Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 May 2021, 21:27   #281
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Mijn ego, dat klopt helemaal.
Mijn geraaktheid, irritatie en menselijke waarden.
Bijbelse waarden.
Net zoals Rob. Prima kerel met een Bijbelse achtergrond, wat hem nog steeds dwars ligt.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 21:30   #282
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Bijbelse waarden.
Net zoals Rob. Prima kerel met een Bijbelse achtergrond, wat hem nog steeds dwars ligt.
Oprechtheid ontgaat je. Jammer.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 21:35   #283
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Anna en Rob jammeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Oprechtheid ontgaat je. Jammer.
Jammeren is voor de lammeren.
Wat ik aan Rob schreef vandaag kan ik evengoed aan jou schrijven...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Wat vind jij toch veel jammer Rob. Leven en sterven moet een jammerlijk gebeuren zijn voor jou.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 21:48   #284
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Jammeren is voor de lammeren.
Wat ik aan Rob schreef vandaag kan ik evengoed aan jou schrijven...
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 23:47   #285
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben niet altijd overtuigd van zijn goede bedoelingen, maar hij komt mij in deze wel oprecht over. Hij en Nadje konden wel goed overweg met elkaar.
Zou je misschien denken. Oppervlakkig gezien.
Er was niks oprechts aan. En nog steeds niet.

Ik schreef al eerder, dat het niet voor niks is dat Nadje de laatste anderhalf jaar niet meer op het forum is geweest. En dat ze toen het einde naderde hier ook niet meer is geweest om afscheid te nemen, terwijl ze dat wel had gekund en ze nog een account had. Neem van me aan, ze heeft echt van mensen die haar dierbaar waren afscheid genomen. En er zijn ook mensen en situaties die je beter kunt vermijden. Soms komt(dat) inzicht met de tijd.

En het is niet voor niks dat een aantal mensen hier wegblijven, ieder om zijn / haar eigen reden, maar met een overeenkomst. En je kunt wel vinden dat iedereen dat maar moet doorstaan en van zich af laten glijden. Maar dat is niet altijd de realiteit of haalbaar.

Het zij zo ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 23:56   #286
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik schreef al eerder, dat het niet voor niks is dat Nadje de laatste anderhalf jaar niet meer op het forum is geweest. En dat ze toen het einde naderde hier ook niet meer is geweest om afscheid te nemen, terwijl ze dat wel had gekund en ze nog een account had. Neem van me aan, ze heeft echt van mensen die haar dierbaar waren afscheid genomen. En er zijn ook mensen en situaties die je beter kunt vermijden. Soms komt(dat) inzicht met de tijd.
Ik kon me indertijd niet aan de indruk onttrekken dat ik daarvan de reden was.
  Met citaat reageren
Oud 12 May 2021, 23:59   #287
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik kon me indertijd niet aan de indruk onttrekken dat ik daarvan de reden was.
Dat is niet zo.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2021, 00:20   #288
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Vergissing wegens niet goed gelezen hebben, excuus
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2021, 06:50   #289
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Vergissing wegens niet goed gelezen hebben, excuus
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2021, 12:43   #290
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard De eend die als een mens dacht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En je kunt wel vinden dat iedereen dat maar moet doorstaan en van zich af laten glijden. Maar dat is niet altijd de realiteit of haalbaar.
Diegene voor wie dat nog geen realiteit is of haalbaar, heeft nog niet ontdekt 'wat' hij in essentie is.
Mooie illustratie hieronder...
Citaat:
De eend die als een mens dacht

In De kracht van het Nu beschreef ik dat ik had gezien dat als twee eenden vechten, wat nooit lang duurt, ze na afloop uit elkaar gaan en in tegengestelde richting wegdrijven. Dan slaan beide eenden een paar keer woest met hun vleugels, waarmee ze het surplus aan energie dat tijdens het gevecht is opgebouwd laten wegstromen. Na dat slaan met hun vleugels drijven ze vredig verder, alsof er niets gebeurd was.

Als de eend dacht zoals een mens, zou hij het gevecht in leven houden door denken, door verhalen te vertellen. Dit zou waarschijnlijk het verhaal van de eend zijn geweest: 'Ik kan niet geloven dat hij dat net deed. Hij was minder dan vijftien centimeter bij me vandaan. Hij denkt zeker dat deze vijver van hem is. Hij houdt helemaal geen rekening met mijn ruimte. Ik vertrouw hem niet meer. De volgende keer probeert hij iets anders om me te ergeren. Ik weet zeker dat hij al iets aan het bedenken is. Maar ik laat het niet op me zitten. Ik zal hem een lesje leren dat hij niet snel vergeet.'

En zo spint het verstand zijn verhalen verder en verder, en dagen, maanden of zelfs jaren later heeft het het er nog over. Voor het lichaam is het gevecht nog steeds aan de gang en de energie die het opwekt als reactie op al die gedachten is emotie, die op haar beurt gedachten opwekt. Dat wordt het emotionele denken van het ego. Je ziet hoe problematisch het leven van de eend zou worden als hij net zo dacht als een mens. Maar zo leven de meeste mensen de hele tijd. Geen situatie of gebeurtenis is ooit echt afgelopen. Het verstand en het door het verstand gemaakte 'ik en mijn verhaal' houden het aan de gang.

We zijn als soort verdwaald. We zouden van alles in de natuur, van elke bloem, elk dier, belangrijke dingen kunnen leren als we maar stil zouden blijven staan om te kijken en te luisteren. De les van onze eend is deze: sla met je vleugels - wat je kunt vertalen met 'zet het verhaal van je af' - en keer terug naar de enige plaats waar je sterk bent: het huidige moment.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.