Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 February 2012, 17:51   #21
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik ben (nog) te sterk me daaraan over te geven.
Esradha is offline  
Oud 16 February 2012, 19:18   #22
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik ben (nog) te sterk me daaraan over te geven.
Ik had de behoefte om iets te schrijven.
Mihaela is offline  
Oud 16 February 2012, 20:34   #23
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik had de behoefte om iets te schrijven.
Oké..

Wat wou je zeggen/vragen?

Wijziging aangebracht door Esradha op 16 February 2012 om 22:25.
Esradha is offline  
Oud 17 February 2012, 17:26   #24
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ok?..

Wat wou je zeggen/vragen?
Even kijken wat bij mij op dit moment speelt...

Ik vind altijd fijn om te delen. Ik ervaar belangstelling in iemand, en als de belangstelling wederzijds is, ontstaat er een energie wisselwerking. Ik meen daar kracht en inspiratie op te doen.

en jij..
Mihaela is offline  
Oud 17 February 2012, 18:12   #25
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik kan me daar ook in herkennen, anders was ik dit topic ook nooit begonnen.
Je reactie voelde echter onvolledig. Je had de behoefte iets te schrijven, maar schreef ook niet meer dan dat. Dat riep bij mij de vraag op, wat je dan wou schrijven of wat je dan wou vragen. Een vraag die ik nu nog niet beantwoord zie. Belangstelling. Waarin? Wat wil je weten, waar ben je nieuwsgierig naar? Wat is je vraag? Of wil je zelf wat delen?
Esradha is offline  
Oud 17 February 2012, 23:22   #26
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik kan me daar ook in herkennen, anders was ik dit topic ook nooit begonnen.
Je reactie voelde echter onvolledig. Je had de behoefte iets te schrijven, maar schreef ook niet meer dan dat. Dat riep bij mij de vraag op, wat je dan wou schrijven of wat je dan wou vragen. Een vraag die ik nu nog niet beantwoord zie. Belangstelling. Waarin? Wat wil je weten, waar ben je nieuwsgierig naar? Wat is je vraag? Of wil je zelf wat delen?
Ik begrijp wat je bedoelt Esradha. En zeker spelen allemaal de punten die je noemt een rol hierin.
en toch.. ik hoor soms het geroep van de ander, en laat ik allen vragen los, en antwoord ik gewoon..
Mihaela is offline  
Oud 18 February 2012, 02:03   #27
Paul
Asprirant lid
 
Paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik ben (nog) te sterk me daaraan over te geven.
Als ik dit zo lees dan komt je op me over als iemand die in strijd is met zichzelf omtrent het thema controle. Controle versus overgave.

Met de opmerking , ik ben nog te sterk me daaraan over te geven, laat je exact zien waar bij jou de weerstand zit. Bij het uit handen geven van de controle en dat in de wetenschap dat je helemaal geen controle hebt, of kunt hebben.

Jij hebt een idee, een overtuiging dat jij (nog) te sterk bent je, waar dan ook, aan over te geven. Wat jij doet is de ene overtuiging tegenover de andere zetten. Je zou wat meer los moeten laten (ene overtuiging) tegenover: ik ben nog te sterk me daaraan over te geven. Je zit teveel in het overtuigingensysteem. De ene overtuiging is niet beter of slechter dan de andere. Datzelfde geldt voor de actie die daaruit mogelijk voort vloeit. Het ene is niet beter of slechter dan het ander.

Jouw aandacht zou moeten uitgaan naar het doorzien van dit gegeven. Er hoeft niet gekozen te worden. Er wordt uiteindelijk voor (en door) jou gekozen en die keuze kan nooit anders dan "goed" zijn, nooit anders dan de enig juiste keuze zijn...waarom? Omdat er anders wel een andere keuze gemaakt zou zijn. Zo simpel is het.

Pin je niet vast op een overtuiging, het is maar een overtuiging tenslotte, die je morgen kunt inruilen voor een overtuigender overtuiging.
Paul is offline  
Oud 18 February 2012, 06:50   #28
hypothese
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 12 December 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
. Bij het uit handen geven van de controle en dat in de wetenschap dat je helemaal geen controle hebt, of kunt hebben.
Hypothese

Beide overtuigingen zijn verkeerd.
Zowel:

Er is geen controle, of kunt hebben.
Er is wel controle.


Waarom is er wel controle ?
Waarom schrijf je wat je schrijft ? Je hebt de verwachting dat de andere die het leest het zal begrijpen.

Je schrijft NIET "er is wel controle" (met de bedoeling dat de andere zal begrijpen dat je eigenlijk wil zeggen "er is geen controle").
Je schrijft ook NIET " Goh, ik vind je leuk, wil je met me gaan dansen" (met de bedoeling dat de andere zal begrijpen dat je eigenlijk wil zeggen " er is geen controle").

En waarom zijn we overtuigd dat controle bestaat ? Omdat het inderdaad ook soms van toepassing is of lijkt het zo, of zijn we van overtuigd.

Ik schrijf dit omdat wanneer we niet volledig overtuigd zijn dat een denkbeeld juist is, dat er een automatische innerlijke reactie kan ontstaan tegenover dat denkbeeld. En zo kan het zijn dat we ons blind staren en het juist moeilijker is om de controle los te laten betreffende die zaken waar we inderdaad geen, weinig, bijna geen controle over hebben.

Het pietje precies syndroom.
hypothese is offline  
Oud 18 February 2012, 09:26   #29
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Zeker is controle een issue. Verstandelijk zie ik prima dat ik deze controle niet heb, toch houd ik emotioneel en lichamelijk daaraan vast. Mijn lichaam is zelfs helemaal aan het verkrampen de afgelopen weken. Ik zie al weken dat ik controle mag loslaten en toch doe ik het nog niet.

Paul, de omschrijving 'zou moeten' komt op mij net zo goed als een overtuiging over. Je zou dit of dat moeten doen.
Esradha is offline  
Oud 18 February 2012, 09:30   #30
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp wat je bedoelt Esradha. En zeker spelen allemaal de punten die je noemt een rol hierin.
en toch.. ik hoor soms het geroep van de ander, en laat ik allen vragen los, en antwoord ik gewoon..
Wie is die ander? Wat riep ik dan?
Ik vind je interesse lief, maar je brengt het zo onduidelijk dat ik niet goed weet wat te reageren.
En het kan zo simpel zijn. Een vraag als, hoe gaat het met je, zou al een aanleiding geweest zijn om wel te reageren. Maar nu was me niet duidelijk wat er achter je schrijven lag en in welke zin daar reactie van mij op kon komen. Vandaar dat ik maar beetje bij jou ging vissen over je aanleiding van schrijven. Ik wil graag nader tot je komen, maar kun je me helpen door iets duidelijker te zijn?
Esradha is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.