Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 April 2015, 19:20   #21
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren (6)

De oorspronkelijke geest is gelijk aan keuzeloos gewaarzijn. Meditatie kan onmogelijk een vlucht uit de wereld zijn, wanneer je je lamlendig voelt of vindt dat je minder moet denken. Meditatie gaat juist over zien wat is, zoals het is. En dat kan alleen maar nu. Daar waar je bent. En je kunt niet zeggen dat daaraan een begin is of een eind.
Iedere houding betreffende meditatie is het einde ervan. Omdat inzicht, de oorspronkelijke geest zelf is. Want controle betekent dualiteit: ik en mijn geest.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2015, 21:51   #22
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
De oorspronkelijke geest is gelijk aan keuzeloos gewaarzijn. Meditatie kan onmogelijk een vlucht uit de wereld zijn, wanneer je je lamlendig voelt of vindt dat je minder moet denken. Meditatie gaat juist over zien wat is, zoals het is. En dat kan alleen maar nu. Daar waar je bent. En je kunt niet zeggen dat daaraan een begin is of een eind.
Iedere houding betreffende meditatie is het einde ervan. Omdat inzicht, de oorspronkelijke geest zelf is. Want controle betekent dualiteit: ik en mijn geest.
Nou, dan heb ik vanavond al heel lekker gemediteerd!
Eerst heb ik tijdens het eten naar m'n bord gekeken en naar het eten dat daarop lag en steeds minder werd. Ook keek ik naar m'n maag die steeds voller werd. Vervolgens ben ik naar een voetbalwedstrijd op Fox sport gaan kijken.
Ik was voortdurend nu naar die wedstrijd aan het kijken en zag voortdurend in het nu dat ADO verloor van AZ.
Vervolgens ben ik geheel in het nu naar de TV gaan kijken en nu kijk ik weer helemaal in het nu naar naar m'n toetsenbord en naar m'n vingers die de toetsen aanraken.
.....................................
...............................................

De stippellijntjes stellen het nu voor waarin in ik even de tekst terug las in het nu.
Ik ben eigenlijk de hele dag aan het mediteren!!

Waarom gaat dat nou nergens over???!!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2015, 17:18   #23
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Nou, dan heb ik vanavond al heel lekker gemediteerd!
Eerst heb ik tijdens het eten naar m'n bord gekeken en naar het eten dat daarop lag en steeds minder werd. Ook keek ik naar m'n maag die steeds voller werd. Vervolgens ben ik naar een voetbalwedstrijd op Fox sport gaan kijken.
Ik was voortdurend nu naar die wedstrijd aan het kijken en zag voortdurend in het nu dat ADO verloor van AZ.
Vervolgens ben ik geheel in het nu naar de TV gaan kijken en nu kijk ik weer helemaal in het nu naar naar m'n toetsenbord en naar m'n vingers die de toetsen aanraken.
.....................................
...............................................

De stippellijntjes stellen het nu voor waarin in ik even de tekst terug las in het nu.
Ik ben eigenlijk de hele dag aan het mediteren!!

Waarom gaat dat nou nergens over???!!
Observatie gaat juist ook over het observeren van je gedachten en gevoelens, terwijl je bijvoorbeeld voetballen kijkt. Dat alles nu. Zonder de ervaring van afgescheidenheid. Ervaren.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2015, 17:19   #24
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren (7)

Pijn, jeuk, angst, denken,... er is enkel sprake van zien wat is, zoals het is. De oorspronkelijke geest is niet op de vlucht voor zichzelf. Er is geen verdeeldheid. Er is geen poging zichzelf te beheersen of staat het najagen van verlangens centraal. De mens is een complex wezen, lichaam en geest. Toch is alles heilig eenvoudig. Keuzeloos gewaarzijn is onze wezenlijke natuur. Maar als je denkt dat te kunnen bereiken door beheersing, vergis je je. De natuur van onze geest is meditatie, zien wat is, zoals het is.
Je kunt je onmogelijk in werkelijkheid beter of slechter voor doen dan je werkelijk bent voor jezelf. In vrijheid wordt gezien wat is, zoals het is: angsten, verlangens, verdriet,... Keuzeloos gewaarzijn versterkt nimmer de verkramping die de mens ervaart. Dus diep inwezen zijn we niet verkrampt. Als keuzeloos gewaarzijn volledig wordt bereikt door inzicht en door het verdwijnen van het zelfbeeld met wortel en al, is het onze wezenlijke natuur. Zijn we waarlijk een licht voor onszelf.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2015, 21:51   #25
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ulla, hoe kom je in Godsnaam aan 5000 berichten......?!

Je moet van dat eiland af en in de stad gaan wonen.
Worden die berichten vanzelf minder.

Met heel veel liefs en genegenheid,

Habnochnichtsgelernt

Nou nee, dat heeft er niets mee te maken. Zo rustig is het hier helaas niet (meer), maar gelukkig kun je dat ontwijken. En never nooit niet (meer). (aan de wal gaan wonen).
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 April 2015, 00:15   #26
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Observatie gaat juist ook over het observeren van je gedachten en gevoelens, terwijl je bijvoorbeeld voetballen kijkt. Dat alles nu. Zonder de ervaring van afgescheidenheid. Ervaren.
Zeg Natan, wat wil je nou dat ik doe, voetballen kijken of naar m'n gedachten kijken?!
Of wil je dat ik m'n aandacht opsplits tussen die twee........dat kan nooit goed gaan.
Is meer iets voor vrouwen, multitasken weet je wel!!

Twee dingen tegelijk doen, da's een recept voor middelmatigheid.
Wij mannen mogen ons daartoe niet laten verleiden.
Ons doel in het leven is te penetreren in de werkelijkheid door uiterste concentratie en compromisloze diepgang.
Laat al dat halfslachtige gedoe aan vrouwen over.

Waar zullen we het nu weer eens over hebben...?!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 20 April 2015, 08:59   #27
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
... Waarom gaat dat nou nergens over???!!
Wanneer gezien wordt (en dat zien is te leren) dat wanneer twee mensen hetzelfde doen zij niet hetzelfde doen, dan staan wij aan het begin van het andere, het niet-doen. Dan gaat het 'nergens' de ingang worden van een innerlijkheid die zich met alles kan verbinden en ermee één worden.
Niet het doen van meditatie is het oogpunt maar het niet-doen ervan dat tot eenheid brengt.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 April 2015, 10:05   #28
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Zeg Natan, wat wil je nou dat ik doe, voetballen kijken of naar m'n gedachten kijken?!
Of wil je dat ik m'n aandacht opsplits tussen die twee........dat kan nooit goed gaan.
Voorbeeld: Je ziet dat iemand het doel mist. En tegelijkertijd heb je daar een afkeurende reactie op. Dat zie je dan toch op hetzelfde moment?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Is meer iets voor vrouwen, multitasken weet je wel!!

Twee dingen tegelijk doen, da's een recept voor middelmatigheid.
Wij mannen mogen ons daartoe niet laten verleiden.
Ons doel in het leven is te penetreren in de werkelijkheid door uiterste concentratie en compromisloze diepgang.
Laat al dat halfslachtige gedoe aan vrouwen over.

Waar zullen we het nu weer eens over hebben...?!
Is multitasken inmiddels niet achterhaald. Zoals met je gsm aan je oor zitten en auto rijden?
Gelukkig kijken volgens mij vrouwen minder voetbal dan mannen, doen voor de gezelligheid mee... Volgens mij omdat ze beter weten dan mannen wat werkelijk belangrijk is
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 20 April 2015, 10:06   #29
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Mediteren (8)

Iedere stap, poging, om jezelf apart te zetten, om dan jezelf te gaan observeren is in strijd met het moment zelf, nu. Want je bent er al en je observeert al. Denken dat observeren met controle te maken heeft is juist in strijd met onbevooroordeeld aanwezig zijn.
Je kunt jezelf niet losmaken van het leven om jezelf te gaan observeren. Er bestaat namelijk niemand los van het leven. Er is geen lijn tussen ons en het leven, dat is enkel denkbeeldig.
Je kunt jezelf enkel nu observeren in vrijheid. Het is altijd nu als je jezelf observeert.
Er is geen zelfstandige persoon die je kunt leren kennen, je leert jezelf kennen als onderdeel van het geheel. Het leven is jou. En jij bent het leven. De waarnemer het waargenomene.
Je haat speelt nu op of niet. Je liefde is aanwezig of niet. Jezelf afzonderen is een illusie. Het gaat er juist om dat je jezelf in relatie leert kennen, in iedere ontmoeting, waar dan ook, met wie dan ook. Misschien ook toevallig in een grot, ergens hoog in de bergen.
Je kunt niet gaan mediteren, je kunt niet zeggen dat je straks jezelf gaat observeren. Wat doe je dan nu?
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 20 April 2015, 10:49   #30
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Voorbeeld: Je ziet dat iemand het doel mist. En tegelijkertijd heb je daar een afkeurende reactie op. Dat zie je dan toch op hetzelfde moment?


Is multitasken inmiddels niet achterhaald. Zoals met je gsm aan je oor zitten en auto rijden?
Gelukkig kijken volgens mij vrouwen minder voetbal dan mannen, doen voor de gezelligheid mee... Volgens mij omdat ze beter weten dan mannen wat werkelijk belangrijk is
Inderdaad! Multitasken is de grootste en meest recente illusie als het gaat om de werking van de Geest.
Daarom is ook jouw voorbeeld van het voetbal en het innerlijk commentaar erop een "Grand Illusion"...!!
Deze zaken spelen zich nooit gelijkertijd af!

Het is de fenomenale snelheid van de bewegende geest die dat bedrieglijke fenomeen in stand houdt.
Vrouwen zijn door de wijze waarop zij bewustzijn aanwenden en gebruik maken van deze faculteit, makkelijker dan mannen in staat tussen twee activiteiten te schakelen.
Dit proces veronderstelt echter wel dat zij NOOIT al te diep in een kwestie mogen doordringen anders zou het in termen van bewustzijn teveel tijd kosten om daar weer uit tevoorschijn te komen.
Dit fenomeen ligt ook ten grondslag aan het feit dat vrouwen mannen vaak als langzaam en onhandig ervaren.
Dit verschil is het beste te zien in jongens en meisjes in de pubertijd.
Meisjes zijn in een zekere fase van hun ontwikkeling op alle gebieden veel sneller dan jongens. Jongens lijken dan een zekere relatieve achterstand te hebben, maar wat er werkelijk aan de hand is, is dat jongens zich rond die leeftijd reeds bekwamen in diepgang en concentratie terwijl meisjes zich bekwamen in razendsnel schakelen van de ene activiteit naar de andere.

Er zijn meer verschillen maar dat is een ander hoofdstuk.

Deze en andere hoedanigheden zijn in jezelf vast te stellen aan de hand en met behulp van doelgerichte en systematische meditatie.
Looro licht in z'n bijdrage hierboven reeds een tipje van de sluier op met z'n opmerking over het niet-doen versus het gewoon niet doen van meditatie!
Dit niet-doen is te verwerkelijken door te beginnen met wel-doen.
Naarmate de oefening (de meditatie) vordert en diepgang krijgt dient het fenomeen van niet-doen zich vanzelf aan.
Daar hoef je niets voor te doen!!

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.