Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 May 2016, 17:18   #21
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Scherp opgemerkt.

Het is dus een nieuw gedrag aanleren.
Het denken wordt getraind om nu en dan naar de achtergrond te schuiven, en vervolgens kan de persoon ontspannender deel nemen aan de sociale activiteiten.
Een goed advies voor pubers, en jongeren die leuk , onspannen, oppervlakkig, en een gelukkig leven na streven. Niets mis mee.
Werkelijk zelfonderzoek is weer wat anders.
Voor mij gaat het niet over afleren van oud gedrag.
Er is voor mij een verschil merkbaar tussen de dingen met aandacht doen of de dingen 'plichtmatig' doen omdat ze gedaan moeten worden.
Het maakt mij in het moment zelf bijvoorbeeld opgewekter.
Soms werkt het daarna nog een poosje door, maar blijvend is het niet.

Of dit wel of niet onder zelfonderzoek valt, vind ik niet zo heel belangrijk...
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 17:38   #22
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Even gekscherend maar toch serieus....waar staat bij jouw die automatische piloot? Op de koelkast?! Naast de centrale verwarmingsketel?
Is het een insteekkaart op je desktop?

Waar kan die piloot zich anders bevinden dan ergens in je systeem?!
Ergens binnen in jou is die piloot.

De aandacht bij de handeling houden is inderdaad ongelofelijk moeilijk!
Dat er meer gebeurt dan afstand nemen van de maalstroom is
Wacht, misschien verwar ik de begrippen concentratie en aandacht.

Aja, ik snap die gekscheringslag wel :)
Ik voel die piloot echt niet als van binnenuit.
Een voorbeeld, soms kan ik zo ergens in opgaan dat ik alles om mij heen vergeet en toch functioneer.
Dan vind ik mezelf bijvoorbeeld terug in het winkelcentrum en weet totaal niet waar ik mijn fiets geparkeerd heb...
Dan ben ik dus totaal onbewust van mijn handelen in de tijd ervoor, dan is er heel veel in mijn hoofd gepasseerd, en heeft iets (automatische piloot) ervoor gezorgd dat ik mij bevind op de plek waar ik ben...
Dit zijn wel schrikmomenten en ben ik boos op mezelf dat het me overkomt.
En echt Hab, ik heb totaal niet het idee dat ik er dan bij was, of deel uitmaakte van het gebeuren...
Beter krijg ik het niet uitgelegd...
Als het vanuit mijn systeem zou werken, dan zou ik het toch kunnen herinneren...
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 17:43   #23
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Hab, ik zie dat je op de vorige pagina in bericht 20 tekst heb toegevoegd.
Daar reageer ik later op...eerst eten...
Smakelijk!
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 17:44   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Er is inderdaad een verschil merkbaar in handelen met bewuste aandacht en handelen terwijl de aandacht elders is.
Antwoord op je vraag: op het moment dat de aandacht niet meer bij de handeling is, kan de werkzaamheid op de automatische piloot doorgaan, dat noem ik dan de roes.
Wat ik niet begrijp is dat jij dit verschuiving naar de innerlijke wereld noemt, ik zou het precies tegenovergesteld noemen.
De automatische piloot haalt mij weg bij mezelf, schakelt juist elke binnenwereld uit.

De oproep om de aandacht bij de handeling te houden is helder ?n ozo moeilijk.
Het maakt bij mij direct het begrip contemplatie wakker, bij werkzaamheden met volle aandacht gebeurt er meer dan alleen afstand nemen van de maalstromende gedachten.
In die toestand kom ik wanneer ik spelletjes op computer speel. Heel mijn verstand zit bij die spelletjes en corrumpeert zo de realiteit zoals die zich aan mij kenbaar maakt niet meer...

Het verschil blijkt hem erin te zitten, buiten het feit dat iedereen kan zien dat ik op computer speel, dat ik in een toestand kom van niet handelen, niet oordelen, niet piekeren, maar wel van direct zijn...

En daar ik heel graag spelletjes speel is het alles behalve moeilijk om in die toestand te komen...

Ik zou het ook noemen als een afglijden naar een innerlijke wereld en zeker geen uitschakeling ervan, want het is het doordrammende gemijmer en gepieker van ons verstand die de innerlijke wereld corrumpeert en uitschakelt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 17:55   #25
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Even gekscherend maar toch serieus....waar staat bij jouw die automatische piloot? Op de koelkast?! Naast de centrale verwarmingsketel?
Is het een insteekkaart op je desktop?

Waar kan die piloot zich anders bevinden dan ergens in je systeem?!
Ergens binnen in jou is die piloot.

De aandacht bij de handeling houden is inderdaad ongelofelijk moeilijk!
Dat er meer gebeurt dan afstand nemen van de maalstroom is ABSOLUUT WAAR! Het is een zeer ter zake observatie die uiterst waardevol is.
In deze constatering ligt de weg naar vrijheid besloten. Het is waar de wijzen telkens opnieuw de aandacht op vestigen.
Handeling met volledige toewijding is de sleutel tot zuivering van hart en geest.
Het geheim om handelingen op deze wijze uit te voeren is meditatie.
Meditatie versterkt op natuurlijke wijze eenpuntigheid die noodzakelijk is om handelingen met gerichte aandacht te verrichten. Naarmate vorderingen in meditatie geboekt worden zal het makkelijker worden om de aandacht bij de handeling te houden.

Het is niet eenvoudig om instructies hieromtrent op dit medium te delen.

Hab
Vroeger heb ik geprobeerd om te mediteren, maar het bleek al heel vlug dat ik daar totaal niet toe in staat was; het was onbegonnen werk voor mij om mijn verstand blijvend en gedwongen te richten op één bepaald punt...

Ok?, ik nam dan maar aan dat de hogere sferen voor mij verloren terrein was...

Maar via mijn computerspelletjes ben ik werkelijk gegleden in die toestanden die de meesten met veel moeite en met vallen en opstaan trachten te berijken door meditatie.

En het was werkelijk alsof een nieuwe wereld zich voor mij openbaarde...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 17:57   #26
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Wacht, misschien verwar ik de begrippen concentratie en aandacht.

Aja, ik snap die gekscheringslag wel :)
Ik voel die piloot echt niet als van binnenuit.
Een voorbeeld, soms kan ik zo ergens in opgaan dat ik alles om mij heen vergeet en toch functioneer.
Dan vind ik mezelf bijvoorbeeld terug in het winkelcentrum en weet totaal niet waar ik mijn fiets geparkeerd heb...
Dan ben ik dus totaal onbewust van mijn handelen in de tijd ervoor, dan is er heel veel in mijn hoofd gepasseerd, en heeft iets (automatische piloot) ervoor gezorgd dat ik mij bevind op de plek waar ik ben...
Dit zijn wel schrikmomenten en ben ik boos op mezelf dat het me overkomt.
En echt Hab, ik heb totaal niet het idee dat ik er dan bij was, of deel uitmaakte van het gebeuren...
Beter krijg ik het niet uitgelegd...
Als het vanuit mijn systeem zou werken, dan zou ik het toch kunnen herinneren...
No worries.....ik snap en weet tot in detail waar je het over hebt!
Mij overkomt het in de auto dat ik een route afleg en thuiskom en TOTAAL NIET WEET HOE IK DAAR GEKOMEN BEN.....!!

Aan de hand van dit mooie voorbeeld dat je geeft snap ik ook beter wat je bedoelde in de vorige post.
Dat je niet daar was waar de handeling plaats vond is evident. Dat je bijgevolg je fiets kwijt bent is ook duidelijk.

Maar dat je verdwenen zou zijn.......dat is niet waar.
Je was er wel maar niet op straat, op de fiets enz.

Waar was je dan wel?

Het is beter dat je het antwoord zelf geeft in plaats van dat ik dat doe.

Om tot begrip te komen over wie of wat we zijn is het handig te weten 'waar' we zijn. Aan de hand van de vaststelling waar we zijn wordt het steeds duidelijker wat of wie we zijn.

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 18:08   #27
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Vroeger heb ik geprobeerd om te mediteren, maar het bleek al heel vlug dat ik daar totaal niet toe in staat was;
....vlug....?!

Als je in staat bent de spelletjes met volle aandacht te spelen dan kun je ook een mantra in je hoofd volgen.
De vraag is in welke toestand je daadwerkelijk bent als je spelletjes speelt.
Met die vraag komen we ook bij de vraag wat het verschil zou kunnen zijn tussen vrijheid en gevangenschap.

Ik kan niet zo op afstand beoordelen wat jouw staat van geest is op het moment dat je spelletjes speelt.
Opnieuw moet ik vaststellen dat het uiterst lastig is om er op deze plek over te spreken en er duiding aan te geven.

Jouw bevindingen zijn in ieder geval zeer waardevol en geven richting aan de vragen omtrent ons zelf die we allemaal stellen.

Wie ben ik?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 18:31   #28
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
....vlug....?!

Als je in staat bent de spelletjes met volle aandacht te spelen dan kun je ook een mantra in je hoofd volgen.
De vraag is in welke toestand je daadwerkelijk bent als je spelletjes speelt.
Met die vraag komen we ook bij de vraag wat het verschil zou kunnen zijn tussen vrijheid en gevangenschap.

Ik kan niet zo op afstand beoordelen wat jouw staat van geest is op het moment dat je spelletjes speelt.
Opnieuw moet ik vaststellen dat het uiterst lastig is om er op deze plek over te spreken en er duiding aan te geven.

Jouw bevindingen zijn in ieder geval zeer waardevol en geven richting aan de vragen omtrent ons zelf die we allemaal stellen.

Wie ben ik?
Een mantra de hele tijd in je hoofd herhalen en je gedachten erop concentreren lijkt mij heel saai en frustrerend...
Die spelletjes spelen op de computer deed ik omdat ik er dol op was en het bijkomend neveneffect was heel welkom en wordt nu actief gebruikt...
Waar ben je op zo'n moment? Vraag is of 'ik' nog actief is...en of men het geheel niet in een ruimer perspectief moet zien...

Ik weet wel dat ik op die manier enorm veel doorzicht heb opgedaan in zowel algemene, als ook meer persoonlijke items...

Ergens op zulke momenten ben je je bewust van een ander niveau van zijn en gewoon het feit dat je uitleg bekomt en dat je inzicht wordt gegeven doet mij het geheel als heel levend en veranderlijk en zeker niet doods en onveranderlijk zien.

Ok?, ik zal dan misschien nog niet bij het absolute aangekomen zijn, maar deze innerlijke wereld die mijn eigen persoontje ver overstijgt, die innerlijke wereld zal ik niet samen met het badwater, als niet ter zake doende, wegsmijten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 18:58   #29
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Voor mij gaat het niet over afleren van oud gedrag..
Aanleren van nieuw gedrag houdt niet automatisch in dat oud gedrag afgeleerd moet worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Er is voor mij een verschil merkbaar tussen de dingen met aandacht doen of de dingen 'plichtmatig' doen omdat ze gedaan moeten worden.
Het maakt mij in het moment zelf bijvoorbeeld opgewekter.
Soms werkt het daarna nog een poosje door, maar blijvend is het niet..
Ik herken wat jij hier zegt, al zou ik eerder het woord automatisch gebruiken in plaats van plichtmatig. Bij mij is juist een soort weerstand om iets te doen. Eens de weerstand doorbroken ben ik weer alert, opgewekt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Of dit wel of niet onder zelfonderzoek valt, vind ik niet zo heel belangrijk...
Ik vind het belangrijk in de zin dat ik besef dat in de automatisme mijn weerstand naar het leven schuilt.
Of de definitie correct is of niet, boeit me net zo min..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2016, 19:07   #30
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht


Ik herken wat jij hier zegt, al zou ik eerder het woord automatisch gebruiken in plaats van plichtmatig
Als ik verder je uitleg naar Hab lees, dan heb ik het ook over het woord plichtmatig.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.