Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 October 2012, 10:21   #281
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Wat vind je van de verklaringen van Renoir, Looro, Aart en Blik-sem bv, inclusief jouw eigen verklaringen ?
Dat het verklaringen zijn van de leidraad, het spoor dat is ontdekt.
In die quote van Ulla is te ontdekken dat alles er al is en één is. Dat is ook de ontdekking die in mijn verklaring is te vinden, en in de jouwe, en in die van alle mensen. Kan ook niet anders want wij zijn echt één, werkelijk één.

'Traditie en vormgeving', een ander voorkomen voor de drempel. Ulla zegt: de sluier oplichten. Het licht opheffen en boven de duisternis plaatsen. Allemaal beelden die met mijn geweten stroken.

'Het terugkeren en weggaan' zegt ze verder, mag geen duale beschrijving zijn maar getuigenis in het echte, in dit geval de ademhaling van het leven.

Wie ben ik om mij niet met deze verklaringen te verenigen. Doordat zij redelijk zijn kan ik begrip ervoor opbrengen.

Wijziging aangebracht door Looro op 29 October 2012 om 14:37.
Reden: verduidelijking
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 10:40   #282
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
.de ademhaling van het leven.
Zoals de borst uitzet en terug zakt door het ademen...
Zo vind Alles beweging door te ademen aan Leven.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 12:49   #283
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Zoals de borst uitzet en terug zakt door het ademen...
Zo vind Alles beweging door te ademen aan Leven.
Leven tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer..
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 12:50   #284
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Jij schreef dat (bijna) iedereen in staat is om het eigen belang weg te cijferen en ik schreef daarop dat dat zo lijkt. Dat wat voor altruïsme doorgaat is in de meest gevallen niet ander dan eigen belang. Van de veelgeprezen moederliefde tot en met Moeder Thereza. En dat je daar alleen achter kunt komen door bij jezelf dat zogenaamde wegcijferen aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Oke dank je wel, dit onderzoek is mij overigens al te goed bekend.

Wat er werkelijk (nog meer) achter zit als je je je eigen belang achteraan stelt. Voor mij speelde (en nu nog regelmatig) dat voornamelijk in betrekking tot mijn kinderen en ook met dierbaren met zware problemen in mijn privéleven.

En toen kwam ik tot de ontdekking dat ook eigenbelang en andermans belang in feite een is. En het evenwicht/eenheid in je duale leven ook daarin ligt, welke keuze je er bewust in maakt, ook al lijkt de wijzer extreem uit te slaan naar de een of andere kant.

Maar ook hoe je bepaalde patronen kunt ontrafelen, ont_dekken en je ervan kunt ontdoen als iets niet horende bij mijn welzijn van anderbelang waar ik dan soms wel voor kies. Niet alleen voor de ander maar ook voor mezelf. Het voelt als een golfbeweging die op en neer gaat en de vlakte het evenwicht van het water bevestigt.

Zo kan het soms ook nodig zijn om heel duidelijk nee te zeggen en (even) alleen nog maar je eigen welzijn te denken en soms is het juist ook helemaal niet bevorderlijk voor je welzijn om de ander aan zijn lot over te laten. Ik vergelijk het met een weegschaal, het komt uiteindelijk altijd op zijn potjes terecht en het blijft in feite een en hetzelfde. En als iemand er bewust voor kiest altijd maar anderen te helpen en zich daar wel goed bij voelt, wie ben ik dan om te zeggen, diegene is niet in evenwicht. Misschien heeft hij/zij dat wel nodig juist voor het eigen welzijn/doel/taak enz.

En het gebeurt natuurlijk ook dat het eigen ( of andermans) welzijn ernstig in het geding komt omdat het helemaal niet goed gaat om in al zijne min of meer extreme vormen de een of andere kant te dienen.

Wijziging aangebracht door Ulla op 29 October 2012 om 13:21.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 13:12   #285
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

M.i. is het beste als je niet het gevoel hebt een ander te helpen.

Net alsof je je eigen tanden poetst.

Komt er meer bij kijken zoals; ik en de ander of ik help, zonder mij, etc dan is de boel uit evenwicht of zoiets.

Ach, vanuit iedere fase is 'helpen' 'anders'.

Zo, kun je een ander helpen door juist niet te helpen, te leren op eigen pootjes te staan.

Of zoals ik het het liefst doe; onzin opschrijven.

Ik ben daar zelf het meest bij geholpen.

Gaat echt weer nergens over Aart, hoe doe je dat toch.

Kom op met die nacht.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 13:27   #286
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
M.i. is het beste als je niet het gevoel hebt een ander te helpen.

Net alsof je je eigen tanden poetst.

Komt er meer bij kijken zoals; ik en de ander of ik help, zonder mij, etc dan is de boel uit evenwicht of zoiets.

Ach, vanuit iedere fase is 'helpen' 'anders'.

Zo, kun je een ander helpen door juist niet te helpen, te leren op eigen pootjes te staan.

Of zoals ik het het liefst doe; onzin opschrijven.

Ik ben daar zelf het meest bij geholpen.

Gaat echt weer nergens over Aart, hoe doe je dat toch.

Kom op met die nacht.
Het beste is gewoon ook weer een soort van duale beoordeling. Maar ik snap wat je bedoelt. We hebben die woorden blijkbaar nodig. Helpen zou ik het zelf ook niet noemen in die zin. Je ( ik dan) doe het gewoon zonder er met de mind bij stil te staan vanuit een natuurlijk beweging die het leven geeft. Althans zo zou ik het beschrijven. Zoals een dier in de natuur voor anderen zorgt, het eigen welzijn en dat van het roedel iedereen op een bepaalde plek neergedaald vanuit het niet gemanifesteerde.

Op het moment dat het knelt merk ik het vanzelf wel, dat er iets nog niet is opgelost. En dat is niet zo vreemd met een fysiek lijf en een geest op aarde. Je herkent hierin ook je eigen patronen als het wel gaat knellen. In die zin zie ik toch weer de eenheid dat alles zijn functie heeft om de tegenstellingen te laten samensmelten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 14:54   #287
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
doe het gewoon
Uit wat is het juiste 'doen' gegeven?
Door het zonder gevoel te doen zegt Aart; en jij zegt zoals het opkomt uit het leven zelf.

Wat bedoel je met 'opkomen uit het leven zelf'?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 15:22   #288
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Leven tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer..
Schitterend Blik-sem..
Ik laat je quote verwerken in een songtekst voor Frans Bauer....
We delen de opbrengst...
Goed ?
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 15:51   #289
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Leven tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer, tilt op en haalt neer..
Leven een ... ja-knikker ?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 October 2012, 18:49   #290
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Uit wat is het juiste 'doen' gegeven?
Door het zonder gevoel te doen zegt Aart; en jij zegt zoals het opkomt uit het leven zelf.

Wat bedoel je met 'opkomen uit het leven zelf'?
Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, en kan het in mijn quote zo niet terugvinden.

Wat ik wel bedoelde vanuit een innerlijke drive/intutie weten
wat te doen of niet te doen. In alles wat het leven geeft.......aan situaties natuurlijk of onnatuurlijk (meer die bedachte dingen wat wij van ons leven erbij maken)

Op het moment dat er dingen dan wel knellen ( en ik het dus niet meer goed weet) weet ik dat er meer achter zit en ik het juist ook bij mij moet zoeken. En dat dat zogenaamde "helpen" en zorgen duaal gezien wel degelijk een functie heeft en het mes aan twee kanten snijdt. En vaak aan nog veel meer als er mee mensen bij betrokken zijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.