Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 June 2010, 12:07   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Je hebt wel gelijk uiteraard.
Maar van enige tact zal ik nooit vies zijn.
Gevraagd naar zal ik altijd eerlijk zijn en daarmee wellicht hard.
Niet gevraagd naar, zal ik trachten te luisteren, niet te voeden, maar wel uit laten woeden...

We hebben allemaal ons eigen paadje te bewandelen en ik ben van mening dat het niet anders zijn kan.
Als je datgene wat er gedaan wordt als niet aangedreven door een persoon beziet kun je veel zoniet alle gevoeligheidjes die je normaal gesproken met veel omhaal moet omzeilen om niet te kwetsen gewoon vergeten.

Dat is toch een verademing voor de wereld, qua energie gestoken in verontwaardiging en woede in oorlog en het bewaren van vrede. Er valt niets meer te verdedigen.

In het erkennen van gevoeligheidjes speel je toch het spelletje van de wereld weer mee, of zie ik dat verkeerd ?

Wanneer je zegt dat we ieder ons eigen paadje hebben is dat in psychologische zin waar, je hoeft alleen maar paadje te bewandelen om geestelijk weer gezond te worden.

Advaiistisch gezien maakt het niet uit in welke toestand de geest verkeerd, je kunt zo beginnen met de boel over boord te gooien. Bezig zijn met opruimen van kindmechanismen, controles en dergelijken is absoluut niet nodig.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2010, 12:14   #22
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

En ook dit kan ik weer volledig onderschrijven Renoir.

Vraag me toch af hoe jij het dan ervaart/doet in je dagelijkse leven met mensen die het anders zien.
Want zelfs al bedoel je het nog zo goed en heb je de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht... dan nog kunnen mensen zeer gekwetst raken en je dat zeer kwalijk nemen of je egoistisch vinden.
Nu vind ik dat laatste niet zo dramatisch meer als vroeger, maar ik vind het wel lastig blijven hoor.
Ik heb er wel degelijk moeite mee als ik anderen blijkelijk gekwetst heb, pijn gedaan heb, in hun ogen tekort gedaan heb. Niet zozeer voor mezelf, wel voor degene die het betreft. En denk dan maar weer: 'ok?... een stapje terug doen, wil ik in gesprek blijven'.

Buiten dat heb ik het wel nodig gehad in psychologische zin mijn paadje te bewandelen en denkelijk bewandel ik het nog steeds. Ik ben daar niet vrij van, al denk ik steeds vaker en steeds sneller: 'Overboord ermee'.
Ik zou er wellicht vrij van kunnen zijn, maar in psychologische zin brengt het ermee bezig zijn mij ook wel inzichten op het gebied van mijn ego-ik waarmee ik toch ook functioneer.

Stel jij eigenlijk dat je zonder het psychologische paadje kunt of zou moeten kunnen?
Ik weet niet of ik gekomen was tot waar ik nu ben, zonder dat psychologische paadje.
Naar mijn idee hoort het erbij en kan het een opstapje zijn.
Doch, ik vind ook dat veel leed bespaard had kunnen blijven, had ik eerder geweten wat ik nu weet.


(Ben er weer even tussenuit. Het egootje van mijn dochtertje vraagt aandacht ;) KiSs)

Wijziging aangebracht door Danique op 27 June 2010 om 12:59.
Reden: Wilde wat uitgebreider zijn in mijn reactie.
Danique is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Osho over luisteren Rennie Osho 17 27 January 2014 23:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.