Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 July 2012, 22:00   #281
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Beperkingen zijn niet zo moeilijk te vinden, die kom je elke dag, elke seconde al dan niet tegen op het moment dat ze knellen en er bewust naar kijkt. Leven bij de seconde, stilstaan bij elke kleine ergernis, vreugde, iets waar je aan hecht, oftewel leuk vind, waarde aan hecht, niet zonder wilt of kunt geeft je voldoende mogelijkheden om te zien.

Daarvoor hoef je juist. geen eindeloze verhalen te breien. Je hoeft er alleen maar naar te kijken en te zien wat het met je doet, je afvragen waarom, of je het ja of nee in stand wilt houden en zo ja waarom wel en zo nee waarom niet. Bij elke gedachte, elk gevoel, elke doen en laten kun je dat doen. Enige wat je hoeft te doen, er voor bewust kiezen om dat te doen.

Idd, je komt er niet bij door alleen over te lullen.
Veel praktische handvatten geef je zelf ook niet in die zin , wat dat betreft lul je zelf ook een eind weg. En doen we dat hier uiteindelijk met zijn allen.
Ik zie dat je 'beperkingen' die ik omschreef als ideeën alweer ingevuld hebt Ulla in iets dat je tegen komt als ze knellen. Dat is dus niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel heeft niets uitstaande met leven bij de seconde en stilstaan bij kleine ergernissen.

De beperkingen die je ontmoet in het zuivere zien, veroorzaakt door (vastgeroeste) ideeën heeft niets uitstaande met wat je zoal dagelijks doet.

Het zal er wel aan liggen dat ik het zo onduidelijk heb uitgelegd, dat je er in een andere betekenis mee aan de haal gaat.

De praktische handvaten geef ik iedere keer, elimineer alles wat je denkt te zijn aan ideeën, doe aan waarheidsvinding, verwerp alles wat niet waar is. Dat is dus ook al hetgeen hier boven als quote is weergegeven, het zijn ideeën die aan roest onderhevig zijn, hou ze niet vast.

Maak niet overal waar je achter staat, waar je je in kunt vinden een statement, leg niet vast wat steeds blijkt veranderlijk te zijn. Misschien kom je er niet door overal over te lullen, misschien ook wel, wie zal het zeggen, is voor jou een betere houding.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 22:19   #282
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik zie dat je 'je beperkingen' die ik omschreef als ideeën alweer ingevuld hebt Ulla in iets dat je tegen komt als ze knellen. Dat is dus niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel heeft niets uitstaande met leven bij de seconde en stilstaan bij kleine ergernissen.

De beperkingen die je ontmoet in het zuivere zien, veroorzaakt door (vastgeroeste) ideeën heeft niets te uitstaande met wat je zoal dagelijks doet.

Het zal er wel aan liggen dat ik het zo onduidelijk heb uitgelegd, dat je er in een andere betekenis mee aan de haal gaat.

De praktische handvaten geef ik iedere keer, elimineer alles wat je denkt te zijn aan ideeën, doe aan waarheidsvinding, verwerp alles wat niet waar is. Dat is dus al hetgeen wat hier boven als quote is weergegeven.

Maak niet overal waar je achter staat, waar je je in kunt vinden een statement, leg niet vast wat steeds blijkt veranderlijk te zijn. Misschien kom je er niet door overal over te lullen, misschien ook wel, wie zal het zeggen, is voor jou misschien een betere houding.
Misschien moet je het dan idd maar beter uitleggen.

Waarom hebben vastgeroeste iddeen niet (ook) te maken met wat je dagelijks doet, hoe je je leven hebt ingericht etc? Noem dan eens een voorbeeld van een vastgeroest idee? Wat jij dan bedoelt. Dat ik niet overal kom door overal over te lullen, weet ik al. Dat ik het daarom nog wel eens te vaak doe is de verleiding van het vlees.... Ben ik mij prima van bewust ook.

Maar weten en doen zijn soms nog twee verschillende dingen. En bovendien klopt het ook niet altijd. Die keren dat ik mij bewust inhoud ziet natuurlijk niemand. Dus er is nog hoop, ik heb lang niet altijd meer de behoefte om mijn commentaar te moeten geven. Omdat ik zie dat het niet zinnig is. En zinnig kan zelfs zijn , er tegen aan te lopen en het wel te doen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 22:40   #283
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Misschien moet je het dan idd maar beter uitleggen.

Waarom hebben vastgeroeste iddeen niet (ook) te maken met wat je dagelijks doet, hoe je je leven hebt ingericht etc? Noem dan eens een voorbeeld van een vastgeroest idee? Wat jij dan bedoelt. Dat ik niet overal kom door overal over te lullen, weet ik al. Dat ik het daarom nog wel eens te vaak doe is de verleiding van het vlees.... Ben ik mij prima van bewust ook.

Maar weten en doen zijn soms nog twee verschillende dingen. En bovendien klopt het ook niet altijd. Die keren dat ik mij bewust inhoud ziet natuurlijk niemand. Dus er is nog hoop, ik heb lang niet altijd meer de behoefte om mijn commentaar te moeten geven. Omdat ik zie dat het niet zinnig is. En zinnig kan zelfs zijn , er tegen aan te lopen en het wel te doen.
Ulla dat ik zo iets vanzelfsprekends moet uitleggen daar sta ik in het geheel niet bij stil. Ik ben telkens hoogst verbaast over je reactie waaruit blijkt dat je er niets van hebt begrepen. Ik vermoed dat je in mijn woorden de versterkingen zoekt of vind om je bestaand ideeën nog verder te onderbouwen waarbij de rest je ontgaat.

Ik heb het, vandaag alleen al, in alle toonaarden uitgelegd en van alle kanten belicht en nog zie ik je niet hetzelfde zien wat ik zie en probeer je te laten zien. Ik ben verbijsterd over de minimale uitwerking van mijn woorden op je reactie.

Voor mij is dit weer een herhaling van de inmiddels al ***tig keer gedane uitleg, ik twijfel dus of het deze keer wel iets gaat uithalen.

Vastgeroeste ideeën beperken, nogmaals je zicht op vrijwel alles omdat ze de bril waardoor je kijkt met dat idee kleuren. Dat zal mogelijk ook betrekking hebben op hoe je de dagelijkse praktijk ervaart, maar dat was helemaal niet aan de orde.

De crux was dat vastgeroest ideeën je in alle opzichten belemmeren te zien. Ergo ga aan de slag met het aan het wankelen brengen van je ideeën en kom niet met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk die er niets mee uitstaande hebben, maak het niet ingewikkelder dan het al is.

Je commentaar geven is je idee versterken. Het toetsen hoe je idee zich verhoud wanneer je hem aan de openbaarheid prijs geeft, maakt je idee alleen maar sterker, onwankelbaar en het zet je uiteindelijk klem want je kunt je idee niet langer meer verloochenen. Kortom het idee is een belemmering.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 23:07   #284
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ulla dat ik zo iets vanzelfsprekends moet uitleggen daar sta ik in het geheel niet bij stil. Ik ben telkens hoogst verbaast over je reactie waaruit blijkt dat je er niets van hebt begrepen. Ik vermoed dat je in mijn woorden de versterkingen zoekt of vind om je bestaand ideeën nog verder te onderbouwen waarbij de rest je ontgaat.

Ik heb het, vandaag alleen al, in alle toonaarden uitgelegd en van alle kanten belicht en nog zie ik je niet hetzelfde zien wat ik zie en probeer je te laten zien. Ik ben verbijsterd over de minimale uitwerking van mijn woorden op je reactie.

Voor mij is dit weer een herhaling van de inmiddels al ***tig keer gedane uitleg, ik twijfel dus of het deze keer wel iets gaat uithalen.

Vastgeroeste ideeën beperken, nogmaals je zicht op vrijwel alles omdat ze de bril waardoor je kijkt met dat idee kleuren. Dat zal mogelijk ook betrekking hebben op hoe je de dagelijkse praktijk ervaart, maar dat was helemaal niet aan de orde.

De crux was dat vastgeroest ideeën je in alle opzichten belemmeren te zien. Ergo ga aan de slag met het aan het wankelen brengen van je ideeën en kom niet met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk die er niets mee uitstaande hebben, maak het niet ingewikkelder dan het al is.

Je commentaar geven is je idee versterken. Het toetsen hoe je idee zich verhoud wanneer je hem aan de openbaarheid prijs geeft, maakt je idee alleen maar sterker, onwankelbaar en het zet je uiteindelijk klem want je kunt je idee niet langer meer verloochenen. Kortom het idee is een belemmering.


Je gaf het zelf aan dat je het misschien onduidelijk uitlegt. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik je niet begrijp. Wat wij allemaal aan onze verschijning vastknopen aan ideeën lijkt mij daar toch ook bij te horen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 12:39   #285
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nog even dan, het ging er mij om of je wat gehad had aan je deelname op het Remon forum en dat blijkt het geval te zijn, alleen had ik graag geweten wat dat precies is maar daar heb ik geen uitsluitsel over gekregen. Wat ik zag was dat je het probeerde te ontlopen maar vlgs jou heb ik een vormvoorschrift niet in acht genomen waardoor mijn kans is verkeken.
Idd Renoir. Je zou het handiger hebben kunnen aanpakken door in te gaan op wat ik aangaf, namelijk dat ik het moeilijk vond iets uit te lichten bladiebla ect. Wanneer ik iets dergelijks gelezen had zou bij mij de vraag zijn opgekomen:" hé verhip iemand vindt iets moeilijk waarom zou dat zijn?" Ik zou dan vervolgens die vraag gesteld hebben ipv mijn eigen agenda te blijven volgen dat ik zou willen weten wat dat iets dan is waar iemand iets aan gehad heeft. En vervolgens omdat ik niet tevreden zou zijn met het antwoord iemand te beschuldigen van vluchtgedrag want dat is wel de allergemakkelijkste uitweg. Ik krijg geen antwoord en dat ligt aan jou bladiebla ect.

Maw Renoir Vagebond heeft een opening geboden, zie boven, ergens op in te gaan wat mogelijk tot een meer bevredigend antwoord zou hebben kunnen leiden. Je hebt de geboden opening niet waargenomen (wegens eigen agenda, wat je blind maakte) en als gevolg daarvan laten schieten. Tis jou dingetje en tis jou lesje, tis jou willen weten, tis jou vraag. Ik hoef jou niet tegemoet te komen wanneer jij niet de juiste ingang weet te vinden, ik kan dat wel. Dus bij deze.

Groetjes V.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 12:48   #286
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dat is precies de hint, die ik ook probeerde te geven.
Met de juiste vraagstelling heb je meer kans openheid in het gesprek op gang te houden.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 13:00   #287
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard @Esradha

Dat had ik wel gezien Esradha. Ik heb je poging zeer gewaardeerd. Thanks
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 13:08   #288
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ja joh, nu faciliteer ik je nog meer in geen antwoord geven .
Dat is overigens geheel niet mijn intentie.
Het ging me er om dat er meer en minder effectieve manieren zijn om iemand te ondersteunen tot inzicht te komen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 18:00   #289
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ja joh, nu faciliteer ik je nog meer in geen antwoord geven .
Hoezo, wat bedoel je? Waar wil je dat ik antwoord op geef? Heb je een vraag gesteld dan? Zo ja welke, waar en/of hoe?

Kortom ik snap het niet!
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 26 July 2012, 18:31   #290
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Hoezo, wat bedoel je? Waar wil je dat ik antwoord op geef? Heb je een vraag gesteld dan? Zo ja welke, waar en/of hoe?

Kortom ik snap het niet!
Ik doelde op een opmerking van Renoir dat ik je een reden gaf om te blijven ontkennen tegenover hem antwoord geven.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.