wat vertelt wordt is exact waar het hier op het forum al 10 jaar lang over gaat. Ik wil best verder kijken tot het eind, maar kun je me vertellen wat het is dat je dan zo specifiek in deze video aanspreekt?
Rob is offline  
Oud 11 November 2020, 17:12   #2697
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Beste Vagebond, ik heb de eerste 15 minuten gezien. Wat vertelt wordt is exact waar het hier op het forum al 10 jaar lang over gaat. Ik wil best verder kijken tot het eind, maar kun je me vertellen wat het is dat je dan zo specifiek in deze video aanspreekt?
Wanneer ik dan jou was zou ik me houden bij wat jij wil doen
Vagebond is offline  
Oud 11 November 2020, 17:27   #2698
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Ik heb die video, en verder alles van Diederik Wolsak gezocht, bekeken, gehoord en gelezen de voorbije jaren. Opnieuw en opnieuw.

Ook zijn Enige boek heb ik in Engelse versie in E-book en NL versie in papieren versie, maar niet meer gelezen sinds mijn nabij-de-dood-ervaring.
Ik voel gewoon de positieve energie als ik het boek tussen mijn handen neem...


Ja, je bent een braaf jongetje kabu en daarom, berg je maar al vast...., knuffelLebberdelebberdelebberknuffel...En nu onder de douche want je druipt van de lebber

Zo en dan nu even wat eten want ik heb mijn werk er voor vandaag weer op zitten met dit intermezzo. God I love me
Vagebond is offline  
Oud 11 November 2020, 20:20   #2699
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja, je bent een braaf jongetje kabu en daarom, berg je maar al vast...., knuffelLebberdelebberdelebberknuffel...En nu onder de douche want je druipt van de lebber
Jakkes, een douche zal niet volstaan, heb algoed een hogedrukreiniger in mijn garage!
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 11 November 2020, 20:30   #2700
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Jakkes, een douche zal niet volstaan, heb algoed een hogedrukreiniger in mijn garage!
Vagebond is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.