Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 June 2022, 11:42   #271
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De kwestie over de 'vermeende' wereld kan beter omgedraaid worden.
Waarom is er iets vóór mij (dat wat ik waarneem)?
En wat zou er gebeurd zijn als er nooit wat vóór mij was geweest?

Die laatste vraag beantwoorden is belangrijk en daarbij heb je wel je verstand nodig.
Die omdraaiing heeft al plaats gevonden, er bestaat helemaal geen 'ik' we geloven er in.
Oftewel een omdraaiing van ik besta en zij doen me alsmaar geloven niet te bestaan (Marie), is geworden ik besta niet maar ik geloof er in te bestaan.
 
Oud 17 June 2022, 11:43   #272
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En wat blijkt???
Nl. dat dat 'ik' het enige is dat wij hebben om te kunnen handelen... Ook al zou het zijn om op den duur te ontdekken dat het niet wij, ik zijn, is dat handelt...
Maar juist dat moet ontdekt worden en daarvoor hebben wij onze 'ik' nodig...
Zonder 'ik' zijn wij als kippen zonder kop die ook nog een paar passen verder kunnen lopen...
Kletskoek voor alles wat er gedaan wordt is geen entiteit van een 'ik' nodig.
 
Oud 17 June 2022, 12:13   #273
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Als de Dalai Lama onderricht geeft over de leegte, dan verteld mij dat dat de Dalai Lama geen weet heeft van de leegte. Ach, verder lijkt hij mij een vriendelijke man.

Dus ik zou ook aanschuiven bij zo'n niet ter zake doende onderricht.

Heb je hem ontmoet Bassie?

Ik heb Mooij een tijdje gevolgd. Hij zei toch wel veel ware dingen in een tijd dat ik het nodig had.
Tot het moment dat het niet meer boeide

Wie heeft jou geboeid of geïnspireerd Bassie?
Was er een grote inspirator?
Is er momenteel een mysticus of anderszins die je boeit of inspireerd?
Anna is offline  
Oud 17 June 2022, 12:34   #274
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bassie dat is dezelfde vraag als zich afvragen : 'moeder waarom leven wij?'
Als er niets voor je is, wie zeg je dan dat jij er bent...???
Pas als je beseft dat indien er nooit wat vóór je zou zijn geweest, dat je dan nooit jezelf zou kunnen 'verbeelden', pas dan gaan de geestelijke ogen een beetje de goede kant op....

Al je gedachten en verbeeldingen gaan namelijk óver de wereld en niet over 'jezelf'. Dat besef heb ik al tientallen jaren, dus dat geleuter over gedachten onderzoeken was helemaal niet nodig voor Bassie.

Zodat het voor mij onbegrijpelijk is dat jullie maar blijven door lullen over gedachten, verstand en zo. Kennelijk begrijpen 'jullie' nog steeds niks van zelfkennis.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 12:39   #275
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Die omdraaiing heeft al plaats gevonden, er bestaat helemaal geen 'ik' we geloven er in.
Er bestaat een 'ik' (zelf) die waarneemt. Je hebt het kindje met het badwater weggegooid. Uitgerekend dat waarnemende zelf is egoloos. Waaruit ik dan ook de conclusie trek dat jij niet eens weet wat 'egoloos' is. Maar dat zag ik ook al jouw 'definitie' van het directe zien.

Direct zien is nooit het zien van de persoon, die neemt zintuigelijk waar. Het is de persoon zelf die tussen het 'directe zien' en 'de wereld' in staat.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 12:51   #276
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
H
Wie heeft jou geboeid of geïnspireerd Bassie?
Was er een grote inspirator?
Is er momenteel een mysticus of anderszins die je boeit of inspireerd?
Degenen die mij geboeid hebben waren niet beroemd. Toen het 'willen' van de persoon was weggevallen opende zich het 'aanvoelen' van mensen die mij inspirereerden. Nooit spraken die over de leegte of over ego.

In diezelfde tijd was ik ook geïnspireerd door Rumi. Een man die door het leven is gevormd en dat op poëtische wijze uitdrukte. Zijn wijze van uitdrukken is wat mij betreft ongeëvenaard. Hij had kennis van het gemoed (de herberg), transcendentie en immanentie (God is zowel inwonend als uitwonend), plaats nemen achter de ogen van God, extase, verzaken aan de wereld, het pad wat verschijnt onder je voeten enz enz.

Momenteel eigenlijk niemand meer. Inspiratie valt je toe. Daarom verwijs ik hier ook zelden naar een schrijver o.i.d. Ik kan Rumi bij iemand gaan aan bevelen, maar als zo'n persoon nog onder invloed van de eigen wil staat is dat zinloos.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 17 June 2022, 13:08   #277
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dan heb je dat onderzoek niet 'afgerond'.
Oh jawel, maar ik hou mij niet vast aan riedeltjes... Ik los mijn 'ik' op; jullie blijven ermee vechten door zijn bestaan, alvorens het te kennen, te ontkennen...
Wat is, is en kan enkel evolueren als we het nemen voor wat het is...
Idem voor het 'ik'.
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 13:09   #278
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kletskoek voor alles wat er gedaan wordt is geen entiteit van een 'ik' nodig.
Oké, schiet dan een kogel door je kop; je bestaat toch niet... en als niet bestaande, zou je dat zelfs niet kunnen doen...
Vraag is dan; wie is het dan die het doet???
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 13:13   #279
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Pas als je beseft dat indien er nooit wat vóór je zou zijn geweest, dat je dan nooit jezelf zou kunnen 'verbeelden', pas dan gaan de geestelijke ogen een beetje de goede kant op....

Al je gedachten en verbeeldingen gaan namelijk óver de wereld en niet over 'jezelf'. Dat besef heb ik al tientallen jaren, dus dat geleuter over gedachten onderzoeken was helemaal niet nodig voor Bassie.

Zodat het voor mij onbegrijpelijk is dat jullie maar blijven door lullen over gedachten, verstand en zo. Kennelijk begrijpen 'jullie' nog steeds niks van zelfkennis.
Dat is het riedeltje dat God de wereld geschapen heeft om zichzelf te kunnen zien, ervaren, leven, zijn...
En neem dat het waar is... Wat verandert dat aan mijn huidig leven???
Ik zal het toch moeten leven...
Wat ik wil is, zoals een godsdienst stelt, mijn karma uithollen zodat er geen enkele reden overblijft om terug geboren te worden...
Nog anders gesteld : ik wil wijzer sterven dan dat ik geboren werd...
marie is offline  
Oud 17 June 2022, 13:19   #280
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Degenen die mij geboeid hebben waren niet beroemd. Toen het 'willen' van de persoon was weggevallen opende zich het 'aanvoelen' van mensen die mij inspirereerden. Nooit spraken die over de leegte of over ego.

In diezelfde tijd was ik ook geïnspireerd door Rumi. Een man die door het leven is gevormd en dat op poëtische wijze uitdrukte. Zijn wijze van uitdrukken is wat mij betreft ongeëvenaard. Hij had kennis van het gemoed (de herberg), transcendentie en immanentie (God is zowel inwonend als uitwonend), plaats nemen achter de ogen van God, extase, verzaken aan de wereld, het pad wat verschijnt onder je voeten enz enz.

Momenteel eigenlijk niemand meer. Inspiratie valt je toe. Daarom verwijs ik hier ook zelden naar een schrijver o.i.d. Ik kan Rumi bij iemand gaan aan bevelen, maar als zo'n persoon nog onder invloed van de eigen wil staat is dat zinloos.
Het wegvallen van de eigen wil, doorhebben dat jijzelf niet de doener bent... Dat zijn dingen die moeten ont-dekt worden en dat ontdekt je niet door op voorhand te stellen dat het zo is...
Schrap je eigen wil omdat ze je geleerd hebben dat dat zo moet en je zult overal je gefrustreerde 'ik' tegenkomen...
Men kan hier spreken over een zogezegde eindtoestand, maar zonder hem ervaren te hebben, hem geworden te zijn, blijft het bij onbegrepen, ongekende blablabla...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.