Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 October 2011, 10:45   #271
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
? Fundamentalisten die de mens z'n vrijheid willen ontnemen bedienen zich van waarheid.
Beste Von,

Om met muziek te beginnen. Naast ?schilderen? is ?muziek spelen? een handelen voor mij dat altijd weer de grenzen van mijn kunnen een beetje openmaakt en mij laat zien en bewonderen hoe groots de ruimte van de werkelijkheid wel is. Zij is oneindig.
Maar ik ben een amateur in beide betekenissen van het woord: ik speel muziek als liefhebber maar ook als knoeier. Ik heb de waarheid van muziek niet geleerd of nooit onder de knie gekregen: de solf?ge, de vingeroefeningen op een instrument, de harmonieleer, de wetmatigheden van het uitvoeren, de visie van het componeren,? Nee, ik neem een gitaar of een virtueel instrument op de synthesizer en knutsel gaandeweg de klanken aan elkaar tot een abstract lappendeken waarbij ik toch tot mijzelf kan komen, in wat jij noemt het geraakt worden.
Dat geraakt worden steunt of vindt haar grond in de waarheid van het metier, de kennis van het vak. Indien die waarheid er niet zou zijn, waarom zich dan al die moeite getroosten om iets te kunnen?

Niet alleen fundamentalisten maken gebruik van waarheid, elk redelijk mens doet dat. Daar is niets mee als het om waarheid gaat. Fundamentalisten zou je kunnen zeggen, maken waarheid tot ?de? waarheid. Het is die inperking die vrijheid wegneemt en tirannie in de plaats brengt.
Waarheid loslaten is willen wegdoen wat je al weet. Dat is domheid, want wat je al weet kan je niet wegdoen, je weet het immers al.

Het er zin in hebben, het zich verwant voelen, de persoonlijke toetssteen zijn alle houdingen van de spirituele consument die van alle standjes waar en onwaar kan proeven en genieten. In dit stadium van geestelijke ontwikkeling is de vraag naar waarheid en zin nog volkomen op de achtergrond. In de lijn van de gnostiek als denkkader kies je hier voor een epicuristische ethiek: ?er is geen zingeving dan het eigen genot?.
Maar die ethiek geldt niet voor het leven waar mensen zoals jij en ik geraakt worden door lijden, pijn, tegenslag, onderdrukking, ziekte, ramp en tegenspoed.

Voor mij is er meer dan deze rationele benadering. Een mens is volledig in zijn rationaliteit en irrationaliteit, in zijn ?geloof ondanks?. Voor mij, in mijn beleving brengt dit ?geloof ondanks? waarheid naar de voorgrond, niet alleen als een ?vraag? maar als een openheid tot beleving en levenszin.

Hartelijke groet,

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 11:10   #272
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
... Georganiseerde religies claimen ....
Dit is een ongebruikelijke zin van 'religie'. Een religie is al een systeem van godsdienst. Het gaat om, door het systeem naar de grondvaag en het antwoord daarop te kijken. Als je daarnaar kijkt dan is er geen claimen maar verkondigen.
De kerken die zich organiseren uit die verkondiging doen ook aan zelf verstaan en gaan in vele gevallen hun boekje te buiten. Dat is vaak zo gekomen uit verdediging maar ook uit een verwerpelijk eigenbelang.
In alle grote godsdiensten en religies is binnen de verkondiging de 'boodschap' als waarheid nog steeds te achterhalen, vaak niet als kennis maar als geloof of als combinatie van beide.
In het Joodse systeem, dat geen religie is, noch een leer, noch een weg maar een verbond van erfgenamen, vind je waarschijnlijk de meest authentiek overlevering van waarheid. Geloof is daarin wet en waarheid is het navolgen van de wet.
Het is bij religies daarom te doen, namelijk die volledigheid van de mens vrijwaren doorheen de tijd voor elke ruimte.

En wat zou je loslaten ? ... Alles wat je ziet en denkt te denken, alles wat je doet en meent te handelen, is al duizenden jaren voor jou gedacht en gedaan? Die geraaktheid uit het eigen innerlijk is er vanaf het ontstaan van de mensheid geweest. Het is het kompas om je weg te vinden door de waarheid van kennis en geloof.
Wat ben je als je alleen je kompas overhoudt en alle kaarten wegdoet ... en waar ga je uitkomen denk je wanneer je alle waarnemingspunten hebt weggedaan?

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 11:12   #273
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Beste Von,

Om met muziek te beginnen. Naast ?schilderen? is ?muziek spelen? een handelen voor mij dat altijd weer de grenzen van mijn kunnen een beetje openmaakt en mij laat zien en bewonderen hoe groots de ruimte van de werkelijkheid wel is. Zij is oneindig.
Maar ik ben een amateur in beide betekenissen van het woord: ik speel muziek als liefhebber maar ook als knoeier. Ik heb de waarheid van muziek niet geleerd of nooit onder de knie gekregen: de solf?ge, de vingeroefeningen op een instrument, de harmonieleer, de wetmatigheden van het uitvoeren, de visie van het componeren,? Nee, ik neem een gitaar of een virtueel instrument op de synthesizer en knutsel gaandeweg de klanken aan elkaar tot een abstract lappendeken waarbij ik toch tot mijzelf kan komen, in wat jij noemt het geraakt worden.
Dat geraakt worden steunt of vindt haar grond in de waarheid van het metier, de kennis van het vak. Indien die waarheid er niet zou zijn, waarom zich dan al die moeite getroosten om iets te kunnen?

Niet alleen fundamentalisten maken gebruik van waarheid, elk redelijk mens doet dat. Daar is niets mee als het om waarheid gaat. Fundamentalisten zou je kunnen zeggen, maken waarheid tot ?de? waarheid. Het is die inperking die vrijheid wegneemt en tirannie in de plaats brengt.
Waarheid loslaten is willen wegdoen wat je al weet. Dat is domheid, want wat je al weet kan je niet wegdoen, je weet het immers al.

Het er zin in hebben, het zich verwant voelen, de persoonlijke toetssteen zijn alle houdingen van de spirituele consument die van alle standjes waar en onwaar kan proeven en genieten. In dit stadium van geestelijke ontwikkeling is de vraag naar waarheid en zin nog volkomen op de achtergrond. In de lijn van de gnostiek als denkkader kies je hier voor een epicuristische ethiek: ?er is geen zingeving dan het eigen genot?.
Maar die ethiek geldt niet voor het leven waar mensen zoals jij en ik geraakt worden door lijden, pijn, tegenslag, onderdrukking, ziekte, ramp en tegenspoed.

Voor mij is er meer dan deze rationele benadering. Een mens is volledig in zijn rationaliteit en irrationaliteit, in zijn ?geloof ondanks?. Voor mij, in mijn beleving brengt dit ?geloof ondanks? waarheid naar de voorgrond, niet alleen als een ?vraag? maar als een openheid tot beleving en levenszin.

Hartelijke groet,

Looro
Beste Looro,

Fijn dat je zoveel plezier beleeft aan muziek maken! Zelf heb ik gitaar gespeeld en geschilderd heb ik ook. Dat je zelf zegt een amateur te zijn, is m.i. een oordeel. Vincent van Gogh heeft (tijdens zijn bestaan) ook nooit erkenning voor zijn werk gehad en vond zichzelf wellicht ook een amateur. Het geraakt worden is m.i. een functie van het hart.
In de muziekles wordt een menselijke mogelijkheid die al aanwezig is in de mens tot ontplooiing gebracht. Datzelfde geldt voor spirituele stromingen als de gnostiek. Het gaat dus om iets wat al in de mens aanwezig is, te leren ontdekken, te bevrijden, te verlossen. Het is er dus al, maar het kan in de overgave daaraan tot bloei worden gebracht. Omdat het er al is, bestaan de spirituele leringen van deze stromingen vooral op het leren doorzien en herkennen van de leugen en het jezelf losmaken daarvan. In het loslaten komt de kern zelf tevoorschijn. Die toont zichzelf in de leugenloze leegte. Elke stroming heeft zo z'n eigen accenten. Die van de gnostiek is onder andere vrijheid. Een tweede accent is de persoonlijke zingeving, en het besef van een individuele lotsbestemming van elk mens.

Voor een spirituele stroming als de gnostiek en verwante stromingen geldt niet waarheid als toetssteen. Waarheid heb ik al eens eerder een middel tot macht genoemd. Fundamentalisten die de mens z'n vrijheid willen ontnemen bedienen zich van waarheid. De persoonlijke toetssteen voor een spirituele traditie is of je je ermee verwant voelt, of je er zin in hebt om je ermee bezig te houden. Meer niet. Muziek is niet waar of onwaar. Muziek is muziek en de zin van muziek is gelegen in het zelf muziek maken, of het geraakt worden door muziek van anderen als luisteraar. En dat geldt ook voor het leven. Daaarbij wil ik nog zeggen dat ?zin? iets is van de mensen. Iets of het leven heeft voor mij van zichzelf nl. geen zin. die dien ik er zelf aan te geven.

hartegroet, Von
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 11:31   #274
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Dit is een ongebruikelijke zin van 'religie'. Een religie is al een systeem van godsdienst. Het gaat om, door het systeem naar de grondvaag en het antwoord daarop te kijken. Als je daarnaar kijkt dan is er geen claimen maar verkondigen.
De kerken die zich organiseren uit die verkondiging doen ook aan zelf verstaan en gaan in vele gevallen hun boekje te buiten. Dat is vaak zo gekomen uit verdediging maar ook uit een verwerpelijk eigenbelang.
In alle grote godsdiensten en religies is binnen de verkondiging de 'boodschap' als waarheid nog steeds te achterhalen, vaak niet als kennis maar als geloof of als combinatie van beide.
In het Joodse systeem, dat geen religie is, noch een leer, noch een weg maar een verbond van erfgenamen, vind je waarschijnlijk de meest authentiek overlevering van waarheid. Geloof is daarin wet en waarheid is het navolgen van de wet.
Het is bij religies daarom te doen, namelijk die volledigheid van de mens vrijwaren doorheen de tijd voor elke ruimte.

En wat zou je loslaten ? ... Alles wat je ziet en denkt te denken, alles wat je doet en meent te handelen, is al duizenden jaren voor jou gedacht en gedaan? Die geraaktheid uit het eigen innerlijk is er vanaf het ontstaan van de mensheid geweest. Het is het kompas om je weg te vinden door de waarheid van kennis en geloof.
Wat ben je als je alleen je kompas overhoudt en alle kaarten wegdoet ... en waar ga je uitkomen denk je wanneer je alle waarnemingspunten hebt weggedaan?

Looro
Als ik leef volgens mijn eigen kompas, is er geen twijfel, maar vertrouwen. Opdat ik daarmee mezelf hervindt en mijn eigen kompas weer in rust een duidelijke weg aanwijst. Deze autonomie is mij heilig! Ik ga niet af op iets wat al duizenden jaren voor mij bedacht is.

Religie is m.i. een aanpassing van het gedrag van de samenleving. De priesters spreken in naam van de stilte, m.i. heeft stilte geen woordvoerders nodig. Religie brengt verdeeldheid in de wereld, dat ligt in haar aard. M.i. als geloof het toelaat om bevraagd, onderzocht en getoetst te worden, blijft vertrouwen over. Aan het eind van dit zuiveringsproces vinden we niet zo zeer het geloof in het goddelijke, maar eerder het goddelijke zelf.

Misschien valt mijn persoonlijke autonomie wel samen met ?uw wil geschiede?.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 11:35   #275
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
? Het gaat dus om iets wat al in de mens aanwezig is, te leren ontdekken, te bevrijden, te verlossen. Het is er dus al, maar het kan in de overgave daaraan tot bloei worden gebracht. Omdat het er al is, bestaan de spirituele leringen van deze stromingen vooral op het leren doorzien en herkennen van de leugen en het jezelf losmaken daarvan. In het loslaten komt de kern zelf tevoorschijn. Die toont zichzelf in de leugenloze leegte. Elke stroming heeft zo z'n eigen accenten. Die van de gnostiek is onder andere vrijheid. Een tweede accent is de persoonlijke zingeving, en het besef van een individuele lotsbestemming van elk mens. ?
Beste Von,

Is dit niet een wat rare redenering? Alles is al in de mens aanwezig, zeg je. Als dat zo is dan is alles toch al gerealiseerd, want je zegt dat het er al is. Waarom dan nog ontdekken of spreken over een leugen? En hoe weet je dat naast alles er ook een kern is die nog moet tevoorschijn komen want je spreekt over twee ruimten: de ruimte waarin alles al aanwezig is en de ruimte van de leugenloze leegte waarin een kern is die zichzelf is?

Alle ?zin? is iets van de mensen. Gelukkig ook denk ik dan, want zie je de koeien en de paarden ook beginnen zin geven?
Die zingeving alle mensen eigen, is een spreken en handelen als mens en niet een spreken en handelen als ik ben die mens. Hier doe je wat je de fundamentalisten verwijt, namelijk de waarheid van de mens inperken tot jouw waarheid.

Natuurlijk hoef je voor mij niet uit te gaan van waarheid, ik wil je er alleen attent op maken dat zij bestaat in elk menselijk bestaan. Zij komt voor in alle vormen van rechtvaardigheid en barmhartigheid, zij komt voor als kennis en geloof, Zij komt voor als naam en taal, zij komt voor als alles dat al in de mens aanwezig is.

Hartelijk,

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 11:59   #276
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
...
Misschien valt mijn persoonlijke autonomie wel samen met ?uw wil geschiede?.
Er is licht aan het einde van de tunnel. God zij dank ! En het staat in de goede volgorde want velen zeggen 'uw wil geschiede' valt net samen met mijn persoonlijke autonomie.

Het is in die aanraking van 'uw wil geschiede' dat het rationele en irrationele, kennis en geloof, smelten tot waarheid, tot zingeving ... In die zin kan ik zeggen en getuigen: niet mijn muziekje telt, niet mijn leven telt maar het leven in Uw wil telt en is muziek.

Verder dan deze aanraking kan ik niet gaan, noch kan ik terugkeren en het anders doen. Het is verleidelijk om nu op weg te gaan. Maar dat staat er niet ... 'uw wil geschiede', uw wil wordt gedaan... versta ik als : niet op weg gaan maar hier blijven, hier in de eenvoud van dit bestaan Zijn wil zien gebeuren worden. In deze kennis en in dit geloof lees ik de bijbel, hoor ik naar de Boeddha of zing met Nanak in de Goeroe Granth Sahib.

Hartelijk,

Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 12:02   #277
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Beste Von,

Is dit niet een wat rare redenering? Alles is al in de mens aanwezig, zeg je. Als dat zo is dan is alles toch al gerealiseerd, want je zegt dat het er al is. Waarom dan nog ontdekken of spreken over een leugen? En hoe weet je dat naast alles er ook een kern is die nog moet tevoorschijn komen want je spreekt over twee ruimten: de ruimte waarin alles al aanwezig is en de ruimte van de leugenloze leegte waarin een kern is die zichzelf is?


Hartelijk,

Looro
Als een beeldhouwer een beeld wil maken, dan zit dat beeld al in de steen verborgen, hij hoeft hem er alleen maar uit te bevrijden.

groetjes
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 13:40   #278
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

# bericht 218
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ten aanzien van de evangeliën en het Thomas evangelie houd ik altijd in gedachten...
*met respect geknipt*

Looro, dankjewel voor het onder de aandacht brengen van het ontstaan van deze geschriften.

Wijziging aangebracht door glans op 20 October 2011 om 13:42.
Reden: quote toegevoegd
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 13:55   #279
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Alles in verleden tijd?
oeps ja...
Citaat:
Wat zou je nu willen?
Ik heb mijn hele leven graag gezongen maar ben pas een paar jaar geleden begonnen les te nemen, en ik beleef er nog steeds zo ontzettend veel plezier aan. Voor ik het weet is het uur weer voorbij en sta ik beteuterd buiten. Ik weet niet waarom ik het niet eerder deed. Het was nodig dat een paar mensen tegen me zeiden dat het iets voor mij zou zijn, en toen heeft dat idee nog een jaartje of zo liggen sudderen en ineens was het zo ver. Ik kan je dus vanuit eigen ervaring aanraden om die oude instrumenten eens van zolder te halen en te kijken of dr nog muziek in zit :-) Zeker piano/keyboard, ik wou dat ik dat kon. Ik probeer het wel, maar heb geen les, dus ik hang al 2 jaar op Alfreds Piano Methode voor Volwassenen, deel 1, bladzijde 46
Ja mooi...als je ergens in opgaat dan gebeurt er m.i. ook iets in beleving van tijd.
De instrumenten doen het nog wel vermoed ik...nu ik nog
Toen ik erover schreef, moet ik toegeven dat ik eea wel voelde gaan kriebelen hoor.
Ga eens gauw verder op pagina 47
Dan ga ik misschien wel een kruipruimte in onder het dak om dat wat weggestopt is weer tevoorschijn te halen...uuuuuuuh...ik beloof niets

Citaat:
Ik ben overgestapt op klassiek en oefen nu de alt van de Mozart nocturnes, en dan straks samen met 5 anderen gaan we dat dan 3stemmig ten gehore brengen. Vind ik nu al leuk.
Mozart...
Mooi hoor, ik kan me heel goed voorstellen dat voorpret en oefening ook voldoening geven in het moment zelf...

Citaat:
Ik heb dit geloof ik nooit gekund. Niet thuis of zo. Maar in de auto wel. Dan is er ook niet veel anders te doen. Als er op een kerstmarkt een koortje staat, ben ik daar niet weg te slaan. Live luisteren vind ik weer anders dan van een cd. Misschien Glans, als je weer muziek gaat maken, dat luisteren dan ook weer anders wordt?
met je laatste vraag/opmerking/zin roer je wel iets aan...thnxxx...

Wijziging aangebracht door glans op 20 October 2011 om 17:41.
Reden: ik was een woord vergeten
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2011, 14:04   #280
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Voel je vrij om jouw interpretatie te geven Glans, dit is mijn interpretatie maar ik ben ook benieuwd naar de jouwe!
Hoi Von,
Voor mij voelt het nu echt beter om de woorden van betreffende logion te laten staan zoals ze er staan.
Naast het mooie dat ik er in lees, geeft het me ook (veel) verwarring/onduidelijkheid.
Dit ga ik niet uit de weg...maar het kan juist dan nog meer verwarring geven door andere interpretaties op dit punt.

En nee, ik voel me momenteel helemaal niet vrij om hierover te spreken.
Dank voor je uitnodiging...het ligt niet aan jou of iemand anders...het ligt geheel en al bij/aan mij.

Wijziging aangebracht door glans op 20 October 2011 om 14:20.
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.