Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 August 2014, 10:58   #21
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat ik hier schrijf doet zich via mij, ik heb niet de indruk dat mij daarvoor jouw dank toekomt Ulla. Ik herken waarheid in hetgeen anderen zeggen en in wat ik hier neerschrijf en dat heeft zich in de loop zo voorgedaan. Ik denk dat jij dat vermogen waarheid te zien ook aan het ontwikkelen bent door meer van je vermeende zelf af te leggen.
Dat weet ik. Ik had ook rechtstreeks in zijn geheel zeg maar kunnen danken. Doe ik ook vaak en zeker in het proces waarin ik mij bevind. We zijn niet de spil waar het om draait maar wel de instrumenten waarlangs of waardoor het gebeurt. In die zin doe je het toch ook weer wel. En dankbaarheid wil of zal (in de vorm van mens) toch ook geleefd/ervaren/geuit worden en doet zich ook voor net zoals vreugde of verdriet of anders.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 18 August 2014, 12:57   #22
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Maakte ik nou een foutje?, ha bedankt.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 18 August 2014, 16:06   #23
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Nog gekker, IK BEN WAARHEID

Iedere aanname, is een subjectief van Waarheid.
In onderzoek, ronddolende gedachten, op zoek naar zichzelf.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 18 August 2014, 16:21   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Nog gekker, IK BEN WAARHEID

Iedere aanname, is een subjectief van Waarheid.
In onderzoek, ronddolende gedachten, op zoek naar zichzelf.

Hewel IK OOK, maar, uit waardering voor de anderen, die ik respecteer en die ik hun Eigen opinies, waarheid of niet, gun, heb ik de pretentie niet om te zeggen dat alleen ik (waar ik andere waarheden dan de hunnen verkondig) de waarheid spreek en zij niet en dan spreek ik liever over aannames, zodat ik hen geen vreemde wetten, noch verplichtingen opleg. Ik geef hun de totale vrijheid om al of niet over mijn gelijk na te denken en het als zuiver discussiestof op te vatten ipv hen met DE WAARHEID, die zij niet kennen en misschien nog niet kunnen kennen om de oren te slaan en de deur tussen hen en mij toe te slaan.

Bovendien indien jij de waarheid bent zeg mij dan waar mijn aannames dwalingen zijn.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 August 2014, 16:43   #25
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel IK OOK, maar, uit waardering voor de anderen, die ik respecteer en die ik hun Eigen opinies, waarheid of niet, gun, heb ik de pretentie niet om te zeggen dat alleen ik (waar ik andere waarheden dan de hunnen verkondig) de waarheid spreek en zij niet en dan spreek ik liever over aannames, zodat ik hen geen vreemde wetten, noch verplichtingen opleg. Ik geef hun de totale vrijheid om al of niet over mijn gelijk na te denken en het als zuiver discussiestof op te vatten ipv hen met DE WAARHEID, die zij niet kennen en misschien nog niet kunnen kennen om de oren te slaan en de deur tussen hen en mij toe te slaan.
Bovendien indien jij de waarheid bent zeg mij dan waar mijn aannames dwalingen zijn.
Citaat:
IK OOK, maar, uit waardering voor de anderen, die ik respecteer en die ik hun Eigen opinies, waarheid of niet, gun, heb ik de pretentie niet om te zeggen dat alleen ik (waar ik andere waarheden dan de hunnen verkondig) de waarheid spreek en zij niet en dan spreek ik liever over aannames, zodat ik hen geen vreemde wetten, noch verplichtingen opleg.
Als je ervanuit gaat dat jij enkel waarheden verkondigt? Wat is daar mis mee? Ongeacht, andersdenkenden?
Uit respect behandel je ze naar hun "mond"?
Vind dat zelf eigenlijk respectloos.
Wie geeft aan dat ík enkel WAARHEID spreek?
IK BEN WAARHEID, ongeacht gelijk/ongelijk.
Daarmee spreek ik naar niemands "mond",
enkel WAARHEID spreekt.
Het is aan de "ander" dat te onderzoeken op hun,waarheden.

Citaat:
Ik geef hun de totale vrijheid om al of niet over mijn gelijk na te denken en het als zuiver discussiestof op te vatten ipv hen met DE WAARHEID, die zij niet kennen en misschien nog niet kunnen kennen om de oren te slaan en de deur tussen hen en mij toe te slaan.
Hiermee geef je aan, juist WAARHEID in pacht te hebben.
Vandaar je mededogen voor evt. niet wetenden.

In mij is een "ieder" mijn gelijke.
Het herkent of niet, mij om het even, IK kan niet anders dan waarheid/onwaarheid spreken.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 19 August 2014, 10:57   #26
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het is niet de angst om niets te zijn (dat is tenslotte maar het idee van Advaita ), maar de angst, het verloren zijn en niet te leven doet weerstand ontstaan in elke mens en levend wezen. Door het wezenlijke te ontmantelen waar jij voorstander van bent, eigent jij je een plaats en waarheid toe die jouw plaats niet is en jou niet als waarheid gegeven is.
Gedegen zelfonderzoek maakt deze misvatting waar jij voor staat en toe oproept juist duidelijk. De tweeheid is er niet voor het niets (niet voor het ik noch voor het niet-twee) maar om in de werkelijkheid het uiterste van de schepping als twee te verwerkelijken in eenheid. Oorsprong en eindpunt zijn niet hetzelfde maar staan in elkaars gelijkenis, elkaars evenbeeld.
Gedegen zelfonderzoek is voor mij de ontdekking van de werkelijkheid van het evenbeeld-zijn.
Looro
Ik ben Advaita niet, het is mijn idee dat je angstig bent voor het aan je zelf verliezen. Ik zie je worstelen om aan dat idee aan je zelf te verliezen, en in het niets terecht te komen, te ontkomen door je afschuw voor de niet 'levende mens' te uiten.

Je doet je best te ontsnappen maar je ego ontmantelen is niet het wezenlijke ontmantelen, want je ego is niet het wezenlijke. Uiteraard moet je het helemaal zelf weten of je bereid bent aan je zelf te verliezen, ik ben niet in staat ook maar iets van je af te nemen. Maar omdat je reageert alsof dat al het geval is, wanneer je zelfs maar aan het twijfelen wordt gebracht, kun je zien hoe fragiel dat ego is en hoeveel bescherming het behoeft.

In gedegen zelfonderzoek heb je je zelf volledig van alles afgesplitst onder de loep genomen en het aandeel 'ik' verkend. Wanneer je weer terug keert in de wereld, in het mens zijn zoals jij het noemt, weet je nu hoe jouw aandeel in de wereld er uitziet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 August 2014, 22:31   #27
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Ik heb het zelf ont'dekt dat we in een vermeende wereld leven, niet gelezen of gehoord en vervolgens maar voor kennis aangenomen. Je verkeert in een geheel andere dimensie wanneer je iets zelf ont'dekt hebt of zo maar ergens gelezen. Je zult vast ook wel ergens hebben gelezen dat het 'ik' niet bestaat maar wanneer dat niet zelf onderzocht is is dat niets waard. Dan kun je lekker op fora met elkaar ouwehoeren over dat wat anderen ontdekt hebben en net doen of je daar bekend mee bent.

Dat droom verhaal om via dromen de weg naar het echte leven te vinden overtuigd me niet. Er is geen werkelijk leven dus ik vind het ook niet interessant of ik in een vermeende wereld of in een droom leef, ik leef gewoon die fictie die voorbestemd is geleefd te worden. Maar ga nou maar niet schrijven wat je meent dat ik denk want je zit er naast met je suggestie.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2014, 12:34   #28
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok. Maar weet dat ikzelf het wel altijd heb over het groter geheel en dat ik mijzelf enkel zie als enige werktuig dat ik werkelijk bezit om in dat grotere geheel klaarheid trachten te scheppen.
Oke, ga ervoor ,voor de volle 100%,
dan komen we elkaar wellicht ooit nog tegen.
Het heen en weer zwabberen tussen verschillende ingangen, brengen enkel verwarringen.
Bewandel 1 pad voor die 100% en je komt/bent daar waar je wilt zijn.

Ik ben niet degene die je een " andere" weg wil aanreiken, dan die jezelf verkiest te gaan.

Het ga je goed.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2014, 12:32   #29
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

@marie

Ten eerste valt er over Waarheid niet te discussiëren, Waarheid ben je. Waar je over kunt discussiëren is over jouw subjectieve waarheid al ben ik daarin niet geïnteresseerd. Ik ken genoeg mensen met subjectieve waarheden en ik gevoel niet de behoefte de mijne daaraan te toetsen of te meten. Ik zoek naar wat wij samen ZIJN (en dat is in Waarheid zijn) en dat is datgene wat zich niet van mij onderscheid. Dus we hebben kennelijk een verschillende belangstelling.

Wat jij kennelijk wilt is je zelf zuiveren, vervolmaken of in ieder geval je daarover een mening vormen of je op de juiste weg bent en deze toetsen aan anderen die dezelfde weg gaan. ZIJN is helemaal geen moeilijke materie, maar willen zijn is dat wel. Het er op wijzen dat je in persoon bent is om je aan te sporen daarnaar zelfonderzoek te doen.

Ego plaatst het in de vorm van 'geen recht van spreken hebben'. Ego zal altijd protesteren onderzoek te doen naar zichzelf omdat het aan zichzelf zal verliezen. Je moet (als je dat tenminste wilt) dus de weerstand van ego onder ogen komen die uit je woorden blijkt.

Je doet misschien wel wat zelfonderzoek maar gaat niet diep genoeg. Het gaat niet over onechtheid het gaat over helemaal niet zijn wat je denkt te zijn. Gedegen zelfonderzoek gaat niet over corrigeren, het gaat niet over zwakke punten waar ik rekening mee heb te houden, gedegen zelfonderzoek gaat over onverbiddelijke keiharde waarheid, over het ten koste van alles willen weten te komen WAT je bent.

Het is prima dat je wat wil priegelen in de marge en wat aan zelfverbetering wilt doen maar niet onder de hoofdstukken die gaan over gedegen zelfonderzoek en advaita. Want daar heeft het geen zin uitvluchten te verzinnen om gedegen zelfonderzoek te doen en te proberen te ontsnappen je bent hier zo doorzichtig als glas met al je uitvluchten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2014, 12:51   #30
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Vreemd niet, maar de dag dat ik niet meer op de forums ga schrijven; die dag ben ik aangekomen.

Dit forum is er dus voor de mensen die nog niet zijn aangekomen, want de dag dat ze zijn aangekomen valt er niets meer te vertellen.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gesprek over non dualiteit ... Rob Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 156 9 June 2016 00:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.