Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 June 2015, 23:36   #21
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Ik kan zien dat ik gesloten vragen stel. Aan jou de keuze om 'ja' of 'nee' of 'weet ik niet' te zeggen. Hoe concreet wil je het hebben?
Als ik jou zou vragen 'ben je al gestopt met het mishandelen van je kinderen?' dan lijkt dat een gesloten vraag die met ja of nee beantwoord zou kunnen worden. Het is een vraag die er van uitgaat dat de aanname die er onder ligt waar is, namelijk dat je ooit je kinderen hebt mishandeld. Als je nooit je kinderen zou hebben mishandeld dan is de vraag niet te beantwoorden. Of je ja of nee zou antwoorden, in beide gevallen spreek je niet de waarheid (want je hebt je kinderen nooit mishandeld).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 00:27   #22
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als ik jou zou vragen 'ben je al gestopt met het mishandelen van je kinderen?' dan lijkt dat een gesloten vraag die met ja of nee beantwoord zou kunnen worden. Het is een vraag die er van uitgaat dat de aanname die er onder ligt waar is, namelijk dat je ooit je kinderen hebt mishandeld. Als je nooit je kinderen zou hebben mishandeld dan is de vraag niet te beantwoorden. Of je ja of nee zou antwoorden, in beide gevallen spreek je niet de waarheid (want je hebt je kinderen nooit mishandeld).
De onderliggende dwingende suggestiviteit is hiermee prachtig aangetoond.
  Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 01:45   #23
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Uit wiens kennendheid spreek je Maria? En waar bevindt zich jouw' hier?
Met "hier" bedoelde ik "op dit forum".
Kennendheid is niet van een wie(ns)

Als ik zeg dat ik dat hier niet zie gebeuren, staat er dat ik als Maria dat op dit forum niet ziet gebeuren. En met "dat" bedoel ik dat iemand van de op dit forum aanwezigen op basis van dit filmpje ineens start met zelfonderzoek.

Ik heb alleen niet de indruk dat je daadwerkeijk verduidelijking zocht met je vraag, maar eerder dat je wat anders wilde zeggen of misschien zelf duidelijk wilde maken. Klopt dat?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 03:45   #24
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Vraag aan jou: kun je zien dat je eerst een aanname lanceert en dan een vraag stelt er van uitgaande dat je aanname waar is?
Is dit niet precies zo'n zelfde vraag?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 06:57   #25
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Is dit niet precies zo'n zelfde vraag?
Nee, maar leg gerust uit wat jij ziet.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 07:32   #26
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, maar leg gerust uit wat jij ziet.
Je aanname is dat ze een vraag stelt er vanuit gaande dat deze waar is. En je gaat er van uit dat jouw aanname waar is, want je vraagt, kun je zien dat je ... doet? Het is een zeer gesloten en suggestieve vraag. Als zij meent dat ze het niet doet, valt er geen antwoord op deze vraag te geven. Precies zoals je zelf eerst over haar vraag aan gaf.

Jouw punt naar haar blijft misschien wel staan, maar in mijn ogen doe je nu zelf precies hetzelfde. Waarom is het in jouw ogen anders?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 08:10   #27
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Je aanname is dat ze een vraag stelt er vanuit gaande dat deze waar is. En je gaat er van uit dat jouw aanname waar is, want je vraagt, kun je zien dat je ... doet? Het is een zeer gesloten en suggestieve vraag. Als zij meent dat ze het niet doet, valt er geen antwoord op deze vraag te geven. Precies zoals je zelf eerst over haar vraag aan gaf.

Jouw punt naar haar blijft misschien wel staan, maar in mijn ogen doe je nu zelf precies hetzelfde. Waarom is het in jouw ogen anders?
Even een vraag vooraf:
Kun jij (Esradha) de aannames in bericht #12 herkennen?

Dit zou een suggestieve vraag zijn, als ik er van uit zo gaan dat er aannames in bericht #12 staan en die er niet in staan. Ik ga er van uit dat iedereen in staat is om aannames als aannames te herkennen. Wat ik vraag is 1. of iemand aannames kan herkennen en 2. of iemand kan herkennen dat het uitgangspunt van de vraag is dat er van wordt uitgegaan dat die aannames waar zijn.

Daarom stelde ik (later) ook de vraag 'ben je al gestopt met het slaan van je kinderen?' Iedereen kan zien dat de aanname 'iemand slaat of heeft zijn kinderen geslagen' in de vraag besloten ligt. Je kunt een dergelijke vraag alleen maar stellen aan iemand waarvan je weet (dat het waar is) dat die zijn kinderen slaat. Is dat niet zo, dan is het een gesloten suggestieve vraag waar geen antwoord op mogelijk is.

Mijn vraag aan InX of zij kan herkennen 'dat er aannames zitten in haar vraag die zij voor waar heeft aangenomen' is geen suggestieve gesloten vraag. De vraag kan namelijk prima beantwoord worden met 'ja, ik herken het en ben het met je eens' of 'nee, ik herken het niet en ben het met je oneens'.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 09:18   #28
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
En misschien kun je het ook niet.
Weet jij vooraf hoe haas een koe vangt?
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 09:30   #29
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Als een Haas een Koe vangt,
is het dan echt de Haas die de Koe vangt ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2015, 09:39   #30
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

In een tekenfilm niet, in het echt wel.
Het gaat erom of je vooraf kunt weten hoe dingen gaan (ver) lopen.
NN is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.