Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 December 2014, 19:00   #21
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

@Theo,

Woorden zijn woorden, ik weet het.

Maar ik heb altijd wat moeite met het concept "totaal overgeven aan het 'niet-zijn'".
Ik zou liever spreken over het overgeven aan het "niet ego zijn".Overgeven aan dat wat geen ego(zelfconcept)is.

m.a.w je geeft je over aan "wat is". En met weer andere woorden je laat de leegte invullen i.p.v. er een zelfconcept(ego) als invulling aan te geven.


Zo versta (begin te verstaan) de volgende woorden uit eciw:

Citaat:
"Er is geen uitspraak die de wereld meer vreest te horen dan deze:


"Ik weet niet wat ik ben, en daarom weet ik niet wat ik doe, waar ik ben, of hoe ik de wereld of mijzelf moet bezien."


Toch wordt in dit leren verlossing geboren. En wat je bent zal over jou Zichzelf vertellen".
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 22 December 2014, 19:13   #22
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
@Theo,



Maar ik heb altijd wat moeite met het concept "totaal overgeven aan het 'niet-zijn'".
Ik zou liever spreken over het overgeven aan het "niet ego zijn".Overgeven aan dat wat geen ego(zelfconcept)is.

Je zegt hetzelfde als ik. Ik laat alleen het woord 'ego' weg. Het is een overgave aan dat-wat-niet-ego- is. Ego kan gezien worden, net als de werking er van. Het 'niet-zijn' kan niet gezien worden, maar wel de werking er van.

Helaas gaat dat tot nu toe bij de reageerders boven de pet. Dus misschien kan jij wat aan de discussie toe voegen?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 22 December 2014, 19:46   #23
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je zegt hetzelfde als ik. Ik laat alleen het woord 'ego' weg. Het is een overgave aan dat-wat-niet-ego- is. Ego kan gezien worden, net als de werking er van. Het 'niet-zijn' kan niet gezien worden, maar wel de werking er van.
Dus over geven aan het "niet-zijn"(voorbij wat je denkt te zijn), mits goed verstaan vanuit welke invalshoek het gezegd wordt, betekent hetzelfde als overgeven aan het "zijn"(wat je bent in waarheid).
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 22 December 2014, 19:59   #24
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Dus over geven aan het "niet-zijn"(voorbij wat je denkt te zijn), mits goed verstaan vanuit welke invalshoek het gezegd wordt, betekent hetzelfde als overgeven aan het "zijn"(wat je bent in waarheid).
Het 'zijn' is mijn aanwezigheid hier op aarde. Dat is niet perse 'wat je bent in waarheid'. Het 'zijn' kan zich richten naar ego. En het 'zijn' kan zich richten naar het 'niet-zijn'.

Zoals ik je nu lees haal je twee zaken door elkaar. En dat maakt de discussie niet eenvoudiger. Op dit forum wordt 'niet-zijn' weer Zijn genoemd. (met een hoofdletter)
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 22 December 2014, 20:35   #25
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Het 'zijn' is mijn aanwezigheid hier op aarde. Dat is niet perse 'wat je bent in waarheid'. Het 'zijn' kan zich richten naar ego. En het 'zijn' kan zich richten naar het 'niet-zijn'.
In mijn ogen is wat je bent "Zijn" (vooruit met een hoofdletter) wat je altijd bent. zal zijn en was (bewust of niet bewust, verduisterd door een zelfconcept of niet). Dit "Zijn" omdat het niet persoonlijk(afgescheiden van de rest) is. kent zijn verbondenheid in éénheid van Liefde met elkaar en met God en waar geen voorstelling(concept) van mogelijk is, het kan enkel ervaren worden (waar je ook lijkt te zijn) Of je hier nu op aarde lijkt te zijn of waar dan ook (als we nog van een plaats kunnen spreken, want ook dat ook een concept). Alles gebeurt uiteindelijk in de mind dat geen vorm kent alleen inhoud, maar wel vorm kan voorstellen met die inhoud(kracht) ontsproten uit fantasie en aldus verdwaalt in zijn eigen waarneming van die vorm(en), niet meer bewust dat het zijn eigen dromen zijn. Wakker worden is dan ook zien dat het fundament van deze wereld geen fundament in de werkelijkheid heeft. Dat er niets gebeurt is en dat je nog steeds zuiver Liefde bent.Zoals je altijd en altijd zult zijn.


sorry dit rolde er in een keer uit.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 22 December 2014, 21:52   #26
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Wakker worden is dan ook zien dat het fundament van deze wereld geen fundament in de werkelijkheid heeft. Dat er niets gebeurd is en dat je nog steeds zuiver Liefde bent
...
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2014, 17:05   #27
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Dankjewel Maria voor de blijde herkenning van onze verbondenheid als feit. Liefde is compleet.

Het zelf concept(het ego is niet meer dan een zelf concept) van afgescheidenheid. Het is een schaduw, veroorzaakt door een blokkade te leggen voor je eigen licht en liefde in éénheid. De blokkades zijn slechts ijdele gedachten gefundeerd op fantasie en hoeft slechts doorzien te worden als niets. Maar niet met behulp van gedachten die het maakte (dan blijf je in een cirkel lopen), maar met behulp van je eigen licht dat onveranderlijk is en altijd onveranderlijk zal blijven.Het ego is dan niet langer iets wat bestreden moet worden, alsof het werkelijk is(strijden tegen windmolens), maar doorzien voor wat het is...Illusie.

bloemetje terug.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2014, 18:21   #28
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Mooi gezegd, Alliswell.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2014, 18:21   #29
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

En als aanvullende zinnen zou ik aan bovenstaande nog willen toevoegen. Het licht van liefde dat je werkelijkheid is, heeft nog niet niet eens als eerste boodschap " het is maar een droom". Want net als bij kleine kinderen, die het verschil niet kennen tussen fantasie en werkelijkheid, zeg je niet als ze half ontwaken uit een nachtmerrie: "het is niet werkelijk". maar je zegt: "Je bent veilig, all is well ". Die basis is wat als eerste gehoord zal worden als je de werkelijkheid begin te horen. En de angst zal wegnemen voor je werkelijkheid.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 24 December 2014, 18:45   #30
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
...Wakker worden is dan ook zien dat het fundament van deze wereld geen fundament in de werkelijkheid heeft. Dat er niets gebeurt is en dat je nog steeds zuiver Liefde bent.Zoals je altijd en altijd zult zijn.

sorry dit rolde er in een keer uit.

Ik kreeg toevallig net voor ik dit las van je las een aansluitende ingeving waar ik een topic voor opende.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

"When the answer finally comes from the heart ⎯ nothing that happens really matters".
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inzicht in ego-werking. Mihaela Beginnend zelfonderzoek 2 2 September 2020 13:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.