Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 July 2011, 13:33   #21
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Dan veranderd alles zeg je. Wat veranderd er dan Nathan en hoe en/of op welke wijze veranderd alles dan?

"Dan veranderd alles" is mij een te vaag begrip en laat de essentie van waar het nu werkelijk om gaat weg, een essentie waar je het tot nu nog niet over gehad hebt of niet helder over bent geweest m.i..

Dus ik ben benieuwd of jij instaat ben met het beantwoorden van bv de bovenstaande vragen, zie eerste alinea, ons enige helderheid te verschaffen waar die ons ontbreekt.

Alvast bedankt.
Het is net zoiets als met alcohol.
Beheerst de alcohol jou of beheers jij de alcohol?
Haat kan ons leven vergallen en dat hoeft niet.
Haat kan een signaal zijn maar moet je je er ook door laten beheersen?

Of je vergelijkt het met een vlieg in je huiskamer maar moet de vlieg ook je soep verpesten?

Haat is haat, net als liefde liefde is. Kun je er vrij naar kijken en alle gevolgen van haat of liefde zien?
Je kunt vooroordelen over haat en liefde hebben maar als die er niet meer zijn, wat dan?

Het is jouw keuze.
Ik heb geen verkooppraatje.
Sommige mensen blijven naar de fles grijpen, hoe vernietigend zoiets ook kan zijn.
Ervaring maakt de mens wijzer - alleen wanneer?...
Nathan is offline  
Oud 14 July 2011, 14:22   #22
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ik pleit er voor die woede en die haat volledige ter ervaren sterker nog het te worden in zijn totaliteit om zo tot de ontdekking te komen dat die helemaal niet bestaat.
Madelief bedoeld NATUURLIJK weer iets anders.

Volledig ervaren is natuurlijk iets heel anders dan doorleven.

Rennie is offline  
Oud 14 July 2011, 18:23   #23
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ik pleit er voor die woede en die haat volledige ter ervaren sterker nog het te worden in zijn totaliteit om zo tot de ontdekking te komen dat die helemaal niet bestaat.
Het kan ook eerder.
Naadje is offline  
Oud 14 July 2011, 18:37   #24
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ja en wat zit er dan dus feitelijk heel stiekem en venijnig verstopt achter die zgn liefde waarmee je haat gaat verdrijven?
Echte Liefde. Ja die met die hoofdletter L. Ik KAN helemaal niet meer haten. Zelfs al zou ik het willen. En neem van me aan, dat ik bij tijd en wijle, dat nog heel graag zou willen. Maar du moment dat het "lijdend voorwerp" van mijn haatgevoelens voor mij staat, is het mij onmogelijk nog enig gevoel van haat naar boven te halen. Zelfs het proces daaraan voorafgaand, het in je hoofd jezelf opfokken en voeden met zoveel mogelijke haatgedachtes en gevoelens, is bijna niet meer op te brengen. En wat overblijft is een glimlach , waarmee ieder spoortje van haat dat nog dreigde op te komen, als sneeuw voor de zon verdwijnt. Leuker kunnen we het niet maken. Makkelijker wel.
Naadje is offline  
Oud 15 July 2011, 08:17   #25
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Leuk plaatje, hahaha.
Nathan is offline  
Oud 16 July 2011, 23:57   #26
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Het is net zoiets als met alcohol.
Beheerst de alcohol jou of beheers jij de alcohol?
Haat kan ons leven vergallen en dat hoeft niet.
Haat kan een signaal zijn maar moet je je er ook door laten beheersen?

Of je vergelijkt het met een vlieg in je huiskamer maar moet de vlieg ook je soep verpesten?

Haat is haat, net als liefde liefde is. Kun je er vrij naar kijken en alle gevolgen van haat of liefde zien?
Je kunt vooroordelen over haat en liefde hebben maar als die er niet meer zijn, wat dan?

Het is jouw keuze.
Ik heb geen verkooppraatje.
Sommige mensen blijven naar de fles grijpen, hoe vernietigend zoiets ook kan zijn.
Ervaring maakt de mens wijzer - alleen wanneer?...
Leuk verhaaltje Nathan maar het is nog steeds geen beantwoording van de vraag of vragen die ik meen ik gesteld heb.

De vraag was: wat zit er heel venijnig mogelijk verstopt achter die zgn liefde van jou wanneer je vanuit "er geen zin meer hebben in haat" haat gaat bestrijden?

En de volgende vraag was: Waar komt in essentie dat "geen zin meer in hebben in haat" vandaan waardoor je het met liefde, zoals jij het noemt, gaat bestrijden?
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 00:14   #27
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Madelief bedoeld NATUURLIJK weer iets anders.

Volledig ervaren is natuurlijk iets heel anders dan doorleven.

Ik geloof dat ik je misbegrepen heb Renoir, ik voer als excuus aan dat jij onder dat verhaaltje van mij schreef:' waarom....ect.' de vraag, ik nog in de flow zijnde van het idee dat jij denkt dat ik dingen opschrijf die ik zelf niet ervaren heb en dus niet weet waar ik over praat, aan mij bedoelde te stellen, in het idee dat ik dat dan toch zelf eerst maar eens moest gaan ervaren voor ik zulke dingen opschrijf bladiebla. Ik begrijp nu dat het een voorstel richting Nathan was bladiebla ect.

Nou ik hoop dat het nog helder is dit schrijven want ik heb geen tijd meer om nog meer te schrijven.
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 00:25   #28
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Het kan ook eerder.
Ga mij maar eens vertellen dan hoe dat kan dan, want daar ben ik toch erg benieuwd naar.

Bedankt alvast.
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 00:40   #29
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Echte Liefde. Ja die met die hoofdletter L. Ik KAN helemaal niet meer haten. Zelfs al zou ik het willen. En neem van me aan, dat ik bij tijd en wijle, dat nog heel graag zou willen. Maar du moment dat het "lijdend voorwerp" van mijn haatgevoelens voor mij staat, is het mij onmogelijk nog enig gevoel van haat naar boven te halen. Zelfs het proces daaraan voorafgaand, het in je hoofd jezelf opfokken en voeden met zoveel mogelijke haatgedachtes en gevoelens, is bijna niet meer op te brengen. En wat overblijft is een glimlach , waarmee ieder spoortje van haat dat nog dreigde op te komen, als sneeuw voor de zon verdwijnt. Leuker kunnen we het niet maken. Makkelijker wel.
Grappig verhaaltje. Waarom zou jezelf willen opfokken tot het hebben van zoveel mogelijk haatgedachten en gevoelens?

Mijn ervaring leert mij dat die haatgevoelens er dan al zijn, ook al lijken ze als sneeuw voor de zon te verdwijnen met een glimlach, zoals je zelf in feite al zegt wanneer het voorwerp dat een zekere mate haatgevoelens naar bovenhaalt voor je staat bladiebla ect.
Jou schrijven duit alleen op een kort geheugen, vliegensvlugge onderdrukking/ontkenning en derhalve een gebrek aan een zekere mate van bewustzijn wat je dan vervolgens toeschrijft aan liefde met een hoofdletter L. m.i.

Ps Nada, kun jij mij vertellen wat er heel stiekem en venijnig onder die zgn haatgevoelens, waar je het over hebt, schuil gaat of was je nog niet zover dat je dat ontdekt hebt?

Ben benieuwd.
Madelief is offline  
Oud 17 July 2011, 07:48   #30
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Leuk verhaaltje Nathan maar het is nog steeds geen beantwoording van de vraag of vragen die ik meen ik gesteld heb.

De vraag was: wat zit er heel venijnig mogelijk verstopt achter die zgn liefde van jou wanneer je vanuit "er geen zin meer hebben in haat" haat gaat bestrijden?

En de volgende vraag was: Waar komt in essentie dat "geen zin meer in hebben in haat" vandaan waardoor je het met liefde, zoals jij het noemt, gaat bestrijden?
Je veegt iets gewoon van tafel, je richt je gewoon op iets anders, wat belangrijker voor je is geworden.
Het woord 'bestrijden' klinkt misschien zo agressief.
Mensen leren in hun leven.
Het heeft niets met venijnigheid te maken, zoals jij denkt.
Je kan en mag veranderen.
Nathan is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.