Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 June 2013, 13:36   #21
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Liefje schaamte is echt niet nodig hoor, je hebt vast, wanneer je into vorige levens bent, zelf ook wel eens ergens moeten lijden vanwege anderen WiNk.

mbt tot wat ik er voor'n herinneringen aan heb ben ik zowel dader als slachtoffer geweest, ik heb geen herinnering aan aangename levens by the way.

Buiten dat is heel veel gewoon evolutionair bepaald vanuit het primitieve brein, dat nog altijd meer dan actief is, dat vooral gericht is op leven en overleven/zekerheid. Wanneer in de dat brein het knopje bedreiging aan geklikt raakt dan gaan we over tot korte metten maken met die bedreiging. Hierbij moeten we rekening houden dan men het liefst alles bij het oude houdt cq binnen de comfortzone/bekende/veiligheid waarmee we dus kunnen zeggen dat verandering als bedreiging wordt gezien en dus.....hup we hakken mensen de kop af fysiek dan wel mentaal cq met woorden...ect.

Mbt schaamte komen we niet verder met onder ogen komen, bewust worden en overstijgen van e.e.a. wel.
Ok dat is duidelijk.
Vermoedelijk is het ook nodig dat we dat primaire (primitief klinkt als iets dat eigenlijk verouderd is?) brein instant houden.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 15:01   #22
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
De bijbel (zeker Oude Testament) is in feite samenstelling van allerlei mythische verhalen, legenden, brieven, etc. Veel daarvan komt uit Ugarit, Kana?n, maar ook uit omringende landen. Alleen al het hebreeuwse El voor God, verwijst naar Kana?nitische oppergod El. Over levensboom en paradijs bijv. bestonden meerdere versies. Vaak betreffen het in de bijbel snippertjes informatie die aan elkaar zijn gebreid. Kana?n was in de Oudheid lappendeken van stadstaatjes die allemaal eigen koning en priesterschap hadden. Die priesters hadden opvattingen die vaak verschilden, en vandaar waarschijnlijk ook andere versies.
Lia, wat leuk dat jij hiervan zoveel weet. Is dit vanuit 'hobbymatige interesse', of heb je een studie gedaan in die richting? Heb je evt. leestips, ik vind deze materie ook boeiend!

(Zomaar even nieuwsgierig! )
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 16:10   #23
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Volgens mij: als ze van de levensboom hadden gegeten waren ze in paradijselijke eenheid gebleven, maar door van boom goed en kwaad te eten (eten is zich ermee te identificeren) geraakten ze in dualiteit en werden ze verbannen naar aarde, waar hen een zwaar leven stond te wachten.
Het gaat hier trouwens niet om 1 persoon Adam, maar om aantal generaties die zich wisten te herinneren van Adam af te stammen. Zie leeftijd Adam 930 jaar (Gn5:5). Als de naam Adam in de vergetelheid raakte, stond er een ander persoon op als oudvader.
Ik zie dat toch een beetje anders denk ik mbt de verbanning uit het paradijs vanwege de idee dat dat gebeurde om te voorkomen dat men het eeuwige leven zou erven wanneer men daar ook nog van zou eten. Naar mijn idee draagt de symboliek van de boom van kennis van goed en kwaad (positief en negatief) ook de boom des levens in zich. Dat kan ook niet anders gezien de dualiteit waar we in leven. Daar waar de dood is bestaat te gelijkertijd het leven en omgekeerd. In hun tegendeel zijn ze voor altijd aan elkaar verbonden.

Overal waar wij op de wereld kijken kunnen we dat ook waarnemen in allerelei verschillende vormen. Ons lichaam dat voor de dood staat wordt tot leven gewekt door geest, en geest staat voor eeuwig leven. Onze ademhaling:uitademing staat voor dood en de inademing voor leven. De lente voor geboorte, de zomer voor volwassenheid, de herfst voor ouderdom en de winter door dood. Elke winter wordt weer opgevolgd door geboorte , waarmee we in de natuur kunnen zien dat de dood niet werkelijk is maar slechts een idee.

Om nu een lang verhaal kort te maken en/of met andere woorden de toegang tot de boom des levens is ons niet ontnomen maar die ontneming is slechts een idee bedacht door de mens die nog niet verder kon kijken dan de neus lang was.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 16:27   #24
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Ok dat is duidelijk.
Vermoedelijk is het ook nodig dat we dat primaire (primitief klinkt als iets dat eigenlijk verouderd is?) brein instant houden.
Wat verouderd is of op zijn minst aan het verouderen is, tenminste dat is de hoop, is het gegeven dat het primitieve brein op onbewust niveau de dienst uitmaakt cq ons leven regeert, waardoor wij de meest vreselijke uitwassen te zien krijgen op ons netvlies. Dat is m.i. dan ook de reden dat het uitermate belangrijk is ons bewust te worden vanuit welke energie we handelen. We hebben daarvoor de tools dus we kunnen ze gebruiken.

We kunnen ons bv afvragen wordt mijn leven werkelijk bedreigt of denk ik dat alleen maar.
Dat kan zelfs in de meest extreme vorm van iemand die voor je staat met een mes en dreigt je de keel door te snijden. Maar daarvoor zal het moderne brein toch iets verder voor ontwaakt moeten zijn dat het nu bij de meeste mensen het geval is.

Iets wat al dood is kan niet sterven want het is al dood en iets dat leeft kan ook niet sterven tenzij dat wat leeft zich identificeert met dat wat dood is waardoor het lijkt dat dat wat dood is leeft waardoor de schijn ontstaat dat er een sterven mogelijk is.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 16:39   #25
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wat verouderd is of op zijn minst aan het verouderen is, tenminste dat is de hoop, is het gegeven dat het primitieve brein op onbewust niveau de dienst uitmaakt cq ons leven regeert, waardoor wij de meest vreselijke uitwassen te zien krijgen op ons netvlies. Dat is m.i. dan ook de reden dat het uitermate belangrijk is ons bewust te worden vanuit welke energie we handelen. We hebben daarvoor de tools dus we kunnen ze gebruiken.

We kunnen ons bv afvragen wordt mijn leven werkelijk bedreigt of denk ik dat alleen maar.
Dat kan zelfs in de meest extreme vorm van iemand die voor je staat met een mes en dreigt je de keel door te snijden. Maar daarvoor zal het moderne brein toch iets verder voor ontwaakt moeten zijn dat het nu bij de meeste mensen het geval is.

Iets wat al dood is kan niet sterven want het is al dood en iets dat leeft kan ook niet sterven tenzij dat wat leeft zich identificeert met dat wat dood is waardoor het lijkt dat dat wat dood is leeft waardoor de schijn ontstaat dat er een sterven mogelijk is.
Maar verder gaat het wel goed met je ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 17:03   #26
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wat verouderd is of op zijn minst aan het verouderen is, tenminste dat is de hoop, is het gegeven dat het primitieve brein op onbewust niveau de dienst uitmaakt cq ons leven regeert, waardoor wij de meest vreselijke uitwassen te zien krijgen op ons netvlies. Dat is m.i. dan ook de reden dat het uitermate belangrijk is ons bewust te worden vanuit welke energie we handelen. We hebben daarvoor de tools dus we kunnen ze gebruiken.

We kunnen ons bv afvragen wordt mijn leven werkelijk bedreigt of denk ik dat alleen maar.
Dat kan zelfs in de meest extreme vorm van iemand die voor je staat met een mes en dreigt je de keel door te snijden. Maar daarvoor zal het moderne brein toch iets verder voor ontwaakt moeten zijn dat het nu bij de meeste mensen het geval is.

Iets wat al dood is kan niet sterven want het is al dood en iets dat leeft kan ook niet sterven tenzij dat wat leeft zich identificeert met dat wat dood is waardoor het lijkt dat dat wat dood is leeft waardoor de schijn ontstaat dat er een sterven mogelijk is.
Eens kijken of dit overeenkomt met wat je bedoelt?
Wat ik ervaar als levend is dus ook dood en wat ik als dood ervaar is levend, dus iets wat levend is, is niet levend en kan ook niet dood gaan en iets wat dood is, is niet dood en kan niet levend worden.
Wat is, dat is, er is geen dood of in het andere geval er is geen leven. De geest (?) ziet het allemaal verdraaid.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 17:15   #27
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik zie dat toch een beetje anders denk ik mbt de verbanning uit het paradijs vanwege de idee dat dat gebeurde om te voorkomen dat men het eeuwige leven zou erven wanneer men daar ook nog van zou eten. Naar mijn idee draagt de symboliek van de boom van kennis van goed en kwaad (positief en negatief) ook de boom des levens in zich. Dat kan ook niet anders gezien de dualiteit waar we in leven. Daar waar de dood is bestaat te gelijkertijd het leven en omgekeerd. In hun tegendeel zijn ze voor altijd aan elkaar verbonden.

Overal waar wij op de wereld kijken kunnen we dat ook waarnemen in allerelei verschillende vormen. Ons lichaam dat voor de dood staat wordt tot leven gewekt door geest, en geest staat voor eeuwig leven. Onze ademhaling:uitademing staat voor dood en de inademing voor leven. De lente voor geboorte, de zomer voor volwassenheid, de herfst voor ouderdom en de winter door dood. Elke winter wordt weer opgevolgd door geboorte , waarmee we in de natuur kunnen zien dat de dood niet werkelijk is maar slechts een idee.

Om nu een lang verhaal kort te maken en/of met andere woorden de toegang tot de boom des levens is ons niet ontnomen maar die ontneming is slechts een idee bedacht door de mens die nog niet verder kon kijken dan de neus lang was.
Ja, zo kun je het ook zien, en mooi bekeken van je. Je kunt die bijbel op zoveel niveaus interpreteren. Aan de ene kant vind ik dat erg interessant, aan de andere kant erg lastig. KiSs
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 17:25   #28
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Lia, wat leuk dat jij hiervan zoveel weet. Is dit vanuit 'hobbymatige interesse', of heb je een studie gedaan in die richting? Heb je evt. leestips, ik vind deze materie ook boeiend!

(Zomaar even nieuwsgierig! )
Ik ben erg geïnteresseerd in de bijbel. Puur als hobby heb ik daar voor mijzelf veel onderzoek naar gedaan. O.a. naar achtergronden, symboliek, etc. Voor mij komt er dan een heel ander verhaal tevoorschijn dan wat aan de oppervlakte naar boven komt. Wat je misschien interessant vindt, zijn de boeken van Slavenburg.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 17:57   #29
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Lia

Hoe zie jij de figuur Jezus en zijn daden? Persoonlijk ben ik in de rest van de bijbel maar matig geinteresseerd. Maar de persoon Jezus boeit mij wel.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2013, 19:28   #30
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ik ben erg geïnteresseerd in de bijbel. Puur als hobby heb ik daar voor mijzelf veel onderzoek naar gedaan. O.a. naar achtergronden, symboliek, etc. Voor mij komt er dan een heel ander verhaal tevoorschijn dan wat aan de oppervlakte naar boven komt. Wat je misschien interessant vindt, zijn de boeken van Slavenburg.
Dank Lia. Van Slavenburg heb ik wel eens iets gelezen. Ik heb hier thuis nog staan 'Wie schreef de bijbel' van Karel van der Toorn. En van Bram Moerland heb ik e.e.a. gelezen. Vooral het boek 'Schatgraven in Thomas' vind ik heel mooi. Voor mij valt er nog genoeg te lezen!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.