Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 April 2013, 17:15   #21
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik noem het ook wel een bordje boven je hoofd waar schijnbaar iets anders opstaat dan je letterlijk uitspreekt.
Ja precies, een soort onbewuste vs bewuste intentie. Bewust is je intentie over het algemeen niet om gekwetst te worden. Onbewust kan je het wel op je afroepen (ergens betere omschrijving dan dat je erom vraagt).
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 17:23   #22
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dan vraag je er dus om,....
Sommige mensen vragen idd om problemen in hun leven. En nu ik dit tik zie ik er al enkelen opspringen; "is mijn schuld zeker weer?'

Antwoord: ja. Als zich steeds een patroon blijft herhalen in je leven dan weet je zeker dat het jouw schuld is. Nah ja, schuld???.je bent slachtoffer van je conditionering. En de keuze om er uit te stappen die moet ieder voor zich maar nemen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 17:29   #23
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nah ja, schuld???.je bent slachtoffer van je conditionering.
Je eigen conditionering, die je jezelf hebt aangeleerd,.....te begrijpen, maar wel zelf aangeleerd.
En als je je dus slachtoffer voelt van die conditionering die je zelf hebt laten ontstaan(en nogmaals, om begrijpelijke redenen)kan het ook alleen bij jezelf gevonden worden om het op te lossen,.....

Hoe erg de "boeven" ook waren,.....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 17:34   #24
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Je eigen conditionering, die je jezelf hebt aangeleerd,.....te begrijpen, maar wel zelf aangeleerd.
En als je je dus slachtoffer voelt van die conditionering die je zelf hebt laten ontstaan(en nogmaals, om begrijpelijke redenen)kan het ook alleen bij jezelf gevonden worden om het op te lossen,.....

Hoe erg de "boeven" ook waren,.....
Ik kan het alleen maar ten volle onderschrijven Hans. Niemand anders dan "jijzelf" kan het oplossen. En ik ben me bewust van de pijn die het doet. Maar ook daar zijn instrumenten voor. En niemand die van je vraagt om het alleen te doen. Als je je openstelt, dan komt de hulp vanzelf. Er zijn vele hulpvaardige mensen, maar je moet je wel laten zien.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 17:56   #25
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Antwoord: ja. Als zich steeds een patroon blijft herhalen in je leven dan weet je zeker dat het jouw schuld is. Nah ja, schuld???.je bent slachtoffer van je conditionering. En de keuze om er uit te stappen die moet ieder voor zich maar nemen.
Dit herken ik zelf heel goed, totdat eindelijk zelf stop zei en bewust dacht, dit wil ik niet meer. En dat kan wel even duren, want dat ontstaat vaak al in je vroege jaren. Dat overzie je dan zelf niets eens. En daarna ben ik er nog weer in getrapt maar toen al in een iets verder van mijn bed show, maar nog steeds te dichtbij. Grappig had ik het vandaag nog over met mijn lief.

En ik zeg het niet graag maar dat kan een soort van mechanisme worden. Maar heeft voor mijn gevoel nu even niets met directe kindmechanismen te maken. Gewoon iets wat vanuit een karaktertrek als een te sterk aanwezig patroon heeft ontwikkeld.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 18:32   #26
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
En ik zeg het niet graag maar dat kan een soort van mechanisme worden. Maar heeft voor mijn gevoel nu even niets met directe kindmechanismen te maken. Gewoon iets wat vanuit een karaktertrek als een te sterk aanwezig patroon heeft ontwikkeld.
Idd karaktertrek,.....niks kindmechanisme!WiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 18:46   #27
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Er zit voor mij veel pijn achter dat ik niet in een intimiderende situatie mijn ruimte blijf nemen.
Jij lijkt de oplossing te zoeken in het opeisen van de ruimte. Als ik je tenminste goed lees. Je zou ook eens kunnen onderzoeken wat een intimiderende situatie of persoon is en hoeveel waarheidsgehalte je die wilt toekennen, waardoor je misschien tot een inzicht komt, waardoor de hele situatie niet eens meer zal gaan ontstaan. Laat ik het anders zeggen, jij lijkt de oplossing meer te zoeken in het doen van iets, terwijl m.i. de "echte" oplossingen op het terrein van het zijn, gezocht en gevonden kunnen worden. Ik hoop dat je d'r iets van begrijpt, want soms begrijp ik mezelf niet (meer). Godzijdank.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 18:55   #28
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Een ruimte valt ook niet echt op te eisen zonder er te zijn.
Mijn verdriet heeft ook juist te maken met er (niet) mogen zijn.
Intimidatie van anderen heeft geen invloed als het (mogen) zijn van binnen komt.
Misschien zijn woorden verwarrend, maar het zijns-niveau heeft er ook voor mij juist heel veel mee te maken.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 19:05   #29
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Een ruimte valt ook niet echt op te eisen zonder er te zijn.
Mijn verdriet heeft ook juist te maken met er (niet) mogen zijn.
Intimidatie van anderen heeft geen invloed als het (mogen) zijn van binnen komt.
Misschien zijn woorden verwarrend, maar het zijns-niveau heeft er ook voor mij juist heel veel mee te maken.
Ok. Maar ik wil je erop wijzen dat als je zegt dat intimidatie van anderen geen invloed heeft als het mogen zijn maar van binnenkomt, dan lijkt het erop alsof je voorwaarden aan het (mogen) zijn verbindt. Misschien zou je die gedachte eens verder kunnen onderzoeken?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 22:09   #30
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik weet niet wat het is om er te mogen zijn, want vanuit die diepe pijn mag ik er van mezelf niet zijn. Ik sta mezelf toe er te zijn, zolang mijn omgeving me daartoe de ruimte geeft. Wanneer de ander dat niet doet (o.a. intimidatie), geef ik mezelf geen ruimte meer en laat ik mezelf compleet anders zien dan wanneer ik dat wel doe.

Dus ja, ik stel voorwaarden aan er mogen zijn en maak mezelf afhankelijk van ander daarin. Beetje zwart wit gesteld, want er zijn altijd uitzonderingen, maar daar komt het wel op neer. Door mijn huidige omstandigheden is het verdriet van er niet mogen zijn momenteel heel sterk aangewakkerd. Als een trauma wat sterk verankerd zit in mijn lichaam. Ik zit nu in een proces om die emotie/energie los te maken en weer beweging op gang te brengen. Ik ben me heel erg bewust hoe ik erin sta, wat ik voel, denk en doe. Beetje het idee van bewust onbekwaam. Het is heel erg actueel momenteel, waardoor het nog wat lastig is het al goed te verwoorden.

Ik kan beredeneren hoe de situatie is, waarom mijn verdriet er is en hoe ik handel. Als ik het aan mijn gevoel vraag, is het antwoord enkel, omdat het zo is. Vind ik het nog moeilijk te onderzoeken, daar zit het misschien nog te vast voor.

Verder houd ik het proces wat ik er nu mee doe even voor mezelf, omdat woorden het teniet zouden doen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.