Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 May 2015, 18:44   #21
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik gaf het je al eerder aan, laat dat arme hoofd een tijdje met rust..
Wat zelfkennis in zijn diepste wezen inhoudt is bestudering van het innerlijk leven. Bij de egomens is het vrij eenvoudig: daar bestaat het innerlijk leven uit ego. Dat bestuderen gebeurd oordeelloos. En daar komt een 'innerlijk begrijpen' uit. Dat kan vertaald worden in een mentaal begrijpen.

Jullie hebben op de een of andere manier de omgekeerde werkwijze gevolgd.
Vanuit een mentaal idee werd er innerlijk onderzoek gedaan.
Daarom heb jij het idee dat ik mentaal bezig ben en jij innerlijk.
Terwijl de werkelijkheid precies andersom is?.

Zo, weet je dat ook weer
Theo is offline  
Oud 29 May 2015, 22:23   #22
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat zelfkennis in zijn diepste wezen inhoudt is bestudering van het innerlijk leven. Bij de egomens is het vrij eenvoudig: daar bestaat het innerlijk leven uit ego. Dat bestuderen gebeurd oordeelloos. En daar komt een 'innerlijk begrijpen' uit. Dat kan vertaald worden in een mentaal begrijpen.

Jullie hebben op de een of andere manier de omgekeerde werkwijze gevolgd.
Vanuit een mentaal idee werd er innerlijk onderzoek gedaan.
Daarom heb jij het idee dat ik mentaal bezig ben en jij innerlijk.
Terwijl de werkelijkheid precies andersom is?.

Zo, weet je dat ook weer

Ik heb geen idee waar jij mee bezig bent, ik constateer alleen een gedachtegang middels jouw quotes, het ijk punt vooraf die constatering is het ,Kennen' Wat' te zijn, wat in de vertaalslag mij verteld dat jouw duiding(en) verwijzen naar gerommel in de marge..
Ik verkeer niet meer in de 'waan' een innerlijk te hebben, sorry, dat jij verondersteld daar wel in te kunnen vertoeven zegt mij feitelijk voorlopig genoeg.
Ben is offline  
Oud 29 May 2015, 23:42   #23
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik verkeer niet meer in de 'waan' een innerlijk te hebben,
Dat is ook precies wat ik bij team advaita waarneem.
Daar zijn we het helemaal over eens.
Theo is offline  
Oud 30 May 2015, 00:08   #24
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
?..kon alleen liefde voelen als ze je pijn deden. Uit angst voor pijn, afwijzing, maakte ik er meestal zelf al een einde aan. Aan relaties.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Mensen die hun hele leven met 1 partner doorbrengen, zijn doorgaans schijters. Angsthazen. Bang voor het onbekende. Kiezen voor (schijn)zekerheid.
Het zijn hier twee kanten van dezelfde medaille die je benoemd. Waarom angst voor relaties die langer duren Nadje? Uiteindelijk is er maar één relatie, die met onszelf .... Elke verwachting of angst die we in een relatie hebben, zegt wat over onszelf. Wij zijn het zelf, die pijn doen, bang zijn of gewoon vrijuit liefde kunnen geven/zijn vanuit onze pure kern.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze ongelukkig (zouden)zijn, maar het zijn doorgaans geen types die verder kijken dan het neusje lang is.
Geluk kun je ook niet in iets of iemand anders vinden ..... Of we nu honderden partners treffen of slechts eentje..... Dus misschien kijken 'deze types' niet verder, maar wel dieper.
InX is offline  
Oud 30 May 2015, 21:49   #25
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het zijn hier twee kanten van dezelfde medaille die je benoemd. Waarom angst voor relaties die langer duren Nadje? Uiteindelijk is er maar één relatie, die met onszelf .... Elke verwachting of angst die we in een relatie hebben, zegt wat over onszelf. Wij zijn het zelf, die pijn doen, bang zijn of gewoon vrijuit liefde kunnen geven/zijn vanuit onze pure kern.




Geluk kun je ook niet in iets of iemand anders vinden ..... Of we nu honderden partners treffen of slechts eentje..... Dus misschien kijken 'deze types' niet verder, maar wel dieper.
Ik ben het helemaal met je eens InX. Het is niet te vinden in die ene ander, of meerdere anderen. Op dat vlak ( buiten onszelf) zullen we het nooit vinden. De mensheid zoekt op de verkeerde plek. Dat is het hele eieren eten.

Maar dat was dan ook niet hetgeen ik beoogde te zeggen. Maar mijn reactie was niet erg duidelijk, dat realiseerde ik me ook toen ik mijn reactie geplaatst had. Mijn reactie had betrekking op hetgeen ziener had gezegd. En die stelde zich op het standpunt dat het beter ware zich op een te richten ipv op meerdere. Dat standpunt kan ik wel billijken, maar ik stel me op het punt dat je dat pas kunt beweren na door de ervaring, van het hebben van meerdere partners, wijs te zijn geworden. Anders lijkt het meer op die beste stuurlui, je weet wel, die aan de wal staan. Dat was wat ik wilde zeggen.
Nadje is offline  
Oud 31 May 2015, 19:25   #26
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ich bin ein angsthaas.
Dat noem ik nog eens een mooi staaltje van inzicht mbt zelfkennis.
Nadje is offline  
Oud 31 May 2015, 20:38   #27
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat noem ik nog eens een mooi staaltje van inzicht mbt zelfkennis.
Als je het zo zou begrijpen als ik het bedoel dan had jij de zelfkennis opgedaan.
Ik gebruik de uitspraak van JFK om solidair te zijn met de angsthazen.
Wie dat is in dit verband, dat mag je zelf bedenken?.
Theo is offline  
Oud 1 June 2015, 00:00   #28
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik ben het helemaal met je eens InX. Het is niet te vinden in die ene ander, of meerdere anderen. Op dat vlak ( buiten onszelf) zullen we het nooit vinden. De mensheid zoekt op de verkeerde plek. Dat is het hele eieren eten.
Mooi unicum, dat wij het eens lijken te zijn :)

Citaat:
Maar dat was dan ook niet hetgeen ik beoogde te zeggen. Maar mijn reactie was niet erg duidelijk, dat realiseerde ik me ook toen ik mijn reactie geplaatst had. Mijn reactie had betrekking op hetgeen ziener had gezegd. En die stelde zich op het standpunt dat het beter ware zich op een te richten ipv op meerdere.
Waar je reactie zich op richtte was mij wel duidelijk.
Waar Ziener op doelde vind ik helderziend onwaardig als we ons zouden moeten richten op een (lees: 1) ander.


Citaat:
Dat standpunt kan ik wel billijken, maar ik stel me op het punt dat je dat pas kunt beweren na door de ervaring, van het hebben van meerdere partners, wijs te zijn geworden. Anders lijkt het meer op die beste stuurlui, je weet wel, die aan de wal staan.
Dat is dus jouw standpunt, vanuit jouw ervaring, maar daarmee nog geen universeel geldende waarheid. Sommigen hebben veel partners nodig om lessen in Liefde te leren, anderen leren veel in het samenzijn met slechts Een.
InX is offline  
Oud 1 June 2015, 10:57   #29
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Mooi unicum, dat wij het eens lijken te zijn :)


Waar je reactie zich op richtte was mij wel duidelijk.
Waar Ziener op doelde vind ik helderziend onwaardig als we ons zouden moeten richten op een (lees: 1) ander.



Dat is dus jouw standpunt, vanuit jouw ervaring, maar daarmee nog geen universeel geldende waarheid. Sommigen hebben veel partners nodig om lessen in Liefde te leren, anderen leren veel in het samenzijn met slechts Een.
Nogmaals, dat laatste bestrijd ik niet. Ik zeg enkel dat je niet kunt stellen dat iets beter is dan iets anders, als je dat andere niet kent.
Nadje is offline  
Oud 1 June 2015, 10:59   #30
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Als je het zo zou begrijpen als ik het bedoel dan had jij de zelfkennis opgedaan.
Ik gebruik de uitspraak van JFK om solidair te zijn met de angsthazen.
Wie dat is in dit verband, dat mag je zelf bedenken?.
Blijkbaar heb jij iets met de angsthazen, anders zou je je er niet solidair mee verklaren.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitleg Tolle door Puppetji Puppetji Eckhart Tolle 22 29 May 2015 10:48


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.