Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 23:42   #271
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Kappen nou Rob. Ik trap hier niet in.
Ik heb het vandaag allemaal niet goed gevolgd hier. Druk met werk.

Maar wat me opviel was dat je hier boven net aangeeft niet tevreden te zijn.
Die 'niet - tevredenheid' is dan toch op zijn minst van jou?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:42   #272
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Mijn vraag was of Maria een advaida adept was. Of misschien wel een Renoir adept? Of beiden.

Dat is toch geen onbehoorlijke vraag? Ik stelde hem omdat Maria zo in de verdediging schoot. Ik signaleerde ego en vroeg me af wat dat was.
Potverdomme Niets. Je zegt dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maria wilde dat ik naar binnen keek en niet naar buiten (naar haar).
Dat was haar methode om de vraag die ik daarvoor stelde te ontwijken.
Die zodoende toch beantwoord werd.
De vraag of Maria een advaita adept werd gesteld NADAT Maria jouw een vraag had gesteld. Ergo, jij was dus degeen die een vraag met een wedervraag beantwoordde.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:50   #273
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb het vandaag allemaal niet goed gevolgd hier. Druk met werk.

Maar wat me opviel was dat je hier boven net aangeeft niet tevreden te zijn.
Die 'niet - tevredenheid' is dan toch op zijn minst van jou?
Yep. Mijn niet-tevredenheid is van mij. Moet ik daar wat mee? Nee. Ik heb antwoord op mn vraag. Maar ben teleurgesteld in de ontmoeting met zo veel ego. Maar die teleurstelling is ook al weer niet het probleem van "dat wat ik ben". Dus blijft alleen mijn ego over als probleemeigenaar. En als ego weet ik hoe die van Maria werkt, die is in aanleg niet anders dan die van mij.

Mijn "dat wat ik ben" is zuiver. Mijn ego vertroebeld het beeld van Maria (de teleurstelling) Omdat ik dit weet kan mijn beeld van Maria gewoon zo blijven als die is.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:51   #274
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Potverdomme Niets. Je zegt dit:



De vraag of Maria een advaita adept werd gesteld NADAT Maria jouw een vraag had gesteld. Ergo, jij was dus degeen die een vraag met een wedervraag beantwoordde.
Moment, even teruglezen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:54   #275
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Kappen nou Rob. Ik trap hier niet in.
Hij heeft gelijk hoor,...

Een pleidooi voor shoppen en worsten voorhouden, zoveel mogelijk steden aandoen,...alles beter dan vasthouden aan je eigen worst en daarin heel halsstarrig zijn,.....potdicht.

Hoe groot de omwegen ook zijn,...het is in ieder geval beweging,.......

Ik probeer zoveel mogelijk alle onbegrip/afkeur/twijfel in anderen die ik voel of uitspreek hier direct naar mijzelf te spiegelen,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:56   #276
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee, daar heeft het niks mee te maken.

Het heeft ermee te maken dat Renoir (m.i., dus correct me if I am wrong Renoir) bereid is er helemaal in zijn eentje zelf voor te blijven betalen als hij ziet dat er een oprechte drive en bereidheid is om te gaan voor die "directe waarheidsvinding". Maar aangezien het hier altijd verzandt in vliegenafvangerij en proberen slimmer te zijn dan de ander, of anders in gezelligheidsbabbelariij, maar niet verder dan dat, zegt hij dat als dat is wat de mensen hier willen, dat ze er dan maar zelf voor moeten betalen als ze het forum willen houden en dat hij het anders eventueel opdoekt of overdraagt.

Dat is een volstrekt helder verhaal. Het is de beperking van je "ik", dat je er iets anders van maakt dan dat het is. Draai je gezichtsveld eens om!
Mocht jij dit citaat bedoelen, Nadje?dan ga ik niet met je mee. Hierna stelde ik de adept-vraag. Hier wordt mij het bevel gegeven om mijn gezichtsveld om te draaien. De eerste afleidingsmanouvre van de oorspronkelijke kwestie.

Het grappige is dat Maria hier zelf bezig is met vliegenafvangerij.

Zeg eens eerlijk?.hoe ben jij van mening veranderd? Waarom lees je nu opeens wat anders dan eerst?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 23:59   #277
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Yep. Mijn niet-tevredenheid is van mij. Moet ik daar wat mee? Nee. Ik heb antwoord op mn vraag. Maar ben teleurgesteld in de ontmoeting met zo veel ego. Maar die teleurstelling is ook al weer niet het probleem van "dat wat ik ben". Dus blijft alleen mijn ego over als probleemeigenaar. En als ego weet ik hoe die van Maria werkt, die is in aanleg niet anders dan die van mij.

Mijn "dat wat ik ben" is zuiver. Mijn ego vertroebeld het beeld van Maria (de teleurstelling) Omdat ik dit weet kan mijn beeld van Maria gewoon zo blijven als die is.
Wat ik net zeg, ik heb het allemaal vandaag niet zo gevolgd.
Dus wat kan ik er aan toevoegen?

Ik ken Maria vrij goed en hoewel ze hier niet veel (meer) is weet ze op die momenten dat ze er is verrekte goed de vinger op de zere plek te leggen.

Wat mij nog opvalt is je opmerking dat je teleurgesteld bent in de ontmoeting met zo veel ego. Wat ik van mezelf weet is dat als ik teleurgesteld ben, dat ik met mijn ego er helemaal in zit. Dat dat niet het probleem is van 'dat wat je bent' (zoals je schrijft) maakt het niet minder waard om het een blik waardig te keuren.

Ik ga een paar uurtjes slaap halen.
En ik wens jou en iedereen ook een aangename nachtrust.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 00:03   #278
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat ik net zeg, ik heb het allemaal vandaag niet zo gevolgd.
Dus wat kan ik er aan toevoegen?

Ik ken Maria vrij goed en hoewel ze hier niet veel (meer) is weet ze op die momenten dat ze er is verrekte goed de vinger op de zere plek te leggen.

Wat mij nog opvalt is je opmerking dat je teleurgesteld bent in de ontmoeting met zo veel ego. Wat ik van mezelf weet is dat als ik teleurgesteld ben, dat ik met mijn ego er helemaal in zit. Dat dat niet het probleem is van 'dat wat je bent' (zoals je schrijft) maakt het niet minder waard om het een blik waardig te keuren.

Ik ga een paar uurtjes slaap halen.
En ik wens jou en iedereen ook een aangename nachtrust.

Citaat:
Wat mij nog opvalt is je opmerking dat je teleurgesteld bent in de ontmoeting met zo veel ego. Wat ik van mezelf weet is dat als ik teleurgesteld ben, dat ik met mijn ego er helemaal in zit.
Dat klopt. Dat geef ik ook weer in mn vorige reactie naar jou. Wat ik doe is mn beeld (op Maria in dit geval) weer scherp stellen met "dat wat ik ben".
Dat is inmiddels gebeurd, probleem opgelost.

En iedereen ook een goede nachtrust. Ik ga er ook in.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 00:08   #279
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat klopt. Dat geef ik ook weer in mn vorige reactie naar jou. Wat ik doe is mn beeld (op Maria in dit geval) weer scherp stellen met "dat wat ik ben".
Dat is inmiddels gebeurd, probleem opgelost.

En iedereen ook een goede nachtrust. Ik ga er ook in.
Eentje nog dan, omdat jij het bent.

Je kunt een situatie (probleem ...?) die op het ene niveau (ego) is ontstaan, niet op een ander niveau (dat wat je bent) oplossen. Dat is nu exact wat je zelf ook al hebt aangegeven, de slimheid van het ego.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 00:22   #280
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Mocht jij dit citaat bedoelen, Nadje?dan ga ik niet met je mee. Hierna stelde ik de adept-vraag. Hier wordt mij het bevel gegeven om mijn gezichtsveld om te draaien. De eerste afleidingsmanouvre van de oorspronkelijke kwestie.

Het grappige is dat Maria hier zelf bezig is met vliegenafvangerij.

Zeg eens eerlijk?.hoe ben jij van mening veranderd? Waarom lees je nu opeens wat anders dan eerst?
Ik ben niet van mening veranderd. Zie citaat 240 (blz. 24) En dat citaat bedoelde ik niet. Maar dat laat (voor nu) ook maar lekker zitten. Bye, bye.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.