Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 May 2013, 13:44   #281
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je voorkeuren in welke hoedanigheid je het wilt zien, voorkomt dat je kunt zien dat alles Liefde is.

Medeleven blijft, laat ik dan maar zeggen in mijn ogen, een armetierige vorm van liefde het is troost. Dat wat je feitelijk gaat doen daar gaat het om, hoe reageer je op de trilling (met dank aan Aad) van die ander. De vooraf afgesproken vorm daar gaat het niet om.
Alles is Liefde Renoir. Jij bent dit forum gestart omdat Advaita jouw grote liefde is. In jouw ogen lijkt het ook wel of alleen mensen het Leven begrijpen als ze ontdaan zijn van elke emotie.

Ik kies er voor om het op mijn manier te doen, er mijn vorm aan te geven, omdat die voor mij goed voelt. Ik geloof in Liefde en Vertrouwen en van daaruit probeer ik steeds te handelen. En ik geloof dat ieder mens zijn eigen goeroe is.

En verder ik BEN niet mijn emoties, maar ik HEB ze Goddank wel.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 13:48   #282
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ja, dat klopt dat ik jou kan negeren, ik doe ook niet anders de laatste tijd. Jouw teksten en die van Niets lees ik vaak alleen de eerste paar woorden, en de rest van je gezweef laat ik van wat het is. Soms denk ik bij mijn eigen: Niets en Virgo,neem in Godsnaam een kamer, en kom daarna hier en praat over het werkelijke Zelfkennis, want dat geklooi dat jullie hier doen lijkt nergens op.
Nu reageerde ik, de meeste keren laat ik je gezweef van wat het is...
En opgelucht nu? ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 13:52   #283
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik stort mij weer een poosje op RL en wens iedereen nog een fijne 2e Pinksterdag zonder ergernissen :)

Liefs
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 14:58   #284
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dit is waarheid Danique. Deze fundamentele eenzaamheid die je voelt op het moment van schrijven, die ook uit je eerste zin spreekt:

Die werkelijke verbindingen kunnen er niet zijn, dat zie ik ook zo. Op de voorgrond worden de rollen gespeeld alsof dat wel zou kunnen, en spreken guru?s van halleluja als je maar zus of zo doet of denkt, maar het bestaat gewoon ten diepste niet. Er kan nooit werkelijk van jou gehouden worden omdat iedereen in zijn "eigen" liefde zit. Zoals jij je liefde niet aan een ander kan overdragen, zo kan een ander dat niet aan jou. Omdat je je essentie zelf bent. En alles wat je zoekt te bereiken en alle pijn daarbij zit in die fundamentele onmogelijkheid van "jou-en-de-ander".

Ik aarzel om dit te posten, het is geen troost voor je, het is helemaal niks.

Lieve groet van mij.

En dat is nou precies de makke van al dat advaita gedoe. Men gaat er van uit dat die verbindingen er niet zijn , maar ze zijn er wel...
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 14:59   #285
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik stort mij weer een poosje op RL en wens iedereen nog een fijne 2e Pinksterdag zonder ergernissen :)

Liefs
Tot ziens Virgo!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 16:07   #286
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
De ellende voor mij zit 'm er in, dat er nooit werkelijke verbindingen kunnen ontstaan/zijn. Omdat er nooit werkelijk van mij gehouden kan worden. Omdat er overtuigingen zijn als 'als ze mij werkelijk leren kennen, zullen ze erachter komen, dat ik het niet waard ben', omdat de overtuiging er is 'dat ik het niet waard ben', omdat de overtuiging er is 'dat het nooit werkelijk om mij kan gaan', etc, etc, etc.

En vervolgens.. als je dan je pijn laat zien.. en die wordt herkend.. dan wil je dat niet. Want je wil niet, dat een ander die pijn voelt, door jouw schuld. Alles is uiteindelijk jouw schuld. Nog zo'n overtuiging...

En dat kun je allemaal weten, je kunt ook allemaal weten waar het vandaan komt, je kunt het allemaal 'handelen'.. met die overtuiging, dat dat uiteindelijk toch ook niet lukt. Want dat is ook weer een overtuiging, die linkt aan dit alles.. 'ik kan niets'.

En ik tril, terwijl ik dit schrijf.
Wetende dat ik me wil en zal verstoppen en vanzelf langzaam of sneller weer boven water kom.

Het is aantrekken en afstoten, een boven water komen en weer verzuipen. Het is weten dat ik levend dood ben en weten dat alleen ik zelf er iets aan kan doen.
Het is geen hoop meer hebben op de juiste hulp, op of er überhaubt wel hulp voor is, die langdurig helpt.. het is een overleven.. een altijd overleven.. en nooit een leven.
Al lijkt dat voor de buitenwereld wel zo te zijn...


Liefs.
Danique, heb je deze beluisterd; Waarom is ons verdedigings systeem zo hardnekkig?, er wordt verteld hoe overtuigingen (wat niets anders is dan een verdedigingssysteem, op dat moment) ontstaan en waarom ze zo hardnekkig zijn.

Even heel grof gezegd; een overtuiging is maar een overtuiging, een gedachtekronkel. Is dat herkenbaar?

Het punt waarschijnlijk is dat als 3 van die gedachtenkronkels aan het woord zijn je niet meer door hebt dat het maar gedachtenkronkels zijn en dan bepalen ze je leven.

Er lijkt me helemaal niets mis met je, je lijkt me zelfs een leuk mens, enkel de oude energie bij je m.b.t. je 'aangeleerde overtuigingen of de conclusies die je zelf hebt getrokken in een bepaalde tijd waardoor overtuigingen ontstaan zijn om te kunnen dealen met die situatie' zal uit je lijf moeten en dat proces lijkt wel gaande.

Het is eigenlijk een heel goed teken, al zal het waarschijnlijk niet zo voelen. Taetske Kleijn vertelt geloof ik ook ergens iets m.b.t. dat proces.

Sterkte meid. (ik zag dat eruit rollen en hoop dat het zo overkomt als ik het bedoel).
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 16:31   #287
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
En opgelucht nu? ;)
Je mag gerust weten hoe ik je zie.
IK zie je alsof je gretig en heel nodig aan een beurt toe bent, en het komt goed uit want Niets heeft blijkbaar ook de laatste 20 jaar van zijn leven uit verplichting van zijn vrouw ''moeten'' houden hoeveel hij haar totaal niet meer aantrekkelijk vindt.
Heerlijk voor die man, Niets dus, om even met jou onder het mom van Onvoorwaardelijke Liefde zichzelf virtuel op te winden.
Wel saai om jullie te lezen, vooral omdat het niets met bewustwording of zelfkennis te maken heeft jullie gezwaam, dus ik lees jullie bijna niet meer.

Of het oplucht om te zeggen hoe ik jullie zie? Jazeker..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 16:55   #288
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je mag gerust weten hoe ik je zie.
IK zie je alsof je gretig en heel nodig aan een beurt toe bent, en het komt goed uit want Niets heeft blijkbaar ook de laatste 20 jaar van zijn leven uit verplichting van zijn vrouw ''moeten'' houden hoeveel hij haar totaal niet meer aantrekkelijk vindt.
Heerlijk voor die man, Niets dus, om even met jou onder het mom van Onvoorwaardelijke Liefde zichzelf virtuel op te winden.
Wel saai om jullie te lezen, vooral omdat het niets met bewustwording of zelfkennis te maken heeft jullie gezwaam, dus ik lees jullie bijna niet meer.

Of het oplucht om te zeggen hoe ik jullie zie? Jazeker..
Lees je wel eens een stuiverromannetje of zo, Mihaela?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 17:02   #289
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Niets heeft blijkbaar ook de laatste 20 jaar van zijn leven uit verplichting van zijn vrouw ''moeten'' houden hoeveel hij haar totaal niet meer aantrekkelijk vindt.

Weet je wat ik nou zo grappig vind? Met deze zin zeg je heel wat over jezelf.
In jouw beleving moet een vrouw aantrekkelijk zijn om van te houden.

"aantrekkelijk zijn" is een voorwaarde. Denk daar maar eens over na.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 17:13   #290
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Alles is Liefde Renoir. Jij bent dit forum gestart omdat Advaita jouw grote liefde is. In jouw ogen lijkt het ook wel of alleen mensen het Leven begrijpen als ze ontdaan zijn van elke emotie.

Ik kies er voor om het op mijn manier te doen, er mijn vorm aan te geven, omdat die voor mij goed voelt. Ik geloof in Liefde en Vertrouwen en van daaruit probeer ik steeds te handelen. En ik geloof dat ieder mens zijn eigen goeroe is.

En verder ik BEN niet mijn emoties, maar ik HEB ze Goddank wel.
Ja alles is Liefde, maar niettemin voorkomen je voorkeuren in welke hoedanigheid je Liefde wilt zien dat je Liefde kunt zien omdat het vrijwel altijd in een hoedanigheid komt die je niet verwacht. Dus leggen je voorkeuren jou beperkingen op te kunnen zien. Zie je dat ?

En verder heb je 'lijkt' op de verkeerde plaats staan, beter is het te schrijven 'Het lijkt dat in jouw ogen...' want het is niet zo dat dat in mijn ogen het geval is.
Ik ben juist de grote voorvechter hier voor het (mogen) hebben van emoties dat ik overigens op Aad heb afgedongen anders waren ze wellicht taboe geweest.

Dus omdat ik schrijf dat troost een armetierig aftreksel is van Liefde meen je zulke conclusies te mogen trekken dat alleen emotieloze mensen het leven begrijpen.

Goed voelen is ook maar een armetierig aftreksel voor het correct ervaren van de werkelijkheid. En geloof is een armetierig aftreksel voor het niet weten.
Maar kijk zelf maar wat je er van vindt in relatie met het niet kunnen loskomen van trauma. Wellicht je manier van vooringenomen kijken eens onder de loep nemen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17
Wat is een normaal mens? Nathan Jiddu Krishnamurti 13 4 September 2011 10:33


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.