Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 April 2012, 20:47   #281
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het zien is voor mij geen enkele moeite, daarbij heb ik een enorm dieptespectrum van al datgene wat gezien wordt.

Wat ik hierboven aan Maria schrijf is maar gering van omvang van al wat ik zie. Het is geen moeilijk doen om te proberen dat te zien, het is dat wat ik in één oogwenk moeiteloos zie. De inspanning, het moeite doen, zit hem in het vinden van de woorden er voor. Het is echter de moeite waard om het geziene onder woorden te brengen want het laat de mogelijkheden van bewustwording zien en toont eenieder die daar belangstelling voor heeft dat het de moeite waard is om bewust te zijn, Bewustzijn te zijn, verlost van de overschaduwing van je ego.

Dat is niet om me zelf op de borst te kloppen hoe geweldig ik ben het is een weg om dat zelf ook te zijn en te kunnen.

Het heeft echter niets uitstaande met wat jou persoonlijk raakt, het gaat allemaal aan dat 'jou' voorbij. Dus de belangstelling voor het geweldige van je ervaringen moet eigenlijk helemaal niet bovenaan op je verlanglijstje staan.

Helderheid komt met het afleggen van de persoon het is veel te veel inspanningen om iets helder te willen krijgen. Het kan moeiteloos zijn, het directe inzicht is er, wanneer 'jij' er tussen uit bent met je gehechtheden en je bevindingen.
Dan denk ik dat mijn woorden niet werkelijk zorgvuldig gekozen heb. Het zeer persoonlijke raken had niets te maken met persoonlijke ervaringen, daar ben ik helemaal niet (meer) mee bezig op die manier. Ik weet (intussen) als geen ander (bij wijze van spreken) dat persoonlijke ervaringen niet werkelijk doordringen tot de kern. Het is mij dus intussen zeer duidelik geworden dat ik daarmee niet het wezenlijke kan doorzien. Als je tenminste doelt op mijn woorden persoonlijk geraakt,anders kan ik mij je betoog op mijn berichtje niet zo goed verklaren. Als ik het zelf anders bedoeld zou hebben, dan kan ik het wel plaatsen. Al begrijp ik nog niet zo goed waarom je het zo zeer op je eigen zien betrekt. Voor mij gevoel heb ik alleen maar beschreven hoe ik erin sta wel of niet reageren. Met niet moeilijk doen bedoelde ik alleen maar dat ik daar niet zo een probleem van moet maken, en zo wel dan vergt dat ook weer eigen onderzoek. Het we had ook betrekking dat dit ook algmeen geldt, niet specifiek op jou zien.

Ik bedoelde met zeer persoonlijk eigenlijk niets meer dan dat ik persoonlijk iets zie wat dit doorzien kan verhelderen en het naar buiten kan brengen.
Ik merk in deze samenhang overigens op dat ik soms wel moeite heb ( in tegenstelling tot jou misschien) om het allemaal altijd goed onder woorden te brengen. Een van de redenen dat ik soms ook niets zeg en dan dient het zich een andere keer wel weer aan als het dan nog nodig is. Wat vaak ook gebeurt dat het gezegde hier op het forum en mijn zien daarop later buiten het pc gebeuren alsnog duidelijk wordt in een eigen beschouwing/inzicht. Op zo een moment weet ik het precies goed onder woorden te brengen en later zijn ze weg, maar het inzicht is er dan wel.

Voor mij hoef je overigens niet te benadrukken, of je je wel op je eigen borst klopt of niet. Je ziet wat je ziet en ik zoek daar niets achter, ik reageer vooral inhoudelijk en reken niemand af op ijdelheid. Die behoefte heb ik ook niet. Ik ga ervan uit dat hier niemand is, die zichzelf het einde vind en alles weet. Lijkt dat wel zo, dan voel ik mij daar niet door gehinderd in mijn eigen zien. En zo wel kijk ik er wel na.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 20:58   #282
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dan denk ik dat mijn woorden niet werkelijk zorgvuldig gekozen heb. Het zeer persoonlijke raken had niets te maken met persoonlijke ervaringen, daar ben ik helemaal niet (meer) mee bezig op die manier. Ik weet (intussen) als geen ander (bij wijze van spreken) dat persoonlijke ervaringen niet werkelijk doordringen tot de kern. Het is mij dus intussen zeer duidelik geworden dat ik daarmee niet het wezenlijke kan doorzien. Als je tenminste doelt op mijn woorden persoonlijk geraakt,anders kan ik mij je betoog op mijn berichtje niet zo goed verklaren. Als ik het zelf anders bedoeld zou hebben, dan kan ik het wel plaatsen. Al begrijp ik nog niet zo goed waarom je het zo zeer op je eigen zien betrekt. Voor mij gevoel heb ik alleen maar beschreven hoe ik erin sta wel of niet reageren. Met niet moeilijk doen bedoelde ik alleen maar dat ik daar niet zo een probleem van moet maken, en zo wel dan vergt dat ook weer eigen onderzoek. Het we had ook betrekking dat dit ook algmeen geldt, niet specifiek op jou zien.

Ik bedoelde met zeer persoonlijk eigenlijk niets meer dan dat ik persoonlijk iets zie wat dit doorzien kan verhelderen en het naar buiten kan brengen.
Ik merk in deze samenhang overigens op dat ik soms wel moeite heb ( in tegenstelling tot jou misschien) om het allemaal altijd goed onder woorden te brengen. Een van de redenen dat ik soms ook niets zeg en dan dient het zich een andere keer wel weer aan als het dan nog nodig is. Wat vaak ook gebeurt dat het gezegde hier op het forum en mijn zien daarop later buiten het pc gebeuren alsnog duidelijk wordt in een eigen beschouwing/inzicht. Op zo een moment weet ik het precies goed onder woorden te brengen en later zijn ze weg, maar het inzicht is er dan wel.

Voor mij hoef je overigens niet te benadrukken, of je je wel op je eigen borst klopt of niet. Je ziet wat je ziet en ik zoek daar niets achter, ik reageer vooral inhoudelijk en reken niemand af op ijdelheid. Die behoefte heb ik ook niet. Ik ga ervan uit dat hier niemand is, die zichzelf het einde vind en alles weet. Lijkt dat wel zo, dan voel ik mij daar niet door gehinderd in mijn eigen zien. En zo wel kijk ik er wel na.
Volgens mij heb ik soms gewoon moeite iets wat ik voor mij wel helder zie ook helder onder woorden te brengen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 22:08   #283
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dan denk ik dat mijn woorden niet werkelijk zorgvuldig gekozen heb.
Lieve Ulla, het heeft niet te maken met de zorgvuldigheid van je woorden. In het volgende gequote ben je met wat je persoonlijk raakt en in het begaan zijn met je wederwaardigheden sterk vertegenwoordigd. Het is niet gezegd dat je dat niet zo zou moeten doen, het is gezegd als waarneming, een indicatie dat het (door mij) gezien is dat je belangstelling voor je ervaren en de 'ik beleving' hoog op je verlanglijstje staat.

Citaat:
Op het moment dat ik iets opmerk en/of heel persoonlijk raakt telt het ook voor mij, maar soms is het niet nodig om te uiten. en helpt het mij ook niet verder. Of is niet werkelijk relevant. Maar zelfs al lijkt het voor een ander overbodig, soms helpt een uiting mijzelf iets helder te krijgen wat alleen in mijn hoofd niet lukt.

En is het ook voor mij puur vergissing dan leer k er nog van. Op het moment dat je daar over in gaat zitten, kan je(ik)ook in onderzoek. Maar snap wat je bedoelt, maar we moeten er ook weer niet al te moeilijk over gaan doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 22:43   #284
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Lieve Ulla, het heeft niet te maken met de zorgvuldigheid van je woorden. In het volgende gequote ben je met wat je persoonlijk raakt en in het begaan zijn met je wederwaardigheden sterk vertegenwoordigd. Het is niet gezegd dat je dat niet zo zou moeten doen, het is gezegd als waarneming, een indicatie dat het (door mij) gezien is dat je belangstelling voor je ervaren en de 'ik beleving' hoog op je verlanglijstje staat.
Mijn wederwaardigheden zie ik in betrekking op de manier van het op een manier te brengen dat het ook duidelijk overkomt. Dat is mij duidelijk dat mijn ik/geraaktheid daarin een rol speelt. Ik wil graag dat het goed overkomt, daar voel ik mij niet altijd zeker van, dat dat ook zo is. En dat lees ik ook in het gequote terug.

En dat niet altijd of alleen. ik heb gewoon geen zin om iets neer te zetten wat niet goed is en weer extra werk geeft. Dus noem het gerust lui of gewoon geen energie willen verspillen. Ik wordt gewoon "moe" van al dat uit geleg, als het te lang duurt.

In hoever speelt mijn belangstelling voor mijn ervaren daarin niet alleen een rol , nee het staat zelfs hoog op mijn verlanglijstje. Dat snap ik gewoon niet. Kun je dat ook uitleggen? Wat bedoel je hier met ervaren?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 23:21   #285
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
In hoever speelt mijn belangstelling voor mijn ervaren daarin niet alleen een rol , nee het staat zelfs hoog op mijn verlanglijstje. Dat snap ik gewoon niet. Kun je dat ook uitleggen? Wat bedoel je hier met ervaren?
Je wederwaardigheden, wat je van de dingen vindt, het graag praten over wat je allemaal hebt meegemaakt, hoe je in het leven staat, wat je doet, wat er door je heenging toen ze iets over jou zeiden wat je niet leuk vond.

Het door mij bedoelde zelfonderzoek gaat ondermijnen wat je zo graag in jezelf ziet. Hoe kun je datgene afleggen waarover je zo trots bent dat je het bezit.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 23:28   #286
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je wederwaardigheden, wat je van de dingen vindt, het graag praten over wat je allemaal hebt meegemaakt, hoe je in het leven staat, wat je doet, wat er door je heenging toen ze iets over jou zeiden wat je niet leuk vond.

Het door mij bedoelde zelfonderzoek gaat ondermijnen wat je zo graag in jezelf ziet. Hoe kun je datgene afleggen waarover je zo trots bent dat je het bezit.
Dit bedoel je dus nu meer algemeen in het leven staan? en niet in betrekking tot dit bericht, wat je quote. Want daar ging nu je zienswijze over ervaren. Het wordt er niet duidelijker op, sorry.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 23:35   #287
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dit bedoel je dus nu meer algemeen in het leven staan? en niet in betrekking tot dit bericht, wat je quote. Want daar ging nu je zienswijze over ervaren. Het wordt er niet duidelijker op, sorry.
Nog meer uitleg gaat vast gecompliceerder worden.
Ik probeer iets van het in de weg zitten van je zelfbeeld aan te tonen maar je kunt misschien beter proberen zelf even over je schaduw heen te springen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2012, 23:41   #288
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Het onderste bericht dekt meer de lading. ik probeer te begrijpen wat je bedoelt. Ga uitwaaien met de honden.

Wijziging aangebracht door Ulla op 30 April 2012 om 06:42.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2012, 00:08   #289
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je wederwaardigheden, wat je van de dingen vindt, het graag praten over wat je allemaal hebt meegemaakt, hoe je in het leven staat, wat je doet, wat er door je heenging toen ze iets over jou zeiden wat je niet leuk vond.

Het door mij bedoelde zelfonderzoek gaat ondermijnen wat je zo graag in jezelf ziet. Hoe kun je datgene afleggen waarover je zo trots bent dat je het bezit.
De conclusie zou dan zijn dat je bedoelt, dat ik soms hier vertel wat mij beweegt, of dat dat nu gaat over een bericht is hoe ik die hier wel of niet moet plaatsen, of dat iets anders mij beweegt wat ik hier neerzet. En dat dit uiteindelijk het wezenlijke in de weg staat in je zelfonderzoek.

Het spijt mij, maar ik begrijp dan gewoon nog niet waarom dit het onderzoek in de weg moet staan. Met oprechtheid kan ik toch zeggen dat ik niet egocentrisch gedrag vertoon op grond op wat ik hier af en toe deel. En dat dit uiteindelijk het wezenlijke nog niet in de weg staat in wat zich aandient in onderzoek. En ook bij anderen zie ik dit toch niet terug op grond wat er gedeeld wordt.

Wijziging aangebracht door Ulla op 30 April 2012 om 09:25.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 December 2020, 00:25   #290
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Uit de oude doos....

https://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=974
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.