Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 October 2022, 11:43   #271
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Sorry, Laurens, als elk gewoon gesprek om te discuteren wordt omgezet in ik wil niet discuteren, jij moet jezelf onderzoeken... Terwijl dat onderzoek juist door dat discuteren en het uitwisselen van nieuwe inzichten bevorderd kan worden...
Oh ja, jij zou al alles gezegd hebben, maar ik zou het niet lezen en ik zou het niet begrepen hebben... Terwijl jij jouw gelijk dubbel en dik zou bewezen hebben... Wat meer dan duidelijk niet het geval is...

Het spijt mij, maar jij laat alleen aan de andere over om jou aan te vallen... als jij dat wil afschrijven als een behoefte van mij om mij te verdedigen...

Het spijt mij Laurens, maar ik ben zo diep in mijzelf doorgedrongen dat ik weet dat ik gelijk heb... Spijtig genoeg zou ik soms zeggen... Ik heb het totaal niet meer nodig om mijzelf nog te verdedigen...

Maar als men waarheid ziet, wil men die meedelen...
Oké dus je weigert er met een andere blik dan gedaan naar te kijken.
Dat mag natuurlijk, dan maar geen leermoment.
  Met citaat reageren
Oud 24 October 2022, 21:03   #272
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Oké dus je weigert er met een andere blik dan gedaan naar te kijken.
Dat mag natuurlijk, dan maar geen leermoment.
Keer het om

Niet dat ik het per definitie met Marie of zo eens ben.

Zie enkel steeds opnieuw 'missing moments'.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2022, 10:57   #273
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Keer het om

Niet dat ik het per definitie met Marie of zo eens ben.

Zie enkel steeds opnieuw 'missing moments'.
Hij zegt toch zelf dat hij geen leermoment meer wil...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 October 2022, 09:45   #274
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Keer het om

Niet dat ik het per definitie met Marie of zo eens ben.

Zie enkel steeds opnieuw 'missing moments'.
Het is om de reden dat we elkaar gaan bestoken met raadgevingen er 1 autoriteit is die weet heeft waar het langs gaat en die als zodanig dan ook erkent wordt. Ik probeer die autoriteit te zijn op mijn terrein 'gedegen zelfonderzoek' met de mededeling dat ik het gedegen zelfonderzoek 'afgerond' heb zodat je me niet naar de kroon gaat steken. Dit is normaal wanneer er iets qua kennis wordt overgedragen, er is een leraar versus leerling verhouding. Oftewel er moet een, wat hier als vies woord beschouwd wordt, autoriteit zijn oftewel er is sprake van een autoritair optreden. Een andere mogelijkheid is dat de ontvangende partij, de leerling, zich nederig of ondergeschikt opstelt en zonder morren of gesputter datgene doet wat hem opgedragen wordt of van hem verlangd wordt.
Beide opties zijn hier bepaalt niet het geval. Er opereerden hier figuren die een variant van zelfonderzoek propageerden waarvoor diverse lieden wel warm konden lopen omdat het ego daarmee wel ontzien kon worden. Daarnaast werd er nog geeist dat er op voet van gelijkwaardigheid over gediscussieerd wordt en er consensus op moet volgen. Een resultaat waar we het gezamenlijk over eens gaan of zijn gaan worden. Kortom er wordt hier maar wat aan gerotzooid.

Verschillende monteurs die aan elkaars auto sleutelen en elkaar over en weer daarbij voortdurend wijzen op wat ze zouden missen, aan kennis tekort komen of elkaar ronduit bekritiseren. Dat gaat helemaal nooit wat worden.

Amen.
  Met citaat reageren
Oud 28 October 2022, 10:41   #275
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is om de reden dat we elkaar gaan bestoken met raadgevingen er 1 autoriteit is die weet heeft waar het langs gaat en die als zodanig dan ook erkent wordt. Ik probeer die autoriteit te zijn op mijn terrein 'gedegen zelfonderzoek' met de mededeling dat ik het gedegen zelfonderzoek 'afgerond' heb zodat je me niet naar de kroon gaat steken. Dit is normaal wanneer er iets qua kennis wordt overgedragen, er is een leraar versus leerling verhouding. Oftewel er moet een, wat hier als vies woord beschouwd wordt, autoriteit zijn oftewel er is sprake van een autoritair optreden. Een andere mogelijkheid is dat de ontvangende partij, de leerling, zich nederig of ondergeschikt opstelt en zonder morren of gesputter datgene doet wat hem opgedragen wordt of van hem verlangd wordt.
Beide opties zijn hier bepaalt niet het geval. Er opereerden hier figuren die een variant van zelfonderzoek propageerden waarvoor diverse lieden wel warm konden lopen omdat het ego daarmee wel ontzien kon worden. Daarnaast werd er nog geeist dat er op voet van gelijkwaardigheid over gediscussieerd wordt en er consensus op moet volgen. Een resultaat waar we het gezamenlijk over eens gaan of zijn gaan worden. Kortom er wordt hier maar wat aan gerotzooid.

Verschillende monteurs die aan elkaars auto sleutelen en elkaar over en weer daarbij voortdurend wijzen op wat ze zouden missen, aan kennis tekort komen of elkaar ronduit bekritiseren. Dat gaat helemaal nooit wat worden.

Amen.
Oké, op welk niveau praten we hier??? Op het niveau van de lagere school of op het niveau van volwassen, verstandige mensen...?
Neem dat hier over een wetenschappelijk onderwerp zou gesproken worden en dat er dan ook de mogelijkheid bestaat dat vast wit op zwart vastgesteld kan worden dat je verkeerd zou zitten... Denk je echt dat nadenkende, volwassen mensen je braaf zouden blijven volgen en geen kritiek zouden leveren???
Ik blijf bij waarheidvinding en daar doe ik aan...
Blijk dat voor jou waarheidvinding een andere inhoud zou hebben dan voor de gewone mensen...
Blijk ook dat dat inderdaad wordt gepredikt, maar ik steek hier, door het voortdurend ondervragen van mijzelf, waarheidvinding, enorm veel op en ik zal deze stek dan ook niet vrijwillig verlaten...
Eén ding nog, ik ontzie het ego niet... Het zo voorstellen is alles behalve correct... Ik sta heel positief tegenover het onderzoeken en het zuiveren van dat ego en dat is alles behalve het ego ontzien..., In tegendeel zelf... Wie ontziet het ego, denk je, hij die zegt dat het niet zou bestaan en dat hij dus gewoon verder zijn gang mag gaan, terwijl hij er met handen en voeten aan vast zit er in ondergedompeld en verdronken is???
Als je zegt dat het ego niet geldt om algemeenheden en zelfs diepere regels te bevestigen of te ontkennen; geen probleem, wat geldt voor mij moet voor iedereen gelden en zeker niet alleen voor mijn ego... Maar het ego, het gezuiverd ego dan toch, is een enorme goede geleider naar dat wat er hier op aarde voor ons ego-mensen toe doet. Het ego opent de ogen voor wat is, maar het ego zal moeten aanvaarden dat het de doener niet is... en daar zit het probleem van de hoogmoed, de zelfs aangekweekte en opgedrongen hoogmoed van de maatschappij die leiders en opgefokte ego-mensen op een voetstuk plaats zodat iedereen leider en opgefokt wil zijn en/of worden...
De hoogmoed van de gevallen engelen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 October 2022, 22:28   #276
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké, op welk niveau praten we hier??? Op het niveau van de lagere school of op het niveau van volwassen, verstandige mensen...?
Waar heb je die gezien dan?
Ik zie alleen maar mokkende kleuters.
Citaat:
Neem dat hier over een wetenschappelijk onderwerp zou gesproken worden en dat er dan ook de mogelijkheid bestaat dat vast wit op zwart vastgesteld kan worden dat je verkeerd zou zitten... Denk je echt dat nadenkende, volwassen mensen je braaf zouden blijven volgen en geen kritiek zouden leveren???
Dat verwacht ik. Uitgaande van mijn eigen perceptie iets te kunnen opsteken van iemand met duidelijk meer ervaring en kennis dan ik. In mijn leerperiode was ik zwijgzaam op zoek naar dat waarvan ik met stelligheid aanvoelde dat het Waarheid was (het was dan ook verstoken van de gebruikelijke vorm van een zelfingenomen dan wel zichzelf prevalerend zelf). Inmiddels heb ik oog voor zoekers die net als ik indertijd op zoek zijn naar Waarheid, zichzelf niet langer voorop stellende, maar ik zie er hier geen.
Citaat:
Ik blijf bij waarheidvinding en daar doe ik aan...
Je priegelt hier onmiskenbaar wat in de marge.
Citaat:
Blijk dat voor jou waarheidvinding een andere inhoud zou hebben dan voor de gewone mensen...
Blijk ook dat dat inderdaad wordt gepredikt, maar ik steek hier, door het voortdurend ondervragen van mijzelf, waarheidvinding, enorm veel op en ik zal deze stek dan ook niet vrijwillig verlaten...
Er zijn hier vrijwel alleen maar bezoekers die de eigen ideeën aan het vormen zijn met de kennis die ze hier opdoen. Zelf denken op de juiste weg te zijn maar in mijn ogen niet alleen uiterst contraproductief bezig zijn maar zelfs een nieuwe heilige koe om te aanbidden aan het ontwerpen zijn. Daar wil ik dit forum absoluut niet voor lenen.
Citaat:
Eén ding nog, ik ontzie het ego niet... Het zo voorstellen is alles behalve correct... Ik sta heel positief tegenover het onderzoeken en het zuiveren van dat ego en dat is alles behalve het ego ontzien..., In tegendeel zelf... Wie ontziet het ego, denk je, hij die zegt dat het niet zou bestaan en dat hij dus gewoon verder zijn gang mag gaan, terwijl hij er met handen en voeten aan vast zit er in ondergedompeld en verdronken is???
Je contempleert al op het te behalen resultaat dat alleen maar bereikbaar is door het doen van gedegen zelfonderzoek en juist dat onderzoek blijk je niet te doen. Je onderzoekt geen gedachten op waarheid, je produceert aan de lopende band gedachten en ideeën en die kom je hier verkondigen als zijnde jouw oh zo geweldige resultaat. Wat je doet moet je helemaal zelf weten, maar gedegen zelfonderzoek is het niet.
Citaat:
Als je zegt dat het ego niet geldt om algemeenheden en zelfs diepere regels te bevestigen of te ontkennen; geen probleem, wat geldt voor mij moet voor iedereen gelden en zeker niet alleen voor mijn ego... Maar het ego, het gezuiverd ego dan toch, is een enorme goede geleider naar dat wat er hier op aarde voor ons ego-mensen toe doet. Het ego opent de ogen voor wat is, maar het ego zal moeten aanvaarden dat het de doener niet is... en daar zit het probleem van de hoogmoed, de zelfs aangekweekte en opgedrongen hoogmoed van de maatschappij die leiders en opgefokte ego-mensen op een voetstuk plaats zodat iedereen leider en opgefokt wil zijn en/of worden...
De hoogmoed van de gevallen engelen...
Allemaal niet onderzochte gedachten, gedachten omtrent anderen die geloofd worden en niet te verifieren zijn en die maar blijven komen. Een onnavolgbare stroom wilde gedachten als erupties van een vulkaan.
  Met citaat reageren
Oud 29 October 2022, 01:07   #277
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is om de reden dat we elkaar gaan bestoken met raadgevingen er 1 autoriteit is die weet heeft waar het langs gaat en die als zodanig dan ook erkent wordt. Ik probeer die autoriteit te zijn op mijn terrein 'gedegen zelfonderzoek' met de mededeling dat ik het gedegen zelfonderzoek 'afgerond' heb zodat je me niet naar de kroon gaat steken. Dit is normaal wanneer er iets qua kennis wordt overgedragen, er is een leraar versus leerling verhouding. Oftewel er moet een, wat hier als vies woord beschouwd wordt, autoriteit zijn oftewel er is sprake van een autoritair optreden. Een andere mogelijkheid is dat de ontvangende partij, de leerling, zich nederig of ondergeschikt opstelt en zonder morren of gesputter datgene doet wat hem opgedragen wordt of van hem verlangd wordt.
Beide opties zijn hier bepaalt niet het geval. Er opereerden hier figuren die een variant van zelfonderzoek propageerden waarvoor diverse lieden wel warm konden lopen omdat het ego daarmee wel ontzien kon worden. Daarnaast werd er nog geeist dat er op voet van gelijkwaardigheid over gediscussieerd wordt en er consensus op moet volgen. Een resultaat waar we het gezamenlijk over eens gaan of zijn gaan worden. Kortom er wordt hier maar wat aan gerotzooid.

Verschillende monteurs die aan elkaars auto sleutelen en elkaar over en weer daarbij voortdurend wijzen op wat ze zouden missen, aan kennis tekort komen of elkaar ronduit bekritiseren. Dat gaat helemaal nooit wat worden.

Amen.

Citaat:
Allemaal niet onderzochte gedachten, gedachten omtrent anderen die geloofd worden en niet te verifieren zijn en die maar blijven komen. Een onnavolgbare stroom wilde gedachten als erupties van een vulkaan.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2022, 03:19   #278
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht

Verschillende monteurs die aan elkaars auto sleutelen en elkaar over en weer daarbij voortdurend wijzen op wat ze zouden missen, aan kennis tekort komen of elkaar ronduit bekritiseren. Dat gaat helemaal nooit wat worden.
Dat bedoel ik.
Ook hier weer teksten gebruiken die individueel geldend zijn misbruiken om te wijzen op wat er kennelijk gemist zou zijn. Nogmaals het wordt hier nooit wat.

En ik ben het zat om dat steeds maar weer te moeten uitleggen. Ik moet me er maar bij neerleggen dat de blinden hier niet de wens hebben om te zien, hoe behulpzaam je ook wilt zijn bij dat zien.
  Met citaat reageren
Oud 29 October 2022, 11:01   #279
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waar heb je die gezien dan?
Ik zie alleen maar mokkende kleuters.
Zou het kunnen dat je jezelf in de spiegel ziet... Soort erkent soort...

Citaat:
Dat verwacht ik. Uitgaande van mijn eigen perceptie iets te kunnen opsteken van iemand met duidelijk meer ervaring en kennis dan ik. In mijn leerperiode was ik zwijgzaam çop zoek naar dat waarvan ik met stelligheid aanvoelde dat het Waarheid was ç(het was dan ook verstoken van de gebruikelijke vorm van een zelfingenomen dan wel zichzelf prevalerend zelf). Inmiddels heb ik oog voor zoekers die net als ik indertijd op zoek zijn naar Waarheid, zichzelf niet langer voorop stellende, maar ik zie er hier geen.
Je priegelt hier onmiskenbaar wat in de marge.
Jij zegt : 'op zoek naar dat waarvan ik met stelligheid aanvoelde dat het Waarheid was'

Mooi voorbeeld van wat ego is... Bravo Laurens om mijn gelijk hier te staven...

Citaat:
Er zijn hier vrijwel alleen maar bezoekers die de eigen ideeën aan het vormen zijn met de kennis die ze hier opdoen. Zelf denken op de juiste weg te zijn maar in mijn ogen niet alleen uiterst contraproductief bezig zijn maar zelfs een nieuwe heilige koe om te aanbidden aan het ontwerpen zijn. Daar wil ik dit forum absoluut niet voor lenen.
Als je waarheid ziet en predikt heb je geen angst voor heilige koeien die anderen zouden kunnen aanbidden want als ze het nog moeten hebben van heilige koeien wil dat zeggen dat wat hen door jou aangeboden wordt hen nog geen waarheid laat zien...

Citaat:
Je contempleert al op het te behalen resultaat dat alleen maar bereikbaar is door het doen van gedegen zelfonderzoek en juist dat onderzoek blijk je niet te doen. Je onderzoekt geen gedachten op waarheid, je produceert aan de lopende band gedachten en ideeën en die kom je hier verkondigen als zijnde çjouw oh zo geweldige resultaatç. Wat je doet moet je helemaal zelf weten, maar gedegen zelfonderzoek is het niet.
Mijn oh zo geweldig resultaat??? Steekt het???

Neem dat je gedachten in het algemeen, want specifiek weigert je gedachten te onderzoeken, op waarheid zou kunnen onderzoeken... Iets wat op zich al een grote leugen is, dan is het eerder kinderlijk naief te denken dat je daarmee op de juiste weg zou zitten want het leven, de waarheid, het zijn is veel meer dan gedachten alleen... en met het uitschakelen of niet van gedachten alleen kom je er zeker niet...

Citaat:
Allemaal niet onderzochte gedachten, gedachten omtrent anderen die geloofd worden en niet te verifieren zijn en die maar blijven komen. Een onnavolgbare stroom wilde gedachten als erupties van een vulkaan.
Beter een eruptie van een volkaan dan een levensloze woestijn...
Of is het de dood en niet het Leven dat jij onderzoekt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2022, 11:04   #280
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat bedoel ik.
Ook hier weer teksten gebruiken die individueel geldend zijn misbruiken om te wijzen op wat er kennelijk gemist zou zijn. Nogmaals het wordt hier nooit wat.

En ik ben het zat om dat steeds maar weer te moeten uitleggen. Ik moet me er maar bij neerleggen dat de blinden hier niet de wens hebben om te zien, hoe behulpzaam je ook wilt zijn bij dat zien.
Om anderen behulpzaam te kunnen zijn bij het zien moet je eerst en vooral zelf zien...
En leerlingen mogen van hun leermeester verwachten dat hij dat aantoont...
Anders zijn het gewoon makke schapen die alles geloven en die weigeren om hun eigen leven in eigen handen te nemen en zich alzo als verantwoordelijke volwassenen te gedragen...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel tot zomerreces. Aart Forum; regels, vragen, idee 19 21 June 2013 14:32
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.