Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 February 2021, 10:01   #21
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Durf te weten: personen zijn onwaar... het zijn slechts bedachte verschijningen.... er bestaat geen 'ik'....
Wie mankeert het aan durf, denk je???
Vertrekkende van een fata morgana, nl. dat de schepper zichzelf niet kan zien en zo in het sprookje geloven dat God de werel geschapen heeft om zichzelf te kunnen aanschouwen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2021, 10:02   #22
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
..... helder uitgelegd...
Gebouwd op los zand...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2021, 16:25   #23
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gebouwd op los zand...
Gebouwd op ikverheerlijking.

Citaat:
Nowee zegt: De waarheid is wat zich niet in de verbeelding laat vinden maar in de waarnemingen. Voor de menselijke soort betekent dit waarnemen op basis van intuïtie en redelijkheid.
Citaat:
Bassie zegt: Het is mij uiteindelijk gebleken dat er in de waarnemingen zich geen enkele waarheid bevindt. In het deugdelijk echter plaatsen we de persoon (die je zelf bent) op anderhalve meter afstand van "degene die schouwt". Wat er dan gebeurd is dat de persoon met alles wat er op en er aan zit in de waarnemingen terecht komt.
Hoe zit de vork aan de steel? Bassie begint goed aan zijn onderzoek. Hij plaats het zelf buiten de spiegeling (het ik). Dat is goed gezien omdat denken zo in elkaar zit. De persoon is in het denken de ondeelbare eenheid van wederkerigheid, van reflectie tussen zintuigelijke waarneming en spiegeling. Daarover zijn wij het volkomen eens en ik ga het nog een keer zeggen: Bassie ik ga volledig akkoord met deze waarneming, deze vaststelling.
Maar dan blijkt dat je de eenheid in het denken opgeeft en een scheiding maakt tussen het ik dat schouwt en het zelf dat op anderhalve meter is. Het ik dat schouwt bouwt zich een raket om tot de hoogten der Waarheid op te stijgen en de persoon mag zijn anderhalve meter opeten.

Vandaar mijn bevinding dat je schouwen niets anders is dan ikverheerlijking. Zoals marie zegt, het stapelen van zandhoopjes op zandhoopjes.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2021, 17:07   #24
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht

Maar dan blijkt dat je de eenheid in het denken opgeeft en een scheiding maakt tussen het ik dat schouwt en het zelf dat op anderhalve meter is. Het ik dat schouwt bouwt zich een raket om tot de hoogten der Waarheid op te stijgen en de persoon mag zijn anderhalve meter opeten.
In het denken is per definitie geen eenheid omdat het denken altijd gaat over iets anders dan het denken zelf. De gedachte aan Parijs is noch Parijs zelf noch het denken zelf.

Over het schouwen zal ik duidelijker zijn. Met schouwen bedoel ik het schouwen van het verschijnsel wat je zelf bent op afstand. Gewoon in de dagelijkse praktijk. Het is de 'stille' (toe)schouwer op afstand van de verschijning zetten. Zodat men 24/7 schouwt wat de verschijning allemaal wel of niet doet zonder daar bij betrokken te geraken.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2021, 17:30   #25
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zodat men 24/7 schouwt wat de verschijning allemaal wel of niet doet zonder daar bij betrokken te geraken.
Zoals ik zei. Het denken beschouwt de spiegeling (het ik) van het zelfbeeld (in de concrete werkelijkheid).
'Zonder betrokken te raken' wijst naar je verbeelding. Verbeelding kan niet verschijnen in de concrete werkelijkheid.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is Waarheid. Rennie Beginnend zelfonderzoek 1 21 September 2024 09:10
De waarheid. Rennie Osho 50 17 June 2011 23:32


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.