Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 April 2021, 10:01   #21
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
onderzoek je gedachten, ga niet op onderzoek uit in de natuur.

Dat het op tilt slaat is omdat het uitgangspunt 'ik' geen onderzoek naar zichzelf wil doen. Het 'ik' bestaat ook maar uit vluchtige gedachten en kan aan zichzelf verliezen.
Wat je met gedachten voorstelt lijkt mij toch een soort googelen met woorden. Ik denk dat je het gedegen zelfonderzoek als lucht probeert aan de man te brengen. Wees eens klaar en duidelijk wat je bedoelt met gedachten.
Nowee is offline  
Oud 18 April 2021, 10:02   #22
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Wat je met gedachten voorstelt lijkt mij toch een soort googelen met woorden. Ik denk dat je het gedegen zelfonderzoek als lucht probeert aan de man te brengen. Wees eens klaar en duidelijk wat je bedoelt met gedachten.
Alles wat je denkt zijn gedachten Nowee.
Gedachten zijn als wolken in de lucht ze drijven maar voorbij. Je kunt ze laten gaan of je kunt ze pakken (gebruiken), maar het blijft vormgegeven lucht.
 
Oud 18 April 2021, 10:02   #23
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Wees eens klaar en duidelijk wat je bedoelt met gedachten.
Dat dien je natuurlijk zelf te onderzoeken. Laurens is niet een soort wikipedia aan wie je alles kunt vragen zodat je zelf niks hoeft te onderzoeken.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 April 2021, 10:03   #24
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Dat valt onder de term ego pleasen, daar moet je je ver van houden in het kader van gedegen zelfonderzoek. Ego moet onderzocht en waar het niet aan wil (zelfonderzoek) kun je naar de onwil verwijzen. Het mag in iedere geval geen koehandel worden en compromis worden niet gesloten.
Nou, dan noem ik het voortaan nog wat gedegener dan gedegen zelfonderzoek, dan please ik je niet meer.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 April 2021, 10:05   #25
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Nou, dan noem ik het voortaan nog wat gedegener dan gedegen zelfonderzoek, dan please ik je niet meer.
Je moet ook weer geen onwaarheden gaan verkondigen. Egoloos ben je niet te pleasen overigens.

Gedegener dan gedegen zelfonderzoek behoort niet tot de mogelijkheden.
 
Oud 18 April 2021, 10:57   #26
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Je moet ook weer geen onwaarheden gaan verkondigen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Egoloos ben je niet te pleasen overigens.
Wel te irriteren blijkbaar. Nou, in gedegener dan gedegen zelfonderzoek wordt de irritatie en dat wat zich geÏrriteerd voelt, net als dat wat het zwaar voelt om 'terug' naar de dualiteit te geloven te keren ook nog op Waarheid onderzocht. Niet alleen ego onderzoeken op Waarheid, ook het subject dat zich ergert en zwaar voelt. Dat is gedegener dan gedegen zelfonderzoek.

Dat subject spaar ik inderdaad soms om uit dit eindeloos gedoe te blijven, het gedoe (irritatie) dat ontstaat als je op een onware, maar wel erg subjectief ervaren teen gaat staan.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 April 2021, 11:06   #27
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Alles wat je denkt zijn gedachten Nowee.
Gedachten zijn als wolken in de lucht ze drijven maar voorbij. Je kunt ze laten gaan of je kunt ze pakken (gebruiken), maar het blijft vormgegeven lucht.
Ha ja ... dank toch voor je geduld.
Gedachten zijn zoals ik het woord gebruik 'stof', materie van het bewustzijn, het gemoed. Deze gedachten bestaan uit woorden die corresponderen met klanken die wij kunnen omzetten in schrift en in spraak. Die woorden en klanken betekenen het beeld van alles wat stoffelijk is, wat van materie, van natuur is. Zoals je in de quote zegt van gedachten als vormgegeven lucht. Het beeld (de vorm) zegt dat de lucht van materie is en het beeld daarvan is ingebeelde materie.

Maar dat terzijde in deze discussie, zie ik.
Nowee is offline  
Oud 18 April 2021, 11:50   #28
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Wel te irriteren blijkbaar. Nou, in gedegener dan gedegen zelfonderzoek wordt de irritatie en dat wat zich geÏrriteerd voelt, net als dat wat het zwaar voelt om 'terug' naar de dualiteit te geloven te keren ook nog op Waarheid onderzocht.
Volstrekt overbodig, er is irritatie net zoals er nu zon is, straks is ie weer weg. Geen noodzaak om de aan- en afwezigheid van de zon te gaan onderzoeken.


Citaat:
Niet alleen ego onderzoeken op Waarheid, ook het subject dat zich ergert en zwaar voelt. Dat is gedegener dan gedegen zelfonderzoek.
Het gaat hier over gedegen zelfonderzoek en daar komt ego, en daarmee het subject dat het schraagt, volledig aan bod. Doe nou maar gedegen zelfonderzoek in plaats van speculeren of het subject wel onderdeel is of waartoe gedegen zelfonderzoek toe leidt.

Citaat:
Dat subject spaar ik inderdaad soms om uit dit eindeloos gedoe te blijven, het gedoe (irritatie) dat ontstaat als je op een onware, maar wel erg subjectief ervaren teen gaat staan.
Op tenen staan is ego en of dat het geval is vraagt gedegen zelfonderzoek.
 
Oud 18 April 2021, 11:58   #29
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Ha ja ... dank toch voor je geduld.
Ik blijf graag bezig met de kern van de zaak en probeer me niet teveel in te laten met afleidingen.
 
Oud 18 April 2021, 12:18   #30
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Volstrekt overbodig, er is irritatie net zoals er nu zon is, straks is ie weer weg. Geen noodzaak om de aan- en afwezigheid van de zon te gaan onderzoeken.
De irritatie moet niet onderzocht worden op zijn aan/afwezigheid, het moet onderzocht worden op Waarheid. Zolang het niet als illusie is vastgesteld blijft het maar komen en gaan, net als ego.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Het gaat hier over gedegen zelfonderzoek en daar komt ego, en daarmee het subject dat het schraagt, volledig aan bod. Doe nou maar gedegen zelfonderzoek in plaats van speculeren of het subject wel onderdeel is of waartoe gedegen zelfonderzoek toe leidt.
Geen speculatie nodig. Sinds het subject als illusie is vastgesteld, doet irritatie zich hier niet meer voor. Het moet gewoon gezien worden voor wat het is: illusie dat zich verwikkeld rond een subjectief ervaren en voor waar gehouden zelf (daardoor kan het zich verwikkelen). Eens dat gezien is er geen grond meer waarop het zich voor kan doen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Niet-twee Bassie Advaita 10 2 February 2021 20:42
A-Dvaita: geen twee Sam Advaita 2 12 January 2021 22:35


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.