Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 December 2010, 15:57   #21
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Is betrokkenheid de voorwaarde tot het echt zijn Rob ?
We zien alleen maar woorden ontdaan van de persoon, zij toont wat Ogenbliksem bij voortduring verkondigd, namelijk een niet iemand te zijn.
Over de echtheid die iemand in staat is op een forum uitdrukking te geven zegt het niet zoveel. In het persoonlijk contact kan ze erg warm zijn.
Ik bedoel niet de (persoonlijke) betrokkenheid zoals die zich zou kunnen uiten door warme, vriendelijke, empathische woorden; dat zal me worst wezen. Maar de betrokkenheid bij de gesproken woorden die maakt of de woorden 'echt' zijn (in de zin van doorleefd). In dit geval is een vergelijkbaar principe gaande als bij onze grote vriend NW. Er is een als bijzonder beleefde ervaring, soms in combinatie met langdurig verorberd en herkauwd leesvoer en / of vrijwel zeker in combinatie met (enige vorm van) een persoonlijkheidsstoornis. Geen punt allemaal, mits men tegen zichzelf in bescherming genomen wordt. Helaas laat de situatie vaak niet toe dat er iemand dermate dichtbij gelaten kan worden zodat die bescherming ook daadwerkelijk geboden kan worden. Daar ontstaat spirituele dramatiek.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 16:51   #22
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Ik beleef de woorden die ik van haar aanhaalde juist, in tegenstelling tot jou kennelijk, als een zelfdoorleefde werkelijkheid. Ik herken er waarheidvinding in en bemerk (in mij) ook nauwelijks enige weerstand of iets dat aanleiding zou geven haar woorden in twijfel te trekken.

Daarentegen heb ik Nathan juist continu op zijn tabbert gezeten vanwege zijn alsmaar bouter wordende beweringen en gaf ik het vanwege een niet aflatende doordrammerigheid uiteindelijk maar op te reageren. Voor mij gaat de vergelijking dus niet op.

Je geeft treffend aan dat er door oververzadiging van langdurig verorberd en herkauwd leesvoer een bepaalde tendens waarneembaar wordt, zoals dat ook met angst en kindmechanismen het geval was en iedereen elkaar begon na te kakelen.

Evenwel bezie ik Anja's woorden als de dauw die de wereld s'ochtend onderdompelt, oud maar telkens verfrissend nieuw. Een betrouwbare richtinggever in ieder geval.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:01   #23
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik beleef de woorden die ik van haar aanhaalde juist, in tegenstelling tot jou kennelijk, als een zelfdoorleefde werkelijkheid.
Ik niet.

Citaat:
Evenwel bezie ik Anja's woorden als de dauw die de wereld s'ochtend onderdompelt, oud maar telkens verfrissend nieuw. Een betrouwbare richtinggever in ieder geval.
Niet in ieder geval, in jouw geval. Ik krijg er de kriebels van, soms van de woorden, maar meestal wat erdoorheen sijpelt, dat wat Glans probeert aan te geven en waar ik ook niet echt woorden voor heb. De kilte, het voltooide schild, juist het tegenovergestelde van wat jij ziet. Frappant toch. If you don?t mind, vertrouw ik op mijn eigen inzichten

Ik las dat Rob de vergelijking met NW trok. Die gelijkenis was me ook al opgevallen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:11   #24
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik niet.



Niet in ieder geval, in jouw geval. Ik krijg er de kriebels van, soms van de woorden, maar meestal wat erdoorheen sijpelt, dat wat Glans probeert aan te geven en waar ik ook niet echt woorden voor heb. De kilte, het voltooide schild, juist het tegenovergestelde van wat jij ziet. Frappant toch. If you don?t mind, vertrouw ik op mijn eigen inzichten

Ik las dat Rob de vergelijking met NW trok. Die gelijkenis was me ook al opgevallen.
Het is in zoverre jammer dat je daarmee mogelijk, zoniet zeer waarschijnlijk, niet openstaat voor het zinnige dat ze te zeggen heeft. Maar wat is jammer als je op de weg die je hebt te gaan zomaar weerstanden krijgt aangeboden waarmee je nog hebt af te rekenen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:21   #25
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is in zoverre jammer dat je daarmee mogelijk, zoniet zeer waarschijnlijk, niet openstaat voor het zinnige dat ze te zeggen heeft. Maar wat is jammer als je op de weg die je hebt te gaan zomaar weerstanden krijgt aangeboden waarmee je nog hebt af te rekenen ?
Het "zinnige" heb ik er al lang uitgehaald. Het leven schotelt me voldoende leermomenten voor. Mijn weerstanden onderzoek ik zelf. Als ik weerstand voel wil dat niet per definitie zeggen dat de ander een "waarheid" verkondigt, dat zou effe lekker zijn. Ik ben haar bij het afsluiten van het forum al lang weer vergeten. Terwijl anderen dan nog in mijn "hart" zitten.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:26   #26
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Het "zinnige" heb ik er al lang uitgehaald. Het leven schotelt me voldoende leermomenten voor. Mijn weerstanden onderzoek ik zelf. Als ik weerstand voel wil dat niet per definitie zeggen dat de ander een "waarheid" verkondigt, dat zou effe lekker zijn. Ik ben haar bij het afsluiten van het forum al lang weer vergeten. Terwijl anderen dan nog in mijn "hart" zitten.
Inzwischen hört der Feind mit..

Wat is er mis met een beetje hulp die in staat blijkt de voet tussen je deur te zetten ?

Komt er aan dat zoetsapige gedoe ooit een keer een eind ?

Nogmaals je hebt eerst te weten wie je bent en daarna mag je stoethaspelen wat je wilt, als er dan tenminste nog de behoefte toe is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:38   #27
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Inzwischen hért der Feind mit..
Ich hab keine Feinde ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een betrouwbare richtinggever in ieder geval.
Uberraschend, deine Meinung ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:47   #28
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ich hab keine Feinde ...



Uberraschend, deine Meinung ...
Ach wat het is gewoon een draak van een wijf..

Ze maakt gratis reclame voor m'n forum, ik heb nog nooit zoveel bezoekers gehad als vandaag. Ik ga er lekker van uit eten, misschien zie ik je later nog ?

Have a nice evening, love you.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 17:56   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ach wat het is gewoon een draak van een wijf..

Ze maakt gratis reclame voor m'n forum, ik heb nog nooit zoveel bezoekers gehad als vandaag. Ik ga er lekker van uit eten, misschien zie ik je later nog ?

Have a nice evening, love you.


Eet smakelijk.
Geen idee, ik lig tegenwoordig vroeg onder de wol.

Alle goeds!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 December 2010, 18:51   #30
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nogmaals je hebt eerst te weten wie je bent
Vielleicht, ganz vielleicht, ist mir das schon klar
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele verlichting diane Niet verlicht 147 15 October 2017 14:36
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.