Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 October 2011, 12:15   #21
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
is niet(s) MOGEN voelen onze oorspronkelijke natuur???
Wie heeft het over mogen? Ik heb het over een gevolg zijn van....
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:18   #22
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Dan heb ik je verkeerd begrepen Naadje.
Is niet(s) voelen een gevolg van realiseren van onze oorspronkelijke natuur?
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:18   #23
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Het is de verstandelijke shit die bij emoties direct in de ivoren toren van "realisatie" gaat zitten om het leven te vermijden. En de leerling verbiedt een emotie aan te gaan. Dat is mijn persoonlijke ervaring van vele jaren..
Wanneer alles werkelijk doorleefd is (emoties) wordt er niets verboden maar doet 't zich weinig meer voor omdat het doorleefd en doorzien is.
Verbieden is onderdrukken.
Wel zou 't kunnen dat ik/jij iemand die daar is (aangekomen) zich zo uit in die dingen en ik/jij meent dat 't DUS zo moet.

Het is enkel een kwestie van het doorzien van de mind.
Emoties immers komen uit de mind.

-> en de mind is mad <-

Het Denken dus...

Maar door alles te laten zijn zoals 't is stopt 't vechten, komt er rust en kan gekeken/gevoeld worden wat er scheelt.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:25   #24
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
En idd dankzij o.a. Adyashanti ben ik op het juiste spoor gekomen. Helemaal niet moeilijk te begrijpen, want hier spreekt OOK het hart...
Adyashanti wordt b.v. door Tony Parsons 'n dualistisch leraar genoemd en dat zie ik ook.
Ik kan het dualistische duidelijk zien in Adyashanti en toch zie ik in Adyashanti Tony's boodschap terug. (en b.v. ook nog Steven Norquist)

Ra, ra hoe kan dat?

note: alle verlichten verklaren elkaar als fake.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:27   #25
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Dan heb ik je verkeerd begrepen Naadje.
Is niet(s) voelen een gevolg van realiseren van onze oorspronkelijke natuur?
Het voorkomen van voelen in de vorm van gewaarwordingen, zal zich blijven voordoen. Het voordoen van emoties echter, zoals daar zijn woede, pijn, verdriet etc. behoren m.i. tot het domein van de persoonlijkheid, en niet tot je oorspronkelijke natuur. Waarbij emoties, zo lang ze er zijn, niet afgewezen dienen te worden, integendeel, maar op een bepaald moment (althans in mijn ervaring), komen ze op en verdampen ze vrijwel meteen weer, om steeds minder (frequent) voor te komen, en ik kan me zo voorstellen dat ze op enig moment volledig verdampt zullen zijn. Zoiets?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:42   #26
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Het voorkomen van voelen in de vorm van gewaarwordingen, zal zich blijven voordoen. Het voordoen van emoties echter, zoals daar zijn woede, pijn, verdriet etc. behoren m.i. tot het domein van de persoonlijkheid, en niet tot je oorspronkelijke natuur. Waarbij emoties, zo lang ze er zijn, niet afgewezen dienen te worden, integendeel, maar op een bepaald moment (althans in mijn ervaring), komen ze op en verdampen ze vrijwel meteen weer, om steeds minder (frequent) voor te komen, en ik kan me zo voorstellen dat ze op enig moment volledig verdampt zullen zijn. Zoiets?
Het zou kunnen Naadje, dankjewel voor je antwoord.
Ik weet het niet.
We hadden het hier eerder ergens over, weet ik wel opeens.
Ik weet alleen dat boosheid, pijn, verdriet, angst, blijdschap (het zijn er zomaar opeens vijf :-) echt en heel oorspronkelijk kunnen zijn.
Gewoon authentiek menselijk zoals je ook wel eens ziet bij heel jonge kinderen van nul tot ongeveer twee/drie jaar, maar dan op een volwassen wijze. Misschien...zoiets...geen idee...veel voelen...weinig weten...
'k Ga nu lekker douchen...alles door het afvoerputje...wegspoelen...verdampen zie ik nog niet zo snel gebeuren...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:49   #27
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Het gaat er niet om of je iets wel of niet afwijst, maar dat er niets GEVOELD mag worden. Rationeel wel of niet afwijzen is nog altijd een denk-dingetje...
Er is m.i niets mis met het denken, we doen immers niets anders?
Maar me bewust zijn van dat denken en wat dat denken doet, daar gaat het volgens mij om.

Citaat:
Dit zou dus verstandelijke shit genoemd worden...
Let wel, niet door mij, maar in dat soort kringen.
Ook al was het door jou, dan zou je dat hebben genoemd vanuit je onschuld. Zo zie ik het. (als ik me van mijn eigen denken bewust ben)

Ze zouden in die kringen hun verstand wat meer mogen gebruiken
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:49   #28
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Adyashanti wordt b.v. door Tony Parsons 'n dualistisch leraar genoemd en dat zie ik ook.
Ik kan het dualistische duidelijk zien in Adyashanti en toch zie ik in Adyashanti Tony's boodschap terug. (en b.v. ook nog Steven Norquist)

Ra, ra hoe kan dat?
Al die gerealiseerde grappenmakers vertellen het zelfde verhaal.
De één verpakt het in een blauw papiertje met een rode strik
en de ander in rood papiertje met een blauwe strik.
Eenmaal uitgepakt, is het het zelfde kado.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 12:55   #29
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik vind zo mooi dat hij niemand met nondualistische theorie om de oren slaat, maar heel erg vanuit "zichzelf" praat.
Dat probeer ik ook altijd te doen. Ik vind het ook heel prettig als ik dat bij een ander zie. Hierdoor leer je jezelf beter kennen en accepteren en dat betekent voor mij ook dat je daardoor de ander ook beter leert kennen en leert te accepteren zonder daarover te oordelen.

Citaat:
De woorden komen bij mij echt binnen, op zo'n manier dat ik er stil van word.
Ja mooi he?

Citaat:
Hij schrijft ook verhalen en één van de mooiste verhalen vind ik dat van "de roodborstjes en het mysterie van het everzwijn" . Het past precies bij wat hij hier zegt, bij lijden past barmhartigheid (http://www.brammoerland.com/verhalen/roodborstjes.html)

Als je het leuk vindt om meer van hem te lezen, een van zijn boeken "schatgraven in thomas" staat ook voor een heel groot deel online
http://www.brammoerland.com/thomasev...elichting.html
Alle logions van het Thomas Evangelie staan erin, met Bram zijn uitleg.
Ik ga dat eens even bekijken. Ga vanmiddag toch even naar de stad, naar de boekenwinkel.
Bedankt voor de tips!
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 13:02   #30
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
ik denk bijv. ook aan Byron Katie, die dan zullen zeggen: Je vindt dus dat het anders zou moeten zijn..." terwijl iemand ligt te kreperen van de pijn.
Nu is het vanuit het Absolute standpunt idd altijd zo dat de dingen zijn zoals ze zijn.
Dat is rationeel gezien helemaal juist.
Maar wat ik miste was de aanwezigheid van HART.
Ik zie dit soort opvattingen als een identificatie met het Absolute en vooral als een verwisseling van niveaus.
Want het dagelijkse leven met verdriet en pijn is OOK het Absolute..
Ja precies.
Ik vind dat ik ook idd moet oppassen met de interpretatie van bep. dingen. Ook met die van Byron K.
Het is idd zo als het is, dit inzicht maakt in feite een eind aan het lijden. Het doet het ego terugtreden. Hierdoor is er ook ruimte om het hart te laten spreken.
Byron K. laat ook zien dat dat inzicht niet betekent dat je dan niets meer hoeft te doen.
Als vanzelf treed dan die barmhartigheid op, misschien omdat er geen eigenbelang is en geen angst om dat te doen wat je hart ingeeft?

Ik typte net " BRAMHARTIGHEID"
grappig..WiNk
Lyme is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.