Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 November 2021, 18:54   #21
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zou het kunnen dat dat zogezegde zoeken naar waarheid een enorm scherm is dat ons weghoudt van het echte Leven???
Er is geen echt leven dat is juist resultaat van gedegen zelfonderzoek. We leven een vermeende werkelijkheid, alles wat zich daarbinnen voordoet is niet wat we zijn. Het is niet meer dan een uitnodiging daarnaar op zoek te gaan 'onderzoek het veranderlijke en kom uit bij wat dat niet is'.

Citaat:
Wat is de laatste en ultieme stapt naar de ontdekking van God??? Is dat niet 'de dood van God'???
God is niet meer dan een synoniem voor Bewustzijn en voor Waarheid.
Zijn deze dood? Welnee ze zijn de voorwaarde van je (vermeende) bestaan.

Citaat:
Waar God in eerste instantie gezien kan worden als een weg naar hoger... Blijkt God op het einde van de weg dikwijls meer een hinder dan een wegwijzer te zijn...
Wat een onzin allemaal weer.
Ik gevoel geen enkele behoefte tot marchanderen met Waarheid dus ik laat het hierbij.
 
Oud 28 November 2021, 18:57   #22
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Dus jij beweert nu met je forum geen belang te hebben.
Nou, in onderstaande van je op 7 oktober 2015 is er toch wel iemand die moe wordt...

En 'wie' wordt er moe?
Juist, het ego dat een intrinsieke opdracht meent te hebben wordt moe.

Jij bent helemaal geen instrument van 'Waarheid' dus, jij bent een instrument van ego.
Figuren, zoals ook jij, met onophoudelijk het zelfde loze geblaat dat telkens opnieuw weer moet worden ontzenuwd, gerectificeerd of tegengesproken zijn dodelijk vermoeiend wanneer telkens weer blijkt dat alle inspanningen daartoe volstrekt zinloos zijn geweest.

Ik heb eerder al een aanvang gemaakt al dat gedoe van je te verwijderen als niet relevant voor gedegen zelfonderzoek in plaats van op je reageren. Alle draadjes worden uiteindelijk opgeschoond tot slechts het relevante en dit hier is bij voorbaat ook al daartoe gediskwalificeerd.
 
Oud 28 November 2021, 19:21   #23
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Hij kan tegen zichzelf zeggen (naar eer en geweten om maar in de egoterminologie te blijven) er alles aan gedaan te hebben om het tij te keren.
Dat is in het kader van bewustwording gezegd. Bewustwording is een tweede streefdoel van dit forum waar het aansporen tot het doen van gedegen zelfonderzoek niet haalbaar is gebleken. De mensheid is echter ook niet bereid tot bewustwording, dat is proefondervindelijk simpel vast te stellen. Hetgeen ik uiteraard gedaan heb, mijn leven lang overigens, vandaar dat 'alles gedaan'.

Recentelijk is in een draadje van Mihaela aangaande Ouspensky's onderzoek duidelijk gemaakt dat bewustwording niet mogelijk is vanwege identificatie met het ego. Dat onderschrijft opnieuw weer mijn opvatting dat ego de weg ergens heen (zelfonderzoek en wat al niet meer) afschermt.
 
Oud 28 November 2021, 19:23   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is geen echt leven dat is juist resultaat van gedegen zelfonderzoek. We leven een vermeende werkelijkheid, alles wat zich daarbinnen voordoet is niet wat we zijn. Het is niet meer dan een uitnodiging daarnaar op zoek te gaan 'onderzoek het veranderlijke en kom uit bij wat dat niet is'.

God is niet meer dan een synoniem voor Bewustzijn en voor Waarheid.
Zijn deze dood? Welnee ze zijn de voorwaarde van je (vermeende) bestaan.

Wat een onzin allemaal weer.
Ik gevoel geen enkele behoefte tot marchanderen met Waarheid dus ik laat het hierbij.
Waarheid is, waarheid is niet... alles is, alles is niet... Het is voorbij gaan aan al dat wellens nietens, vermeend, niet vermeend, onveranderlijk, niet onveranderlijk...
Wat is, is... punt; maar, zoals wij nu bezig zijn (en ik spreek hier niet persoonlijk) komen wij er niet bij...
Dus moeten we dieper en anders graven...
marie is offline  
Oud 28 November 2021, 19:25   #25
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarheid is, waarheid is niet... alles is, alles is niet... Het is voorbij gaan aan al dat wellens nietens, vermeend, niet vermeend, onveranderlijk, niet onveranderlijk...
Wat is, is... punt; maar, zoals wij nu bezig zijn (en ik spreek hier niet persoonlijk) komen wij er niet bij...
Dus moeten we dieper en anders graven...
Zolang het maar niet een verder voortborduren is op bestaande gedachten.
 
Oud 28 November 2021, 19:59   #26
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zolang het maar niet een verder voortborduren is op bestaande gedachten.

Juist daar waar ik zeg dat God dood is heeft dat niets te maken met wel of niet God, maar juist met het voorbij gaan aan het bestaande godsbeeld dat men ons heeft willen opdringen...
Bestaande gedachten vervagen, vervliegen en wat overblijft is steeds meer en meer wat is...
marie is offline  
Oud 28 November 2021, 20:01   #27
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zonder dualiteit tussen kenner en gekende zou je bewusteloos zijn....
bewustzijn deelt op, in de eerste plaats in een kenner en in dat wat gekend wordt. Het doet zich voor, bewustzijn doet zich voor, maar ondertussen blijft kenner en gekende in Werkelijkheid onopgedeeld, niet-twee. Dat bewustzijn legt gewoon een laag op de Werkelijkheid. Deze laag voor de werkelijkheid houden, met name geloven dat kenner en gekende werkeljk twee zijn, is wat ook nog onderzocht kan worden op Waarheid.

Tot zolang blijft het geloof in de dualiteit tussen de kenner en het gekende (en tussen de pot en de ketel) in stand, wat bij 99 procent van de zoekers in stand blijft.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 28 November 2021, 20:12   #28
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
bewustzijn deelt op, in de eerste plaats in een kenner en in dat wat gekend wordt. Het doet zich voor, bewustzijn doet zich voor, maar ondertussen blijft kenner en gekende in Werkelijkheid onopgedeeld, niet-twee. Dat bewustzijn legt gewoon een laag op de Werkelijkheid. Deze laag voor de werkelijkheid houden, met name geloven dat kenner en gekende werkeljk twee zijn, is wat ook nog onderzocht kan worden op Waarheid.

Tot zolang blijft het geloof in de dualiteit tussen de kenner en het gekende (en tussen de pot en de ketel) in stand, wat bij 99 procent van de zoekers in stand blijft.
Dualiteit is niks anders dan een gecreëerde omstandigheid om te kunnen ervaren. Zonder dualiteit geen ervaren. Echter het is niet Bewustzijn dat dat doet omdat bewustzijn zelf de ingrond er van is. Uitzoeken wat dat wel doet heeft weinig zin, meer dan dit hoef je simpelweg niet te weten. Iets voor werkelijk houden, dan wel geloven, kan opgelost worden met gedachten onderzoek. Of iets waar is staat ook volledig vrij (los) van wat Waarheid is.
 
Oud 28 November 2021, 20:19   #29
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
bewustzijn deelt op, in de eerste plaats in een kenner en in dat wat gekend wordt. Het doet zich voor, bewustzijn doet zich voor, maar ondertussen blijft kenner en gekende in Werkelijkheid onopgedeeld, niet-twee. Dat bewustzijn legt gewoon een laag op de Werkelijkheid. Deze laag voor de werkelijkheid houden, met name geloven dat kenner en gekende werkeljk twee zijn, is wat ook nog onderzocht kan worden op Waarheid.

Tot zolang blijft het geloof in de dualiteit tussen de kenner en het gekende (en tussen de pot en de ketel) in stand, wat bij 99 procent van de zoekers in stand blijft.

Bewustzijn doet zich niet voor, bewustzijn is de relatie tussen de kenner en het gekende. Zonder bewustzijn kunnen kenner en gekende geen relatie onderhouden. (Dan ben je dus bewusteloos) Kennelijk begrijp je dat niet. Hetgeen betekent dat je het 'kennen' niet kent. Hetgeen betekent dat je als verschijnsel een verhouding met de wereld hebt. En dat doet jou dan weer zaken beweren als dat bewustzijn opdeelt. In dat onbegrip begrijp je dan ook niet het geheel. Kenner en gekende zijn noodzakelijk opgedeeld, niet bewustzijn.

Maar dat had je al vast kunnen stellen als je gewoon om je heen kijkt: alle verschijnselen zijn opgedeeld. En binnen de verschijnselen welke we mensen noemen zijn de 'kenners' ook opgedeeld. Dankzij dat opdelen kunnen we ons als afgescheiden entiteiten ervaren. Dankzij dat opdelen ontstaan jij en ik, waarbij 'jij' zowel kenner bent als het gekende. En 'ik' ook uiteraard. Het is de wijze waarop niet-twee het spel van wel-twee speelt.

Want bewustzijn deelt zich in Werkelijkheid helemaal niet op. Het bezit die mogelijkheid niet eens...... Je leeft nog achter de sluiers van illusie, (de ik-wereld verhouding) anders zou je zulke merkwaardige zaken niet beweren.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 28 November 2021, 20:20   #30
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Juist daar waar ik zeg dat God dood is heeft dat niets te maken met wel of niet God, maar juist met het voorbij gaan aan het bestaande godsbeeld dat men ons heeft willen opdringen...
Bestaande gedachten vervagen, vervliegen en wat overblijft is steeds meer en meer wat is...
Gedachten die je zijn opgedrongen door ouders kerk of staat maken deel uit van waarheidvinding ingevolge het gedachtenonderzoek. Dat resulteert niet steeds meer en meer in wat is.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.