Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 November 2014, 09:42   #271
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Verwijzend naar mijn bijdrage op het Alzheimer-forum en de ontdekking over mijzelf dat ik eerder op gevoelsmatige, intuitieve impulsen dan op louter verstandelijke redeneringen reageer... wil ik hier mijn Eigen weg en mijn Eigen waarheidszoeking uitschrijven; uitgaande van de ervaring dat dikwijls de weg belangrijker en leerrijker is dan het eindpunt; want het eindpunt is het 'niets' dat 'alles' is en is dus geweten maar niet door-gekend.
Het doel is natuurlijk niet om een monoloog op te starten en elke tegenspraak, elke verduidelijking door derden, elk commentaar is dus Welkom.
Als je al weet wat het eindpunt is, is de weg daar naartoe al genoegzaam bekend. Aan deze uitspraak te horen stel je je iets voor van het doel, van niets dat alles is. Waarom koos Gitta M. deze titel voor haar boek en niet iets anders als 'Gesprekken in een groep van vier'?
Iedereen reageert op gevoelsmatige impulsen en dat is precies wat ik hier doe.
Looro is offline  
Oud 15 November 2014, 09:49   #272
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Heb je het over Mihaela's aanbeveling dat het geen zin heeft om 'ego's' tegen elkaar te laten vechten en dat we alles beter positief benaderen?
Het is mij zichtbaar dat je een andere benadering wilt aanbrengen dat uit je eigen innerlijk spreekt. Dat 'andere willen' is van belang. De lading ervan (positief of negatief) heeft te maken met de kracht dat het vermogen opwekt. Om die bron gaat het, is het doel van alle willen.
Looro is offline  
Oud 15 November 2014, 15:21   #273
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het is mij zichtbaar dat je een andere benadering wilt aanbrengen dat uit je eigen innerlijk spreekt. Dat 'andere willen' is van belang. De lading ervan (positief of negatief) heeft te maken met de kracht dat het vermogen opwekt. Om die bron gaat het, is het doel van alle willen.
En die bron, volgens Renoir, is enkel een aanname en de begoocheling van ons ego dat ons gebonden wil houden? Vasthouden aan die innerlijke bron is alles behalve waarheidsvinding en is zelfs het tegendeel.

Zou het kunnen dat Renoir volledig naast de plak zit?
marie is offline  
Oud 15 November 2014, 22:54   #274
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zou het kunnen dat Renoir volledig naast de plak zit?
Neen
Maria is offline  
Oud 15 November 2014, 23:04   #275
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Neen
Vraagt onderzoek, alles moet onderzocht worden en moet voor onderzoek open blijven. WiNk
marie is offline  
Oud 16 November 2014, 00:17   #276
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En die bron, volgens Renoir, is enkel een aanname en de begoocheling van ons ego dat ons gebonden wil houden? Vasthouden aan die innerlijke bron is alles behalve waarheidsvinding en is zelfs het tegendeel.

Zou het kunnen dat Renoir volledig naast de plak zit?
Waar Renoir voor mij naar verwijst is gedegen zelfonderzoek. Dat is een onderzoek dat uitsluitend binnen in zichzelf wordt uitgevoerd. In dat innerlijk verblijf is er iets anders dat volkomen één is en dat Renoir benoemt als Waarheid.

Wat het uitsluitend in zichzelf betreft is er geen vasthouden, geen geloof noch gehechtheid aan een bron of wat voor naam ook. In de materiële en sociale betekenis, in het externe omgaan met elkaar vinden wij al deze handelingen om de wereld tot eenheid te brengen.
In de innerlijkheid van zichzelf is er geen vasthouden, is er niets om aan te nemen.
Looro is offline  
Oud 16 November 2014, 00:36   #277
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
...Zou het kunnen dat Renoir volledig naast de plak zit?
Neen, dat is onmogelijk. Door het aanwijzen van zelfonderzoek maakt hij het onmogelijk om een andere intentie te hebben dan aan waarheidsvinding te doen. Zonder zijn aanwijzingen en aansporingen is het bijzonder moeilijk om tot het verblijf in zichzelf te komen want het gaat om veel meer dan begrijpen of aanvoelen.
Looro is offline  
Oud 16 November 2014, 13:18   #278
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Neen, dat is onmogelijk. Door het aanwijzen van zelfonderzoek maakt hij het onmogelijk om een andere intentie te hebben dan aan waarheidsvinding te doen. Zonder zijn aanwijzingen en aansporingen is het bijzonder moeilijk om tot het verblijf in zichzelf te komen want het gaat om veel meer dan begrijpen of aanvoelen.

Looro, men komt ineens met waarheidsvinding te linken aan 'het verblijf in zichzelf te vinden'; als het dat is, Looro, dan ben ik al lang aangekomen want dat verblijf in mijzelf is al lang gevonden en is de grootste schat op aarde dat ik hier gevonden heb. Er wordt mij zelf verweten dat ik zo vol ben van dat verblijf in mijzelf en dat ik ook aan God link.
Maar verdere zuivering kan inderdaad nooit kwaad; dus mijn tijd hier op het forum gesleten is in ieder geval nooit voor niets geweest en ik wil gerust nog verder communiceren.
marie is offline  
Oud 16 November 2014, 15:58   #279
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Looro, men komt ineens met waarheidsvinding te linken aan 'het verblijf in zichzelf te vinden'; als het dat is, Looro, dan ben ik al lang aangekomen want dat verblijf in mijzelf is al lang gevonden en is de grootste schat op aarde dat ik hier gevonden heb. Er wordt mij zelf verweten dat ik zo vol ben van dat verblijf in mijzelf en dat ik ook aan God link.
Maar verdere zuivering kan inderdaad nooit kwaad; dus mijn tijd hier op het forum gesleten is in ieder geval nooit voor niets geweest en ik wil gerust nog verder communiceren.
'Tot zichzelf komen als verblijf' is iets geheel anders dan 'in zichzelf verblijf vinden'. Het is ook geen aankomen, geen resultaat van een onderneming. God, jezelf, de wereld, ... dat kan je allemaal in jezelf vinden maar dat brengt je 'niets' van wat het zelf is. Daarom wordt het tot zichzelf komen genoemd.
Er wordt jou niets verweten want de begoocheling treedt op in elke mens die zich wil uitdrukken en iemand wil zijn om zich mee te identificeren.
Looro is offline  
Oud 16 November 2014, 16:08   #280
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
'Tot zichzelf komen als verblijf' is iets geheel anders dan 'in zichzelf verblijf vinden'. Het is ook geen aankomen, geen resultaat van een onderneming. God, jezelf, de wereld, ... dat kan je allemaal in jezelf vinden maar dat brengt je 'niets' van wat het zelf is. Daarom wordt het tot zichzelf komen genoemd.
Er wordt jou niets verweten want de begoocheling treedt op in elke mens die zich wil uitdrukken en iemand wil zijn om zich mee te identificeren.
Ik wil mij enkel identificeren met het niets dat alles is. Ok? er blijven onzuiverheden hangen, maar ik wil me niet identificeren met hen.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.