Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 January 2018, 21:17   #21
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat kan mijn ego mij nog wijsmaken; nog meer droomsels???.
Je weet maar nooit. Ego is zeer listig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht

Als je denkt dat je het snapt, doorgrondt, hebt ingezien of anderszins op mentaal niveau meent dat je een stapje hebt gemaakt, kijk dan opnieuw en zoek hulp bij het onvermijdelijke vervolg.

Iedere claim omtrent een definitief begrip of afgerond onderzoek is eindeloos hilarisch en getuigt van een diep geworteld onbegrip omtrent deze materie.
Het is zaak bovenstaande opmerking van Hab in gedachte te houden, want voor je het weet denk je ego doorzien en gedegen zelfonderzoek afgerond te hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
... ik heb inderdaad geleerd en wat heb ik geleerd??? Hewel dat dat er allemaal niet toe doet; alleen leven, simpelweg leven is van belang...
Aha, dat is een zeer grote lering dat je gedaan hebt.
Mijn goeroe Ramesh Balsekar heeft er ooit een boekje over geschreven. Originele titel is 'Who Cares?' en het is vertaald als "Nou en?".
Daarin legt hij uit dat het er allemaal niet toe doet, want niemand doet iets! Als er geen individu is, is het niet relevant 'wie' het doet.
Citaat:
Ramesh: Heb ik een basisleer? Ja. Mijn basisleer is dat Bewustzijn alles is wat er is, er is niet 'iemand' die iets doet. Er gebeurt niets tenzij het de wil van God is. En als ik 'God' zeg, bedoel ik daar niet een almachtige entiteit binnen of buiten de manifestatie mee. Met 'God' bedoel ik de Bron, Bewustzijn. het Ene zonder tweede. waarbinnen het functioneren van de manifestatie plaatsvindt.
Boeddha heeft gezegd: 'Gebeurtenissen vinden plaats. Dingen worden gedaan. Er is geen individu die ze doet.' Dat is de basisleer. Niemand had het korter of eenvoudiger kunnen zeggen. Gebeurtenissen vinden plaats. Dingen worden gedaan. Er is geen individu die ze doet. Als er geen individu is, is het niet relevant 'wie' het doet. Maar als het intellect de vraag stelt en een antwoord eist, dan wordt er tegen het intellect gezegd: 'Wiens handeling? Gods handeling.'

`Leef het leven en weet dat het Bewustzijn is dat zoekt, doet, leeft, besluit.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 26 January 2018, 21:38   #22
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Je weet maar nooit. Ego is zeer listig.

Het is zaak bovenstaande opmerking van Hab in gedachte te houden, want voor je het weet denk je ego doorzien en gedegen zelfonderzoek afgerond te hebben.
Maar ik claim niets... Waar zeg ik dat ik mijn ego (wat is dat?) doorzien hebt... Waar zeg ik dat ik gedegen zelfonderzoek afgerond heb???
Dat is droompraat... Ik werk niet meer aan verder dromen...

Citaat:
Aha, dat is een zeer grote lering dat je gedaan hebt.
Mijn goeroe Ramesh Balsekar heeft er ooit een boekje over geschreven. Originele titel is 'Who Cares?' en het is vertaald als "Nou en?".
Daarin legt hij uit dat het er allemaal niet toe doet, want niemand doet iets! Als er geen individu is, is het niet relevant 'wie' het doet.
Waar zeg ik dat niemand iets doet??? Waar zeg ik dat er geen individu meer is???
En waar zeg ik dat het 'wie' bepaalt of iets wel of niet relevant is???

Wat is, is... Niets meer en niets minder...
De droom bestaat; de hele wereld is ervan doordrongen...
Waarom zou ik zijn bestaan ontkennen???
Maar ik droom niet meer mee... Dat maakt mij doodmoe; ik heb totaal geen zin, noch energie meer over om mij met bladvulling bezig te houden...
Zijn, gewoon zijn... wat moet ik nog meer???
marie is offline  
Oud 26 January 2018, 22:08   #23
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar ik claim niets... Waar zeg ik dat ik mijn ego (wat is dat?) doorzien hebt... Waar zeg ik dat ik gedegen zelfonderzoek afgerond heb???
Ik heb niet gezegd dat jij dat beweert. Ik schreef dat ego zeer listig is en citeerde Hab en schreef 'houd in in gedachten'. Daarbij vul ik nu aan: als het zover moest komen dat jij jezelf als afgerond gaat verklaren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar zeg ik dat niemand iets doet??? Waar zeg ik dat er geen individu meer is???
En waar zeg ik dat het 'wie' bepaalt of iets wel of niet relevant is???
Dat heb ik ook niet gezegd dat jij dat zegt. Ik citeerde mijn goeroe die uitlegt waarom het er allemaal niet toe doet...
Als jij wilt geloven dat je de doener van je daden bent, een vrije wil hebt, doe gerust. Dat is dan de Goddelijke hypnose die nog werkzaam is zoals Balsekar dat noemt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar zeg ik dat ik gedegen zelfonderzoek afgerond heb???
Dat is droompraat...
Wat, ga je nou beweren dat Laurens droompraat verkondigt als hij zegt gedegen zelfonderzoek afgerond te hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is, is... Niets meer en niets minder...
Hmm ja, 'houden van wat is'. Ben je zover?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
ik heb totaal geen zin, noch energie meer over om mij met bladvulling bezig te houden...
Alé meiske, ik lag net nog hardop te lachen met discussies in topics van 2 jaar geleden in nov. 2015!
Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
@Gargamel: Hetze....??!! Beschuldigingen.....?!
Ben je in een Disney film beland?

Je neemt extreme standpunten in zoals, "....ik ben de spirituele leider van dit forum...." en vervolgens vind je het vreemd of ongepast dat mensen daartegen in het verweer komen...?!
Je zegt op talloze plaatsen en met eindeloze herhalingen dat jij de enige bent die recht van spreken heeft omdat jouw onderzoek superieur is aan dat van anderen en dat jouw conclusies en inzichten die van anderen verre overtreffen.
Vervolgens vind je het vreemd of beschouw je het als een hetze dat enkele forumleden dat aanmatigend vinden en jouw standpunten op de hak nemen?!

Ik heb je eerder een misleide geest genoemd en ik doe dat hier weer.
Op hetzelfde moment echter kan ik nog steeds niet geloven dat je dit alles serieus meent en dat je wellicht uit het oogpunt van een of ander vreemd experiment handelt.
Ik hoop dat dat zo is want dat zou de boel voor mij enigszins relativeren en begrijpelijk maken.
Als dat echter niet het geval is dan blijf ik verbijsterd over zoveel onbenul.
...
Toch onsterfelijke gebeurtenissen!
En dan Rob daarop tegen zijn voetbalmaat Hab:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kom op Hab, dit is ver beneden je niveau

The good old day's!
Ik heb nooit van soaps op TV gehouden, maar de interactieve soap dat dit forum is vind ik geweldig!
Mijn goeroe Ramesh Balsekar heeft het perfect beschreven met: "het beste entertainment in de stad voor hen met interesse in de materie".
In de dagelijkse satsangs bij hem thuis in Bombay / India was het ook gieren van 't lachen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zijn, gewoon zijn... wat moet ik nog meer???
Lachen!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 27 January 2018, 12:23   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Als jij wilt geloven dat je de doener van je daden bent, een vrije wil hebt, doe gerust. Dat is dan de Goddelijke hypnose die nog werkzaam is zoals Balsekar dat noemt.
De echte doener is hij die inziet dat hij niets doet en gewoon meebeweegt op de golven van het zijn... Maar ik ga niet zo ver om te beweren dat ik niet ben; dat ik geen afgezonderde cellule ben in het geheel en het besef van die afgezonderdheid, die éénheid, die uniciteit in een wereld die aan elkaar hangt met zulke uniciteiten is soms voor mij het toppunt van goddelijk gevoel...

Citaat:
Wat, ga je nou beweren dat Laurens droompraat verkondigt als hij zegt gedegen zelfonderzoek afgerond te hebben?
Dat moet Laurens voor zichzelf uitmaken... Het raakt mijn koude kleren niet...

Citaat:
Hmm ja, 'houden van wat is'. Ben je zover?
Waarom houden van ??? Wat kan het zalig zijn om af en toe alles eens onder te spotten...
De vrijheid van te mogen voelen; te kunnen voelen; tot de uiterste grenzen gaan van genot, van pijn, van onverschilligheid, van éénheid, van zijn...
Maar wel steeds met het inzicht in het achterhoofd dat ik 'ik' ben en anderen geen leed mag berokkenen en dat zij mij op dezelfde wijze moeten respecteren...

Citaat:
Alé meiske, ik lag net nog hardop te lachen met discussies in topics van 2 jaar geleden in nov. 2015!
Zie...

Toch onsterfelijke gebeurtenissen!
En dan Rob daarop tegen zijn voetbalmaat Hab:


The good old day's!
Ik heb nooit van soaps op TV gehouden, maar de interactieve soap dat dit forum is vind ik geweldig!
Mijn goeroe Ramesh Balsekar heeft het perfect beschreven met: "het beste entertainment in de stad voor hen met interesse in de materie".
In de dagelijkse satsangs bij hem thuis in Bombay / India was het ook gieren van 't lachen.

Lachen!
Als het jou goeddoet, geniet er dan van en lachen is gezond; maar het mag geen gedwongen lach zijn...
Glimlachen is het eigen van de mens.
marie is offline  
Oud 27 January 2018, 15:36   #25
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is, is... Niets meer en niets minder...
Hmm ja, 'houden van wat is'. Ben je zover?
Waarom houden van ???
Hierom...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 27 January 2018, 18:01   #26
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard marie's gevangenis van het denken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
...
De vrijheid van te mogen voelen; te kunnen voelen; tot de uiterste grenzen gaan van genot, van pijn, van onverschilligheid, van éénheid, van zijn...
Maar wel steeds met het inzicht in het achterhoofd dat ik 'ik' ben en anderen geen leed mag berokkenen en dat zij mij op dezelfde wijze moeten respecteren...
Wat zit je hier toch nog steeds in een keurslijf van moeten's en niet mogen's....
Ik mag niet anderen leed berokkenen, zij moeten mij op dezelfde wijze respecteren.

Moeder marie, en dat noem jij vrijheid van te mogen kunnen / voelen etc.
Dat is niets anders dan de gevangenis van het denken waarin je rondjes blijft draaien.

Gevangenis van het denken is in het Engels: "Prison of the mind". Er bestaat een luisterboek van Byron Katie (boek link) met die titel.
Gaat over iemand die letterlijk in de gevangenis zit en Byron Katie daagt zijn aannames over zijn dochter uit.

NEE marie, ik denk helemaal niet aan jouw aannames over je man en dochter, helemaal NIET!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 27 January 2018, 20:16   #27
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wat zit je hier toch nog steeds in een keurslijf van moeten's en niet mogen's....
Ik mag niet anderen leed berokkenen, zij moeten mij op dezelfde wijze respecteren.
Waar zie jij een keurslijf?
Of vindt jij dat jij andere mensen gratis mag kwaad aandoen en omgekeerd zij ook jou???

Nu kun je wel redeneren dat zolang dat voor iemand een moeten is en een ware opdracht dat die persoon wellicht nog in een keurslijf vastzit en alles behalve vrij is...

In die zin heb je gelijk; ik heb er echter geen enkele behoefte aan om anderen kwaad te berokkenen, maar het blijft wel een regel...
Het is niet omdat jijzelf een ander mens niet wil doden dat 'men mag niet doden' niet meer zou gelden...
marie is offline  
Oud 27 January 2018, 20:17   #28
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Hierom...
Kan het zijn dat dat niet meer dan een raadgeving is naar andere mensen toe???
Het hoeft daarom geen slechte maatregel te zijn...
marie is offline  
Oud 27 January 2018, 20:20   #29
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
In die zin heb je gelijk; ik heb er echter geen enkele behoefte aan om anderen kwaad te berokkenen, maar het blijft wel een regel...
Het is niet omdat jijzelf een ander mens niet wil doden dat 'men mag niet doden' niet meer zou gelden...
Als je gedachten onderzoekt zou ik zelf geen uitzondering maken, anders loop je kans dat je toch nog iets mist. Als je bv. niet doodt vanuit berekening blijft het nog een ego ding. Het valt niet mee om op de bodem te geraken.
Ulla is offline  
Oud 27 January 2018, 22:13   #30
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je gedachten onderzoekt zou ik zelf geen uitzondering maken, anders loop je kans dat je toch nog iets mist. Als je bv. niet doodt vanuit berekening blijft het nog een ego ding. Het valt niet mee om op de bodem te geraken.
Dat is juist wat ik zeg... Op algemeen niveau blijft het de regel, onafhankelijk van waar ik zelf sta... Maar ikzelf heb er geen enkel probleem meer mee...
Waarom überhaupt zou ik nog iemand kwaad doen... Dat verandert toch totaal niets aan mijn eigen ingesteldheid... Het enige dat het kan doen is de droomwereld om mij heen verdikken terwijl ik liever in het ijle, aan de oppervlakte zwem...

Als je gedachten onderzoekt zou ik zelf geen uitzondering maken, anders loop je kans dat je toch nog iets mist....
Zie je, hier zit je nog in de droom; 'je onderzoekt', je bent nog de doener...
Waarom laat je alles niet gewoon over je heen komen en bekijk het van de zijkant... De antwoorden, indien nodig, zullen ook wel vanzelf opkomen...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.