Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 November 2011, 13:57   #21
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Oh, ja die heb ik ook gedaan.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 23 November 2011, 23:42   #22
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Heeee we hebben weer iets om te klessebessen.

Een guru is altijd noodzakelijk, hoe weet je dat je jezelf niet zit te belazeren?

Blikje, het lijkt of je wat met dat 'vrije wil' hebt, hoe komt dat?

de meeste guru's zijn zakelijk', waar de nood...meestal een luxe is.

als je wilt 'weten' of je jezelf wel/niet zit te belazeren....dan kun je een guru opzoeken' waarmee je jezelf psychologisch' kunt laten belazeren, omdat je een sitting duck bent op dat moment. het begint al met het opzetje', hij/zij 'weet' het'...en jij niet.


ik zeg...je hebt helemaal geen guru nodig' van welke afmeting dan ook
het enigste wat je nodig hebt is....AANDACHT !.
Aandacht' puur hoe die is, niet naar buiten toe' noch naar binnen toe'.

je kunt nooit 'weten' of je jezelf zit te belazeren, je kunt ''GEWAARZIJN'' dat je jezelf NIET' zit te belazeren waneer je een ''VERTROUWDHEID'' en ''GEBORGENHEID'' ondervind met je hele wezen van Zijn'.....waarbij de mooiste, openste, vertrouwde, stilste, rijkste, prettigste, ruimhartigste, harmonieuze, vredigste, en veiligste 'ervaringen'/'belevingen' van je persoonlijke bestaansgewaarwording......verbleken !

die 'herkenning' en dat 'merken', is een van 'al wat is'.. onafhankelijke bevestiging, waar je nooit bent weg geweest' en nooit naar terug' kunt gaan !, het is'...wat je altijd bent.

vr gr AR.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 24 November 2011, 11:45   #23
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

AANDACHT, dat ik daar niet aan dacht.

Ar, hoe weet ik nou dat mijn denken mij niet zit te belazeren, het denken kan zelfs wat jij omschrijft creeren of het denken heeft een flits van wat je omschrijft 'gezien' en geeft er zijn eigen draai aan zonder dat dat eigen draai aangeven herkent wordt.

Hoe weet ik nou dat ik AANDACHT niet verwar met aandacht via het denkfilter/de sluier van het verleden.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 November 2011, 12:32   #24
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sagnaar/Ar/caine Bekijk bericht
de meeste guru's zijn zakelijk', waar de nood...meestal een luxe is.

als je wilt 'weten' of je jezelf wel/niet zit te belazeren....dan kun je een guru opzoeken' waarmee je jezelf psychologisch' kunt laten belazeren, omdat je een sitting duck bent op dat moment. het begint al met het opzetje', hij/zij 'weet' het'...en jij niet.


ik zeg...je hebt helemaal geen guru nodig' van welke afmeting dan ook
het enigste wat je nodig hebt is....AANDACHT !.
Aandacht' puur hoe die is, niet naar buiten toe' noch naar binnen toe'.

je kunt nooit 'weten' of je jezelf zit te belazeren, je kunt ''GEWAARZIJN'' dat je jezelf NIET' zit te belazeren waneer je een ''VERTROUWDHEID'' en ''GEBORGENHEID'' ondervind met je hele wezen van Zijn'.....waarbij de mooiste, openste, vertrouwde, stilste, rijkste, prettigste, ruimhartigste, harmonieuze, vredigste, en veiligste 'ervaringen/'belevingen' van je persoonlijke bestaans gewaarwording......verbleken !

die 'herkenning' en dat 'merken', is een van 'al wat is'.. onafhankelijke bevestiging, waar je nooit bent weg geweest' en nooit naar terug' kunt gaan !, het is'...wat je altijd bent.

vr gr AR.
Wat is er mis om je haan eens niet victorie te laten kraaien, iemand anders eens de visie te laten op je vorm ? Eens te kijken waar en in hoe verre je verslaafd bent aan je verschijning, je zelfingenomenheid, het gepreoccupeerd zijn door je geweldige inzichten en je voortdurende zoektocht naar alsmaar betere. Waarom denk jij in persoon in het in pacht hebben van kennis van weten schap, meent de maat van alle dingen te zijn ?

Naar een Guru luisteren kan de aandacht even bij je weghalen, even niet tegen de sluier van je zelfreflectie aankijken. Het gaat niet op voor iedereen maar sommigen kunnen er baat bij hebben zichzelf even niet als het middelpunt van de wereld te zien.

Als je enige helderheid bezit weet je donders goed dat je jezelf zit te belazeren. Met je hele wezen Zijn, het zijn holle loze kreten wanneer dat wezen zich maar oppermachtig blijft wanen. Dat blijft doorgaan zolang jij al dit moois, al die heerlijkheid juist als wezen blijft zoeken en blijft ondergaan. Het gaat er juist om te ontdekken dat je al datgene wat je denkt niet bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 00:24   #25
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart/Bewustzijn Bekijk bericht
AANDACHT, dat ik daar niet aan dacht.

Ar, hoe weet ik nou dat mijn denken mij niet zit te belazeren, het denken kan zelfs wat jij omschrijft creëren of het denken heeft een flits van wat je omschrijft 'gezien' en geeft er zijn eigen draai aan zonder dat dat eigen draai aangeven herkent wordt.

Hoe weet ik nou dat ik AANDACHT niet verwar met aandacht via het denkfilter/de sluier van het verleden.
ten eerste.....jij bent een woordslaaf.

denken (ontvankelijkheid) belazerd je niet!, het zijn de gedachten die je belazeren.
gedachten/emotie sensaties kunnen van alles creëren, binnen de 'ervarings'/'belevings' wereld....leegte, ruimte, openheid en stilte sensaties, levens-'echt' voor de 'ervaring'/'beleving'....zelfs met een duur' daaraan.

het blijvend 'herkennen' van wat op gegeven moment (bij mij) een OVERVAL' van ''HELDERHEID'' was', gebeurd niet door gedachten, herinnering e.n.z....
dat blijvend 'herkennen' gebeurd door de pure aard van het denken ONTVANKELIJKHEID', wat onafhankelijk is van wel of geen gedachten.

je kunt ondervinden dat je AANDACHT' niet verward met de aandacht focus' van gedachten/emotie, door een ''allerte onverschilligheid'' op te merken, waarbij de 'beleving' van een buiten of binnen....verdwijnt.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 07:40   #26
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart/Bewustzijn
Een guru is altijd noodzakelijk, hoe weet je dat je jezelf niet zit te belazeren?
En hoe weet jij dat die guru je niet zit te belazeren?
En hoe herken je in godsnaam een guru.
Het speelt zich allemaal af in jouw voorstelling van wat je denkt dat de werkelijkheid is.
Het is allemaal jouw creatie!
Jij creëert de noodzaak van een guru.
Het is allemaal behoorlijk grappig.
__________________
Красота спасет мир
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 07:49   #27
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat is er mis om je haan eens niet victorie te laten kraaien, iemand anders eens de visie te laten op je vorm ? Eens te kijken waar en in hoe verre je verslaafd bent aan je verschijning, je zelfingenomenheid, het gepreoccupeerd zijn door je geweldige inzichten en je voortdurende zoektocht naar alsmaar betere. Waarom denk jij in persoon in het in pacht hebben van kennis van weten schap, meent de maat van alle dingen te zijn ?

Naar een Guru luisteren kan de aandacht even bij je weghalen, even niet tegen de sluier van je zelfreflectie aankijken. Het gaat niet op voor iedereen maar sommigen kunnen er baat bij hebben zichzelf even niet als het middelpunt van de wereld te zien.

Als je enige helderheid bezit weet je donders goed dat je jezelf zit te belazeren. Met je hele wezen Zijn, het zijn holle loze kreten wanneer dat wezen zich maar oppermachtig blijft wanen. Dat blijft doorgaan zolang jij al dit moois, al die heerlijkheid juist als wezen blijft zoeken en blijft ondergaan. Het gaat er juist om te ontdekken dat je al datgene wat je denkt niet bent.
ten eerste....jij bent een intellectuele vechterbaas.

wat je ook maar leest in mijn quotes' het plaatst je gedachtenleven direct in een onvermijdelijke...MINDFUCK.

zelfingenomenheid, preoccupatie, zoektocht, geweldige inzichten, de maat der dingen zijn, 'weten'-schap adel e.n.z e.n.z....
het is allemaal een mindfuck', die ik je niet aandoe....die doe jij jezelf aan' eenvoudig omdat je een 'behoud' van persoonlijke' belangen hebt bij het onder woorden brengen van je...shit !.

dat 'behoud' van een persoonlijk' belang bij mijn schrijfsels, lijk' ik ook te hebben....maar dat heb ik niet, en dat laat ik regelmatig duidelijk blijken' dit in tegenstelling tot jou.
met de meeste van jouw' quotes laat je jouw' 'behoud' zien....en niet je vrijheid, iig voor iemand die dat opvalt.

ik wil niemand ervan weerhouden naar een guru, verteller, spreker, satsang gever' te gaan, ik wil er alleen op wijzen dat het NIET nodig is, of dat je het nodig hebt.
ik heb er zelf ook een aantal bewust' opgezocht' wereldwijd, en een aantal spontane onverwachte ontmoetingen gehad.....dus ik heb enige 'ervaring'/'beleving' van het gegeven.
buiten' de enigzins formele situatie van het praatjes/vertellen moment ,(satsang e.n.z) is wat mij betreft 97% niet zuiver op de graat m.b.t de dingen van daily live. ze zeggen van alles en nog wat tot de toehoorders' wat door hun zelf met voeten geschonden word...in de 'wereld' van de gewone' burgerman/vrouw.....van het gestyleerde' wijze' vertellen, blijft meestal weinig over in de praktijk.

kortom het bezoeken van b.v een satsang...is het opzoeken van een opgezette MINDFUCK !

ookal zie je jezelf even niet als het middelpunt van de 'wereld', het eenvoudige gegeven dat dat een 'ervaring'/''beleving' is, maakt al dat je juist het middelpunt van de 'wereld' blijft.

ik bezit geen 'helderheid'.....''helderheid'' bezit mij.

voor mij is het duidelijk dat jij onderhevig bent'/(of geweest') aan een zogenaamde MENTALE realisatie,...waarbij het scherp, gevat, bombastisch, hooghartig, en intellectueel gebruik van woorden en gedachten...de herinnering moeten dragen van OOIT' een 'helder' moment...en vanwege de on-volledigheid ervan, dat moment intellectueel gigantisch aan het uitrekken bent.

het ont-dekken wat je niet bent...toont uiteindelijk een totaal isoloment van een on-kwetsbaar 'gewaand' intellect...en niets' anders.

''HELDERHEID'' kun je nooit 'weten'.....alleen ''GEWAARZIJN'' met je hele wezen, van Zijn !, en dat wezen zocht niet, zoekt niet, en zal nooit zoeken.....WAT' het is', dit moment'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 08:58   #28
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Kijk, weer een questie van, AANVAL en VERDEDIGING.

Dit zien, doet mij reageren ( vergeef me ervoor), om te kijken of het gezien wordt.

Heren, heren kallumm.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 13:44   #29
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
ten eerste.....jij bent een woordslaaf.

denken (ontvankelijkheid) belazerd je niet!, het zijn de gedachten die je belazeren.
gedachten/emotie sensaties kunnen van alles cr?eren, binnen de 'ervarings'/'belevings' wereld....leegte, ruimte, openheid en stilte sensaties, levens-'echt' voor de 'ervaring'/'beleving'....zelfs met een duur' daaraan.

het blijvend 'herkennen' van wat op gegeven moment (bij mij) een OVERVAL' van ''HELDERHEID'' was', gebeurd niet door gedachten, herinnering e.n.z....
dat blijvend 'herkennen' gebeurd door de puure aard van het denken ONTVANKELIJKHEID', wat onafhankelijk is van wel of geen gedachten.

je kunt ondervinden dat je AANDACHT' niet verward met de aandacht focus' van gedachten/emotie, door een ''allerte onverschilligheid'' op te merken, waarbij de 'beleving' van een buiten of binnen....verdwijnt.
Dankjewel caine.

Wel wat weinig woorden zo, ik gooi er nog maar een paar tegenaan.

'Allerte onverschilligheid', bedoel je daarmee dat ik op die manier bv boosheid of verdriet aanschouw? Een soort getuige zijn zoals ik andere mensen wel zie beschrijven.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 25 November 2011, 21:26   #30
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
ten eerste....jij bent een intellectuele vechterbaas.

wat je ook maar leest in mijn quotes' het plaatst je gedachtenleven direct in een onvermijdelijke...MINDFUCK.

zelfingenomenheid, preoccupatie, zoektocht, geweldige inzichten, de maat der dingen zijn, 'weten'-schap adel e.n.z e.n.z....
het is allemaal een mindfuck', die ik je niet aandoe....die doe jij jezelf aan' eenvoudig omdat je een 'behoud' van persoonlijke' belangen hebt bij het onder woorden brengen van je...shit !.

dat 'behoud' van een persoonlijk' belang bij mijn schrijfsels, lijk' ik ook te hebben....maar dat heb ik niet, en dat laat ik regelmatig duidelijk blijken' dit in tegenstelling tot jou.
met de meeste van jouw' quotes laat je jouw' 'behoud' zien....en niet je vrijheid, iig voor iemand die dat opvalt.

ik wil niemand ervan weerhouden naar een guru, verteller, spreker, satsang gever' te gaan, ik wil er alleen op wijzen dat het NIET nodig is, of dat je het nodig hebt.
ik heb er zelf ook een aantal bewust' opgezocht' wereldwijd, en een aantal spontane onverwachte ontmoetingen gehad.....dus ik heb enige 'ervaring'/'beleving' van het gegeven.
buiten' de enigzins formele situatie van het praatjes/vertellen moment ,(satsang e.n.z) is wat mij betreft 97% niet zuiver op de graat m.b.t de dingen van daily live. ze zeggen van alles en nog wat tot de toehoorders' wat door hun zelf met voeten geschonden word...in de 'wereld' van de gewone' burgerman/vrouw.....van het gestyleerde' wijze' vertellen, blijft meestal weinig over in de praktijk.

kortom het bezoeken van b.v een satsang...is het opzoeken van een opgezette MINDFUCK !

ookal zie je jezelf even niet als het middelpunt van de 'wereld', het eenvoudige gegeven dat dat een 'ervaring'/''beleving' is, maakt al dat je juist het middelpunt van de 'wereld' blijft.

ik bezit geen 'helderheid'.....''helderheid'' bezit mij.

voor mij is het duidelijk dat jij onderhevig bent'/(of geweest') aan een zogenaamde MENTALE realisatie,...waarbij het scherp, gevat, bombastisch, hooghartig, en intellectueel gebruik van woorden en gedachten...de herinnering moeten dragen van OOIT' een 'helder' moment...en vanwege de on-volledigheid ervan, dat moment intellectueel gigantisch aan het uitrekken bent.

het ont-dekken wat je niet bent...toont uiteindelijk een totaal isoloment van een on-kwetsbaar 'gewaand' intellect...en niets' anders.

''HELDERHEID'' kun je nooit 'weten'.....alleen ''GEWAARZIJN'' met je hele wezen, van Zijn !, en dat wezen zocht niet, zoekt niet, en zal nooit zoeken.....WAT' het is', dit moment'.
(herhaling)
Wat is er mis om je haan eens niet victorie te laten kraaien, iemand anders eens de visie te laten op je vorm ? Eens te kijken waar en in hoe verre je verslaafd bent aan je verschijning, je zelfingenomenheid, het gepreoccupeerd zijn door je geweldige inzichten en je voortdurende zoektocht naar alsmaar betere. Waarom denk jij in persoon in het in pacht hebben van kennis van weten schap, meent de maat van alle dingen te zijn ?

Naar een Guru luisteren kan de aandacht even bij je weghalen, even niet tegen de sluier van je zelfreflectie aankijken. Het gaat niet op voor iedereen maar sommigen kunnen er baat bij hebben zichzelf even niet als het middelpunt van de wereld te zien.

Als je enige helderheid bezit weet je donders goed dat je jezelf zit te belazeren. Met je hele wezen Zijn, het zijn holle loze kreten wanneer dat wezen zich maar oppermachtig blijft wanen. Dat blijft doorgaan zolang jij al dit moois, al die heerlijkheid juist als wezen blijft zoeken en blijft ondergaan. Het gaat er juist om te ontdekken dat je al datgene wat je denkt niet bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hans Laurentius - augustus 2020 Rob Hans Laurentius 1 18 November 2020 23:17
Nieuw interview met Hans Laurentius Rob Hans Laurentius 0 26 December 2013 08:48


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.