Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 January 2014, 12:27   #21
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het hebben van een voorkeur is het probleem niet. Om met Alexander Smit te spreken: er zijn slechts 2 problemen in het leven: willen wat er niet is, en niet willen wat er is. (Even vrij vertaald). Jij wilt iets niet wat er wel is, dat is zelfs de reden dat je dit topic hebt geopend. En dan is er sprake van een probleem. Jij hebt blijkbaar een probleem met een ruziezoekend ego. Als vrede een keuze is, wat is dan het probleem?
"Willen wat er niet is en niet willen wat er is" , daar klinkt een stuk ontevredenheid uit. Een zoeken ook.
De mens moet tevreden zijn met wat Is en wat er is. En dat Ben ik. En dat doe ik. Ik heb een rustig en goed leven zonder ruzie, en tja ik kan niet anders willen dan dat het zo is. Heb er vrede en vreugde mee. Ik heb niets anders nodig, ik heb geen ruzie nodig. Dus zal ik dat niet opzoeken.

Dat ik een probleem zou hebben met ruziezoekend ego, is puur het brilletje waar Nadje door kijkt.

Overigens werd "Lia's stekkie" door Renoir geopend.
Lia is offline  
Oud 14 January 2014, 12:36   #22
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Overigens werd "Lia's stekkie" door Renoir geopend.
Renoir doet in zijn administratieve vorm Gargamel zijnde niets anders dan proberen dit forum in de geeigende banen leiden en de doelstelling van dit forum, te weten ZELFkennis, in de gaten houden.

ZELFkennis heeft betrekking op het ZELF, oftewel Bewustzijn, hetgeen datgene is wat wij in essentie zijn. Daar overheen echter hebben wij een klein zelf, een 'ik' met een van dat grote Bewustzijn afgeleid bekrompen bewustzijn ontwikkeld. Het spreekt van zelf dat wij dat kleine zelf en dat kleine bewustzijn niet zijn. Dat wij menen dat te zijn is 'de' grote illusie. Niettemin handelen we naar wat ons die illusie ingeeft.

Het kan nog net binnen de context van dit forum om even door dat kleine zelf, het 'ik' en het bekrompen bewustzijn te dwalen op zoek naar dat ZELF, dat Bewustzijn, datgene wat we werkelijk zijn, maar het ligt niet in de doelstelling van dit forum dat kleine 'ik' breed uit te meten en daarbij, onder andere zijn egocentrische ontwikkeling, uitvoerig stil te staan.

Je kleine zelf willen kennen daar zijn genoeg andere fora van. Wil je je kleine zelf ontdekken je eigen aardigheden exploreren, liefde willen verkondigen en ondertussen alles en iedereen bekritiseren, je op je teentjes getrapt voelen, dan is dit niet het ge?igende forum voor je. Hier wil ik niet bezig zijn met zaken die slechts alleen jouw kleine bekrompen wereldje betreffen en nagenoeg bij voortduring beheersen.

Op het generale deel van het forum moet je bereid zijn je kleine alledaagsheid af te leggen en in het avontuur van het alsmaar ontdekken wat je NIET bent te storten. Struikelen en strompelen met je kleine zelf doe je maar op je eigen stekje.
Renoir is offline  
Oud 14 January 2014, 12:47   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
"Willen wat er niet is en niet willen wat er is" , daar klinkt een stuk ontevredenheid uit. Een zoeken ook.
De mens moet tevreden zijn met wat Is en wat er is. En dat Ben ik. En dat doe ik. Ik heb een rustig en goed leven zonder ruzie, en tja ik kan niet anders willen dan dat het zo is. Heb er vrede en vreugde mee. Ik heb niets anders nodig, ik heb geen ruzie nodig. Dus zal ik dat niet opzoeken.

Dat ik een probleem zou hebben met ruziezoekend ego, is puur het brilletje waar Nadje door kijkt.

Overigens werd "Lia's stekkie" door Renoir geopend.
Waar staat er zo dwingend voorgeschreven dat de mens tevreden moet zijn ?
Welke bijbel hanteer je ?

Staat dat nergens dwingend voorgeschreven dan ben je aan het moraliseren, mensen die ontevreden zijn te dwingen dat niet te zijn (hé waar heb ik dat als verwijt eerder gehoord ?).

Een heleboel mensen hebben niet zoals jij een rustig en goed leven zonder ruzie. Ben je van mening dat ze daar niet genoeg hun best voor doen ? En wat moeten ze dan doen om dat te krijgen ? Het simpele er vrede en vreugde mee hebben dat helpt hen namelijk niet.

Ze hebben onvrede met de situatie en hebben er niets aan om te weten dat jij er wél vrede en vreugde mee hebt want zij zijn niet bereid dat gevoel te onderdrukken.
Rennie is offline  
Oud 14 January 2014, 13:47   #24
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Dat ik een probleem zou hebben met ruziezoekend ego, is puur het brilletje waar Nadje door kijkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Het probleem is ego die ruzie zoekt.....
Als jij er geen probleem mee hebt, van wie is het probleem dan?
Nadje is offline  
Oud 14 January 2014, 14:04   #25
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als jij er geen probleem mee hebt, van wie is het probleem dan?
Geen flauw idee, Nadje. Ik zie geen probleem. Jij begon erover.
Alles is zoals het is en dan is er geen probleem.
Lia is offline  
Oud 14 January 2014, 14:34   #26
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waar staat er zo dwingend voorgeschreven dat de mens tevreden moet zijn ?
Welke bijbel hanteer je ?

Staat dat nergens dwingend voorgeschreven dan ben je aan het moraliseren, mensen die ontevreden zijn te dwingen dat niet te zijn (hé waar heb ik dat als verwijt eerder gehoord ?).

Een heleboel mensen hebben niet zoals jij een rustig en goed leven zonder ruzie. Ben je van mening dat ze daar niet genoeg hun best voor doen ? En wat moeten ze dan doen om dat te krijgen ? Het simpele er vrede en vreugde mee hebben dat helpt hen namelijk niet.

Ze hebben onvrede met de situatie en hebben er niets aan om te weten dat jij er wél vrede en vreugde mee hebt want zij zijn niet bereid dat gevoel te onderdrukken.
Renoir, je hebt gelijk wat betreft dat MOETEN. De mens moet helemaal niks. Je bent vrij om tevreden te zijn. Je bent vrij om oorlog te voeren. Je bent vrij om je te laten opzwepen door ego en allerlei heftige emoties. Je creëert je eigen wereld. Je hebt dus een keuze tussen dit en dat en wat je ook wilt bereiken, daar moet je dan toch beetje je best voor doen. Overigens is het bij mij niet strikt verschil tussen dit of dat, maar de gulden middenweg. Vandaar die rust.

Ik zie nog jouw vraag: wat moeten ze dan doen om een goed leven te krijgen?
Mijn antwoord: gewoon ZIEN dat het goede leven er al IS. Dat het leven dat je leidt voor jou op dit moment het goed leven is, waarmee je vooruit kan komen. Dat dit leven een leerschool is. Ik heb mijn leven nooit als probleem gezien. Misschien moeilijk uit te leggen, maar leren is prettig en interessant, geen probleem. Ik zit hier ook niet (zoals Nadje mogelijk denkt??) omdat ik een probleem heb, maar omdat ik zelfonderzoek gewoon leuk vind en gigantisch interessant. Ik zit hier dus stilletjes in mijzelf te observeren, hoe men op mij reageert en wat er allemaal bij mij binnenkomt; in mij gebeurt. Nou dat was het zo'n beetje.
Groetjes en liefs allemaal
Lia is offline  
Oud 14 January 2014, 14:41   #27
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Renoir, je hebt gelijk wat betreft dat MOETEN. De mens moet helemaal niks. Je bent vrij om tevreden te zijn. Je bent vrij om oorlog te voeren. Je bent vrij om je te laten opzwepen door ego en allerlei heftige emoties. Je creëert je eigen wereld. Je hebt dus een keuze tussen dit en dat en wat je ook wilt bereiken, daar moet je dan toch beetje je best voor doen. Overigens is het bij mij niet strikt verschil tussen dit of dat, maar de gulden middenweg. Vandaar die rust.

Ik zie nog jouw vraag: wat moeten ze dan doen om een goed leven te krijgen?
Mijn antwoord: gewoon ZIEN dat het goede leven er al IS. Dat het leven dat je leidt voor jou op dit moment het goed leven is, waarmee je vooruit kan komen. Dat dit leven een leerschool is. Ik heb mijn leven nooit als probleem gezien. Misschien moeilijk uit te leggen, maar leren is prettig en interessant, geen probleem. Ik zit hier ook niet (zoals Nadje mogelijk denkt??) omdat ik een probleem heb, maar omdat ik zelfonderzoek gewoon leuk vind en gigantisch interessant. Ik zit hier dus stilletjes in mijzelf te observeren, hoe men op mij reageert en wat er allemaal bij mij binnenkomt; in mij gebeurt. Nou dat was het zo'n beetje.
Groetjes en liefs allemaal
Oh, oké als het je boodschap is dat we daar al zijn waar we geacht worden te zijn dan heb ik niks gezegd. Stilletjes observeren wat er bij je binnenkomt en doet of reflecteren op je staat van zijn kan ik alleen maar van harte aanbevelen.
Rennie is offline  
Oud 14 January 2014, 22:31   #28
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Geen flauw idee, Nadje. Ik zie geen probleem. Jij begon erover.
Alles is zoals het is en dan is er geen probleem.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
... en wil nu toch even kwijt dat ik de website op deze manier niet zie zitten. Houd eens op allemaal met al die kritiek, het zinloze oordelen over anderen, het gekrakeel en gekissebis, de vuilspuiterij. Is het nu nog niet duidelijk dat deze manier van reageren volkomen nutteloos is? Is het nog niet duidelijk dat er enkel een enorme golf van ego door wordt aangewakkerd? En dat is toch juist wat wij niet willen? Wat heeft het nog te maken met zelfonderzoek?]


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
.Ja! En ik blijf erbij Renoir, het is jouw website. Jij en niemand anders bent er verantwoordelijk voor. Jij doet zelf mee aan het gekissebis. Je wakkert een stortvloed van negativiteit aan, trekt mensen naar beneden, en ik zit daar in niet op te wachten.
Ik vind het merkwaardig dat als er geen sprake is van een probleem, iemand de behoefte gevoeld om te melden dat ie iets niet ziet zitten, te melden dat er iets is wat wij (welke wij dan ook) niet willen, en die bij voorkeur alle verantwoordelijkheid mbt negativiteit afschuift op een ander. Bij een mens die in vrede leeft met zichzelf en zijn omgeving, komen dergelijke gedachten, imo, niet op. Of ik ben gewoon te simpel om dat allemaal te kunnen volgen. Dat zal het zijn.
Nadje is offline  
Oud 15 January 2014, 01:32   #29
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Op het generale deel van het forum moet je bereid zijn je kleine alledaagsheid af te leggen en in het avontuur van het alsmaar ontdekken wat je NIET bent te storten. Struikelen en strompelen met je kleine zelf doe je maar op je eigen stekje.
Nadat je ontdekt hebt wat je allemaal NIET bent, ga je de schoonheid ontdekken in juist de kleine alledaagse dingen. Struikelen en strompelen maken daar deel van uit. Na ontdekking van wat je allemaal NIET bent en mogelijk allemaal WEL bent, verdampt iedere behoefte aan afwijzing. En kunnen zelfs struikelen en strompelen met Liefde bezien en omarmd worden.
Nadje is offline  
Oud 15 January 2014, 01:52   #30
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
....verdampt iedere behoefte aan afwijzing. En kunnen zelfs struikelen en strompelen met Liefde bezien en omarmd worden.

Mooi gezegd. (Vanuit jezelf) iets moeten werkt sowieso ook al niet. Zelfs al wil je moeten. Je kunt hooguit ergens bereid toe zijn, maar dat komt uit jezelf. Als Liefde dat niet wil zien is het geen zuivere Liefde. Oftewel Bewustzijn.
Ulla is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.