Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 December 2015, 15:33   #21
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik bedoelde mijn quote in metaforische zin. Toilet als een plek, situatie, etc om je psychisch/geestelijk te ontlasten. De drol als overbodige gedachten/emoties die je letterlijk en figuurlijk achter je kunt laten. Een beetje psychologie van de kouwe grond, prima, maar dat is geen gedegen zelfonderzoek. Er is feitelijk geen uitgangspunt vanwaar je kunt starten noch een specifiek punt waar het eindigt.

Er is niemand' die kan weglopen met de afronding, dat is de praktijk, dat er nog iemand' zou kunnen zijn die de ervaring/beleving kan 'hebben' dat het is afgerond, dat is de theorie.

Een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, staat volop in het leven van een dagelijks bestaan', met beide benen steviger op de grond dan menigeen.
Kenmerken/hoedanigheden van een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, t.o.v. een mens waarbij dat niet zo is, zijn alreeds voorwaarden die gecreeerd zijn/worden door de wie' en/of het subject.
Er is eenvoudig geen subjectief centrum meer, alleen nog verschijnselen en fenomenen.. die altijd onderhevig blijven aan gedegen zelfonderzoek, ook al is dat afgerond.
Het is eenvoudig onmiddellijk duidelijk dat je nooit iets? anders kunt zijn dan Wat' je bent, en dat is noch verschijnsel noch fenomeen.
Die zogenoemde realisatie kun je met niemand delen, en je kunt er ook niet als een iemand' lekker in gaan zwelgen.. een ieder die stelt dat dat wel kan is een lolbroek en zwetser eerste klas, houdt zichzelf en de ander voor de gek.
Ben, wat je hier schrijft is voor mij het sluitende en afrondende bewijs voor het feit dat jouw onderzoek en de bevindingen die daaruit zijn voortgekomen, ABSOLUUT NIETS met advaita vedanta te maken hebben.
Versta me goed, dit is geen verwijt of een triomfantelijke constatering mijnerzijds. Het is slechts een afsluitende constatering van mijn kant en het is tevens een opluchting. Ik heb een tijd lang gedacht dat jij en ik hetzelfde oogmerk hadden en dat we hopeloos verstrikt zouden zijn geraakt in duiding en semantische kwesties. Gelukkig blijkt dat nu niet het geval te zijn.
Jouw en mijn onderzoek hebben niets met elkaar uitstaande! Het heeft geen raakvlakken, het stelt niet dezelfde vragen, er is geen enkele gemeenschappelijke grond waarop verdere uitwisseling in het kader van ons wederzijds onderzoek zou kunnen plaatsvinden.
Jij onderzoekt inderdaad metaalmoeheid in F-16's en ik doe iets met kevers.

Ik denk dat we vrienden zouden kunnen zijn met vriendelijke en beleefde interesse in onze wederzijdse beslommeringen.

HG

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 16:13   #22
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Ik stel de vraag met een reden. En dat is omdat op dit punt de diverse varianten van advaita uiteen lopen. Wellicht dat uit de antwoorden iets duidelijk zou kunnen worden met betrekking tot die verschillen.

Niemand is trouwens tot antwoorden verplicht en ik ben niet op zoek naar getuigenissen hoe door het afronden van gedegen zelfonderzoek de onderzoeker op miraculeuze wijze van zijn of haar zweetvoeten is verlost.

Ik veronderstel dat een willekeurige onderzoeker die zichzelf vragen gaat stellen een verwachting heeft wat dat onderzoek op zou kunnen leveren. Vaak is het de verwachting van het resultaat de aanzet tot onderzoek. Dat het resultaat wel eens heel anders kan zijn dan de verwachting vooraf is een ontdekking die zich gaandeweg voortdoet.
Wat bedoel je precies met diverse varianten van advaita?
Kun je er een voorbeeld van geven?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 18 December 2015, 20:43   #23
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ben, wat je hier schrijft is voor mij het sluitende en afrondende bewijs voor het feit dat jouw onderzoek en de bevindingen die daaruit zijn voortgekomen, ABSOLUUT NIETS met advaita vedanta te maken hebben.
Versta me goed, dit is geen verwijt of een triomfantelijke constatering mijnerzijds. Het is slechts een afsluitende constatering van mijn kant en het is tevens een opluchting. Ik heb een tijd lang gedacht dat jij en ik hetzelfde oogmerk hadden en dat we hopeloos verstrikt zouden zijn geraakt in duiding en semantische kwesties. Gelukkig blijkt dat nu niet het geval te zijn.
Jouw en mijn onderzoek hebben niets met elkaar uitstaande! Het heeft geen raakvlakken, het stelt niet dezelfde vragen, er is geen enkele gemeenschappelijke grond waarop verdere uitwisseling in het kader van ons wederzijds onderzoek zou kunnen plaatsvinden.
Jij onderzoekt inderdaad metaalmoeheid in F-16's en ik doe iets met kevers.

Ik denk dat we vrienden zouden kunnen zijn met vriendelijke en beleefde interesse in onze wederzijdse beslommeringen.

HG

Hab
Beste Hab.
Gedegen zelfonderzoek heeft een zeer ontnuchterende werking op de ervaring/beleving wereld van de 'ogenschijnlijke' identiteit. Dit zorgt voor een nadrukkelijke aspiratie, die zo goed als geen 'inspiratie' behoeft.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 08:03   #24
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Wat bedoel je precies met diverse varianten van advaita?
Kun je er een voorbeeld van geven?
Dat is eigenlijk een vraag die een apart onderwerp verdient of een aparte studie. Het heeft mijn interesse omdat ik na kennismaking met advaita er achter kwam dat er nogal wat verschillen zijn in benadering en dat daar verschillende stromingen aan ten grondslag liggen die overeenkomsten maar ook verschillen hebben.

Voor degene die er interesse in heeft verwijs ik graag naar Dennis Waite. Zijn boek 'Back to the Truth - 5000 years of Advaita' is m.i. het meest uitgebreide wat je er over kunt vinden. Zijn 'een introductie tot Advaita' is een kleiner werk en wat toegankelijker (want in het Nederlands geschreven). De eerste titel is (nog) niet vertaald in het NL.

Voor nu mijn korte (en dus onvolledige) kijk op de zaak. Mijn kennismaking was met wat ik noem Westerse Advaita. Het is de vorm van AV die door Wolter Keers en Alexander Smit in NL zijn geïntroduceerd. Ze zijn terug te voeren op de teachings van Ramana Maharshi (WK) en Nisargadatta (AS). Als ik het kort samenvat dan gaat het er om dat het een bevrijdingsweg is die een weg (zelfonderzoek) aanreikt voor degenen die bevrijding zoeken. Een andere vertegenwoordiger die in de zelfde lijn zit is Jiddu Krishnamurti.

Dat gezegd hebben is er de vaak hier genoemd Neo Advaita stroming die behoorlijk populair is geworden de laatste jaren in het westen. Zij beroepen zich ook op Nisargadatta, maar m.i. ten onrechte. Als ik het kort zou typeren is de boodschap dat het geen bevrijdingsweg is want er is geen weg; er is niet iemand (die bevrijding nodig heeft) want bevrijding is al het geval. Men biedt zeg maar de uitkomst aan zonder dat daar iets voor gedaan hoeft te worden.

En dan noem ik hier ook nog dat wat ik noem de klassieke of traditionele advaita vedanta. Die is terug te voeren op de teachings van Shankara en geven in overeenstemming met de Westerse advaita een weg aan en zijn daar veel meer gedetailleerd in. Ik denk dat er in wezen weinig verschil is tussen de Klassieke en de Westerse advaita met dien verstande dat de westerse een vertaling is naar taal en benadering die aansluit bij de beleving van de westerse mens anno nu.

Afijn, zo is er onderscheid te maken wat in sommige gevallen een wezenijk verschil is en in andere gevallen meer een variant is op.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 08:15   #25
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is niet de juist gemotiveerde zoeker en deze zal gaandeweg onherroepelijk afhaken wanneer blijkt dat er niet gewonnen maar verloren gaat worden. De beste motivatie is in je zelf te vinden en betreft de vraag 'wie of wat ben ik?'. Terwijl de wie'vraag zich vooralsnog zal gaan afspelen op het terrein van de verschijnselen zal deze vraag zich gaandeweg verplaatsen naar het 'wat' zijn, het logisch gevolg van de vraagstelling.
Dat is iets te kort door de bocht. Alle begin van zoeken is gebaseerd op een onjuiste motivatie. Er is geen zoeker te vinden die bij aanvang niet uitgaat dat bij het volgen van een bevrijdingsweg, een bevrijding voor de persoon te vinden zou moeten zijn. De motivatie is te vinden in angst, ongelukkig voelen, onbevredigd zijn in het leven, het gevoel hebben te kort te komen of te kort te schieten of een van de vele varianten daarop. Een deel van de zoekers zal inderdaad afhaken als blijkt dat er geen bevrijding voor de persoon te vinden is, maar dat de persoon zelf degene is die bevrijding in de weg staat. Een ander deel zal er achter komen dat wat als verlies gezien lijkt te worden, per saldo pure winst is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 08:21   #26
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik bedoelde mijn quote in metaforische zin. Toilet als een plek, situatie, etc om je psychisch/geestelijk te ontlasten. De drol als overbodige gedachten/emoties die je letterlijk en figuurlijk achter je kunt laten.
Een beetje psychologie van de kouwe grond, prima, maar dat is geen gedegen zelfonderzoek .
Er is feitelijk geen uitgangspunt vanwaar je kunt starten noch een specifiek punt waar het eindigt.

Er is niemand' die kan weglopen met de afronding, dat is de praktijk, dat er nog iemand' zou kunnen zijn die de ervaring/beleving kan 'hebben' dat het is afgerond, dat is de theorie.

Een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, staat volop in het leven van een dagelijks bestaan', met beide benen steviger op de grond dan menigeen.
Kenmerken/hoedanigheden van een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, t.o.v. een mens waarbij dat niet zo is, zijn alreeds voorwaarden die gecreeerd zijn/worden door de wie' en/of het subject.
Er is eenvoudig geen subjectief centrum meer, alleen nog verschijnselen en fenomenen.. die altijd onderhevig blijven aan gedegen zelfonderzoek, ook al is dat afgerond.
Het is eenvoudig onmiddellijk duidelijk dat je nooit iets? anders kunt zijn dan Wat' je bent, en dat is noch verschijnsel noch fenomeen.
Die zogenoemde realisatie kun je met niemand delen, en je kunt er ook niet als een iemand' lekker in gaan zwelgen.. een ieder die stelt dat dat wel kan is een lolbroek en zwetser eerste klas, houdt zichzelf en de ander voor de gek.
Hoe doe je dat (wat je noemt) 'overbodige gedachtes / emoties achter je laten'?

Wat kun je zeggen over (quote:) "Een mens waarbij het gedegen zelfonderzoek is afgerond, staat volop in het leven van een dagelijks bestaan', met beide benen steviger op de grond dan menigeen."? Dan is dus blijkbaar een verschil tussen 'voor en na'?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 10:48   #27
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is iets te kort door de bocht. Alle begin van zoeken is gebaseerd op een onjuiste motivatie. Er is geen zoeker te vinden die bij aanvang niet uitgaat dat bij het volgen van een bevrijdingsweg, een bevrijding voor de persoon te vinden zou moeten zijn. De motivatie is te vinden in angst, ongelukkig voelen, onbevredigd zijn in het leven, het gevoel hebben te kort te komen of te kort te schieten of een van de vele varianten daarop. Een deel van de zoekers zal inderdaad afhaken als blijkt dat er geen bevrijding voor de persoon te vinden is, maar dat de persoon zelf degene is die bevrijding in de weg staat. Een ander deel zal er achter komen dat wat als verlies gezien lijkt te worden, per saldo pure winst is.
Een dergelijke zoeker beland hier en stopt waar zijn leven het gewenste comfort heeft bereikt en komt dat op een forum als dit meedelen hoe en waar dat te bereiken is. Het komt mij voor dat het ontzettend gewenst is om in de zuiverheid van de leer en de kadaverdiscipline van gedegen zelfonderzoek te verblijven. Er bestaan ontzettend veel verkeerde indrukken waar het langs gaat.

Je noemt hierboven Nisargadatta als degene die de neoadvaita in sommige opzichten van criteria voorziet en zelfs Ramana is voor neoadvaita doeleinden te gebruiken. De richting van neoadvaita is aantrekkelijk voor de westerling, hetgeen onder andere Balsekar goed heeft begrepen en het is niet voor niks dat hij dat als vertaler van Nisargadatta bij hem heeft kunnen opdoen.

Het blijft zaak de puntjes goed op de i te houden.
  Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 11:01   #28
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er is geen zoeker te vinden die bij aanvang niet uitgaat dat bij het volgen van een bevrijdingsweg, een bevrijding voor de persoon te vinden zou moeten zijn.
Nou... toch wel één.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 11:04   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nou... toch wel één.
Uitzonderingen bevestigen de regel ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2015, 12:10   #30
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

~ Je ge-zoz is pas af-ge-rond, als jij verdwijnt in de AFGROND ! ~

Ga wel ff maile met Osdorp Posse.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.