Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 June 2013, 17:43   #21
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Je bent helemaal niet gek, en het is geenszins mijn bedoeling je aan het twijfelen te brengen.
Oh maar gek zijn (in mijn eigen of andermans ogen) stoort me niet (meer). Er zijn gekker dingen dan dat WiNk
En doen twijfelen mag ook; twijfel kan me immers alleen maar naar wijsheid/weten leiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Misschien moet je onderscheid maken tussen persoon Jezus, die (mogelijk) op aarde leefde en christusbewustzijn.
Van de persoon Jezus kun je zeggen, dat je er zelf een persoonlijk beeld/verschijning van hebt. Zo verschijnt Jezus op oude schilderijen vaak in iets andere gedaante. Christus is er als bewust-Zijn altijd geweest, en die Aanwezigheid kun je helder ervaren.
Dat onderscheid was er voor mij eigenlijk al "van in den beginne". Maar omdat het ouderlijk huis VOL hing met "Jezus(sen) aan het kruis" (héél levensecht uitgevoerd!) en we dagelijks werden "gevoed" met interpretaties van allerhande bijbelverhalen, raakte ik serieus in de war. Immers de visies van de wereld rondom mij, "klopten" niet met wat ik binnenin leek te weten. Ik heb me weliswaar bijna mijn hele leven aangepast (uit angst om fout/slecht te zijn) maar kreeg direct terug toegang tot dat weten toen ik bereid was bepaalde zaken als "(bij)geloof" weg te zetten...

PS 1 : Mijn doopnaam is Marie-Christine (van Maria en Christus) al word ik zelden tot nooit zo genoemd. Zouden mijn ouders vermoed hebben dat ik iets "heb" met deze bijbelse figuren?

PS 2 : Ik vind dat je de dingen heel helder kunt verwoorden Lia.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 17:52   #22
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht
Mooie beeldspraak, Jezus als broer. Dat betekent dat je Jezus als mens ziet?
Ja, maar niet als een alledaags type. Ik zie hem als iemand die wist hoe je toegang krijgt tot (de eigen) goddelijkheid.
Het gegeven dat de figuur Jezus ook boos kon worden (t.o.v. de schriftgeleerden/farizee?rs) en zich wanhopig kon voelen ("mijn God, mijn God, waarom heb je mij verlaten?") heeft me op de één of andere manier altijd gesterkt en "getroost"...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 17:59   #23
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Oh maar gek zijn (in mijn eigen of andermans ogen) stoort me niet (meer). Er zijn gekker dingen dan dat WiNk
En doen twijfelen mag ook; twijfel kan me immers alleen maar naar wijsheid/weten leiden.



Dat onderscheid was er voor mij eigenlijk al "van in den beginne". Maar omdat het ouderlijk huis VOL hing met "Jezus(sen) aan het kruis" (héél levensecht uitgevoerd!) en we dagelijks werden "gevoed" met interpretaties van allerhande bijbelverhalen, raakte ik serieus in de war. Immers de visies van de wereld rondom mij, "klopten" niet met wat ik binnenin leek te weten. Ik heb me weliswaar bijna mijn hele leven aangepast (uit angst om fout/slecht te zijn) maar kreeg direct terug toegang tot dat weten toen ik bereid was bepaalde zaken als "(bij)geloof" weg te zetten...

PS 1 : Mijn doopnaam is Marie-Christine (van Maria en Christus) al word ik zelden tot nooit zo genoemd. Zouden mijn ouders vermoed hebben dat ik iets "heb" met deze bijbelse figuren?

PS 2 : Ik vind dat je de dingen heel helder kunt verwoorden Lia.
Mijn ouders hadden het huis ook zo vol staan met heiligen beelden, ze waren zo gelovig. Wat betreft mijn naam, vroeger ging ik op alle fora met Lia en daar grapte eens iemand mee en noemde me Elia en ik geraakte in de war. Dat was een woelige fase in mijn leven zodanig dat ik hulp zocht bij een priester, hij zei me toen dat Elia een moeder had die Anna noemde en een vader die Jozef noemde en dat is nu net hoe mijn ouders zich noemden (inmiddels overleden) Anna en Jozef. Ik was gewoon in alle staten en ik heb daarna moeten leren dat iedereen een heel bijzonder mens is. Dat verheffen is een dwaling.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:01   #24
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht

Jezus was duidelijk een mens in al zijn facetten en hij wist dat te ontstijgen.
De goddelijkheid die hem soms wordt toegedicht bestaat niet, juist zijn menselijkheid maakt hem (niet Hem) zo goddelijk?.
Mijn onderzoek naar Jezus werd duidelijk, door wat hij betekende in mijn beleving,

belichaming van gods woord,

Verder was hem niets menselijks vreemd.

eindelijk snapte ik wat Jezus was.

Zoals velen spreken vanuit Bewustzijn met dien verschil ze de bekendheid niet hebben die Jezus is toe bedeeld door de decenniums heen.

Dit transformeerde naar:

Dat het mij als metafoor heeft laten zien, zo ook de bijbel vol metaforen beschreven staat.

Een ieder daaruit haalt, wat herkent wordt in eigen ervaringen.

Voor de één een waarheid op persoonlijk gebied, handelend naar gods woord zoals gedacht wordt te moeten leven om ergens te komen.
( vol van vernauwingen)

Voor de ander als zelf onderzoek de metaforen te ontrafelen, richting zelfkennis.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:23   #25
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Het spijt me Nadje, ik heb niks met idealen,

Bereidheid en beschikbaarheid is als, sterven voordat je dood gaat.

Een gebeuren, wat je niet kan afdwingen.
Waarom zou je dat spijten Moi? Tsja en sterven voor je dood gaat is mooi, maar ja, het leven gaat wel door ondertussen. Compleet met idealen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:28   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ja, maar niet als een alledaags type. Ik zie hem als iemand die wist hoe je toegang krijgt tot (de eigen) goddelijkheid.
Het gegeven dat de figuur Jezus ook boos kon worden (t.o.v. de schriftgeleerden/farizee?rs) en zich wanhopig kon voelen ("mijn God, mijn God, waarom heb je mij verlaten?") heeft me op de één of andere manier altijd gesterkt en "getroost"...
Ach, wat is alledaags? Ik begrijp wat je bedoelt. Ik voel dat ook. Zijn boosheid, zijn twijfel maakt hem tot mens in al zijn facetten. En als je doorziet dat hij mens was en zichzelf kon ontstijgen?nah ja, je ziet het of je ziet het niet.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:30   #27
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waarom zou je dat spijten Moi? Tsja en sterven voor je dood gaat is mooi, maar ja, het leven gaat wel door ondertussen. Compleet met idealen.
Good for you,
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:34   #28
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Good for you,
Zo is dat. Niks mis met idealen. Ik hecht niet (meer) aan de uitkomst namelijk.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:34   #29
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Dat was een woelige fase in mijn leven

Gelukkig is die over nu,.....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 18:37   #30
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ja, maar niet als een alledaags type. Ik zie hem als iemand die wist hoe je toegang krijgt tot (de eigen) goddelijkheid.
Het gegeven dat de figuur Jezus ook boos kon worden (t.o.v. de schriftgeleerden/farizee?rs) en zich wanhopig kon voelen ("mijn God, mijn God, waarom heb je mij verlaten?") heeft me op de één of andere manier altijd gesterkt en "getroost"...
Grappig, dat hoor je wel meer, met name dat mensen dat laatste citaat aanspreekt. Ik heb altijd meer gehad met "Father forgive them, for they don't know what they're doing". En ja, dan specifiek in het Engels. Vraag me niet waarom.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.