Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 September 2012, 11:34   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
dankje voor je antwoord Renoir :)

Ik heb nog wat boekenbonnen liggen en misschien ga ik maar eens van 'mijn' geloof afvallen om GEEN boeken aangaande deze onderwerpen te lezen.
Ik weet niet of ze in herdruk zijn verschenen, die boeken van mij zijn van rond 1980.

Ik heb een ander draadje gemaakt om wat stukjes uit 'Gezaaid in goede aarde' te plaatsen, maar wat ik plaats zijn alleen maar de stukjes die mij aanspreken en misschien heb jij weer andere. Hierboven, na de eerste die ik elders vandaan heb, heb ik ook eigenlijk alleen maar wat stukjes geplaatst die mijn mening rond realisatie bevestigen, ze zijn gekleurd.

Ik heb zo'n jaar of vier geleden met Nathan veel over Jezus gediscussieerd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 11:44   #22
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Je?
Nee, je eigen gedachten.
Ik zie toch dat je nooit op enige inhoud reageert lieverd, echter de foutjes ontgaan je niet. Tja en daar ontstaan wat gedachten over, zoals dat je een selectief kritische lezer bent.

Je hoofd lijkt dát uit te filteren wat je niet wilt zien. En zo dat geen herkenning bij je vindt en onveranderlijk blijft komen (bij mij) bij het zien er van zulke gedachten op.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 12:08   #23
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

O.K.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 22:46   #24
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Rob, ik begrijp dat bij de eerste lezing van Osho er een wereld (van herkenning?) voor je open ging.
Mag ik vragen hoe je nu deze stukken van Osho leest?

Eerder in een gesprekje wat we ergens op dit forum hadden, weet ik nog dat je Osho noemde naar mij toe.
Zelf heb ik nooit eerder iets van hem gelezen.
Intussen (na de eerste mooie herkenningen) heb ik ook wel wat kanttekeningen bij hetgeen hij zegt in deze quotes.
(hahaha...dat is natuurlijk net zoiets als een bijbel met kanttekeningen)

Ik wil dit eerst voor mezelf nog rustig bekijken en e.e.a. in het N.T. nalezen voordat ik ga stoeien over iets wat nu voor mij nog voorzichtige en twijfelachtige veronderstellingen zijn...

Maar ik ben wel benieuwd/oprecht belangstellend hoe jij nu intussen ouder (en misschien ook wel wat wijzer) de berichten van Osho in dit topic leest.

Anders geformuleerd:
Wat doen deze woorden nu met je?
Het grote verschil zit voor mij in de benadering van de materie. In de kerkelijke traditie (om het kort te zeggen) had ik de indruk dat men mij met geweld iets door de strot probeerde te duwen. Wat Osho deed (in mijn geval) is als een herbergier de deur open zetten, uitnodigend in de keuken binnen latend, waar de pannen op het vuur staan en aanmoedigen om de deksels van de pannen te lichten om zelf te gaan zien, ruiken en proeven wat er voor heerlijkheden te ontdekken zijn. Het gaat om de zelfde verhalen, de zelfde citaten, maar de benadering is volkomen tegenovergesteld en die van Osho past bij de kern van de inhoud van de verhalen: uitnodigend, zelf-onderzoekend, vrijheid scheppend, ruimte biedend. Dat is wat voor mij het evangelie als van nature uitademt. Wat de kerk doet is doctrine aanbieden, indoctrineren. Maar de boodschap is in wezen geen boodschap van doctrine, van leerstellingen. Het gaat niet om de letter, maar om de geest.

Is dat een beetje een antwoord op je vraag?

Ik kan me niet herinneren dat ik eerder Osho naar je heb genoemd, maar je zult vast gelijk hebben. Weet je de context nog?

Osho is voor mij belangrijk geweest, omdat hij op het juiste moment voorbij kwam. Verder is het net zo goed onbelangrijk, ik zou hem niet zomaar aanraden om in het wilde weg te gaan lezen. Belangrijker is misschien om voor ieder zelf te ontdekken waar het hart naar uit gaat, waar het werkelijke diepe verlangen om vraagt. En dan is het zaak om bereid te zijn alles wat we geleerd hebben, wat ons is meegegeven (als ballast), wat ons is opgedrongen, waar we houvast in proberen te vinden, te laten gaan. Vrijheid is wat we ten diepste verlangen en waar we tegelijkertijd het meest bang voor zijn.

Dat is wat Osho mij heeft laten zien.
En Jezus was een Osho in zijn tijd, en andersom.


Wijziging aangebracht door Rob op 27 September 2012 om 06:54.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 September 2012, 13:32   #25
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik weet niet of ze in herdruk zijn verschenen, die boeken van mij zijn van rond 1980.

Ik heb een ander draadje gemaakt om wat stukjes uit 'Gezaaid in goede aarde' te plaatsen, maar wat ik plaats zijn alleen maar de stukjes die mij aanspreken en misschien heb jij weer andere. Hierboven, na de eerste die ik elders vandaan heb, heb ik ook eigenlijk alleen maar wat stukjes geplaatst die mijn mening rond realisatie bevestigen, ze zijn gekleurd.

Ik heb zo'n jaar of vier geleden met Nathan veel over Jezus gediscussieerd.
Van een kleuring ben ik me goed bewust...
Dat wat (z)onder de kleuring is...mag er zijn :)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 September 2012, 13:38   #26
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

mooie bloem :)
(op je woorden wil ik later reageren...)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 September 2012, 17:43   #27
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En Jezus was een Osho in zijn tijd, en andersom.
Echt niet... Osho maakt van Jezus een figuur die hij zelf is, maar dat proces kun je niet zomaar omkeren. Hij maakt van Jezus, bijvoorbeeld, een feestvierder omdat hij (Osho) er zelf een is (was). Ik denk wel zeker te weten dat Jezus maatschappelijk veel meer ge?ngageerd was dan Osho en geen mensen om economische redenen buiten zijn poort hield.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 September 2012, 21:21   #28
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Is dat een beetje een antwoord op je vraag?
Een beetje.
Je vertelt meer dan ik eigenlijk vroeg :)

Ik vroeg me gewoon af of je na langere tijd deze woorden anders herleest dan toen je ze voor de eerste keer las.
Maar de beleving van een eerste keer, kan je misschien ook maar één keer hebben (alleen de eerste keer)?in die zin was het een beetje een onhandige vraag van mij.

Wat betreft indoctrineren, maakt dit me altijd wel heel voorzichtig/terughoudend in het lezen van andere benaderingen over deze materie.
Een andere reden voor deze zelfde terughoudendheid is dat ik toch ook wel graag zou willen durven vertrouwen op hetgeen ik vanuit mezelf weet.
Zonder 'bezoedeling' (kweet geen ander woord) van anderen.
Zonder veel moeite ga ik dan eigenlijk altijd met een grote boog om andere zienswijzen heen.
Om op een flinke afstand wel kennis te nemen van de bereidingswijze in de keuken en met kleine hapjes te proeven van andere kost als iedereen is vertrokken.

Wat je schrijft, het is inderdaad misschien belangrijker om los te komen/zijn van gedwongen (!) aangeleerde ballast, dan deze te vervangen door eventuele nieuwe andere ballast. Hoe enthousiast ik al lezend ook ben (geworden) bij de woorden van Osho en het niet als belastend ervaar op het moment van lezen zelf? is het daarna snel andere koek.
En dit terwijl ik toch wel meende los te zijn van hetgeen me onvrijwillig ingepompt is.
Alsof het zelfdenkend vermogen uitgeschakeld wordt en ik alleen nog maar ja en amen mag knikken?knap lullig.
Daar waar ik vanmorgen nog in een stroomversnelling zat en me moeiteloos liet meevoeren?voelt het nu als een twee-stromen-land.
Een stroom die me naar beneden duwt/trekt en een stroom die me omhoog stuwt/werkt.
Niet prettig!

Citaat:
Ik kan me niet herinneren dat ik eerder Osho naar je heb genoemd, maar je zult vast gelijk hebben. Weet je de context nog?
Als je wilt kan je de context nog nalezen.
Het gesprek vond plaats in het topic: patadox van de vrije wil.
Pagina 1 t/m 6.

Citaat:
Het gaat niet om de letter, maar om de geest.
mooi
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 September 2012, 08:17   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Echt niet... Osho maakt van Jezus een figuur die hij zelf is, maar dat proces kun je niet zomaar omkeren. Hij maakt van Jezus, bijvoorbeeld, een feestvierder omdat hij (Osho) er zelf een is (was). Ik denk wel zeker te weten dat Jezus maatschappelijk veel meer ge?ngageerd was dan Osho en geen mensen om economische redenen buiten zijn poort hield.
Neem wat ik schreef niet al te letterlijk.
Ik bedoelde niet te zeggen dat ze identiek waren.

Overigens hield Jezus ook wel van een feestje.
Alleen van Osho is mij niet bekend dat hij water in wijn kon veranderen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 September 2012, 08:38   #30
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Glans, ik kom er op terug, heel even geduld ajb.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.