Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 July 2013, 12:15   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
geen constante
geen centrum
geen gemis

NIKS!

en hoe maf/tegenstrijdig: dit een soort van geruststelling c.q. eye-opener (misschien) voor dit moment, hoewel het voorbeeld al vele malen gelezen is.
De woorden van Alexander, hier eerder gequote, bevat niet jouw interpretatie dat er Niets overblijft, noch zie ik het bedoeld als een geruststelling maar eerder een aanmoediging te letten op het blijvende, het onveranderlijke.

Ik heb vaak hier gezegd dat gedegen onderzoek uitkomt bij het NIETS, een leegte van waaruit alles opnieuw weer z'n invulling kan krijgen, een wedergeboorte als het ware. Er is bij gedegen zelfonderzoek wel degelijk een altijd aanwezige constante, het is juist de ontdekking die te zijn. Zelfonderzoek verliest alleen aan centrum maar niet als gemis.
Rennie is offline  
Oud 23 July 2013, 18:59   #22
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De woorden van Alexander, hier eerder gequote, bevat niet jouw interpretatie dat er Niets overblijft, noch zie ik het bedoeld als een geruststelling maar eerder een aanmoediging te letten op het blijvende, het onveranderlijke.
het is geen interpretatie.
het is zoals ik het ervaar.
ik begrijp intussen ook dat alexander het bedoelt om te letten op het blijvende/onveranderlijke.
ik probeerde deze keer dicht bij 'mijn' eigen stukje te blijven.
en niet bij de (gerustellende) contstatering te stoppen, 'Ja! Zó zit dat.' (volgens AS # bericht 1)

maar ik heb totaal geen zin in wel/niet.
je kan het hier gewoon nalezen.
glans is offline  
Oud 23 July 2013, 21:47   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
zo zit het helemaal niet volgens mij.
als ALLES verdwijnt en er NIETS overblijft, waar kan je dan naar kijken, dan is er NIETS om naar te kijken LEEG(te)...
Ik reageerde omdat ik je behulpzaam wilde zijn de woorden van Alexander te begrijpen want het was zijn tekst die je quote. Maar om kort te gaan, dit wat je hierboven schrijft dat zegt Alexander niet, hetgeen de conclusie rechtvaardigt dat dit een eigen interpretatie is en naar mijn bevindingen niet, zelfs met heel veel fantasie niet, uit zijn woorden af te leiden.
Rennie is offline  
Oud 23 July 2013, 22:27   #24
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

inderdaad, ik zeg compleet iets anders dan AS.
dat is precies het punt.
intussen snap ik wel hij bedoelt.
en loop ik complete onzin te raaskallen.
dat jij 'mijn' link (reden/aanleiding) van bericht 7 niet ziet dat snap ik.

je behulpzaamheid heb ik gezien, waarvoor dank!
glans is offline  
Oud 8 October 2013, 08:37   #25
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Alexander quotes

Alexander: Nou kijk lieve mensen, luister nou eens even heel erg goed naar mij. Al is het maar voor één keer hé. Ik heb dat al eens eerder gezegd, maar ik ga het nog eens herhalen. De woorden van leermeesters moet je niet nemen alsof het voor jou geldt. Waarom niet? Bijvoorbeeld een Krishnamurti, die zegt: er is absoluut niets voor nodig, géén disciplines, choiceless being aware, you could see it now! Dat komt omdat híj het ziet.

Rajneesh bijvoorbeeld, die zegt de prachtigste dingen; dat is niet te geloven gewoon: 'just be with existence'. Ja, dat is híj. Maar hij is aan het eindstation, daar geldt dat... daar geldt dat. Dus die woorden zijn bedoeld om jou te inspireren. De woorden van goeroes, leermeesters en dat soort figuren, die zijn bedoeld om jou te inspireren. Omdat ze appeleren aan wat in jouw wezen laten potentieel aanwezig is. Maar, de weg moet nog afgelegd worden. Er moet nog wat gedaan worden. Maar je kunt niet daarmee de woorden úit de mond van een Nisargadatta of een Ramana Maharshi of een Krishnamurti of een Bhagwan, kun je niet halen en denken dat dat dan voor jóu geldt.

~ Alexander Smit ~

Bijeenkomst, eind jaren '80
Rob is offline  
Oud 11 January 2014, 07:55   #26
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Het kennen van een wereld

bewijst alleen het bestaan van het kennen

- niet van een wereld -
Rob is offline  
Oud 11 January 2014, 13:49   #27
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Alexander: Nou kijk lieve mensen, luister nou eens even heel erg goed naar mij. Al is het maar voor één keer hé. Ik heb dat al eens eerder gezegd, maar ik ga het nog eens herhalen. De woorden van leermeesters moet je niet nemen alsof het voor jou geldt. Waarom niet? Bijvoorbeeld een Krishnamurti, die zegt: er is absoluut niets voor nodig, géén disciplines, choiceless being aware, you could see it now! Dat komt omdat híj het ziet.

Rajneesh bijvoorbeeld, die zegt de prachtigste dingen; dat is niet te geloven gewoon: 'just be with existence'. Ja, dat is híj. Maar hij is aan het eindstation, daar geldt dat... daar geldt dat. Dus die woorden zijn bedoeld om jou te inspireren. De woorden van goeroes, leermeesters en dat soort figuren, die zijn bedoeld om jou te inspireren. Omdat ze appeleren aan wat in jouw wezen laten potentieel aanwezig is. Maar, de weg moet nog afgelegd worden. Er moet nog wat gedaan worden. Maar je kunt niet daarmee de woorden úit de mond van een Nisargadatta of een Ramana Maharshi of een Krishnamurti of een Bhagwan, kun je niet halen en denken dat dat dan voor jóu geldt.

~ Alexander Smit ~

Bijeenkomst, eind jaren '80

Rob, spijker op de kop!!

Ik wil daar nog iets aan toevoegen.
De ware Meesters transcenderen de toestand van waaruit zij zelf spreken en geven een universeel beeld van de werkelijkheid.
Mannen als Osho en Krishnamurti hebben wel iets te vertellen maar het is niet voor een groot publiek geschikt.
Ook ontbrak het hen aan systematiek in het onderricht dat zij ten beste gaven.

De grote religieuse of philosofische systemen zijn met name daarom zo belangrijk, omdat zij de massa aanspreken op een manier die het mogelijk maakt daar in brede zin iets van op te steken.
De Christelijke traditie kent zelfs een systeem dat door middel van gelaagdheid een opening biedt naar verschillende ontwikkelingsniveau's.

Advaita Vedanta is zeker niet het meest toegankelijke systeem en al helemaal niet voor westerlingen.
Het is wel een systeem dat houvast biedt ongeacht het ontwikkelingsniveau van de aspirant.
Met een beetje moeite kun je daar al snel mee aan de slag.

Inspiratie is absoluut een factor in het geheel.
Daar spelen de beroemde jongens zeker een rol.
Het blijft echter lastig om met hun aanwijzingen het werk op te pakken en aan de slag te gaan, hetgeen jij hierboven al krachtig hebt beargumenteerd.

Hab
habbuthabnot is offline  
Oud 19 January 2014, 21:32   #28
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Mannen als Osho en Krishnamurti hebben wel iets te vertellen maar het is niet voor een groot publiek geschikt.
Ook ontbrak het hen aan systematiek in het onderricht dat zij ten beste gaven.
Het ontbrak Osho o.a. niet alleen aan systematiek, maar ook aan 'gezond'verstand. Hij heeft met z'n paranoïa uiteindelijk ook zijn eigen ondergang bewerkstelligd.....
Sterre is offline  
Oud 19 January 2014, 21:44   #29
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Het ontbrak Osho o.a. niet alleen aan systematiek, maar ook aan 'gezond'verstand. Hij heeft met z'n paranoïa uiteindelijk ook zijn eigen ondergang bewerkstelligd.....
Vertel eens, Sterre? Ik ben niet zo bekend met Osho en zijn ideeen, verstand en paranoia. Maar wel nieuwsgierig hoe e.e.a. in zijn werk is gegaan.
Freerider is offline  
Oud 19 January 2014, 22:14   #30
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Vertel eens, Sterre? Ik ben niet zo bekend met Osho en zijn ideeen, verstand en paranoia. Maar wel nieuwsgierig hoe e.e.a. in zijn werk is gegaan.
Niet dat het waarheid hoeft te zijn, maar de andere kant van het verhaal:
http://www.skepsis.nl/bhagwan.html
Sterre is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana quotes Rob Ramana 38 4 November 2013 11:14
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Alexander Smit Renoir Alexander Smit 54 29 April 2013 18:40
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.